Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Problem nibe fighter 1235 jordvärme

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

JPEG

#16 » 15:13:10, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl manualen? På sidan 29 meny 1.5 ser man varmvatteninställningar, Vilken stopptemp har du på varmvattenberedningen?
https://www.nibe.se/assets/documents/11241/031107-5.pdf
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35



Northern Sweden welding (trådstartaren)

#17 » 19:49:14, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPEG skrev:Du har väl manualen? På sidan 29 meny 1.5 ser man varmvatteninställningar, Vilken stopptemp har du på varmvattenberedningen?
https://www.nibe.se/assets/documents/11241/031107-5.pdf


Ja jag har manualen

48 i start temp och 56 i stopp.
Northern Sweden welding
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 07-10-2015
Ort: Luleå
Sverige

kimmen

#18 » 20:43:58, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har en likadan växelventil som vi hade, den reglerar genom att den trycks HELT in eller ut, DEN SKA INTE HA ETT MELLANLÄGE. Trycka in orkar elmotorn, men returfjädern i kolven orkar i bland inte trycka ut ventilen som kärvar ( ventilen är gjord i plast som ändrar dimension) och så har du problem ( värmepumpen skall alltid prioritera varmvatten)
Man sätter dit en lika dan ventil, men den vrider ventilen i stället för trycker, man byter hela enheten, enkelt, dom har gjort så alla kopplingar passar och elanslutningen är med kabel eller med kontakt

Du kan höra att det smäller i systemet när ventilen kärvar och att inomhustemperaturen varierar mycket
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

JPEG

#19 » 22:24:06, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något är skumt... Du får inget varmvatten vid normal drift, men om du kallar på extra vv så jobbar den på och genererar vv, som vi sett på dispayen. Temperaturen stiger.

Har du "vattenkransymbolen" vv-beredning när den står och jobbar för varvatten, som du skrev?

Det tyder på att växelventilen jobbar normalt när du kallar på extra vv, så den verkar växla fullt.

Växelventilen Kimmen nämner är av ESBE-s fabrikat och vrider ventilen med motor åt båda hållen.

Du kanske skulle försöka med en master reset...om det är något i styrdatorn som spökar. Slå av pumpen och starta om.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Northern Sweden welding (trådstartaren)

#20 » 13:34:16, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Du har en likadan växelventil som vi hade, den reglerar genom att den trycks HELT in eller ut, DEN SKA INTE HA ETT MELLANLÄGE. Trycka in orkar elmotorn, men returfjädern i kolven orkar i bland inte trycka ut ventilen som kärvar ( ventilen är gjord i plast som ändrar dimension) och så har du problem ( värmepumpen skall alltid prioritera varmvatten)
Man sätter dit en lika dan ventil, men den vrider ventilen i stället för trycker, man byter hela enheten, enkelt, dom har gjort så alla kopplingar passar och elanslutningen är med kabel eller med kontakt

Du kan höra att det smäller i systemet när ventilen kärvar och att inomhustemperaturen varierar mycket


Något tips vart man kan köpa denna vridventil med styrdon.
Northern Sweden welding
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 07-10-2015
Ort: Luleå
Sverige

JPEG

#21 » 14:12:37, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakta ESBE och be om tips vilken bäst ersätter din befintliga.
http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vaxelventiler
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

JPEG

#22 » 20:13:32, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du ett annat alternativ, som jag nog tänkte på, Nila i Köping.
http://home.koping.net/nila/webb/tillbe ... EMV110.pdf
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

magloman

#23 » 20:25:51, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska jag skriv en komentar liknande som ”ni” värmepumpsmuppar brukar skriva när vi vedeldare ställer en fråga?

:lmao:

släng den där skiten och ställ in en riktig vedpanna, så behöver du inte bry dig nåt mer! :thumme: :mrgreen:

Ta inte illa upp
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Northern Sweden welding (trådstartaren)

#24 » 20:42:28, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är övertygad om att det just är växelventilen som spökar. Att pumpen alltid prioriterar varmvatten är en sanning med modifikation. Om övrigt värmebehov finns så är den fabriksinställd att prioritera varmvatten i 20 min. Det som har hänt i mitt fall är att växelventilen sviker och efter 20 min när den slår över till att värma huset så har det läkt över i varmvatten beredaren och kylt ner varmvattnet i tanken då den skickar ut kallare vatten i golvvärmen än vad varmvatten beredaren behöver. Känns oerhört skönt när polletten faller på plats. Har i alla fall lyckats motionera igång växelventilen och ökat perioden för hur länge den värmer varmvatten när övrigt värmebehov finns. Under de 6 år jag bott i huset har jag aldrig haft så bra varmvatten som nu. Blir alltid lika förvånad över vilken enorm kompetens det finns på detta forum, så ett stort tack till alla som hjälpt.

1 person gillar det här inlägget.
Northern Sweden welding
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 07-10-2015
Ort: Luleå
Sverige

kimmen

#25 » 21:14:51, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Northern Sweden welding skrev:
kimmen skrev:Du har en likadan växelventil som vi hade, den reglerar genom att den trycks HELT in eller ut, DEN SKA INTE HA ETT MELLANLÄGE. Trycka in orkar elmotorn, men returfjädern i kolven orkar i bland inte trycka ut ventilen som kärvar ( ventilen är gjord i plast som ändrar dimension) och så har du problem ( värmepumpen skall alltid prioritera varmvatten)
Man sätter dit en lika dan ventil, men den vrider ventilen i stället för trycker, man byter hela enheten, enkelt, dom har gjort så alla kopplingar passar och elanslutningen är med kabel eller med kontakt

Du kan höra att det smäller i systemet när ventilen kärvar och att inomhustemperaturen varierar mycket


Något tips vart man kan köpa denna vridventil med styrdon.


Jag köpte min VRIDBARA ventil hos en IVT återförsäljare, den tror jag passar till din pump också, själv skulle jag prova. Ring och fråga andra, dom har samma återförsäljare för reservdelar (Honeywell eller liknande)
Fota och visa bilden, dom fixar en ny ventil. Det här är inget datapaket, bara en elektrisk kran, som öppnar och stänger helt

Meeen... När du byter, se till att den står i rätt läge, öppen eller stängd, det memorerar du när du tar bort den gamla, den nya skall vara i samma läge :thumma

Om du vill komma lindrigt undan för stunden, så finns det här: https://www.vvsochbad.se/Reservdelar-Pi ... 7sQAvD_BwE
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: stefan broberg och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se