Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vedvärme Stort hetvattenlager

292 inlägg • Sida 16 av 20
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Industrivärme (trådstartaren)

#226 » 20:43:26, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev:224 inlägg med bara svammel. :insomnia:


Då var nog du nummer 224,
Inte en enda av de övriga skribenterna har visat minsta möjliga av en sådan komplett okunnighet som du nu gjorde, att inte klara att konstruktivt motivera ett kritiskt ställningstagande. Stackars trasiga människa.
Föreslår att du inte läser dessa trådar i fortsättningen och blir kvar vid Systembolagets osvamlade produktlista så att du kan glömma den otäcka verkligheten en stund.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna



bonnen513

#227 » 20:48:38, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Jag skriver inget om temp, jag skriver att VVB inte är gjorda för så stora effekter. Dom hinner helt enkelt inte växla över tillräckligt mycket värme innan vattnet måste in i pannan igen och med hög temp in i effectan sjuner ju dess effekt
2. ja med kallt vatten runt VVB får du en effektiv värmeväxling och det uppvärmda vattnet stiger i acctanken (skulle egentligen göra en skiss så det syns vad som händer runt VVB och hur vattnet rör sig)
3. Du måste helt enkelt bara försöka förstå värmeväxlingens principer så fattar du vad jag ser för problem.(tyvärr lite kass idag så du får antingen googla själv eller vänta tills jag hittar lämpliga skisser på detta)
4. detta med att tillfälligt stänga kretsar och ha olika tryck funkar inte. Har verkligen någon av dina konsulter rekomenderat dig detta ?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Berit

#228 » 21:03:01, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Industrivärme skrev:
Johanolof skrev:224 inlägg med bara svammel. :insomnia:


Då var nog du nummer 224,
Inte en enda av de övriga skribenterna har visat minsta möjliga av en sådan komplett okunnighet som du nu gjorde, att inte klara att konstruktivt motivera ett kritiskt ställningstagande. Stackars trasiga människa.
Föreslår att du inte läser dessa trådar i fortsättningen och blir kvar vid Systembolagets osvamlade produktlista så att du kan glömma den otäcka verkligheten en stund.



Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart.

1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

Industrivärme (trådstartaren)

#229 » 21:17:17, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit skrev:
Industrivärme skrev:
Johanolof skrev:224 inlägg med bara svammel. :insomnia:


Då var nog du nummer 224,
Inte en enda av de övriga skribenterna har visat minsta möjliga av en sådan komplett okunnighet som du nu gjorde, att inte klara att konstruktivt motivera ett kritiskt ställningstagande. Stackars trasiga människa.
Föreslår att du inte läser dessa trådar i fortsättningen och blir kvar vid Systembolagets osvamlade produktlista så att du kan glömma den otäcka verkligheten en stund.



Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl eller utdragna ofruktbara diskussioner som inte leder någon vart.


Har hört om sådana trashankar utan eget liv Jag låter mig aldrig inledas i dylika debatter men är R.W.A. att verbalt skada patrasket med en första och sista psykologiskt tillrättalagd kommentar som jag vet gör rejält ont. End of file.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

magloman

#230 » 21:25:23, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till TS säger jag att du får räkna med lite påhopp efter 224 inlägg om teorier och hypotetiska diskussioner om sådant som många anser är enkelt. Vi är många här som har fungerande anläggningar. Många har nog byggt sina själv. Sen är merparten av användarna praktiskt lagda och vill hellre diskutera vad man gjort, inte vad man kan göra. Så försök ha lite överseende med dessa praktiska användare.

Ser fram emot byggbilder nu, :eat: kan väl inte va så långt bort? Du börjar ju få klart väldigt mkt nu hur du ska angripa det hela.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Industrivärme (trådstartaren)

#231 » 21:58:22, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Till TS säger jag att du får räkna med lite påhopp efter 224 inlägg om teorier och hypotetiska diskussioner om sådant som många anser är enkelt. Vi är många här som har fungerande anläggningar. Många har nog byggt sina själv. Sen är merparten av användarna praktiskt lagda och vill hellre diskutera vad man gjort, inte vad man kan göra. Så försök ha lite överseende med dessa praktiska användare.

Ser fram emot byggbilder nu, :eat: kan väl inte va så långt bort? Du börjar ju få klart väldigt mkt nu hur du ska angripa det hela.


Bilder kommer, men jag är en långsam person i alla grundarbeten och detta pågår fortfarande. En bra grund ger ett snabbare färdigställande. Olösta frågor kvar.

FYI:

Förstår vad du menar och det är nog klart relevant.
Jag har vidare oändligt överseende med människor som vill gott och är gränslöst obehaglig mot deras motsatser.
Jag vet skillnaden

Godkväll
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

63an

#232 » 22:05:17, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska du inte vara sådär Maglo, han har ju jobbat flera år med värmepanna! Kanske den bästa som fick sparken året? :skratta3: Tycker egentligen bara synd om människan men han borde nog söka nån hjälp på psyket å få utlopp för sina aggressivitet :myzsko:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

nimbus

#233 » 07:38:00, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Nu ska du inte vara sådär Maglo, han har ju jobbat flera år med värmepanna! Kanske den bästa som fick sparken året? :skratta3: Tycker egentligen bara synd om människan men han borde nog söka nån hjälp på psyket å få utlopp för sina aggressivitet :myzsko:

Nån skrev för ett tag sen att 63ans kommentarer är som spermier :skratta3: visst är det så..
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Industrivärme (trådstartaren)

#234 » 12:26:34, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Till TS säger jag att du får räkna med lite påhopp efter 224 inlägg om teorier och hypotetiska diskussioner om sådant som många anser är enkelt. Vi är många här som har fungerande anläggningar. Många har nog byggt sina själv. Sen är merparten av användarna praktiskt lagda och vill hellre diskutera vad man gjort, inte vad man kan göra. Så försök ha lite överseende med dessa praktiska användare.

Ser fram emot byggbilder nu, :eat: kan väl inte va så långt bort? Du börjar ju få klart väldigt mkt nu hur du ska angripa det hela.


Jag tror inte det är relevant att börja med bygget innan jag har lyckas få en konstruktionsritning på pannan och det är inte gjort på en kaffepaus. Jag har ju sett i tråden att det är ganska stora variationer på möjligheterna och jag skulle tro att en inblick i pannan kan kasta allt upp och ned en gång till. Så jag tar det kallt. Jag har test- och godkännandenumren men 1992 är så pass länge sen att St Provningsanstalt har bytt ägare och namn flera ggr och man har lite här och var en 10 årsregel för arkivrensning. Det stora frågetecknet just nu är bonns kommentar om vad tankarnas sekundärer klarar av att ta emot från pannans sekundärer. Jag har ju skrivit att rent logiskt så borde ju den nödvändiga mottagningskapaciteten i tanksekundär vara volymberoende. Dvs ju fler liter som finns i mottagardelen desto säkrare borde det vara att klara Effectans båda sekundärer. Jag kan förstå det hypotetiska fallet om Effectans båda sekundärer tillsammans ger exempelvis 500 liter hetvatten alltmedan mottagande sekundär i T1 och T2 har en volym om bara hälften. Då är det logiskt att Effecrtan kommer att koka av att inte värmeavledningenn sker tillräckligt. Å andra sidan är det för mig logiskt att om mottagardelen har ex. 1000 liter mot Effectans potentiella 500 l så är mottagarvolymen dubbel och då borde det inte vara några problem. Någonstans i närheten av Effectans sekundära volymer finns alltså en gräns där sändande och mottagande komponenter lirar bra tillsammans utan farlig överkapacitet. Jag är alltmer övertygad om att jag måste mäta alla sekundära slingors vattenvolym innan jag gör ett dugg praktiskt. Med en sådan volymkunskap kan vi säkert få fram ”matchningsvärdet” mellan sändande och mottagande sekundärer och av detta sluta oss till hur många sekundärer som då krävs i mottagarlinjen så att den inte är underdimensionerad mot sändande sekundärer.

När jag just nu skriver detta så dyker en tanke upp. Jag kanske inte alls behöver ha konstruktionsritning på Effectan. Dels är det en enkel panna och dels finns ju alla uppgifter redan förutom volymerna i dess två sekundärer vars volymer bör kunna mätas med vanligt kallvatten. Testmätningar har ju även en annan verkan. Om en slinga skulle vara trasig så kommer det att märkas i god ekonomisk tid.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

bonnen513

#235 » 16:34:09, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det handlar inte så mycket om volymer utan mer om ytan som kan överföra värme och tempskillnaden på de olika vattnen som ska växlas

Skriver på paddan så det blir kortfattat idag. Fibern gick av. Tur jag har nån gammel porrtidning liggande

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

igelkottar

#236 » 17:02:15, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu drar du korta egna slutsatser? :vissla: :skratta3: :djaevul:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Michael Meier

#237 » 17:06:58, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför använda slinga i ackumulatortank ? måste ha missat något.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Industrivärme (trådstartaren)

#238 » 18:39:10, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Det handlar inte så mycket om volymer utan mer om ytan som kan överföra värme och tempskillnaden på de olika vattnen som ska växlas

Skriver på paddan så det blir kortfattat idag. Fibern gick av. Tur jag har nån gammel porrtidning liggande



Ha ha ha!
*******
Men ytan av en vätska är ju förbunden med volymen, eller hur?. En yta isolerad utan att ta hänsyn till rörvolymen under ytan som ska assimilera energi är väl inte intressant.
Jag menar att en röryta är såväl vid öppningen som den totala ytan som slingan har liggande i primär. Ett rör som har en yta av 30 mm2 och en bakomliggande slinga av 500 mm ger tar inte upp lika mycket energi som en röryta av 20 mm2 med en bakomliggande slinga av 1000 mm. Så volymen i slingan kan inte bortses ifrån så länge som sekundärkopparens totala anliggningsyta i heta primären är större med mindre mm2 i rördimetern än vid större rördiameter i mm2 och mindre anliggninsgsyta i primären. Jag kan bara se att den totala volymen är avgörande. En jättestor yta och superkort slinga kan väl knappast slå en mindre yta och en längre slinga. Det bör alltså finnas en tyst gräns där Effectans sekundär/a lirar bra mot mottagarberedaren/arna. Eftersom effectans anslutningar till sina 2 beredare är 32 så kan man anta att slingorna inne i den också är 32, Men säker kan man inte vara innan man vet längden på slingorna och vattenvolymen de ska ha. Om vi ponerar att Effectans sekundär har ett 32 rör inne i pannan och vi med vattenvolymtest kommit fram till att si och så mångs liter fyller denna sekundära, så kan man räkna fram hur lång denna slinga är. det är ju starkt ologiskt att ha en tunnare slinga är 32 med ett 32 inlopp + utlopp. Detta särskilt då cirkpumpen på pannan är 32 för att cirkulera primärvatten för kylning av brännande hot spots inne i eldkammarens flammor.
Konstruktörerna har haft 40 år sig att utveckla denna panna från 1992 som började installeras på 1950 talet inom industrin. Den hade änu varot kommersiell om inte hajpen med markvärme och högre verkningsgrader hade konkurrerar ut den modell jag har som installerades så sent som i början av 2000.

Trevlig kväll med porrblaskan...:-). det var väl en Riff eller Raff som vi smög med i källarna då jag var ung.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

Industrivärme (trådstartaren)

#239 » 23:02:52, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

doc2 skrev:Ytterligare angående dina flaskhalsar.
Trycket faller när arean minskar tvärtemot vad man kanske intuitiv vill tro. Se Wikipedia ”venturi”
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Venturirör
Bild

Med ökat hastighet ökar även friktionen och ju längre sträcka desto högre friktionsmotstånd. Snarast alltså den totala längden av flaskhalsen än antalet.

Om man går tillbaka till vattenturbinen. Det man vill nyttja är energin i vattnet. Själva trycket har man ju inte så stor nytta av när den lämnar munstycket i turbinen. Det försvinner ju åt all håll liksom. Däremot den ökade hastigheten av vattenstrålen kan överföra mer rörelseenergin till turbinen.


det tog lite tid att idissla.
Jag fattar nu. Hade förväxlat tryck med hastigheten. Den senare ökar och då förstår jag att trycket måste minska för hastighetsökningen minskar ju det motstånd som skapar trycket. Utan motstånd inget tryck.
Men ett är då säkert att flaskhalsar är av ondo och det behöver man ju inte vara raketforskare för att inse :idee3: Så ör min del är 32 or hela vägen utan en enda kona-flakshals upp till 90 eller från 90 ned optimalt. jag har nu mätt lite bättre och markförläggningen från bostadshuset till pannhúset är ca 22 meter. Till detta kommer 6 m under bostadshust och 2 m under pannhuset, sen upp genom golven 1,5 meter på båda ställena och lite krökar till cirkpumpar och distributionsrör-. Summa summarum bllir sträckan ungefär 35 meter i varje riktning. Därinne i 32 an kommer vattnet att trängas så friktion blir det. jag har svårt att räkna ut hur stor den blir dvs hur den påverkar och Vad denna friktion kommer att påverka i systemet
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

Industrivärme (trådstartaren)

#240 » 23:19:44, 04-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Varför använda slinga i ackumulatortank ? måste ha missat något.


Enda sättet att slippa stänga av krets 1-2 då kulverten öppnas och tankarnas primärer byter ut vattnet i slaven.
Du kom med den briljanta iden att använda effectans sekundärer och då tänkte jag linan ut eftersom j inte vill stänga av Krets i o 2 under eldning och kan inte vänta tills elden slocknat i effectan innan jag öppnar kulverten för då hinner hela huset bli småkyligt vid -40 grader ute. Detta innebär att Krets 1 och 2 öser på till sina resp kompisar i tankrummet hela riden oavsett jag tömmer från tankarnas primärer. Då har jag nått ända fram till den lösning jag sökt efter nämligen att kulverten han funka även under eldning och kunna byta tekniktankens vatten mycket snabbt jämfört med om den skull hämta sitt nya vatten ur en sekundär i tankrummet.
..
Din fråga ovan är då var ska Krets 1 och 2 mynna? ja då måste dessa mynna i sekundärer i tankrummet och på skissen han jag föreslagit T1 VVB 1B och T2 VVB 2B. Båda är sekundärer va och en a dem får sin värme från sin resp"kompis" på effectan och de hettar upp sin resp primär "baklänges" så att säga. Normalt är ju växlingen åt andra hållet dvs primär till sekundär. här blir det tvärtom men det borde ju vara samma sak värmeväxlarfysikaliskt..
Då kom bonn med en undring om T1 VVb1B resp T2 VVB 2B klarar av att ta enott denna energi från sina sekundärkompisar i effectan. Jag svarade då att det är samma 32 rör på alla sekundärer 0 troligen är det 32 rör inuti också. jag svarade också att tankrummet kan använda fler än 2 tankars sekundära om mottagningen är svagare än sändningen och att nånstans där ,måste finnas en punkt där alla sekundärer matchar varandra. jag menade att det måste hand om vattenvolym. Om 500 liter hetvatten ska tas emot så måste ju mottagningen vara minst 500 helst större och då kan jag lägga in en extra tank 4 i Krets nr 1 och en extra tak 5 i krets nr 2. Då har jag dubblerart mottagarsekundärerna.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: selegra och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se