Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vedvärme Stort hetvattenlager

292 inlägg • Sida 1 av 20
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Industrivärme (trådstartaren)

#1 » 22:08:04, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag vill prata med nån som kan vedvärme. Har sett er enorma kompetens i denna kanal Jag ska värma +400 m2 1-2 glasat gammalt dragigt hus i glesbygd och dubblerar delar av systemen som säkerhet. 1) Industriell 20 årig Effectapanna +100 kW för 150 ved, 0,5 m³/laddning. 1500 liter pannvatten. Två VVB 2) 20 årig Hushålls-Erylpanna 40 kW för både ved o pellets parallellt. 100 liter/vedladdning för 48 ved. 250 liter pannvatten. Laddomat 21.
6 m³ hetvatten i tankar i tokisolerat tabkrum 8 meter från pannor i samma hus.
Kulvert under väg till mangårdsbyggnaden med 500 l slavtank för radiatorer och 1 VVB för tappvatten. 2 separata system alltså. Startar pump och Byter vattnet i slaven från tankrummet via kulvert då slaven går ned till 70 grader så att legionella inte bildas En gissning från min sida.
Jag har 2 Grundfos Magna cirk pumpar Modell 32-120 F med intern styrning. + några vanliga Grundfos cirkpumpar.
Min fråga är. Jag har 900 mm stålrör. Det är stora volymer vatten som ska pendla mellan Effectapannan och tankrummet tills 95 grader finns i tankarna.
Jag har även smalare galvat vattenledningsrör sedvanligt 32.

Jag undrar jag vilken rördimension som är bäst till så kraftyig panna och extrema pumpar. Jag har en tro att ju större rör mellan panna och tankar desto bättre och omvänt en liten dimension på så stor pannvattenvolym kan dämpa flödet. Är jag rätt ute?

I kulverten tänkte jag använda det smala vattenledningsröret så att minimal volym vatten ligger i mark och kyls från tankrummet till slaven och istället öka distributionshastigheten. Är jag rätt ute här?.

Mvh

Bill
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna



MekJan

#2 » 22:20:22, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte du varit med och haft lite funderingar tidigare om vedvärme tidigare ? :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Industrivärme (trådstartaren)

#3 » 23:03:07, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja.
Imponerande Observant!
Det är dock ingen hemlighet eftersom jag undertecknar med mitt namn och idag är det bara jag som skriver här.
Jag och en annan hade ett bergrum där vi skulle anordna vedvärme. Uthyraren sade olovandes upp avtalet mitt uppe i allt. Det blev många och dyra rättsprocesser som ör tokarna del slutade med 4 milj i advokatkostnader + ett skadestånd som sved i en förlikning. Men jag har inte givit upp denna teknik. Idag har jag ingen partner och har köpt en liten gård där jag ska inrätta detta. Jag har således haft stor nytta av den ofattbara kompetensen i detta forum och har skaffat många nya medlemmar som fått höra om er.
Utrustningarna har jag kvar och de passar även här. Har kompletterat.

Så här har jag planerat.

Pannhuset har 6 avdelningar. Två i fronten är verkstad, bakom detta finns ett plåtat pannrum + ett vedrum för sluttorkning Längst bak finns ett tankrum för 6 m³ pannvatten i 500 -750 l tankar. Där finns hydrofor för nödkylning. I det sista rummet ska 3 IBC tankar installeras. Dolomitkalk ska förbättra ph från 6 till 8. Egen brunn har mycket aggressivt vatten som fräter på all koppar, så alkalinisering avfvattnet är nödvändigt anser jag + att jag då får gott källvatten som dricksvatten i ett rör från IBC till bostadshuset

Magasinet är L 28 meter * Dj 8 m *H 7 m
Det har 6 avdelningar.
Mag 1 är ett komplett virkeslager och rostfria rökgasrör som är stöldbegärliga. Mag 2 är förråd.
Mag 3 är förråd till 50% resterande åtgår till ett blivande vedtorkavdelning nr 7.
Mag 4 likaså + att där finns vedtransportör nr 3.

Mag 5 är ett 20 m3 idag fyllt lager med kruttorr spisved som är i reserv till pannved. Det är spillved från snickerifabriker som jag har hämtavtal med. ( 2 tons fraktkapacitet) Det suger nu åt sig 18% fukt därinne.
Mag 6 är ett torkmagasin på 80 m3 som är fyllt till 3/4 av kapad pannved som torkat 1,5 år därinne.

Ingen klyvning sker – bara kap av utvalda massavedsdimensioner. Jag har idag 100 m³ okapad klenved på vedbacken. Hann inte före snön.

Inlastningen i mag 6 har skett med vedtransportör nr 1 ( 6 m) rakt genom väggen = stjälpt . Hela traven är ventilerad varje meter med halvpallar. Varannan bräda i väggarna är borttagen. Mögelsäkert således.

Bakom mag 6 byggs nu torkmag 7 120 m³. Ett stort fack som kräver 50% av mag 3 och 4. Ilastningen sker i vår med en annan transportör nr 2 ( 14 meter ) rakt in genom väggen över traven i Mag 6 och faller ned 6 meter i facket nr 7. Transportör nr 2 slutar uppe i taket och där finns idag en plattform med skyddsräcken för maskinservice.

Samma ventilationsmodell där. Mellan mag 6 och 7 finns idag en tvärställd transportör nr 3. Den står på en plattform 1,5 meter från öppningarna till mag 5,6 och 7. Jag tar då en vedpinne ur ex Mag 6 eller 7 och lägger den på transportör 3. Pinnen går ut genom magväggen på baksidan och landar på en 29 meters transportör nr 4 som slutar inne i pannhusets vedfack där sluttork sker enligt min tidigare beskrivning. Arrangemanget verkar överkurs men jag är gammal och orkar inte klyva, stapla och köra skottkärror med ved som alla andra gör och tröttnar. Maskinerna tar över detta jobb i mitt fall. Jag bara kapar och kapar ved i klendimensioner som ingen processorfirma vill ha. Lat och bekväm således. Kan lägga en pinne då på transportör nr 3 och då mellan kaffe och påtår där jag sitter och plockar pinnarna
.
Jag har skrivit tre inlägg idag. Detta svar, fråga om torr ved och rördimension.

Mvh

Billa

1 person gillar det här inlägget.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

Mikkel

#4 » 23:11:17, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det där skulle vara intressant att se på bild....foto eller skiss....hänger inte riktigt med.. :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Industrivärme (trådstartaren)

#5 » 23:17:21, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag ska göra nåt. Vet inte hur man får iväg en pdf men det ska jag lära mig. Skiss kommer. Du får skratta åt den för det hör jag inte... :lmao:
Projektet är oerhört spännande och det skulle aldrig ha nått dagens långt drivna nivå utan så många och så kloka mentorer som skriver här på ren generositet.
Jag kan inte nog uttrycka min vördnad över detta.

Skiss kommer. Klockan ju bara barnet så jag kollar svaren och sen ritar jag nåt ett par kvällar.

//Bill
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

dea

#6 » 07:33:43, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du verkligen 900 mm rör eller det ska vara 90 mm?
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Torpöbo

#7 » 08:43:07, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som om du har onödig redundans i ditt system. Ju mer komplicerat systemet är och desto mer utrustning det innehåller, desto mer grejer som kan krångla o hålla i gång.

Om jag hade haft de ekonomiska muskler du verkar ha, hade jag slängt ut det gamla utom slavtanken o byggt nytt. Jag hade valt fliseldning mot acktank. Om du vill kan du ju behålla den bästa pannan för redundans. Men då koppla in den på det nya systemet så man slipper det gamla som man inte har en aning om hur det funkar och i vilket skick det är. För att spara energi hade jag enbart haft behovsstyrd vattentransport genom kulvert, om denna är gammal kan även ett byte av denna löna sig.

1 person gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

LeifAndersson

#8 » 09:18:42, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad man i första han reagerar på är ett mata en 500l slavtank med 90mm ledning! Ledningen kommer att rymma mer vatten än slavtanken! Och på något vis måste det bli en värmeväxlare i systemet och den blir av modell enorm för att växla de flöden du kalkylerar med. Fattar inte vad den "lilla" slavtanken kommer in i systemet med enorma flöden och effekter? En 28mm ledning hanterar annars 50 kW, och 50kW för att mata en 500l slavtank är oerhört mycket! :klia: :klia: Tycker att det tänkta systemet saknar alla proportioner på alla vis? Skulle det inte vara bättre att använda all energi som går åt till gigantiska pumpar och energispillande utrustning till direktverkande eluppvärmning och sälja veden till ett 50 villor eller så?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bonnen513

#9 » 11:06:39, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att spara tid för oss alla så läs trådarna skrivna av "Vedvärme 2016" då det är ett liknande upplägg
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

magloman

#10 » 19:22:33, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Har inte du varit med och haft lite funderingar tidigare om vedvärme tidigare ? :uupps:


Här är hans gamla tråd under annat alias:

Projekt för nyfiken amatör
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson

#11 » 21:05:20, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckte jag kände igen tankegångar och idéer från någon tidigare djuplodning i uppvärmningsteknik, men kunde inte placera det riktig. Men är inte det där överspelat, den förra anläggningen ska ju ha varit i drift sedan länge nu?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#12 » 21:33:07, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lustigt att jag satt å funderade var gubben tog ivägen igår å då dyker han upp igen men troll eller??? :screwy:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Industrivärme (trådstartaren)

#13 » 00:15:28, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:det där skulle vara intressant att se på bild....foto eller skiss....hänger inte riktigt med.. :thumme:

Hej,.Kan inte bifoga skisserna jag gjorde igår. Gör ett nytt försök //Bill

:idee:
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

Industrivärme (trådstartaren)

#14 » 00:18:35, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Lustigt att jag satt å funderade var gubben tog ivägen igår å då dyker han upp igen men troll eller??? :screwy:


Jag har inte lika mycket fid som andra.
Jobbar 80 tim/v och lägger max 5 av dem på dator.
Så jag svarar då möjlighet finns.
Hoppas det är OK.

//Bill
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

Industrivärme (trådstartaren)

#15 » 00:20:33, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Tyckte jag kände igen tankegångar och idéer från någon tidigare djuplodning i uppvärmningsteknik, men kunde inte placera det riktig. Men är inte det där överspelat, den förra anläggningen ska ju ha varit i drift sedan länge nu?


Hej,.Fler har reagerat.
jag har besvarat detta mycket utförtigt i min andra tråd kan inte skriva allt detta återigen. Där får du full info.

//Bill
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se