Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Vedvärme Stort hetvattenlager

292 inlägg • Sida 19 av 20
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

bonnen513

#271 » 14:39:28, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte sätta ett 300 liters öppet exp kärl i huset ovanför högsta radiatorn? Är det pga att du är rädd för kulvertförluster?
Isåfall har jag en lösning på detta

Du kanske ska förklara varför du inte vill låta radiatorkretsen ta vatten ur slaven samtidigt som den byter vatten via kulverten.

Det krävs ju ändå slutet exp kärl på det accsystem som du ska ta värmen ifrån till slaven med ett tryck motsvarande höjdskillnaden mellan acc och slav
Senast redigerad av bonnen513 17:47:53, 07-04-2018, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



bonnen513

#272 » 17:23:52, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har betalat 15,800 till 2 skilda värmeingenjörer/konsulter som enstämmigt har förordat 3-kretssvaret och de sitter därför inslagna i granit. Tro precis vad du vill i den delen.
Mottrycklsvmtiler har jag läst och sen frågat dem om och de sa att om jag menar backventiler så ska jag ha dem. Om jag med mottrycksventiler menar något annat så förklara. Och det kunde jag inte . Den populära definitionen av mottrycksventiler heter uppenbarligen backventiler.


Dina konsulter måste haft ett annat underlag än det du delgett oss
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#273 » 17:42:19, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer med lite olika bud

Här kommer den första komponentspecifikationen.

Slavtanken

BORÖ Ackumulatortank modell TI 500/FR 110
Godkännandecewrtifikat AFS 1999.4 § 8 mars 03
Volym radiator 390 l
Drift tryck 1,5 bar
Drift temp 100 gr C max
Beredare volym 110 l
Drifttryck beredare 10 bar max
Provtryckt till 13 bar
har shuntautomatik modell ESBE,, elpatron och 3 st temperaturmätare.

OK J lär mig.
På slaven finns en etikett.
BORÖ aktank modell TIV 500/FR 110
Där står "Volym radiator 500 l, Volym beredare 110 l" Drifttryck beredare 10 barn Provtryckt 16bar
Då tolkar jag det som att "beredaren" är det som vi kallar sekundär. den är då en slinga som innehåller 110 l. En tank i tanken s.a.s.
Mängder av röranslutningar

Denna är så pass ny att det går att få fram en konstruktionsritning.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

63an

#274 » 18:32:57, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen se möjligheterna också! :coffee: Å andra sidan: Varför ta sej vatten över huvudet? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bonnen513

#275 » 20:21:24, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jomen det är det jag försöker med. Industrivärme är ju något stort på spåren då han ska få ut 110000 kWh ur 50m3s, jag som bara får ut 60000kWh ur 30 m3f. Hans system är ju 100-120% effektivare än vad någon annan lyckas med
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

63an

#276 » 20:29:44, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske lite "Vätegas" med i spelet? Skämt åsido! Troligen en massa fyllswammel som han åberopar om andra... Påminner om en någon Norrlänning som ställde en massa påståenden om en hetvattencentral å ledningar, han blev så förbannad så han sa upp abonnemanget här för till slut var de bara mitt fel men de bjuder jag gladeligen på, bara öste på med alla möjliga idiotiska saker utan en enda bild...Kul när man kan klä av dem :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bonnen513

#277 » 20:35:27, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an Du som har stor erfarenhet av större anläggningar, hur brukar man göra med vattenpåfyllning i en sekundär krets, fyller man med avsyrat vatten eller färskvatten? Om sekundären inte kommer upp i så hög temp så kommer man väl få lufta i månader?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Industrivärme (trådstartaren)

#278 » 21:06:31, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:
Industrivärme skrev:
bonnen513 skrev:Det finns två olika typer av varmvattenberedare i acctankar
1 slinga i tank . Består av ett ytförstorat kopparrör av varierande längd och diameter. exv 1cm diam och 25 meter lång. volym 2-10 liter
2 förrådsberedare i tank. som en tank i tanken volym 120-150 liter

Jag kan förstå att du inte hängde med i min syn på värmeväxlingsproblemen om du trodde att du hade en slinga som innehåller 120 liter.

OK J lär mig.
På slaven finns en etikett.
BORÖ aktank modell TIV 500/FR 110
Där står "Volym radiator 500 l, Volym beredare 110 l" Drifttryck beredare 10 barn Provtryckt 16bar
Då tolkar jag det som att "beredaren" är det som vi kallar sekundär. den är då en slinga som innehåller 110 l. En tank i tanken s.a.s.


Läs detta igen och fundera på vad du menar eller om det bara är en felskrivning


Nu har jag lärt mig !
Ingen aning om det är en slinga eller en beredare i någpn av övriga tankarna. På slaven står beredare 110 l = tank i tanken då. de övriga tankarna har jag ingen aning om, men nu vet jag ju lite mer. Ska idissla och söka vetskap om även dessa.

1 person gillar det här inlägget.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

63an

#279 » 21:07:59, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror på vilka anläggningar gamla/väldigt gamla ! SAS Arlandas gamla byggdes på 60-talet ungefär där var de färskvatten även primär men ändå fläktar runt 3-350 inluft bl.a å mängder sekundär -radiatorer, slingor i betong under hangarportarna vi hade avläsning varje dygn hela systemet primärtryck 3 bar å elpanna som skapade mottryck!
Luftfartsverket byggde senare å låg med 6 bar i primärtryck de var ett skräckexempel på anläggning men färskvatten in sedan blev de ny panncentral på luftis å jag skulle hjälpa 3-dje maskinisten vid den STORA överlämningen å de stod då bl.a Gustavsberg chef å en mängd höjdare för detta var ju något stort! Nu blev de inte så roligt för den så kallade maskinisten, : Han säjer att nu ska jag visa 63an hur man gör start å sotning! Där tog visningen tvärt slut för Gustavsberg chef vrålskrattade å säjer MEN va faan har du att lära 63an? Han har kört denna panna i 2 år på SAS! Slutsnackat!! Självklart höll jag masken å inga kommentarer efteråt heller. De var ju sant!
När de visade mej runt hela anläggningen var man skulle läsa av å ronda på beredskapen så fylldes de på vatten oavsett så jag frågade bara är de nödvändigt, nä men för säkerhets skull! De mesta reglerutr. funkade inte heller gamla billmans , Honeywells osv. jag tackade för mej efter att jag skulle få beredskap Midsommarhelgen! Dylikt misskött anläggning trodde jag inte fanns men rubbet regler var på tå när jag gick därifrån! runt 70-talet tror jag de var eller aning senare!
Sedan kom stora utbyggnaden av utrikeshallen så man var så glad att komma därifrån! Tja du kan börja med de där å analysera :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Industrivärme (trådstartaren)

#280 » 21:34:48, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:jomen det är det jag försöker med. Industrivärme är ju något stort på spåren då han ska få ut 110000 kWh ur 50m3s, jag som bara får ut 60000kWh ur 30 m3f. Hans system är ju 100-120% effektivare än vad någon annan lyckas med


60t kWh / 30 m3 f = 2 t /m3f Typiskt björk.
100,000 kWh / 50 ,m3f = 2 t /m3f dvs lika ditt eget
110000 kWh/ /50 m3 = 2,200 / m3f
Skillnaden mellan ditt och mitt är således 200 kWh / m3 f dvs 10% diff = 1,10 gånger dina siffror hemma
100% bättre innebär att jag får ut det dubbla på samma mängd ved. 100% bättre = 2 gånger. Det är en drömfabrik som iaf inte jag har startat.
Jag anser att den ved jag har i lager är minst 10% bättre än björk.
Jag har i huvudsak alm, ask, ek,. rönn, 75%. Deras värmevärde överstiger björk med långt mer än 10%.

Detta så att vi fr ordning på slagsidan som uppkommit i diskussionen utan min medverkan.

***********
F.ö. så pratade jag idag med en företagare som flisar bakar på ett sågverk i realtid med en jätetugg. han kör 110 m3 i taget. Jag känner honom.
han berättade att värmeverket sänker priset om flisen är under 30% fuktig. Industrin vill ha 30% vatten "att elda".
han hade ingen förklaring coh höll med mig att det verkade sjukt. Jag berättade att Mälarskog vräker vatten på sin eldhärd i sina megawattpannor i syfte att skapa ånga till torkproceduren i kammar och vandringstorkarna + att pannorna inte ska smälta.
Det kunde vara orsaken sa mannen. Men han berättade att Stora Enso hade haft ett föredrag om just fukt i ved och givit ut en bok. jag ska få se den boken och återkommer i tråden med data ur den. Hans fysiska situation fick mig att fundera på allvar om jag ska sluttorka veden eller låta den gå in i pannan 17-20% blöt som en del här har sagt flera gånger. Jag saknar prestige tack och lov så jag är beredd att backa.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

bonnen513

#281 » 21:40:08, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du läser för slarvigt. Du anger 50 m3s (stjälpt), jag anger 30 m3f (fast). Jag vill bara att du är medveten om vilket mått du använder

50 m3s innehåller kanske 50-60% luft =20-25 m3f

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Industrivärme (trådstartaren)

#282 » 22:07:24, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Kan du inte sätta ett 300 liters öppet exp kärl i huset ovanför högsta radiatorn? Är det pga att du är rädd för kulvertförluster?
Isåfall har jag en lösning på detta

Du kanske ska förklara varför du inte vill låta radiatorkretsen ta vatten ur slaven samtidigt som den byter vatten via kulverten.

Det krävs ju ändå slutet exp kärl på det accsystem som du ska ta värmen ifrån till slaven med ett tryck motsvarande höjdskillnaden mellan acc och slav
bonnen513 skrev:Kan du inte sätta ett 300 liters öppet exp kärl i huset ovanför högsta radiatorn? Är det pga att du är rädd för kulvertförluster?
Isåfall har jag en lösning på detta

Du kanske ska förklara varför du inte vill låta radiatorkretsen ta vatten ur slaven samtidigt som den byter vatten via kulverten.

Det krävs ju ändå slutet exp kärl på det accsystem som du ska ta värmen ifrån till slaven med ett tryck motsvarande höjdskillnaden mellan acc och slav
bonnen513 skrev:Jag har betalat 15,800 till 2 skilda värmeingenjörer/konsulter som enstämmigt har förordat 3-kretssvaret och de sitter därför inslagna i granit. Tro precis vad du vill i den delen.
Mottrycklsvmtiler har jag läst och sen frågat dem om och de sa att om jag menar backventiler så ska jag ha dem. Om jag med mottrycksventiler menar något annat så förklara. Och det kunde jag inte . Den populära definitionen av mottrycksventiler heter uppenbarligen backventiler.


Dina konsulter måste haft ett annat underlag än det du delgett oss
bonnen513 skrev:Jag har betalat 15,800 till 2 skilda värmeingenjörer/konsulter som enstämmigt har förordat 3-kretssvaret och de sitter därför inslagna i granit. Tro precis vad du vill i den delen.
Mottrycklsvmtiler har jag läst och sen frågat dem om och de sa att om jag menar backventiler så ska jag ha dem. Om jag med mottrycksventiler menar något annat så förklara. Och det kunde jag inte . Den populära definitionen av mottrycksventiler heter uppenbarligen backventiler.


Dina konsulter måste haft ett annat underlag än det du delgett oss
bonnen513 skrev:
Industrivärme skrev:
bonnen513 skrev:Det finns två olika typer av varmvattenberedare i acctankar
1 slinga i tank . Består av ett ytförstorat kopparrör av varierande längd och diameter. exv 1cm diam och 25 meter lång. volym 2-10 liter
2 förrådsberedare i tank. som en tank i tanken volym 120-150 liter

Jag kan förstå att du inte hängde med i min syn på värmeväxlingsproblemen om du trodde att du hade en slinga som innehåller 120 liter.

OK J lär mig.
På slaven finns en etikett.
BORÖ aktank modell TIV 500/FR 110
Där står "Volym radiator 500 l, Volym beredare 110 l" Drifttryck beredare 10 barn Provtryckt 16bar
Då tolkar jag det som att "beredaren" är det som vi kallar sekundär. den är då en slinga som innehåller 110 l. En tank i tanken s.a.s.


Läs detta igen och fundera på vad du menar eller om det bara är en felskrivning
bonnen513 skrev:jo det finns fyra länkar några dar tillbaka inlägg 206
bonnen513 skrev:
Industrivärme skrev:
bonnen513 skrev:Det finns två olika typer av varmvattenberedare i acctankar
1 slinga i tank . Består av ett ytförstorat kopparrör av varierande längd och diameter. exv 1cm diam och 25 meter lång. volym 2-10 liter
2 förrådsberedare i tank. som en tank i tanken volym 120-150 liter

Jag kan förstå att du inte hängde med i min syn på värmeväxlingsproblemen om du trodde att du hade en slinga som innehåller 120 liter.

OK J lär mig.
På slaven finns en etikett.
BORÖ aktank modell TIV 500/FR 110
Där står "Volym radiator 500 l, Volym beredare 110 l" Drifttryck beredare 10 barn Provtryckt 16bar
Då tolkar jag det som att "beredaren" är det som vi kallar sekundär. den är då en slinga som innehåller 110 l. En tank i tanken s.a.s.


Läs detta igen och fundera på vad du menar eller om det bara är en felskrivning
Hymanist skrev:´"
Något är fel. Kolla detta

Du skrev "avkylning av vattnet från 95-70 grader , dom här 365,5 kg vatten har nu kontraherats till 373 liter "
Här är vikt)( liter. Förvirrande för mig.
Om volym minskar vid tempsänkning så skulle is inte öka i volym av kyla på sjöar. Det är omvänt så att då det blir kallare så bågnar isen =volymökning. In måste ta vägen någonstans då det kallnar så den spricker.
'Varför är det annat i en radiatorkrets?
"

Detta googlade jag fram:

Att is är lättare än vatten är uppen­bart – is flyter ju på vatten. Att ett ämne har lägre densitet i fast form än i flytande är dock mycket ovanligt i den fysikaliska världen. Varför är det så just för vatten?

En vattenmolekyl består av två väteatomer som har en syreatom mellan sig. Atomerna ligger inte i rad, utan vinkeln mellan väte­atomerna är cirka 105 grader. När is bildas, ordnar sig vattenmolekylerna i ett speciellt, stelt mönster. Varje vattenmolekyl binds då till fyra andra vattenmolekyler. Denna struktur innehåller hålrum mellan molekylerna, vilket är orsaken till att is har lägre densitet än vatten.

När nollgradigt vatten fryser minskar densiteten från 1,0 till 0,917 gram per kubikcentimeter. Alternativt kan man säga att vattnets volym ökar med nio procent när det fryser. Att is har större ­volym än motsvarande mängd ­vatten kan man observera på många sätt under vintern och även om man lägger en alltför fylld flaska saft i frysen, till exempel.

När isen smälter, luckras vattnets struktur i viss mån upp. Då kan vattenmolekylerna packas något tätare, hålrummen minskar och därmed ökar densiteten. Högst densitet har vatten vid 4 grader Celsius; därefter expanderar det återigen i volym.

Slut på googel.


Därför reagerar vatten som de allra flesta vet på följande sätt:
Vid frysning, expanderar vatten precis som TS skriver.
MEN vatten expanderar även vid uppvärmning, vilket bl.a. möjliggjör ångmaskinen.....
Varför lyfter locket när vatten kokar i kastrullen? Jo därför att det utvidgas.

Bill! Jag tror du behöver läsa på lite i fysikens grunder. ( I all välmening)

För övrigt har jag inte sett någon PDF med skiss på din tänkta anläggning som du sa du skickat tidigare i veckan.

***************************
Det finns minst 5 inlägg som jag skulle vilja svara på. men då dessa har sänts utan att använda CITERA knappen så kan jag inte svara. Ber ÅTERIGEN att om man vill ha en kommentar av mig så måste dialogen föras med CITERAknappen. Jag får ingen svarsmöjlighet annars. Så vi får se om man vill ha en kommentar eller inte.

Till Hymanist
Jag tar inte alls illa upp av synpunkter. Du har säkert rätt. om fysiken. Kunde jag allt skulle det vara lite enklare. Endast onödiga destruktiva elakheter som bara syftar till att ösa ur sig gör mig förbannad och då bliri vederbörande ointressant för mig.

Andra här har sett skisserna varför inte du?

Omsänder "Skiss Vedvärmeanläggning. 2018-04-02.M-S.pdf" både inom inlägget och längs ned. jag gör det i flera format frö Microsoft lägger miljarder på att störa ut konkurrenter. Det är nog därför som detta forum är skapat utanför Microsofts fåraskock. Jag sänder i pdf annars så stör Microsift ut "Excelarket" så att det blir mumbo jumbo. MS kommer inte in i Adobes pdf-.system och kan skada dokument där. detta är skälet till att pdf existerar. Det låser ett dokument såsom användaren vill ha det. Skulle jag sända i MS xls så skulle det knappast kunna läsas efter mjukvarustörningarna.

Skiss Vedvärmeanläggning. 2018-04-02.M-S.pdf



***************************



[/quote]
63an skrev:Beror på vilka anläggningar gamla/väldigt gamla ! SAS Arlandas gamla byggdes på 60-talet ungefär där var de färskvatten även primär men ändå fläktar runt 3-350 inluft bl.a å mängder sekundär -radiatorer, slingor i betong under hangarportarna vi hade avläsning varje dygn hela systemet primärtryck 3 bar å elpanna som skapade mottryck!
Luftfartsverket byggde senare å låg med 6 bar i primärtryck de var ett skräckexempel på anläggning men färskvatten in sedan blev de ny panncentral på luftis å jag skulle hjälpa 3-dje maskinisten vid den STORA överlämningen å de stod då bl.a Gustavsberg chef å en mängd höjdare för detta var ju något stort! Nu blev de inte så roligt för den så kallade maskinisten, : Han säjer att nu ska jag visa 63an hur man gör start å sotning! Där tog visningen tvärt slut för Gustavsberg chef vrålskrattade å säjer MEN va faan har du att lära 63an? Han har kört denna panna i 2 år på SAS! Slutsnackat!! Självklart höll jag masken å inga kommentarer efteråt heller. De var ju sant!
När de visade mej runt hela anläggningen var man skulle läsa av å ronda på beredskapen så fylldes de på vatten oavsett så jag frågade bara är de nödvändigt, nä men för säkerhets skull! De mesta reglerutr. funkade inte heller gamla billmans , Honeywells osv. jag tackade för mej efter att jag skulle få beredskap Midsommarhelgen! Dylikt misskött anläggning trodde jag inte fanns men rubbet regler var på tå när jag gick därifrån! runt 70-talet tror jag de var eller aning senare!
Sedan kom stora utbyggnaden av utrikeshallen så man var så glad att komma därifrån! Tja du kan börja med de där å analysera :coffee:


1974-1976 körde jag taxi med stationering på gamla utrikeshallen och minns en gång då det var stor kalabalik. Brandkåren kom med en massa bilar och polisen flyttade oss till inrikeshallen och utrikesplanen fick inte stanna vid urrikesshallen för det var explosionsrisk i nån panncentral nära där. Stod i Aftonbladet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

bonnen513

#283 » 22:12:46, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är fullständigt meningslöst att citera dina långa inlägg som består av 90% svammel , 20% felaktigheter och endast 1% fakta som är relevant därför har jag rödmarkerat det jag tycker du ska fokusera på

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Industrivärme (trådstartaren)

#284 » 22:34:01, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Du läser för slarvigt. Du anger 50 m3s (stjälpt), jag anger 30 m3f (fast). Jag vill bara att du är medveten om vilket mått du använder

50 m3s innehåller kanske 50-60% luft =20-25 m3f


Jaha så 100 m3 stjälpt är runt 40 m3 fast. Så står det inte i böckerna. har nyss läst på Nätet.
Självflallet blir det mera luft om mans stjälper en trave klyvd vedb med vassa kanter och bark som fastnar i varandra. Sånt har inte jag.
Hur räknar du fast? Om du räknar det kompakta måttet utan luft så är det en drömfabrik för då måste du välja dina klyvda pinnar som passar för varandra i en stapel UTAN LUFT och det tror jag inte att du gör. En kompakt mätning innebär luftfri. Jag har sett nån %-sats nånstans men det får bero.

Ju fler klyvna pinnar desto mera luft
I mitt fall har jag inga späntade pinnar efter någon form av klyvning. de är runda stammar upp till 18 cm och ca 50 långa runda . de har inga kanter som fastnar i varandra utan lägger sig ganska,lika intill varandra efter utkastet från transportörerna. Detta vet du men har inte räknat in.
Du har säkert rätt att mina kubik blir färre än dina precisionslagda späntstickor i någon form av snygg trave för skottkärra till källarfönstret. Vet ej alls säkert vad som åtgår for min del men jag ska ha 250 m3 i oktober så det kanske inte river hela världen om jag har underskattat kubikerna.
det spelar ju ingen större roll för jag har näst intill gratis ved i mängder jag aldrig hinner elda och jag har jättelika magasin att torka i + maskiner som gör allt tungt arbete. Så vaddå?
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

Industrivärme (trådstartaren)

#285 » 22:36:19, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:det är fullständigt meningslöst att citera dina långa inlägg som består av 90% svammel , 20% felaktigheter och endast 1% fakta som är relevant därför har jag rödmarkerat det jag tycker du ska fokusera på


90% svammel? 20% fel och 1% fakta.

Ok då vet jag läget.

Önskar Trevlig sommar.

//Bill
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se