Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Kan ved vara för torr?

97 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Industrivärme (trådstartaren)

#76 » 10:20:40, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Turbulens och vatten
Genom att via en extrem turbulens och tillgång till vattenånga kan dock förbränningprincipen radikalt förändras. Från att brinna med en klart lysande vit låga kan man få flamman att brinna med en helt genomsynlig blåaktig flamma - så kallad blålågeteknik. Lågan består inte längre av kolpartiklar utan av mer lättflyktiga kolväteföreningar, så kallade aldehyder. Aldehyder förbränns direkt till koldioxid och vattenånga utan att gå ”omvägen” via en kolpartikel. Man har erhållit en näst intill helt sotfri flamma.


Ytterligare ett kompentensinlägg jag ska noga studera
'Tack
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna



Hansborg

#77 » 11:52:45, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Hansborg: Måste vara ett serious case of haschteorier delux. 100 årigt trä brinner inte? Så gamla hus brinner upp först när brandkåren kommer och sprutar vatten på dem? Bara kol kvar... Hur skulle det se ut praktiskt sett? Kolpulver? Diamant?

MN

Prezis!! Spruta vatten å de brinner upp! :djaevul:

Jag har varit 2ggr på Martins föreläsningar.. Han är utbildad maskiningenjör eller nåt liknande... Han har pga.. långvarigt hälsoskäl vigt sitt liv åt Vedeldning...

Han använder sig av enkla förklaringar, för att alla skall först någonting..
En komis frågade honom varför den gamla veden brann så dåligt.. det vet jag inte, men pröva med vatten....
Jovisst kom han tillbaka å berättade hur bra det brann... Kan inte tro det var en skröna.. :razz:
Det var ett tag sedan nu..

Här finns han på bild iallafall!
http://steamcastle.fi/?l=sv&p=woodburning

Angående Blålåga, det har jag alltid när flisen är "för" fuktig!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

magirus

#78 » 11:59:43, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Lite kompletterande information. :vissla: .

http://www.afabinfo.com/forklaring-mell ... veddelning


De där me blålåga va väl nåt som skrevs här?
Intressant läsning :thummar:
Senast redigerad av magirus 12:21:34, 18-03-2018, redigerad totalt 1 gång.
magirus
 

QV_

#79 » 12:09:02, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:En komis frågade honom varför den gamla veden brann så dåligt.. det vet jag inte, men pröva med vatten....
Jovisst kom han tillbaka å berättade hur bra det brann... Kan inte tro det var en skröna.. :razz:
Det var ett tag sedan nu..


Har eldat med ved i 30 år och insett att jag är dra på att tända brasan, alltså lägga veden "rätt" i pannan så den tar fyr lätt. Det övriga har jag inte funderat så mycket på...

Angående torr ved så är den mera lättänd än vilken fuktig ved som helst.
Men angående påståendet "varför den gamla veden brann så dåligt" så kan personen menat (om man har läst denna tråden) att "varför ger torr ved dåligt med värme" för ger den dåligt med värme så "brinner det dåligt" och då har det nämts i tråden att vattenånga transporterar värme till pannans väggar. Men som vanligt när man hanterar ord i 3:de och 4:de hand så är det och förblir gissningar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

bonnen513

#80 » 15:05:42, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Industrivärme skrev:
bonnen513 skrev:Turbulens och vatten
Genom att via en extrem turbulens och tillgång till vattenånga kan dock förbränningprincipen radikalt förändras. Från att brinna med en klart lysande vit låga kan man få flamman att brinna med en helt genomsynlig blåaktig flamma - så kallad blålågeteknik. Lågan består inte längre av kolpartiklar utan av mer lättflyktiga kolväteföreningar, så kallade aldehyder. Aldehyder förbränns direkt till koldioxid och vattenånga utan att gå ”omvägen” via en kolpartikel. Man har erhållit en näst intill helt sotfri flamma.


Ytterligare ett kompentensinlägg jag ska noga studera
'Tack


Jag hade tänkt skriva detta redan i början av tråden men ville hitta en källa till min kunskap då jag inte kommer ihåg om det var från Baxi eller "vedgurun" Bengt Lövgrens föredrag. Tror dock att det var från båda håll

Sedan är ju frågan om detta tillför dig något då du med din vattenkylda eldstad ej kommer ha nån blålåge förbränning

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Industrivärme (trådstartaren)

#81 » 22:45:14, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:
Industrivärme skrev:
bonnen513 skrev:Turbulens och vatten
Genom att via en extrem turbulens och tillgång till vattenånga kan dock förbränningprincipen radikalt förändras. Från att brinna med en klart lysande vit låga kan man få flamman att brinna med en helt genomsynlig blåaktig flamma - så kallad blålågeteknik. Lågan består inte längre av kolpartiklar utan av mer lättflyktiga kolväteföreningar, så kallade aldehyder. Aldehyder förbränns direkt till koldioxid och vattenånga utan att gå ”omvägen” via en kolpartikel. Man har erhållit en näst intill helt sotfri flamma.


Ytterligare ett kompentensinlägg jag ska noga studera
'Tack


Jag hade tänkt skriva detta redan i början av tråden men ville hitta en källa till min kunskap då jag inte kommer ihåg om det var från Baxi eller "vedgurun" Bengt Lövgrens föredrag. Tror dock att det var från båda håll

Sedan är ju frågan om detta tillför dig något då du med din vattenkylda eldstad ej kommer ha nån blålåge förbränning



Jag har lusläst Myttings bok Vedboken oh den var mycket bra. Måste köpa en egen. Där tar författaren upp blå låga och han skriver att vid fullständig förbränning så övergår lågan till att vara liten och blå.
jag har suttit i timmar och kollat detta i en av mina vedspisar. och helt klart så uppstår den blå lågan i slutet av förbränningen och då ökar värmen i glöden radikalt precis om sades i Vedboken. Jag har inet mätt gradtalet men bara av att hålla handen utanför spisluckan känner man höjningen.
Betr torr ved så har jag lite mer att tillföra.
'
Jag har tillgång till följande ved
1. Gammal björkved (10 år) som är helt torr och har tappat lite av sin vikt. Lättänd. Ger värme men inte högklassig.
2. Gammal björkved ( 5- 6 år ) med en del pinnar är lätta som balsaträ som nån skrev. Den veden kallar skogsjobbande grannar för Död Ved. Lätttänd. Ger fullständigt usel värme och bara aska
3. Torr björkved 17-20%. Kluven, Legat under tak ca 1 år. Måste ha tändved/näver, wellpapp. Ger god värme
4. Torr ved max 8% möbeltorr. Spillved från snickerifabriker. Inte björk. Ek, spånskivor, solitt trä, MDF, OSB, plyfor av olika dimensioner och limträ, Oerhört lättänt utan tändved etc, Ger suveränt god värme. Något snabbare förlopp men inte radikalt snabbare som man kan få en tro på i detta forum.

Dessa 4 har fått mig att tro att om jag torkar ned 17-20% till 2% så skapas hög värme, men en del av er skriver att denna höga värme förloras då den inte kan tas tillvara på. Så frågan är om jag ska torka ned till möbeltorrt endast. Det är inte så enkelt att få en tydlig bild av vare sig det ena eller det andra i totalen av svaren som kommer. Det verkar som det inte finns ett absolut svar på frågan om sluttorkningen av min ved med spillvärme som utan mitt tillvaratagande med öppna SPIRO-rör i taket och distribution ut till vedrummet skulle gå ut i skorstenen.

Finns det en matematisk formel som visar hur mycket energi som åtgår per kg ved att koka bort allt vatten ur den? En sådan formel skulle träffsäkert tala om för oss alla vad som är relevant att elda och vad man vinner/förlorar på en viss fuktighetsprocent. Detta torde ge svar på min basala fråga i starten av tråden.

En skriver om vattenångas betydelse att värma stålväggen i eldkammaren i pannan. Modena pannor har asklucka under eldkammaren. Där samlas snabbt glöd som då inte når pannvattnet. Min Effectapanna saknar asklucka. Detta innebär att hela eldkammaren utom öppningen är omgiven av 1500 liter pannvatten. Enligt min tro så gör denna skillnad stor värmetillvaratagningseffekt. Glöden ligger då kvar på botten av eldkammaren och värmer hela dess stål även nedtåt. Det är lätt att då tro att vattenånga inte behövs. Eldkammaren rymmer 1/2 m3 brännbart mtrl per laddning. Det blir då en oerhörd hetta i hela pannan genom avsaknaden av asklucka.Tillvekaren har självfallet insett att något måste göras i designen så att denna hetta inte försvinner ut genom rökröret. Jag vet inte hur denna panna är byggd (håller på att forska i detta )men jag tvivlar på att den skulle ha fått sådant genomslag i svensk industri om värmen gick till kråkorna så jag tror att det finns någon kakelugnsliknade funktion inne i pannan. Ovanför eldkammaren sitter en stor lucka med spjäll. Luckan är för stor för att bara vara avsedd för spjäll, så jag ska öppna den o fotografera innanmätet.
Senast redigerad av Industrivärme 22:57:39, 18-03-2018, redigerad totalt 1 gång.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

bonnen513

#82 » 22:57:26, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

2260 kJ/kg vatten
eller 536 kalorier/gram om du hellre räknar i den enheten

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Industrivärme (trådstartaren)

#83 » 23:01:30, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:2260 kJ/kg vatten
eller 536 kalorier/gram om du hellre räknar i den enheten


Kanon!!! Bonnen!!!!
I morgon kväll ska jag ta fram Google och omvandla detta till kWh. + kg ved i en m3 travat i pannan. Då får vi se hur stora dessa förluster är.
kJ är en bra enhet. den kan omvandlas på google har jag sett.


Så här ska forumet fungera. Raka snabba kompetenssvar på svåra frågeställningar som innehåller mycket fakta för att förstå frågan.

Godnatt
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

bonnen513

#84 » 23:09:17, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bakom luckan sitter nog dom rören som tillvaratar värmen ur rökgaserna och som behöver sotas ur ibland för att ta upp så mycket värme som möjligt.

Även värmen från askan tas ju med tiden upp i dessa rör på en panna som inte har vattenmantlad eldstad och askutrymme
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Industrivärme (trådstartaren)

#85 » 23:39:02, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:bakom luckan sitter nog dom rören som tillvaratar värmen ur rökgaserna och som behöver sotas ur ibland för att ta upp så mycket värme som möjligt.

Även värmen från askan tas ju med tiden upp i dessa rör på en panna som inte har vattenmantlad eldstad och askutrymme


Denna panna har vattenmantlad eldstad om jag fattat definitionen rätt. Hela eldkammaren omges av vatten. Det finns inga utrymmen mellan vattnet och stålet som eldkammaren äör producerad av. 360 grader vattenmantlig + en hel korstida.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

Industrivärme (trådstartaren)

#86 » 23:41:13, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:bakom luckan sitter nog dom rören som tillvaratar värmen ur rökgaserna och som behöver sotas ur ibland för att ta upp så mycket värme som möjligt.

Även värmen från askan tas ju med tiden upp i dessa rör på en panna som inte har vattenmantlad eldstad och askutrymme


Ska kolla bakom luckan. det vekar vara så det fungerar. kalkelugnsmetoden med gångar i tegkler - i detta fall i vattnet.
Återkommer med foton då jag får lite ledigt.
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

63an

#87 » 00:07:06, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite nyfiken på hur de är gjort med interncirken i pannan så skicka bilder till min mail, spökar lite i huvve om värmefläckar som kan bli sprickor när man kör hårt! :vissla:
Är de flera returingångar på den fördelat? :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Industrivärme (trådstartaren)

#88 » 01:11:48, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Lite nyfiken på hur de är gjort med interncirken i pannan så skicka bilder till min mail, spökar lite i huvve om värmefläckar som kan bli sprickor när man kör hårt! :vissla:
Är de flera returingångar på den fördelat? :coffee:



Jag återkommer. Hinner inte åka upp till anläggningen just nu.
Men frågar: Vad menas med den sista meningen di skriver?

Godnatt
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

Industrivärme (trådstartaren)

#89 » 01:13:57, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Moderator:

Finns det någon statistisk siffra på hur många individuella som följer mina två trådar.?

Godnatt
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

ja-bond77

#90 » 09:47:18, 20-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se