Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Kan ved vara för torr?

97 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Industrivärme (trådstartaren)

#1 » 22:23:18, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen. Nu läste jag tråden bättre och såg att veden kan vara för torr.
Detta förstår jag inte alls. Varje % fukt i det som ska brännas kostar energi att torka och inget kan brinna innan fukten är noll %
. Om jag har fattat saken rätt så tas sådan ”torkningsenergi” ur värmen i en brännkammare = värmevärdet sjunker. Detta gör att jag är mycket frågande tilö att veden inte ska vara maximalt torr innan den laddas för att på så sätt öka värmevärdet.

Jag har planerat ett fack med magasinstorkad ved intill pannrummet. Till detta fack hade jag tänkt mig att i taket leda Spirorör från pannrummet ned och mynna i pallarna i botten under traven i facket. Då går värmen upp genom den stjälpta veden som sluttorkar innan pannan. Min tanke var då att denna sluttorkning skulle öka värmevärdet av att helt torr ved laddas men av inlägget blir jag rådvill. Hur kan fuktig ved brinna utan att först bli helt torr? Vad vinner man på att ta energi ur brinnande ved för att torka fuktig ved inne i brännkammaren?

Mvh

Bill
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna



Rubert

#2 » 23:00:00, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om din panna kan hantera väldigt torr ved så är det väl ok.
I min panna förgasas veden för mycket om veden är för torr, pannan klarar inte av att ta hand på all värme och en massa värme far ut med rökgaserna.
Men visst är det så att energi som går åt för att ta bort vedens vatteninnehålll tas från veden.
Det kommunala värme verket i min hemkommun eldades med rå flis för att ha koll på förbränningen.
Energin som gick åt för att förånga vattnet i flisen återvann man genom att kyla av rökgaserna.

1 person gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

tracker

#3 » 23:08:12, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuktig luft leder värme bättre än torr luft, vet om dom som haft för torr ved och doppat i vattenhink innan inlägg för att tillgodogöra sig värmen. Men det beror hur pannan är utformad.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

meken49

#4 » 23:16:26, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en man i Lidköping som heter Bengt Lövgren. Det han inte kan om vedeldning är inte värt att veta. Hans företag heter Älvdalens Fastbränsleteknik AB, ÄFAB. Han åker runt och håller föredrag om eldning med ved och pellets. Han kan säkert ge dig dom råd du behöver.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

63an

#5 » 23:37:35, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämför med bastu! Kasta vatten på aggregatet då blir det svinhett ! Där finns kunskapen varför man inte ska övertorka pannved! Själv eldar jag nu med färsk nerisad björkved full med snö då kan man fundera hur man ens får igång elden men de brinner nått in i helvette! Hjälpstartar bara med 1tallklyv sedan småträn surbjörk lite vedsopor, en skvätt diesel å den simplaste panna som kan tänkas, finns ingen modernitet mer än mina stektermometrar efter 5 minuter så står de ångkvast i skorsten kollade när vi hade -25 ute då frös ångan å den föll som snö!
Man behöver inte vara nån professor i vedeldning om man bara håller rent från aska å justa packningar! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

PerÖ83

#6 » 23:42:00, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som kuriosa: på jobbet (sågverk) så har vi en ny panncentral på 8MW den ska ha mellan 46-50% i fukthalt :uupps:
Sedan äter den mellan 150-300m3 bränsle (bark ,spån och flis) per dygn :vissla: Mitt jobb att mata den.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

63an

#7 » 23:45:43, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

SE där, se dok! :laes_detta:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Industrivärme (trådstartaren)

#8 » 00:00:23, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till PerÖ83

Jag hade en son numera borta som skötte en motsv pannC på ett sågverk. 3MW. Både kammar- och vandringstorkar. Kulvertsystem. Jag var ofta där. Mycket jour men mycket fritid.
Hans Grolls-specialskor smälte då han gick på panntoppen.
'jag frågade varför de vräkte på vatten och fick till svar att hettan är så stor att den inte kan hanteras annars. Vi måste hålla oss inom fuktgränserna för att hantera hettan. Det är explosionsrisk och 3MW raderar hela villasamhållet. Dessutom så var det en ångfaktor till torkarna. så att man ångade virket i etapper för att inte sprickor skulle komma av snabb tork.
Det är alltså inte samma läge som i min panna. Jag vill inte ha ned värmen och vill inte ha ånga.

Till 63an

Jag vet inte hur man öppnar din pdf.bilaga i min Linuxdator utan virus. och nu är det natti för min del. Sänd hellre länken så kan jag gå in och ta hem sidan.

Mvh

Bill
Industrivärme
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:54, 09-03-2018
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Effectapanna

magloman

#9 » 00:11:31, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om systemet är anpassad för sur ved ska det nog vara det.

Men kan systemet hantera värmen är det bättre!

Återigen; ett vedsystem är så mycket mer än en panna!

Kan tänkas att en ordinarie villaägare brukar få tag i ved som innehåller en viss mängd fukt; då fixar tillverkaren eller åf eller installatören så den är snpassad för detta.

Sen är det upp till var och en att avgör hur systemet skall ställas in.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson

#10 » 11:02:43, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som ett exempel. Vi eldar nu med tre år gammal genomtorr lövved i verkstadens förugn. Och det är den sämsta ved vi eldat med någonsin i den anläggningen. Det bara flasar till och både förugn och panna riskeras att skadas av den intensiva förbränningen. Efter att eldat ett par brasor så togs det fram sur ved som kapats i vinter och blandades i till 60% ungefär och allt funkar som det ska igen. Så vedens optimala vattenhalt är helt beroende på anläggningen den eldas i! Torr ved innehåller ju mer energi rent teoretiskt, men kan man i praktiken inte ta tillvara den avgivna energin så är ju inget vunnit med det. Lagom är bäst som vi Svenskar brukar säga! Vedeldning är ingen teoretisk syssla utan till stor del praktisk! Har man inte intresse och förmåga att förstå förloppet blir man aldrig en bra vedeldare!
Eldare var förr ett yrke med rätt hög status, där inte alla blev varaktigt verksamma i yrket om inte resultatet blev det förväntade. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

fretchi

#11 » 12:48:51, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bör väl tilläggas i debatten att det är lika oekonomiskt att torka veden i pannan som i pannrummet. Det är samma energi som torkar veden oavsett.

Så bäst är nog att torka veden utomhus så gott det går. Då kommer man förmodligen ner till en fuktkvot som en normal villapanna är konstruerad för.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Bygert

#12 » 12:54:32, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag drev panncentral tidigare och kan bara skriva under på det där att bränslet måste vara anpassat till utrustningen. Vissa pannor är gjorda för fuktigt bränsle och då går det illa med torrt och tvärtom. Det är dock knappast något som är gjort för absolut torrt bränsle, det är inte så det är tänkt.

Iofs 'är det sant att det går åt energi för att koka bort vatten och att det alltså borde vara effektivare med ett torrt bränsle. Det är dock inte hela sanningen. Det går åt tid och energi för att torka också. Även om solen får stå för energin så bryts det ner lite av veden när den ligger på tork så man får en förlust i torkningen också, än värre om man ska torka med fläktar mm. Dessutom, de större pannor som är gjorda för fuktigt bränsle återvinner energin som går åt för att koka bort vatten. De ligger faktiskt ofta på verkningsgrader som man bara kan drömma om för hemmabruk, det är inte ovanligt att ligga på t ex 102%. Där kan man ju då invända att verkningsgraden aldrig kan bli mer än 100% vilket är sant men beroende på hur man räknar och mäter hamnar man i det här fallet faktiskt en bit över beroende på att man får ut lite extra energi när man kondenserar den vattenånga som bildas i förbränningen.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Gunnar i Sörby

#13 » 13:21:32, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"HEL VED" hänvisar till att supertorr ved förgasas för fort och det finns risk att gasen inte hinner brinna färdigt innan den går ut i skorstenen
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Gunnar i Sörby

#14 » 13:25:18, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vedtorkning.pdf

Försök att lägga med .pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

Michael Meier

#15 » 15:18:25, 10-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

och där fick jag svar på frågan varför du fokuserade på vedtork i dina planer, huvudsaken att du bestämmer dei hur det ska vara, oekonomiskt att torka till 0% och går inte att bibehålla 0% i öppen lagring samt att du behöver själv klura ut förlängda konvektionstuber.

kan vara enklare att skippa egna specialare och elda så som det är "normalt"
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se