Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Pannfunderingar och nytt tankrum.

274 inlägg • Sida 10 av 19
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

torbjorn_forsman

#136 » 10:45:22, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban skrev:När jag mjuklödde mitt rörsystem så använde jag putsduk på alla rörändar för att få helt rent, kanske överkurs?


Om rören är nya och minst lika blanka som kapillärrördelarna är inuti, så går det ändå. I synnerhet om man har bra flussmedel.
Nu är det länge sedan jag gjorde någon kapillärlödning, det enda större jobbet var tryckluftinstallationerna i garaget för 25 år sedan. För tryckluft behöver man ju inte bekymra sig om lodets blyhalt, och jag upptäckte då att det fungerade mycket bättre att löda med vanligt elektroniklod med "inbyggt" hartsflussmedel än med det VVS-lod och tillhörande separata flussmedel som var anskaffat från Ahlsell. Värmde med gasolbrännare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Peter Persson

#137 » 13:09:09, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev:
Peter Persson skrev:Jag gjorde 20 lödningar per element
Blir snyggare än kläm och press också tycker jag.Bild

Jo om man envisas med så myckert vinklar förstår jag det blir dyrt. Hade ju räckt med ett t rör och en 45 vinkel på varje rör för att få ihop det där. Finns annars radiatorer med anslutning i båda ändar då blir det bara två rör mellan radiatorerna, och inte massa t- rör mm.
Vad gäller mjuklödning är det inte att rekommendera till färskvatten då det inte är bra att få i sig fluss och bly mm som detta innerhåller.
Om man inte värderar sin tid så kan det tyckas billigt med dessa delar men ska du ha ut TVÅ rörisar som det oftas går åt vid heta arbeten så blir det inte billigare. Dessutom går det snabbare med press och det gör inget om det finns lite vatten kvar i rören vid pressning.


Jo hade nog gått att lösa bra mycket lättare, men jag var helt grön på detta när jag satte in värmesystemet och detta verkade helt logisk uppbyggnad då :idee3:

Jag värderar kostnad högre än min tid, jag spenderar ändå all tid med att antingen laga nått eller bygga nått... Men som proffs måste det bli mycket dyrare att löda än presskopplingen, tiden att putsa alla rör och kopplingar samt smörja in allt med lödfett, det att ordentligt med tid och jag får fortfarande ont i fingrarna bara jag ser ett kopparrör idag :grin: Hade putsat så mycket 15mm rör tillslut så jag nött bort nagelbandet.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Håkan.E

#138 » 14:21:35, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr så var man tvungen att putsa innan lödning men sen kom det en lödpasta som etsade rent kopparn så nu mera behöver man inte putsa
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

LeifAndersson (trådstartaren)

#139 » 19:35:59, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste bara visa vilka avancerade ritningar som ligger till grund för detta projekt! :mrgreen:


Bild


Nä det är lugnt, det är ingen konstruktionsritning! Det är bara en skiss för att kolla att alla detaljer finns med när det sista materialet ska beställas. Blir lite 1 1/2" och 1 3/4" detaljer som är mariga att få tag i här i stan så jag beställer det sista från Rinkaby. Men då vill jag vara säker på att alla "specialare" också är med.
Men skissen såg så jäklig ut att jag bara måste bjuda på den! :razz:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#140 » 23:03:26, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen bild i dag, det råder totalt kameraförbud runt pannrummet just nu. Det ser nämligen för jäkligt ut utanför porten, massor med utkastade prylar som måste tas om hand på ett eller annat sätt. Men på insidan börjar det att likna något, i dag åkte den gamla ack.tanken ut och så har jag flyttat den lilla varmvattenberedaren för andra gången på en vecka. Nu hoppas jag den kan sitta kvar där den hamnade i dag tills den åker ut den med, men det är fint att ha varmvatten provisoriskt medan det kopplas om i pannrummet. :thumme:
Till helgen är det meningen att de "nya" tankarna ska fyllas och provköras kopplad till den gamla pannan. Blir lugnare att justera in tanksystemet med den gamla pannan så kan man ta pannbytet när allt annat är igång och köra tekniktanken på el under pannbytet så får det ta den tid det tar att få "nya" pannan på plats. I morgon förmiddag blir det städning, och sedan får det bli lite verkstadsjobb så att man får undan lite av det som samlats på gården när man varit "ledig" flera arbetsdagar från verkstaden och pysslat med annat. Vi får se om ämnet hamnar under "dagens sorgeämne" när alla läckage blivit uppenbara efter fyllning och uppvärmning av tankarna?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

igelkottar

#141 » 11:20:30, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte ska du väl bespara oss dagens bilder, vi vet ju hur stökigt det kan bli och vill gärna
se om andra klarar av att stöka till det lika bra som man själv. :mrgreen: :vissla:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

LeifAndersson (trådstartaren)

#142 » 16:44:41, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det må så vara, men jag klarar inte av att ha eländet på bild! Men nu är det uppröjt så nu går det att vistas där igen. Bl.a. slängde jag 50-60 kg svetselektroder i skrotlådan, undrar vad som händer om de försöker smälta dem?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#143 » 20:10:58, 03-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det må så vara, men jag klarar inte av att ha eländet på bild! Men nu är det uppröjt så nu går det att vistas där igen. Bl.a. slängde jag 50-60 kg svetselektroder i skrotlådan, undrar vad som händer om de försöker smälta dem?


De kanske inte behöver tillsätta så mycket slaggbildare i martinugnen den dagen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson (trådstartaren)

#144 » 11:44:57, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var manluckan med till kulverten breddad så att även en välväxt serviceman slinker igenom! Ska även slinka ned en elektrisk varmvattenberedare den vägen hoppas jag. En gubbe slinker ned, det är testat och även varmvattenberedaren ska i vart fall teoretiskt ta sig ned. Återstår att se hur det blir med det. :???:


Bild


Så har ser tankanläggningen ut i dag, tankarna är fyllda och står och luftar ur sig lite på egen hand. När varmvatten och värmen är inkopplad till tankarna så är det bara att lägga i den gamla pannan och testa systemet. Om allt då funkar som tänkt blir det rätt komfortabelt att skifta pannor längre fram i sommar när allt är förberett. :thumme:

Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Skru'are

#145 » 12:32:10, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför förvisa VVB till underjorden?? Eller är det som en källare där?
Har du avlopp?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#146 » 12:51:39, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett ordentligt utrymme där nere. Det är en mindre VVB som ligger i serie med pannans beredare som ger varmvatten om det inte eldas av någon anledning. Nu har jag flyttat runt den i omgångar i pannrummet allteftersom den kommit i vägen, är rätt trött på det nu så den hamnar i kulverten där en trycktank till tappvattnet tidigare satt. Vet inte om den kommer att användas öht. när det är elpatron i tekniktanken, vi får se vad som blir mest energieffektivt att använda när det inte eldas? Men där nere slipper jag se den skitiga grisen i varje fall om den blir kvar i drift!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Skru'are

#147 » 13:40:04, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får väl anlägga en djupströbädd till den.
Vad är det för skillnad på en skitig gris och en ren?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#148 » 13:51:22, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du sett beredaren som suttit i pannrummet i kanske 10 år så vet du hur en riktigt skitig gris ser ut! Finns inget rengöringsmedel som biter på den skiten! :sad: Den passar bäst i dag där ingen behöver se den!

Tillägg: Ska den användas så måste den gömmas!

Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Skru'are

#149 » 15:22:11, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men...
Skillnaden mellan en ren och en skitig gris? Den är stor - renen har horn t ex! :vissla: :grin:

Jag får nog ge dig rätt. Trots att etiketten sitter kvar, "nyskick", så var den värre än jag trodde.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#150 » 09:38:08, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tar sig. Tappvattnet är inkopplat och trycksatt inklusive VVB i kulverten som ligger i serie med VVB i tekniktanken. Allt mer av de gamla installationerna blir förpassade ut på marken. Skönt att bli av med de gamla och i samband med att tankarna kom på plats sönderbrutna installationerna. Nu har jag förhoppningsvis flyttat den skitiga VVB för sista gången, skulle något hända med den nu så är det bara att manövrera 3 kranar så är den ur och omkopplad! Och apropå kranar, gjorde en liten inventering på kranbeståndet och i dagsläget är det 15 stycken i pannrummet och nere i kulverten! :vissla:


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se