Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Pannfunderingar och nytt tankrum.

274 inlägg • Sida 19 av 19
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Lind1977

#271 » 19:26:22, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att farsan har en tank som är "skum". Likt din tank blev denna andra tank inte fylld som den första. Minns inte exakt hur det löstes men det var någon form av lutning som behövdes. Fanns några små automatiska luftar men de fungerade dåligt.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91



LeifAndersson (trådstartaren)

#272 » 11:54:33, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som det blir dags för vintereldning på riktigt nu. Fyllningen av tankarna fungerar utan problem nu, anläggningen var nog bara ringrostig efter sommarens vila. Snarare så fylls 3:ans tank lite före 2:an som i sin tur fylls lite före 1:an nu, men så var det förra säsongen också vill jag minnas. Men det är inget man skulle notera om man inte hade ett överflöd av termometrar som följd av att man är en sann "mätnörd"! Kanske det skulle gå att finjustera lite med flödena till tankarna, men som jag brukar säga: Inte pilla på något som fungerar!
Pannan fick i dag en fullständig sotning och och då också kontroll av keramiken när den var fullständigt dammsugen och tom invändigt. Kan inte se någon förändring av keramiken sedan början av förra säsongen så allt ser lugnt ut. Tror man spar keramiken när man som oss kör med rätt taskig ved, bara bakar och skadat barrvirke från skogen. Har faktiskt inte eldat med riktigt "bra" ved i den här pannan, torrgran och bakaved funkar över förväntan i den här anläggningen, normalt så eldar vi bara en brasa morgon och kväll om det inte är riktigt svinkallt, då kan det bli ett litet extra inlägg vid varje eldningstillfälle.
Men allt ser ut att funka så här långt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#273 » 12:20:57, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå termometrar så är de ju hopplöst med alla varianter Eftersläp å alla varianter av konstig avläsning, grunnade länge på att göra något åt detta så på Jula när jag kommer in kommer en anställd med vagn å jag såg att de var typ skinktermometrar för spisugnar jag tog allt han hade å har monterat dem så de ger inom nån grad möjligen+ att jag kan lägga larm där jag vill! Allt gammalt skit sitter kvar bara för att jag ska känna att det var ett de bästa jag gjort i pannrummet samt att jag ser hur galna de andra är! :thummar:
Många andra pannrum kan man samla alla mätare på ett ställe vid pannan huvudsaken att de är intrimmade å visar rätt! :thummar: :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#274 » 13:22:45, 03-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort så att alla termometrar är identiska, så man byter bara plats med dem och visar de då samma värde som den som satt där så finns det risk för att de visar rätt. :thumme: Och så är en del mer "viktiga" dubblerade. :vissla: För mycket är lagom!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se