Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Pannfunderingar och nytt tankrum.

274 inlägg • Sida 16 av 19
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

barsen

#226 » 00:50:16, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skitar ner lite i din tråd igen.
Har ev fått tag i 2 750 liters tankar, hur funkar det att blanda tankar med olika höjd? Tänkte isf behålla min 500 liters med vvb och palla upp den så toppen kommer i samma höjd som dom 2 stora. Eller detta blir helt galet :klia:
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner



LeifAndersson (trådstartaren)

#227 » 08:32:05, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar bra. En av de anläggningar jag tagit delar av var monterad så, och det funkade bra enligt användaren. De hade två "tomma" 750 och en 500 som "tekniktank". För övrigt den tank som har den uppgiften i min anläggning nu. Jag valde tre 500 bara för att det sparade plats och blev optimalt i mitt pannrum. Hade jag haft mer plats så hade 750 tankarna kommit på plats.
Och så är jag ju lite knäpp på det viset att jag tycker det blev snyggare med tre likadana tankar i rad, och sådant har nog blivit alltmer viktigt för mig tror jag! :???:
Behöver någon 2 st fina 750 så finns det här. Plus en massa annat med riktiga prylar som blivit över. Bl.a. en laddomat som först fyller tankar och sedan laddar tillbaka till pannan när det blir så dags. Används när varmvattenberedaren sitter i pannan. Har funkat bra här men är inte optimal teknik. Men vill man behålla sin panna med inbyggd beredare så är det enkelt att bara koppla in valfritt antal tankar med den utrustningen.
Mer utrustning som är över: CTC 25 panna med inbyggd beredare, ser för jäklig ut på utsidan, men är felfri.
Förugn i bättre utförande med gjutna luckor och allmänt i HD utförande. Tung som sjutton när den innehåller mycket keramik. Ingen billig Kenjonugn!
Två tomma isolerade tankar, 750 & 500l.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

igelkottar

#228 » 10:21:42, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:.....
Två tomma isolerade tankar, 750 & 500l.


Aha, det var därför du bytte tankar, för vattnet tog slut. :lmao: :lmao:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

LeifAndersson (trådstartaren)

#229 » 19:00:49, 07-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:
LeifAndersson skrev:.....
Två tomma isolerade tankar, 750 & 500l.


Aha, det var därför du bytte tankar, för vattnet tog slut. :lmao: :lmao:


Nä, det är som jag tidigare sagt i en rad sammanhang, jag är av naturen lat och tyckte det var lättare att släpa ut dem då! :mrgreen:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

barsen

#230 » 00:55:04, 08-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Funkar bra. En av de anläggningar jag tagit delar av var monterad så, och det funkade bra enligt användaren. De hade två "tomma" 750 och en 500 som "tekniktank". För övrigt den tank som har den uppgiften i min anläggning nu. Jag valde tre 500 bara för att det sparade plats och blev optimalt i mitt pannrum. Hade jag haft mer plats så hade 750 tankarna kommit på plats.
Och så är jag ju lite knäpp på det viset att jag tycker det blev snyggare med tre likadana tankar i rad, och sådant har nog blivit alltmer viktigt för mig tror jag! :???:
Behöver någon 2 st fina 750 så finns det här. Plus en massa annat med riktiga prylar som blivit över. Bl.a. en laddomat som först fyller tankar och sedan laddar tillbaka till pannan när det blir så dags. Används när varmvattenberedaren sitter i pannan. Har funkat bra här men är inte optimal teknik. Men vill man behålla sin panna med inbyggd beredare så är det enkelt att bara koppla in valfritt antal tankar med den utrustningen.
Mer utrustning som är över: CTC 25 panna med inbyggd beredare, ser för jäklig ut på utsidan, men är felfri.
Förugn i bättre utförande med gjutna luckor och allmänt i HD utförande. Tung som sjutton när den innehåller mycket keramik. Ingen billig Kenjonugn!
Två tomma isolerade tankar, 750 & 500l.


Tyvärr är tankarna för höga så jag kopplar de jag har och kompletterar efterhand.
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

LeifAndersson (trådstartaren)

#231 » 09:57:46, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett positivt besked från värmeanläggningen. När pannan gick för fullt så bröts plötsligt strömmen, fläkten i pannan stannade liksom laddomaten, men pannan brann vidare på självdrag med skaplig effekt. Stod länge och kikade på panntempen men den höjdes bara marginellt och tankarna fylldes på med självcirkulation. Var inte i närheten att pannkylningen skulle träda in, pannan gick upp till dryga 90 grader och jobbade på helt stabilt i den tempen så länge strömavbrottet varade. :thumme:
Så tydligen lirar pannans effekt utan fläkt bra med självcirkulationen från pannan! Har nog aldrig varit så nöjd med ett strömavbrott! :thumme: :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#232 » 10:05:44, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar bra om det inte är i början av eldningsfasen då det går åt lite mer luft.

Sen gäller det att laddomaten och ledningar funkar som det är tänkt.

Bra kvitto på att allt är i ordning :thumme:

Har man möjlighet så skulle man köra circpump, laddomat och rökgasfläkt via batteribackup. Är ju väldigt enkelt då oxå att koppla på elverk vid långa avbrott.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson (trådstartaren)

#233 » 12:40:42, 28-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt är förberett för drift från batteri och omformare, cirkulationspumpen till kulverten måste ha nödström. Och omformaren går lätt att byta ut mot ett litet elverk om det blir lite längre avbrott. Hade räknat med att koppla i batteridriften på fläkt och laddomat för att förhindra pannkokning, men det funkade över förväntan med hjälp av naturlagarna! Sjukt nöjd så här långt! :hurra: :bira:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#234 » 22:19:49, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

8 grader kallt ute. Passade på att pressa anläggningen till max för att kolla funktionen vid maximal laddning och uttag till värmesystemet. Alla tre tankarna laddar helt synkront uppifrån och under hela laddfasen upp till 95 grader i tankbotten. Fick både panntermostaten och syrventilen testad, när panntermostaten stannat fläkten så öppnade syrventilen något så det trängde ut lite vatten efter några minuter men inte med något riktigt flöde. Höjde panntermostaten något och väntade till fläkten stannade då öppnade syrventilen med ordentligt flöde efter ungefär samma tid, så allt tycks funka som det ska! Så ursprungsinställningarna ser ut att stämma!
Lite varmt inne hos oss när jag öppnade våra termostatventiler max på elementen för att få maximalt uttag genom kulverten. Hoppas inte hyresgästen har 27 grader varm inne hos sig! Men hennes termostatventiler på elementen borde räddat henne! :grin:
Men så här långt ser det ut som allt funkar som det ska! :thummar:
Nästa kraftmätning får bli när /om det blir riktigt kallt, men det är absolut ingen brådska med det för min skull, på det kan jag vänta riktigt länge! :thumme: :grin:
Fortfarande grymt nöjd, hoppas jag kan säga detsamma till våren! Det har gått lite för bra så här långt under inkörningen, så något jäkelskap ligger nog och ruvar någonstans misstänker jag. :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Maor

#235 » 19:30:57, 31-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra val av panna..
Vi har en likadan och den har funkat bra i många år.

Men det borde gå att öka verkningsgraden rejält, bara genom att isolera baksidan.
Begriper inte varför man inte isolerat hela pannan.

Hade en arimax 35 tidigare och med atmosen så blir det väldigt mycke varmare i pannrummet.

Till och med katten får en plågad blick om han är i pannrummet under eldning.
Maor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:31:39, 19-03-2016
Ort: Järvsö
Maskin: Vsa brunett-65
Bm 218-66
Bm 350-67
Bm 350-62
Bm Victor
Vilvo t15 krabat -56

LeifAndersson (trådstartaren)

#236 » 23:11:10, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här hos oss är det perfekt med lite spillvärme, verkstadsfacket närmast pannrummet värms bara upp med spillvärme från pannrummet och en 2kW elvärmare vid behov. Tidigare hade vi förugn i pannrummet och den gav spillvärme så det både räckte och blev över. Så vi var faktiskt lite oroliga om det skulle bli nödvändigt att kompletteras med mer värme i det utrymmet. Som det ser ut nu så går elvärmaren mer än med gamla utrustningen i pannrummet, men vid minus 20 grader som det var här om dagen hamnade temperaturen strax över 10 grader i det facket, det är ok i en "smedja"! Det var faktiskt enbart positivt för oss när det inte blev större förändring än det blev, vi hade befarat att vi skulle få montera vattenburen aerotemper även i det utrymmet. Så vi är bara nöjd med att pannan ger lite spillvärme! :thumme:
I övrigt är vi väldigt nöjd med hela systemet så här långt, när det närmade sig 20 minusgrader så räcker det fortfarande med att elda en brasa morgon och kväll! Ska bli spännande att se hur det funkar vid riktigt sträng kyla, men att det är en klar förbättring är helt klart så här långt! Har faktiskt bara laddat systemet max några gånger så här långt, det har hittills räckt utmärkt att elda 2 ggr./dag. Och med de rutinerna har det aldrig varit lägre temp i toppen av tankarna än strax under 80 grader! Och det har medfört att innertemperaturen i kåken har varit stabil! Så nu vet vi att anläggningen funkar hur bra som helst ned till minus 20 grader i alla fall! Testa under lägre temperaturer kan vänta väldigt länge om jag får bestämma, samtidigt som man är lite förväntansfull. Har i vart fall en känsla av att man inte behöver stiga upp och elda kl. 04.oo om det blir riktigt bistert ute, vilket man fick göra tidigare. Det var få tillfällen på årsbasis sett, men det var ändå jobbigt att ge sig ut och elda när man absolut inte ville lämna varma sängen när det blev nödvändigt! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#237 » 15:51:24, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maor skrev:
Men det borde gå att öka verkningsgraden rejält, bara genom att isolera baksidan.
Begriper inte varför man inte isolerat hela pannan.

.


Har gjort en stor sotning på Atmosen i dag, och studerat konstruktionen lite. Om man isolerar pannans baksida så ökar inte verkningsgraden ett dugg utan bara rökgastemperaturen. Det som blir varmt på pannans baksida har bara med den sugande fläkten att göra och sitter efter allt som kan ge värme till vattnet, så att isolera detta skulle bara kasta bort spillvärmen genom skorstenen. Det blir som att isolera röret mellan panna och skorsten. Så det som ger värme på baksidan är egentligen bara en del av rökröret mellan panna och murstock som den sugande fläkten sitter i. Däremot förvärmer det förbränningsluften på ett positivt sätt. Så skulle man isolera pannans baksida så har man förlorat en del av fördelarna med konstruktionen. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mikkel

#238 » 16:41:50, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ofta behöver du sota pannan ?
och skorstenen ?
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

LeifAndersson (trådstartaren)

#239 » 18:28:43, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör en grovsotning en gång i veckan, och det här var den första stora sotningen jag gjort sedan jag installerade den här pannan. När den var begagnad när den inköptes så blev den riktigt rengjord och sotad innan den togs i drift. Den hade också en dålig svetslagning som svetsades om. Veckovis så dras tuberna ur och förbränningsrummen askas ur och sotas, det tar max 10 minuter. I dag sotades och rengjordes den totalt efter nästan tre månaders drift tog kanske 20 minuter. Skorstenen sotades första gången av sotare efter c.a. 2 månaders drift och det var bara svartsot i den, max ett par liter totalt. Så skorstenen får sotaren sköta i fortsättningen fast vi har sotningsutrustning för det också, men det bryr vi inte oss om så länge allt funkar som det gör i dag! Pannan är mycket lättskött, och vi har placerat den så att man kommer åt den bekvämt från alla sidor. Är ju en lite ovanlig placering av den pannan, står ju "på snedden" i pannrummet. Men det har visat sig funka mycket bra, fin åtkomlighet vid underhåll och framför allt är den enkel att elda i!

Enda problemet i dag är att systemet förlorar lite vatten, kanske en eller ett par liter i veckan, men det gjorde det med den förra pannan också. Hoppades att det skulle upphöra efter pannbytet, men icke! :sad: Allt kan överblickas i systemet utom kulverten mellan pannrum och hus, men den är skarvfri under mark så den borde inte ställa till något. Det underliga är att systemet håller trycket under sommaren när det inte eldas, då håller det 0,6 bar i 4-5 månader! :klia: Så om det finns något läckage så uppträder det bara under högre arbetstryck som aldrig passerar 1,2 bar. Funderar på att montera en ny tryckexpansion, när den är kvar från gamla anläggningen. Men det är lite jobbigt när jag var säker på att det var den gamla pannan som tog lite vatten vid temperaturskiftningar, men det är exakt lika nu! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman

#240 » 18:36:49, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Gör en grovsotning en gång i veckan, och det här var den första stora sotningen jag gjort sedan jag installerade den här pannan. När den var begagnad när den inköptes så blev den riktigt rengjord och sotad innan den togs i drift. Den hade också en dålig svetslagning som svetsades om. Veckovis så dras tuberna ur och förbränningsrummen askas ur och sotas, det tar max 10 minuter. I dag sotades och rengjordes den totalt efter nästan tre månaders drift tog kanske 20 minuter. Skorstenen sotades första gången av sotare efter c.a. 2 månaders drift och det var bara svartsot i den, max ett par liter totalt. Så skorstenen får sotaren sköta i fortsättningen fast vi har sotningsutrustning för det också, men det bryr vi inte oss om så länge allt funkar som det gör i dag! Pannan är mycket lättskött, och vi har placerat den så att man kommer åt den bekvämt från alla sidor. Är ju en lite ovanlig placering av den pannan, står ju "på snedden" i pannrummet. Men det har visat sig funka mycket bra, fin åtkomlighet vid underhåll och framför allt är den enkel att elda i!

Enda problemet i dag är att systemet förlorar lite vatten, kanske en eller ett par liter i veckan, men det gjorde det med den förra pannan också. Hoppades att det skulle upphöra efter pannbytet, men icke! :sad: Allt kan överblickas i systemet utom kulverten mellan pannrum och hus, men den är skarvfri under mark så den borde inte ställa till något. Det underliga är att systemet håller trycket under sommaren när det inte eldas, då håller det 0,6 bar i 4-5 månader! :klia: Så om det finns något läckage så uppträder det bara under högre arbetstryck som aldrig passerar 1,2 bar. Funderar på att montera en ny tryckexpansion, när den är kvar från gamla anläggningen. Men det är lite jobbigt när jag var säker på att det var den gamla pannan som tog lite vatten vid temperaturskiftningar, men det är exakt lika nu! :???:


Jag har inte läst hela tråden, men har du någon övertrycksventil i systemet eller har du öppen expansion?

Övertrycksventilen är ofta boven, de kan läcka lite vid höga tryck. Speciellt om de öppnat någon gång och det kommit nåt litet smuts i ventilen. Då kan det räcka att tvångsöppna den en gång så spolas den ren.

Ofta har man ju utloppet till övertrycksventilen kopplad direkt till avlopp och då märker man inte om det smiter ut nåt vatten den vägen.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se