Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Pannfunderingar och nytt tankrum.

274 inlägg • Sida 17 av 19
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

LeifAndersson (trådstartaren)

#241 » 19:30:17, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter två övt.-ventiler i pannrummet, detta för att det ska gå att köra systemet på el även om pannan skulle haverera och kopplas ur. Hade samma tanke själv så spillrören från dessa ändrades så de mynnar ut på ett torrt betonggolv. Även de automatiska avluftarna byttes ut mot mekaniska kranar. Avgår fortfarande lite luft ur tvåans och treans tank när de luftas så att det kan vara lite syre kvar i systemet. men det är mycket små mängder. Blir så förbaskat irriterad på det där fenomenet, men den lokala "rörisen" säger att jag inte ska bry mig när det är så litet "vattentapp". :???:
Vad jag ska göra nästa gång systemet fylls är att notera starttrycket och sedan fylla upp till den nivå jag vill ha och sedan tappa av systemet i en hink till det tryck det var innan det fylldes på. Det kanske är mindre vatten än jag tror som fylls på när det fylls i ett system med mottryck, den volym jag talar om är ju bara en känsla jag har beroende på tid, och jag misstänker att fyller man under mottryck så kan mängden bli mycket mindre än man tror. Och visst det blir ju ändå en del luft som tappas av när tankarna luftas, så att så länge det kommer luft när de luftas så kanske påfyllningen trots allt är normal. För det kommer ju mer luft än ett par påfyllda liter vatten kan generera trots allt! :???: Men vet man mer exakt hur mycket som fylls på så kanske det kommer i ett annat läge trots allt, så får göra den där mätningen nästa gång det fylls på.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



LeifAndersson (trådstartaren)

#242 » 15:29:08, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat läckaget i systemet! Visade sig vara ett minimalt läckage där kulverten övergår i installationen under pannrummets golv. När kulverten är i koppar så flexar det lite vid temperaturväxlingar i de lång rören, det hade orsakat ett mycket litet läckage i kulvertens ena ände som var mer eller mindre täckt med sand så det var svårt att hitta. Men efter att placerat ett plastskynke under några kopplingar i sanden så kom det fram ett miniläckage! Troligen så påverkades läckaget av värmeväxlingarna i kulverten när det var tätt under den period det inte eldades! :klia:
Så nu är den irriterande detaljen ur världen, nu är det bara att vänta på nya fenomen man får gå och fundera på!
Får tacka de som rekommenderade Atmos-pannan! Helt nöjd med den, och det faktum att det blev en 35:a istället för den 30 det dimensionerades för blev lyckat! Tack vare den större vedvolymen så räcker det med en brasa morgon och kväll även nu när det blivit riktigt kallt! Och systemet sväljer effekten från den större pannan utan problem. Och det är ett rent nöje att ha med den "nya" anläggningen att göra med tanke på hur det var att hålla värmen med den gamla anläggningen. Rent och snyggt i pannrummet och man luktar inte skogsbrand efter ett besök i pannrummet längre! Gjorde en "stor sotning" i dag, det tog kanske 10 min och man blir inte ens skitig av sysslan när den är så bekväm att sota! :hurra:
Av bara farten blir det byte till en modern kulvert till sommaren, sedan är alla delar från den ursprungligen snart 40 år gamla anläggningen utbytta!!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

sandstrom

#243 » 08:35:20, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att anläggningen fungerar till belåtenhet!

Hur ser dina förutsättningar ut?
Hur mycket värmer du upp? Kulvertlängd etc?

Står själv ifärd med att modernisera en anläggning fram mot sommaren, alltid kul att läsa om andra vedeldare

Skickat från min H8324 via Tapatalk
sandstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:31, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 85

LeifAndersson (trådstartaren)

#244 » 14:56:30, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som av någon anledning stoppat in en kulvert med 142mm manteldiameter i ett 160mm markavloppsrör? Det är nämligen så att jag har i dag en kulvert som är tillverkad av 160mm markavlopp på utsidan och isolerade kopparrör där inne, och den är i behov av utbyte. För att slippa gräva upp närmast byggnaderna så vore det fint att bara dra ur innehållet och stoppa i en ny färdig kulvert ett par meter närmast byggnaderna. Tycker att det borde vara genomförbart när det blir 6-7 meter öppen schakt mellan ingångarna på det viset. :klia:
Tätning mellan ytterrör och kulvert är inget problem när det bara är sand i marken som dränerar hur bra som helst, så det är ingen risk att det letar sig in vatten mellan ytterrör och kulvert på något vis.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#245 » 15:09:13, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

sandstrom skrev:Kul att anläggningen fungerar till belåtenhet!

Hur ser dina förutsättningar ut?
Hur mycket värmer du upp? Kulvertlängd etc?

Står själv ifärd med att modernisera en anläggning fram mot sommaren, alltid kul att läsa om andra vedeldare

Skickat från min H8324 via Tapatalk


Vi värmer ett hus med två lägenheter i två plan med yta av c.a 140 kvadrat/plan. Endast den ena lägenheten är ansluten till varmvatten från pannan. Kulverten är 12-13 meter lång, beror lite på hur man mäter, avståndet mellan byggnaderna är 12 meter och det är en nedstigningsbrunn i varje byggnad strax innanför ytterväggen så själva kulverten blir kanske 13 meter. När pannrummet finns i verkstadsbyggnaden tas det även ut lite värme i form av varmvatten och lite till uppvärmning även i den byggnaden, men det är inga större uttag som försvinner där.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel

#246 » 15:44:34, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

160 rör borde vara 150 invändigt ungefär, så det borde gå om det är rakt tillräckligt..

Har du inte någon bra inköpskanal så kan jag kolla hos en av mina kunder i branschen, de köpte ut en bit maxitherm åt mig förra året. Dock har jag inte fått betala den än, så jag vet inte hur den ligger i pris mot de vanliga nätshopparna. Det var runt 13 meter det också, dock bara 25mm x2.

Nu ska det tappvarmvatten åt andra hållet, men det får gå i ett annat tomrör som rör-i-rör. Tydligen ska det helst projekteras en smula innan anläggning för att få med det mesta. Dock är det ju skönt att i alla fall ha en värmekulvert och en mängd tomrör genom plattan :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magloman

#247 » 20:23:34, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle rekomendera wirsbon. Den är nog sämre men lättare att jobba med. Den är skummet löst i. På maxitherm är skummet fast och gör den extremt jobbig att räta ut och även böja.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson (trådstartaren)

#248 » 13:24:50, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyllt på ved i dag när det fanns en varm maskin efter snöröjningen. Bar upp 3 pallar från garaget, hoppas de ska räcka Februari ut nu. Bredvid vedpallarna under skärmtaket står de vagnar jag tänkt använda för att ta in veden i pannrummet. Så blev det inte, det går så lite ved så man tar med en famn när man går till pannrummet och när elden tagit sig så hämtar man en till, så är det varmt minst ett halvt dygn igen oavsett yttertemperatur. Är det hyfsat varmt ute så räcker det med en famn till nästa brasa 12-14 timmar senare för att det ska vara fullt laddat. Ändå har jag som synes inte den bästa veden, men det funkar utmärkt! Bara tråkigt att man inte fixade till detta tidigare! :???:
Förra anläggningen funkade ju så till vida att den höll ju värmen, men vilket jäkla mök det var när man har något att jämföra med! :sad:


Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

sandstrom

#249 » 15:16:12, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket ackvolym var det du hade, 3x500 eller var det 4x500?!

Skickat från min H8324 via Tapatalk
sandstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:31, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 85

magloman

#250 » 15:48:25, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter kanon :grin:

Ja, de flesta som pratar skit om vedeldning har aldrig har förmånen att bruka en ordentlig anläggning!

Som jag alltid har sagt: det blir bara så bra som installationen är utförd.

Sen måste det vara ordentliga grejer, inget j*vla kombotjafs eller förkrigsteknik. :aaargh:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

LeifAndersson (trådstartaren)

#251 » 17:57:13, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

sandstrom skrev:Hur mycket ackvolym var det du hade, 3x500 eller var det 4x500?!

Skickat från min H8324 via Tapatalk



3x500. Det verkar räcka bra! Målet var 2000l volym, men jag skippade separat tankrum när det visade sig att det gick att få in i vart fall 1500l i pannrummet, och det funkar bra. Ger stadigt 55 grader ut på systemet även om eldaren är lite försenad, en eldning morgon och kväll vid i varje fall -25 grader funkar utan tapp på systemvärme. Blir det kallare så får vi se hur det blir om man får höja systemtempen, men en extra brasa de få dagarna är inte hela världen i så fall. Vid "komforteldning" när det är runt nollan ute har det räckt med en eldning på kvällen utan att tankarna tömts för mycket! Så det har funkat över förväntan med 3x500l !

Tillägg: Upptäckte att det fortfarande inte är ett år sedan det började med lite spånande om en ny eldningsanläggning. Det har rullat på i snabb takt ändå fast det har varit ett fritidsprojekt! Eller nåja, stundtals har man väl snott åt sig lite extra "fritid". Men i stort har det varit en fritidssyssla! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#252 » 18:21:42, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter och går igenom tråden bakåt i tiden. Lite intressant att redan 30/3 så "föddes" skissen som kom att bli det slutliga utförandet. Så bara på ett par veckor så var huvuddragen klar och så blev det! Lite underligt när det gäller ett projekt här, det brukar liksom ändras friskt under hela bygget! Pannan blev utbytt mot en modell större, men placering av både tankar och panna blev som på skissen. Beträffande pannan så berodde det på att vi sprang på en begagnad panna, och det var tur för den större pannan har bara fördelar gentemot den som vi planerade för. Egentligen så skulle rördragningen varit lite grövre med den pannan vi kom över, men det har funkat utan minsta problem fast det i praktiken ska vara underdimensionerat!
Men vi har haft tur med detaljerna! :hurra:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#253 » 23:05:14, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det talas om höga rökgastemperaturer, vad har ni för temp på era anläggningar. Den anläggning vi har nu kan komma upp i strax under 300 grader, men då är det hög tid att göra en uraskning och sotning av pannan. Normalt vid full drift ligger det på runt 250 grader. Men även den uråldriga CTC (Egor)-pannan vi hade tidigare hade inte så mycket högre rökgastemp. Mätaren i botten tycker jag låter som det ska vara påfrestande för murstocken frånsett att det måste innebära riktigt dålig verkningsgrad. Så vad ligger era anläggningar på för temp vid full drift? När vi inte har rökgastermometern på plats hela tiden så har vi kommit på ett trix för att hålla koll på räkgastempen utan att sätta termometern på plats. Man vrider helt enkelt upp vredet till pannans ställbara rökgastermostat tills fläkten stannar och noterar läget på vredet vid full effekt på pannan, efter att noterat det läget med spritpenna så har man en bra indikation där när det är dags att sota pannan! Funkar lika bra som en fast monterad termometer. Enligt Atmos ska man inte ha termometern på plats hela tiden när den ska bli förstörd då, men den ställbara rökgastermostaten finns alltid tillgänglig!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magirus

#254 » 23:29:41, 28-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

runt 250 grader i pannan här i Magirusland

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Sparrow

#255 » 09:21:56, 01-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

225 grader låg min Nibe Vedex 3300 panna nu när jag kollade :coffee:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se