Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Pannfunderingar och nytt tankrum.

274 inlägg • Sida 3 av 19
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

magloman

#31 » 01:28:59, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det låter ju som en plan. Men när man ändå river vore det ju gött o få in pannan med. Skulle ju ske i sommar när man eldar minst.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



mattiaz

#32 » 09:51:33, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade jag varit i samma sits så skulle jag satsat på större tankar. Dubbelt så mycket, minst.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Håkan.E

#33 » 10:41:48, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du sätter en elpatron i en tank och ventiler mellan panna och tank så gör det inte så mycket om pannan går sönder på vintern.
Om pannan ska gå sönder så gör den säker det på vintern när det är som kallast.
Jag hade föredragit ett öppet system, vid eventuellt en kokning.
Om man har ett slutet system så måste man ha en Syrventil som kyler pannan men sånt ha du nog koll på.
Bättre att tiga och tas för en narr, än att tala och undanröja alla tvivel.
En tyst man är oftast en tänkande man. En tyst kvinna är oftast skitförbannad.
Håkan.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:36, 25-02-2007
Ort: Orsa
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 960 -96

LeifAndersson (trådstartaren)

#34 » 11:17:13, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det sitter 2x6kW elpatroner i "tekniktanken", och anläggningen är ju placerad i anslutning till verkstaden så det finns tillgång till mycket "ström". Och gamla pannan får ha kvar sin intrigerade varmvattenberedare för nödkylning då tills vidare när den redan är kopplad med Syr-ventil i dag, den bara kopplas bort från varmvattensystemet som blir inkopplat i "tekniktanken i stället. Ett öppet system är ju att föredra på flera sätt, men när pannrummet är anslutet med kulvert till ett tvåvåningshus så får det bli tryckexpansion. :???: Och just med tanke på ett eventuellt pannbyte med systemet i drift blir det bra med en tryckexpansion kopplad till tankarnas "kallare" anslutning så är det bara att "lägga ur" pannan och systemet arbetar vidare som inget hänt fast på el! Och med tre tankar så är det ju lätt att strypa flödet från "slavtankarna" och bara köra tekniktanken som elpanna.
Och det bästa med att vänta med själva pannbytet blir att då behöver man inte fatta något definitivt beslut om pannvalet i nuläget, utan kan bara låta det vänta och sätta resten i drift i lugn och ro! :vissla:
Blir bara en överdimensionerad laddkrets till tankrummet utifall att det blir en lite större panna när det blir dags för pannbyte, så man slipper dra om något i tankrummet när ny panna kommer på plats! Under alla förhållanden är det ett jäkla planerande och funderande innan man kommer igång med ett projekt som detta. Men det får bli det här vi pysslar med i sommar på ledig tid.
Det ska ju alltid vara något projekt inplanerat så det inte blir någon längre semester eller något annat tok på sommaren!
Senast redigerad av LeifAndersson 11:21:40, 17-03-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magirus

#35 » 11:20:40, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ä farligt att va ledig för länge :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

LeifAndersson (trådstartaren)

#36 » 11:27:21, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke slog mig! Varför sätter man alltid "tekniktanken" längst ut på en rad med tankar, vore det inte optimalt med den i mitten? Eller blir cirkulationen från slavtankarna störd om det blir två skilda "flöden" mot tekniktanken? :klia: :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magirus

#37 » 11:28:17, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm... de va en bra fråga... :idee:
magirus
 

magloman

#38 » 11:44:28, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den brukar sitta närmast pannan så man kan stänga av de andra o bara köra med den på sommaren tex.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Claes Folkesson

#39 » 13:23:40, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tekniktanken som nr 2 av 4 på väggen mittemot pannan, för att inte få allt inne i hörnet.
Kulventiler på alla tankar utom teknik.
Tycker det funkar bra!
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Claes Folkesson

#40 » 14:33:34, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du inte plats med laddomat och tekniktanken i pannrummet och slavar och expansion i tankrummet?
Tror på minst 2kbm tankar till 40kw panna.
Då ser du ju temp på tekniktanken dom andra följer ju den.
Samt att all el blir i samma rum.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

LeifAndersson (trådstartaren)

#41 » 14:38:03, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag kan inte se några direkta nackdelar med det, men har aldrig sett ett sådant montage. Men tänkte till när jag satt och ritade på rördragningen för att försöka få till jämna flöden vid fyllning av tankarna. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Claes Folkesson

#42 » 14:52:24, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla tankar i samma höjd och laddning fram, inte ovanpå samt tillräckligt grov ledning så bör det funka tycker jag.
Kall retur till panna tar du ju ut vid tank 4 så då laddas ju alla.
Jobbar inte med detta bara ritat och byggt mitt eget.
Grannen har panna och tre tankar i pannrum plus två tankar i ett utrymme ca 2m bort och det funkar fint.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Skru'are

#43 » 16:17:02, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får man låna tråden för en följdfråga:
Om man inte skall hämta själv, hur löser ni det med momsen? (Man uppger sitt momsnummer till säljaren.)
Säljaren (och staten) måste vara säker på att varan lämnar landet. Förr fick man med en blankett som tullen skrev på när man körde ut.
Förmodar att speditörerna gör så fortfarande?
Om man själv eller ombud/kompis i landet fraktar?

Väl hemma kvittar man svenska momsen mot sitt avdrag med en blankett.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#44 » 19:50:15, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Claes Folkesson skrev:Får du inte plats med laddomat och tekniktanken i pannrummet och slavar och expansion i tankrummet?
Tror på minst 2kbm tankar till 40kw panna.
Då ser du ju temp på tekniktanken dom andra följer ju den.
Samt att all el blir i samma rum.


Sjutton också, nu fick jag något nytt att fundera på! :grin:
Får ta en funderare på vart man då placerar shunten? Spontant så känns det som den bäst hamnar i tankrummet med slavtankarna med den lösningen?
Nä nu börjar jag tappa koncentrationen, har suttit och skissat på det här hela dagen! Få gå ut i verkstaden och gör något roligare så skallen klarnar igen! Kommer på mig själv med att inte tänka på något över huvud taget när jag sitter här och försöker fundera! :sad: :rock_on:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Claes Folkesson

#45 » 20:27:47, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Passar väl bra, varmvatten från matning mellan teknik och 1:a ladd.
Retur till 4:an och schuntat till kulverten i rätt rum.
Blir ju kortast rördragning.

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se