Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Lagra solel?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

FOTONBM (trådstartaren)

#16 » 21:31:37, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:Det är vanligt med värmekraftverk för fjärrvärmeanläggningar, där man når hög verkningsgrad genom att sälja värmen också. Om du googlar på småskaliga värmekraftverk ser du snart att det knappast finns några sådana, eftersom produktionskostnaden för el med ångturbiner tenderar att bli orimligt hög. Verkar finnas en del varianter på temat med t.ex. stirlingmotorer som låter väldigt intressant.
cf. https://pub.epsilon.slu.se/8479/1/sundberg_c_etal_111212.pdf



Intressant med en sterling, det har jag läst om för länge sedan men glömt bort.
Sol-el på sommaren och sterling-el under eldningssäsong? Det är ju lite av ett 5-10 års projekt, men det ska börjas i tid.. :vissla:
Då kanske jag haft råd med en flispanna också :huh:
FOTONBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:09, 09-05-2013
Ort: Södermanland
Maskintyp: Traktor



Bengt Erik Eriksson

#17 » 00:58:11, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste en gång om en teknik att lagra vatten under tryck utan att behöva dra iväg vattnet till en högre liggande damm. man gräver ner en blåsa av brunnsduk eller liknande i en grop a'la gödsel lagun och fyller på med jord uppepå som barlast för att uppnå ett mottryck.
har lekt med tanken att ha en slang upp i en kraftverksmast som tryck kontroll men det går ju lika bra och billigare med överströmningsventil och manometer.
Har lurat på olika lösningar att fyla den med. en slingpump i ett vattendrag eller direktdriven vindpump eller elpump som tar överskotts el från solceller. en liten peltonturbin för att omvandla tryckvattnet till elenergi igen..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Skrukke

#18 » 02:02:38, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Interessant tema dette, Dyrt? Ja det er dyrt om en tenker nytt, alt. TS nevner Tesla waal, det er vel egentlig bare et navn for en stor mengde 18650 litium ion batterier, eller?
Det er ikke så mange el biler i Sverige, men noen hybrid finnes, Prius til Toyota er det godt med batterier på bildelsdatabasen.se, billig er de også. Problemet er at de bruker en teknologi som ikke er så lett å serie parallell koble. Det finnes muligheter for å omgås dette, spesielt om en har fri (gratis, (solceller,/vindkraft, vannkraft) tilgang).
Mange påstår at nikkel metall hybrid, litium ion og andre "nye" teknologier er farlig, de exploderer tar fyr også videre, men det er hovedsaklig bare om de blir feil behandlet.
Noen gikk veien før Alfred Nobel også. Vet ikke om alt han gjorde er så trygt.... med tiden.
Litium ion, utrolig stabilt, driftsikkert, langtvarende, effektivt og egentlig billig om en holder seg på rette siden av volt, amper trekket til cellene. ikke under 3.6v og ikke over 4.1v.
Holder en seg i tillegg på rette siden av av C skalaen, så går det utmerket i så mange år at ingen egentlig kan si hvor lenge de blir å levere strøm, uten nevneverdig tap.
For ordens skyld C står for capassity ( kapasitet) , altså om et batteri er på 100ah, og du belaster det med 100ah, så er det 1C, belaster du med 400ah blir det 4C.
Glem bly batterier, tap på minst 75%. Ladning utladning.
Kan nevne at jeg betalte 21500,- Nok for 24 KW batterier fra en Nissan Leaf.
Få tankene bort fra 12 volts systemer, det er bare inn effektivt og dyrt, se på høyere spenninger, bedre virkningsgrad og billigere utstyr pr. KW.
Au, :snow: :snow: , ja er fullstendig klar over at jeg nå har stukket hodet midt inn i 7 av de største vepsebolene som finnes i verden i dag.
Innlegget er alt for langt som det er, men kan si det at jeg bor på en plass som er mye mørkere, kaldere, og mere trivelig en de fleste på dette forum, men allikevel har jeg solceller og også kjøpt meg et elektrisk kjøretøy for å kjøre til og fra arbeid. Mange ler av meg, men hver dag putter jeg 50 kr på sparegrisen min for jeg kjører med strøm. Innsparingstid??? Tja... om innvesteringen går i null etter 10 år så er det i pluss etter 12 år, rente på innskudskontoen var forrige år nesten i minus.

Nå er det nok, om dere ikke forstår Norsk, meld ifra så tar vi det på pm, Engelsk, eller bare på translate.

:skratta3: :vissla: :bira:

2 personer gillar det här inlägget.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se