Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Ombyggnad av vattenburen värme från direktkopplad vedpanna mot radiator till acctank

112 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 22:15:10, 09-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter denna långa rubrik kommer här en fråga.

Idag är det alltså en kökspanna från 1958 som matar husets radiatorer direkt så eldar man 90 grader i pannan så blir radiatorerna brännheta.
Det är ju en rätt skön värme men nuddar man radiatorn så .....
Torpet är ju numera bättre isolerat så just dessa radiatortemepraturer har jag inte behövt de sista 25 åren.

Acctanken är nu kapad (finns tråd om det) för att komma in i källaren
Hålet från matrummet till källaren är klart (finns tråd om det)
ny elpatron ELK213 är inköpt
Laddomaten är nedplockad och skall få en termoventil på 63 grader eftersom denna temp är mera lämplig för en liten vedpanna i köket.

Eftersom jag inte är en rörmokare så kommer ju en del funderingar in på inkoppling av allt.

Bild

Dagens vision är att ha elpatronen i matrummet (alltså baksidan av vedpannan).
Då kommer om jag förstår allt rätt att laddomat sitter vid vedpannans utgång och matar acctanken som sitter 2 meter under pannan
Direkt ovanför laddomat så skall då shuntventilen (manuell i första skede) komma att placeras.
från shuntventilens utgång mot radiatorn så kopplar elkassett och cirkpump in.

Allternativet är att koppla in shuntventil, elkassett cirkpump nere i källaren och då dra ett ytterligare rör från källaren som matar radiatorerna.

Inkopplingsråd på detta önskas.

Jag har en öppen expanstionstank under taket. Skall kolla volymen. Denna har ett eget rör från pannan.
Troligen blir det en extra tank nere i källaren
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



magloman

#2 » 10:54:04, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddomat funkar bara om du har tank o panna på samma ställe. Den är beroende av självcirkulation för att fungera.
Man kan härma dess funktion med nån cirkpump och lite ventiler mm så du kan ha tanken på annat ställe men krävs nog lite logik för att det ska bli lika bra.

Shuntventil till radiatorerna skall sitta vid acktanken. Smartast att ha elpatron ien acktank så slipper du värma upp panna och skorsten om du ska köra på el en längre period.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Lindqvist77

#3 » 12:09:52, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Laddomat funkar bara om du har tank o panna på samma ställe. Den är beroende av självcirkulation för att fungera.
Man kan härma dess funktion med nån cirkpump och lite ventiler mm så du kan ha tanken på annat ställe men krävs nog lite logik för att det ska bli lika bra.

Shuntventil till radiatorerna skall sitta vid acktanken. Smartast att ha elpatron ien acktank så slipper du värma upp panna och skorsten om du ska köra på el en längre period.



Vad grundar du de på att man måste ha panna o tank på samma ställe?
Finns laddomater som funderar med självcirkulation, den funktionen blir du av med men I övrigt funkar de hur bra som helst.
Jag kör själv på samma vis med en vattenmantlad kamin och en laddomat, tur + retur mellan laddomat till panna är ca 15M.

Mvh Mattias
Lindqvist77
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 07-04-2014
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650, Volvo BM Valmet 2005, LM642, Dronningborg 2250

magloman

#4 » 12:56:57, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag grundar det på installationsmanualen. Har du höjdskillnader funkar inte laddomaten i sin slutfas, acken blir aldrig fullt laddad.
Sen desto längre avstånd horisontellt, desto grövre ledningar står det också.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_ (trådstartaren)

#5 » 17:24:59, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju slutfasen på laddningen att cirkpumpen i laddomaten skall stanna... Vi är inte där riktigt ännu.
Just denna laddomat har backventil för självcirkulation men det kommer ju inte att fungera eftersom min rördragning i källaren dödar all sådant.

Men eftersom man behöver en cirkpump för att ladda tanken så kan ju laddomaten sitta där eftersom den innehåller en cirkpump. Att den sedan (på något sätt) skall göra eldningen effektivare är ju ett plus.

Men jag tolkar i alla fall att den sitter rätt.


Får fundera på kommentaren om att flytta på shunt/elpanna.
Om jag värmer upp pannan så står den ju i köket. Så värmen borde inte vara bortkasstad om nu inte allt försvinner utigenom skorstenen.
Fast även om skorstenen blir varm så står den ju mitt i huset och det är ju trevligt om den är varm...

Det som talar emot att ha shunt/elpanna i källaren är att där vill jag inte ha så mycket värme. Kör i dag med värmefläkt när det är kallt länge och misstänker att spillvärmen från acctanken kommer hjälpa till att hålla frosten borta.

Mitt mål med ombyggnaden är att få lite mera vedvärmestid. Alltså idag när pannan slocknar så blir det kallt nästan direkt.
Har ju bara vattnet i radiatorerna som buffert.

Så målet är att kunna elda pannan till 80 grader istället för 40-50
Samt att lagra energin från veden så att man kan få vedvärme i några timmar till.

Jag har idag 8 radiatorer och 4m2 golvvärme. Så en acctank på 450 liter kommer ju att öka på vattenvolymen ett antal gånger.
Det behöver inte bli optimalt, men praktiskt fungerande är första målet, detta utan att göra några grundläggande tabbar som gör att man måste börja om från början igen. Angående rördiameter så tror jag inte att min kökspanna lämnar så många kw så laddomaten kommer nog att hinna med.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#6 » 19:13:32, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade på skissen och fick en fundering.

Elpannan är inställd på 40 grader.
Laddomatens termovventil öppnar vid 63.
Det sitter en backventil i laddomaten.

undrar hur cirkulationen är vid 40 grader....
Fast första steget blir väll att få termostyrning på laddomatens cirkpump annars kommer den surra hela vintern..
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

David, Luleå

#7 » 20:03:24, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste bara ta en tanke om laddomater.

Det finns inte en pryl som heter laddomat och bara är en termoventil. Grundideen med termoventilen i laddomaten är ju att vattnet i pannan, när det börjar cirkulera ska gå tillbaka i botten av pannan med den förinställda temperaturen, 63 grader. Det gör att det fortare blir varmt i pannan och det spolar inte in massa kallvatten som kyler kammaren, ger kondens i förbränningsrummet och orsakar rost.

Sen i de flesta laddomater ingår cirkulationspumpar och styrning av olika slag. Det gör bland annat att cirkpumpen inte går igång innan vattnet i pannan blivit varmt. (har min på 85grader) och först då börjar den cirkulera vattnet från pannan genom termoventilen och skicka tillbaka 63gradigt vatten till pannan. för att kyla det 85-95gradiga vattnet från toppen av pannan tar den kallt vatten från botten av acctanken och skickar tillbaka blandat med en del av hetvattnet. resten av hetvattnet går in i toppen av pannan i sakta mak så att ett temperaturskikt bildas. 85-90 grader i toppen av acctanken och ut kallt (för mig ca 40 gradigt) vatten i botten tillbaka till pannan.

Allt detta styrs av cirkpumpens termostat och termoventilen.

Sen finns det olika typer av laddomater för olika tillämpningar. Att ta ut värme från en panna till en acctank där du har elpatron, shunt m.m. Jag tror det heter laddomat 21. Den gör att pannan kan kallna helt när du eldat klart och all värme lagras och styrs från accen. Denna lösning tror jag är bra för dig om du har shunten i acctanken.

Jag har en kombipanna med allt i pannan. shunt varmvattenberedare m.m. där heter min laddomat 4030. Den funkar på samma sätt. Men sen när det är färdigladdat så sitter det en extra pump som går "bakvägen" dvs den tar ut värmen från toppen på accen när pannan brunnit ut och pytsar in det i toppen på pannan. Då får överdelen av pannan med vv beredare och värmesystem hett acc-vatten tills tanken är slut och sen går elpatronen in om man inte eldar på nytt. Laddomaten kan även styra ett relä till elpatronen men låter pannans originalstyrning sköta det.
Om du vill ha shunten uppe vid pannan och använda den som en "kombipanna" så ska du nog ha den här typen. Men då kommer ju även spisen att värmas upp av acctanken. Är spjällen inte täta värmer du upp skorsten och skickar ut mycket extra i luften.

Tycker att "21" modellens koppling borde vara rätt för dig. Då måste du ha två rör från "pannan" till tanken med laddomaten på vägen och sen två tillbaka till och från elementen till acctanken.

Googla ladomat 21 och 4030 så upptäcker du lätt hur de funkar.

Lycka till
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

QV_ (trådstartaren)

#8 » 21:01:47, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa 4 rör till acctanken (2 från pannan, 2 till radiatorer) kommer ju i slutändan att ansluta mot två punkter i acctanken.

2 rör mot Nästan botten (för det i botten är tömning enligt mig)
2 rör nästan i toppen (för det högst upp är till för expanstionskärlet)

så med den inkopplingen kommer vattnet in 1 dm från toppen och det kalla vattnet ut 1 dm från botten.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

MagnusGoransson

#9 » 22:34:37, 10-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser helt korrekt ut. Dock skulle jag nog sätta elpatronen i tanken. Ganska högt upp, då värmer du bara en mindre del av den.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

LeifAndersson

#10 » 08:25:49, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elpannan efter shunten blir förvirrande för systemet sätt elpatronen i tanken i stället.
Och visst går det att ha tanken lägre än pannan, men ett system som på det viset ska brottas med naturlagarna hela tiden blir inte speciellt lättskött och driftsäkert. Bara att lufta ur systemet blir mysko, all urluftning kommer att bli via radiatorerna. Bygger du ett värmesystem så är det naturliga flöden som gäller om funktionen ska bli riktigt bra, ska man tvinga runt värmen mot naturlagarna så blir funktionen därefter också! Och att trycka det heta laddvattnet ned i en tank när det strävar efter att stiga är en obra lösning som inte kommer att funka utan tekniska protester.:sad:
Lösningar som gör avsteg från naturlagar och logik blir komplicerade att få funktion på helt i onödan. Tänker man på hur uppvärmt vatten vill självcirkulera och har det som utgångspungt och sedan hjälper det med lämplig teknik, som laddomater och pumpar så blir det så mycket lättare än att försöka tvinga ett ologiskt system med diverse hjälpmedel.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

David, Luleå

#11 » 08:41:27, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Dessa 4 rör till acctanken (2 från pannan, 2 till radiatorer) kommer ju i slutändan att ansluta mot två punkter i acctanken.

2 rör mot Nästan botten (för det i botten är tömning enligt mig)
2 rör nästan i toppen (för det högst upp är till för expanstionskärlet)

så med den inkopplingen kommer vattnet in 1 dm från toppen och det kalla vattnet ut 1 dm från botten.


Om du har expansionskärlet till pannan i köket nu skulle jag nog låta det vara kvar där. om det börjar koka så är det ju i pannan och då vill man ju att trycket ska ta enklaste vägen ut.

Om du istället ansluter laddledningen i toppen på pannan så kommer ju luftningen av tanken att bli "automatisk" om luften får gå upp tillbaka till pannan och vidare till expansionskärlet via laddledningen.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

ac tc

#12 » 10:08:32, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är stor risk att cirkpumpen för värme kommer att peta upp laddomatens backventil och cirkulera mot spispannan ist för acken.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

QV_ (trådstartaren)

#13 » 18:49:39, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först så har jag ingen plats i varesig kök, matrum eller vardagsrum för en acctank så skall jag ha en acctank så blir den i källaren. Om det sedan är mindre bra så är det så. Acctank i källaren eller ingen acctank är de två allternativ jag har.

Är intresserad av elkassetten för den har effektlägen i 3 steg på de sista 5 graderna till inställd temperatur.

Expansionskärlet från pannan upp till taket skall absolut vara kvar. Det kanske bara är förlitet för den nya volymen och då var planen att lägga till ett i källaren.

Att köra avluftningen från acctanken via pannan går inte för mitt borrhål i källarväggen vart inte i ovankant så luften kommer att stanna där. Då känns det lättare att fixa en avluftning där också.

Jag har alltid avluftat via elementen (i 30 år) så det är OK för mig. Även med acctankombyggnad så blir avluftningen som vanligt via elementen.

Igentligen har jag inget intresse att värma upp acctanken med el men jag vill ju kunna använda acctanken till vedvärmen så då får man väll leva med att även elkassetten värmer upp acctanken.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#14 » 18:52:51, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att vedpannan laddar varmvatten i toppen och tar ut kallvatten i botten har jag förstått men husvärmen?

Tappar man acctanken får botten eller från toppen när man matar radiatorerna.

Min första tanke var botten men om jag analyserar vad som är skrivet här i tråden så tar man ur vattnet från toppen och sänder returen till acctanken i botten.
Det skulle då förklara de fyra rören till acctanken.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

LeifAndersson

#15 » 19:17:45, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt tar man stigarvatten ur samma rör som matar tanken och returen går in i botten ledningen på lämpligt ställe. Då kan man få till bra skiktning i tanken som är mycket viktigt för funktionen. Då vänder i princip bara strömmen i toppledningen när det tas värme från tanken och returvattnet fylls i tankbotten där det hör hemma. Du kan inte sätta en någon expansion i källaren i kombination med öppet system, då måste du öka volymen på "vinden" och inget annat.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se