Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Ombyggnad av vattenburen värme från direktkopplad vedpanna mot radiator till acctank

112 inlägg • Sida 6 av 8
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

QV_ (trådstartaren)

#76 » 20:57:20, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat på den automatiska start/stop av laddomaten
Det jag har funderat fram är följande.
Vi säger att laddomaten håller 60 grader under drift.
Bild

När tempen är 62 grader vid punkt 1 skall laddomat starta.
När tempen är lika vid punkt 1 och 2 skall laddomat stanna

Jag har ju självcirkulering mellan panna och laddomat. Den går inte ner till acctanken men igenom laddomaten strömmar det.
Då kan man ju känna av pannans temp via punkt 1
När pannan är varm så tillför laddomaten kallt vatten via anslutningen vid punkt 3. Då kommer detta vatten att kyla ner tempen vid punkt 2.
Så när termoventilen i laddomaten stänger vattnet in vid punkt 3 (ingen värme kommer ifrån pannan) så kommer punkt 1 och 2 ha samma temp.
Så verkar det vara i min teoretiska (även praktiska) värld.

Så är det någon som kan rekommendera lämplig styrutrustning.
Finns det färdigt? Köpa beg på blocket.
Om man går via PLC system, vad köper man som är driftsäkert.

Har nog ingen riktig lust att styra detta via Rasberry Pi även om det absolut skulle fungera.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



QV_ (trådstartaren)

#77 » 19:35:04, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mera funderingar har det varit under dagen.

Nya PLC som enligt uppgift skall vara "lättprogramerade" kostar en 5-6 tusen. I det läget så blir ju Rasberry mera intressant.
De billigaste PLC klarar nog inte av att kolla differensen mellan två tempgivare. Allt detta ifrån någon som tydligen jobbar med PLC...

Har i alla fall kommit fram till att 450 L acctank är nog rätt lagom till en kökspanna. Man kan elda full pannan utan att tanken blir genomvarm. Om det är "rätt" vet jag inte med det känns "rätt".

I dag vart pannan helt fullstoppad med ved. Med laddomaten på lägsta fart så vart utvattnet 70 grader en stund. Det gjorde ju inget så jag ökade inte farten på cirkpumpen.

Visst ja. Mina lödningar var inte 100% bra.
Det kommer 1 droppe i timmen från en krök. Lin och linolja, det är grejor det!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#78 » 19:55:03, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En plc för 1000 löser dina uppgifter. Den ska ha minst två analoga ingångar. Men man vill alltid ha mer funktioner allt eftersom så köp nån dyrare.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_ (trådstartaren)

#79 » 20:27:07, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får köra manuellt en stund. Slog just av cirkpumpen förövrigt.

Rota lite i lådan....
Bild
Augusti 2015 stod det på etiketten... 4 år sedan, köpte jag inte dessa förra året!

Fast Pi2B är väl inte årets modell.
Det som blänker är en skärm.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#80 » 23:37:05, 28-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom första dagen då jag körde 2 pannor för att värma upp brunnsvattnet så har det blivigt 1 panna om dagen.
Fast inte i dag. Det är för varmt i huset.
28 grader till radiatorerna har resulterat i 22-23 grader i huset. Det vill inte riktigt sjunka...
Så här genomvarmt har det inte varit sedan jag flyttade in här.
I alla fall inte på senhöst till vår. Det är ju inte speciellt kallt ute just nu men ändock.

Så när det gäller att ha acctanken i källaren och pannan i våning ovanför så fungerar det "utan problem" när väl luften är ute.
Matar acctanken via 3 meter 22mm rör (samt några meter 1" järnrör) per riktning samt kör cirkpumparna på lägsta fart.
Som det känns nu så kan ombyggnaden rekommenderas.
Man skall dock inte ta lätt på hur mycket luft det kommer fram när man börjar värma vattnet....
Vid acctanken så är det "lättluftat" men vid pannan så bildas det luft att lufta ur.

När det ligger runt nollan på natten så håller mina 450l i 24 timmar.
Vi får se hur det blir i januari.

Det är varmt i källaren så mössen tackar, medans kråkorna är mera missnöjda.
Det vart iallfall 6 meter rörisolering monterat i dag.
Kanske sänker tempen i källaren något.
Behöver iallfall inte använda stödvärme där i vinter.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

5 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#81 » 13:29:37, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rapport om ombyggnaden
Acctanken på 450 liter vart lagom.
Laddomat på 60 grader vart i slutänden lämpligt.
För om acctanken är ”tom”. Alltså under 20 grader så blir den ”fylld” till 75% på en panna.

Med högre temp eller större acctank så måste man alltså elda flera gånger för att få ”nytta” av den större/varmare acctanken. Det tar 2,5 timme för pannan att elda klart en sats vedträn.
Är det +10 på dagen ute så håller acctanken elpatronen avslagen i 24 timmar med 28graders framledningstemp och 18 grader i huset.
Är det +5 så räcker den i 12 timmar
Är det -5 så behövs det 35 grader i framledningstemp

Nu när dragluckan alltid står öppen (tack vara laddomaten) så har tjärbildningen i princip upphört och det är renare i pannan och utanför.
Styrningen av laddomaten är fortfarande manuell men jag har nog bestämt mig för att sätta en termobytare på utgående rör från pannan. Vid 55 grader skall laddomaten starta/stoppa.

Problemet med manuell styrning är att om man glömmer bort att starta, och pannan kommer i kok så räcker min luftskruv inte till. Pannan producerar med ånga än vad luftskruven får ut så pannan måste kylas med nytt kallt vatten från påfyllningen. Laddomaten får inte fart på det kalla vattnet från acctanken eftersom det är en luftficka i laddomaten. Detta händer säker inte om laddomaten skulle monteras ”som tänkt av konstruktören” men ombyggnaden av pannsystemet skulle blir för omfattande då anser jag.
Likaså så matas pannvattnet ”åt fel håll” om man startar laddomaten för tidigt. Men 55 graders självcirkulation ger ett bra startvärde och 55 graders pumpcirkulation ger ett bra stoppvärde rent praktiskt. Då kommer tiden som ”vattnet går åt fel håll” vara försumbar.

Elförbrukningen har minskat med 2-3 tusen KW / år så något har det gett i besparing, Minskningen syntes redan på oktobers förbrukning så den finns där trots den milda vintern.

Man får inte längre några massiva temperaturökningar i huset längre eftersom elementen inte längre är kopplade direkt mot pannan utan det tar någon timme extra innan man känner av att värmen kommer. Detta har resulterat i att blommorna gillar det nya klimatet bättre. Hustrun är också mindre frusen eftersom tempen i huset är jämnare. Det är inte längre något problem med att ha husets tempgivare på en innervägg i närheten av skorstensstocken, detta eftersom man bara eldar 1 pannan i stöten och sedan tar det 6 – 24 timmar innan nästa pannan eldas. Det eldas alltid fulla pannor.

Rent allmänt så vart det bättre och ombyggnaden var värd besväret. Kanske att vedförbrukningen har ökat något... men med en jämnare framledningstemp så minskar ju även kalldraget i huset
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

5 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#82 » 18:37:09, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anläggningen vart uppstartad i dag. med 18 grader inomhus och det började kännas lite rått så var det dags. Någon vecka tidigare än normalt. Får väll skylla på den minskade flygtrafiken att det blir kallare nätter.....

Nu när den 3:de pannan nästan är utbrunnen så har acktanken börjat närma sig 70 grader. Tänkte att jag skulle värma upp allt inför vintern.
Vi får se om det går att sova i natt! Har iallfall kvar sommartäcket i sängen som tur är.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

fretchi

#83 » 19:49:58, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med min laddomatpump på konstant. Det är så liten vattenvolym i pannan så om allt det inte hittar in i tanken tycker jag det kan kvitta. Det värmer ju dessutom ändå köket.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

QV_ (trådstartaren)

#84 » 21:05:35, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att jag vill starta/stoppa laddomaten är ju att den matar vattnet baklänges när tempen faller.
Så att istället bara dra runt vattnet i pannan så tar den pannvattnet och matar in det i toppen av acctanken.
Då kyler man ju acctanken (är min misstanke).
Man skulle ju kunna montera en backventil externt för att bli av med fenomenet eller så startar/stoppar man laddomaten.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

fretchi

#85 » 10:19:46, 21-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddomaten stänger ju när tempen sjunker, så någon laddning ska inte ske. Fast jag cirkulerar vattnet hela tiden har det inte kylt av tanken. Efter ett tag når pannkretsen rumstemp och stannar där tills eldning.

Jag har en vanlig laddomat 21 ska tilläggas. Har du en laddomat 3040 som återför vatten till pannan blir det ju en annan femma.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

QV_ (trådstartaren)

#86 » 17:25:37, 21-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att min laddomat gör som den gör beror ju på att den inte är monterad enligt bruksanvisningen.

Pannan sitter i köket.
Rören från pannan kommer ur murstocken ovan pannan
Acc tanken sitter i källaren under pannan.

Så det finns inga rätt i de nivåer man skall ha, så att "min" laddomat som nog är en typ 21 gör som den gör är ju inte som konstruktören har tänkt sig.

Men eftersom jag inte kommer slå sönder murstocken eller flytta upp acctanken till matrummet så får det bli en styrning på laddomaten. Det känns enklare än att öppna systemet och montera en backventil.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#87 » 15:48:03, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varmare i huset än någonsin, börjar bli bekväm.
Elförbrukningen är nere i 17 000 kW/h från 23 000 år 2018.

Innan låg värmen runt 17-18 grader och nu ligger den på 20 grader fast sjunkande på natten till 18.

Känns som att investeringen nästan betalar sig på 1 år.
Kökspannan är renare, men det är ett ständigt bärande på ved.... just nu 21,5 grader
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#88 » 10:45:09, 31-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillslut ploppade tummen ur med ett ljudligt "plopp" och en termostatstyrning vart monterad till cirkpumpen i laddomaten.

Bild
Så nu startar den och stoppar automatiskt.
Termostaten (från rinkaby rör) är inställd på 60 grader
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#89 » 21:24:40, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bekvämt med autostart.
Nästa steg blir UPS.

Bild
Bild

Det skall vara 17Ah i den men det har jag inga "gratis" , utan det får bli 33Ah vid sidan om.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#90 » 00:22:10, 10-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag vart det provkört för att göra en drifttidsbedömning.

Hittade en kupefläkt på 1400Watt som jag körde på ½fart. Eller steg 1 av 2 som jag gissar är halvfart. Det kommer värme iallfall.
Det tog 30 minuter att gå från 4 "pluppar" till 2 "pluppar" på batteriindikatorn.

Mina 2 moderna cirkpumpar tar 35watt st i lågfart så 1,5 timmars drifttid ser jag inte som något problem att få.
Pannan brinner ut på den tiden, så då slipper man ju springa ner i källaren för att manuellt nödkyla kökspannan. Sen är det ju inte säkert att man är hemma heller.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se