Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Ombyggnad av vattenburen värme från direktkopplad vedpanna mot radiator till acctank

112 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

88ecr

#16 » 19:31:56, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skrev åt laddomats tillverkare om mina planer (som ännu är planer) och dom svarade med rörstorlekar, vilken laddomat osv. när jag skrev hurdan panna ns.tekniktank och slavtank. Hur skulle vara att fråga dom?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus



PerÖ83

#17 » 20:11:15, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en kökspanna och tanken i källaren kopplar till golvvärme.
Problemen som jag har, är att pannan kokar om inte pumpen på laddomaten är på vid nereldning = ingen självcirkulation och om jag inte stänger av pumpen när de har slocknat så försvinner värmen från tanken väldigt fort :sad:
Sedan att kökspanna, liten tank och golvvärme är en dålig kombination :aaargh: är en helt annan sak än för dig.

Mitt system.
Bild
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

David, Luleå

#18 » 21:19:08, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

som jag förstår är din elpatron en liten elpanna som du skickar in kallare vatten och den värmer det till ett förinställt värde och åker vidare?

Kan du inte ha den mellan acctankens utlopp för elementen och shunten? På det sättet så när acctanken är varm så passerar det varma vattnet genom elpannan/patronen men det är så varmt att patronens termostat inte drar igång elen. När tanken är kall så värmer patronen upp vattnet som ska ut i elementen, samtidigt som det passerar shunten som blandar ut det med lite av returvattnet om det är värme kvar i det?

Så pannan laddar bara acctanken med en laddomat 21. Detta är hela värmardelen för tanken. Pannan har inte nån annan funktion, Sen har du elementkretsen med till och retur som är kopplad till acctanken via en shunt. och där varmvattnet från tanken går in i shunten har du din elpatron som styrs av den interna termostaten. Om du vill ha innetempsreglering eller yttertemps kompensering så kan du sätta motorstyrning av shunten.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

QV_ (trådstartaren)

#19 » 23:35:53, 11-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

elkassetten är denna

Bild

Det var det första jag köpte in för att byta ut min nuvarande "elkassett" som troligen är från samma år som vedpannan (1958)
Då var inte acctanken seriöst påbörjad
Sedan vart (hux flux) ett håll borrat mellan matrum och källarskrubben
När sedan acctanken vart inköpt och numera minskat i höjd så det passar in i källarens låga höjd så börjar det bli dags att montera allt

Som ni nu märker så har jag inte haft någon större planering utan har kört på med det man hittar "billigt" på blocket.
Även en laddomat typ 21 är inköpt.

Dagens elvärme är alltså en minst 32 år (var gammal redan då) gammal elpatron på 2x4,5kw som styrs via en 25 år gammal Clas Ohlson termostat i matrumet. Det är alltså väggtemperaturen i matrumet som styr hela husets temp.

Det jag har idag fungerar tillräckligt OK men vill gärna kunna använda vedvärmen bättre med befintlig panna. Inget behöver vara optimalt utan en bra bit bättre är fullt tillräckligt. Men jag inser att en termoventil som styr laddomatens cirkpump står på listan av saker som borde fixas.

Vet inte som jag får plats med 4 rör och elkabel i mitt hål mot källaren. Funderar på om det räcker med 3. De tre rören blir då retur från radiator, retur till pannan och detta betyder då att radiator och acctank får dela på samma rör med varmt vatten som går till ovankant acctank. Detta torde ge mindre störningar på skiktningen än att dela på kallsidan (tror jag). Men jag kanske får plats med allt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

David, Luleå

#20 » 09:07:40, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I laddomatmanualen sid 6 finns denna bild märkt med en OBS!-text och ett kryss över. Var det så du tänkte koppla?


Bild


Har du manualen?
http://www.termoventiler.se/application ... Manual.pdf
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

ac tc

#21 » 15:47:12, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ditt system kommer aldrig att bli en riktigt bra lösning när tanken ligger där den ligger.
- du skulle kunna förenkla den genom att låta kökspannan var värme distributören precis som nu och skaffa en annan lösning på i och urladdning av acken.
det finns lösningar avsedda för pannor med inbyggd varmvatten beredare där man pumpar vattnet i eller ur pannan beroende på temperatur. Tex till tank när pannan är 80 grader och tillbaka när pannan är under 60 grader.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

QV_ (trådstartaren)

#22 » 17:50:34, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:I laddomatmanualen sid 6 finns denna bild märkt med en OBS!-text och ett kryss över. Var det så du tänkte koppla?


Bild


Inte riktigt. Jag hade en fundering på att koppla kallsidan nere vid acctanken. Detta eftersom vattnet går åt olika håll när man jämför panna och radiator.

Heta sidan däremot så vill ju pannan trycka ner till acctanken. Om man då tappar av varmt vatten i en annan riktning skall väll inte vara hela värden.
Det finns ju ett tillfälle under uppstart då radiatorerna tar vatten ifrån acctanken innan pannan har fått upp temperaturen. När sedan laddomaten cirkulerar vattnet ifrån en varm panna så skall ju flödet ändras i röret. Detta kräver ju att laddomatens cirkpump är "starkare" än radiatorns cirkpump.

Det är bra att skriva långa haranger ibland. Det lär bli 4 rör för jag har ingen koll på hur man beräknar cirkpumpars inbördes styrka. Det enda jag vet om cirkpumpar är att de går sönder. Skall byta till nummer 2 nu i huset. De håller bara en 20-30 år eller så.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#23 » 18:02:49, 12-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Ditt system kommer aldrig att bli en riktigt bra lösning när tanken ligger där den ligger.
- du skulle kunna förenkla den genom att låta kökspannan var värme distributören precis som nu och skaffa en annan lösning på i och urladdning av acken.
det finns lösningar avsedda för pannor med inbyggd varmvatten beredare där man pumpar vattnet i eller ur pannan beroende på temperatur. Tex till tank när pannan är 80 grader och tillbaka när pannan är under 60 grader.


Nu skall jag inte ha något tappvarmvatten inblandat.
Hade en fundering på slinga i botten för att förvärma kallvattnat innan VVB men av detta vart det inget.

Nej bra blir det inte med en kökspanna i köket som tar ved upp till 38cm
Kan den rymma 40 liter ved om man packar den full? Har vissa år släpat in 15m3 ved via hallen in i köket. Det blir skitigt.

Målet är att elda på kvällen och ha några timmars vedvärme på natten. Gärna 6 timmar fram till morgonen. Samt kunna elda hårdare för att förhoppningsvis minska vedförbrukningen.
Visst kan man ladda pannan och gå och lägga sig. Det ger någon timme...
En utbyggnad av huset är inte aktuellt.
Kulvert (50-60 meter) är inte heller aktuellt.

Så för mig (rätta mig gärna) skall pannan ladda acctanken
Radiator skall ladda ur acctanken.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

ac tc

#24 » 09:26:03, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bortse från vvb i pannan, jag vet att du inte har nån i kökspannan.
- det är själva lösningen där man behåller pannan som värme distributör och bara låter tanken vara ett förråd åt pannan.
Normalt så flyttar man funktionerna till tanken. I ditt fall så är detta inte en tänkt lösning och då tycker jag att istället för att skapa en tveksam hybrid så gå åt andra hållet istället.
En sån här laddomat har jag haft och den funkade bra: https://www.rinkabyror.se/artikel/laddo ... rp-2x28cu/
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

QV_ (trådstartaren)

#25 » 19:31:30, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med andra ord inte montera laddomat 21.

Alla pratar om skiktning som något bra. Det är inte omöjligt at det är bra.
Men jag tror att min 450l tank kommer att vara kall på morgonen. Min granna eldar kanske 1-2 gång i veckan men jag tror att jag får elda morgon och kväll.

Om tanken blir kall har man då användning av siktningen?
Stänger man inte av cirkpumpen på laddomat21 så kommer hela tanken anta samma temp.
Stänger man av den så blir toppen varmare än botten.

Måste bara fundera på varför 80 grader i toppen och 30 grader i botten är bättre än 65 grader i hela tanken när man önskar 40 grader vatten ut.
Har man 30 grader i botten så har man inte laddat den tillräckligt...
Någonstans försvinner mina teorier om har det kan fungera med hur det fungerar praktiskt. Jag vet inte riktigt vad jag håller på med.
Men jag är rätt säker på att jag kommer få längre vedvärme på natten, om det sedan är 100% optimalt är ju inte så noga.

Det jag är mest orolig över är att elpatron kommer att värma upp tanken (i onödan).
Åker man bort en vecka i vinter så vill man väll inte att elpatron skall hålla 40 grader i tanken... Det är ju liksom veden som skall värma den, inte elen.
Fast då måste man räkna på värmeförluster, fast man får väll gå ner i källaren och kolla hur varmt det blir där. Källaren är en oisolerad del av grunden där det inte blåser så mycket.... Värmen man vill ha där är frostskydd.

ac tc
Jag har läst och funderat på vad du säger.
Laddomat21 pratar stora rör för att snabbt flytta värme från panna.
Laddomat50 pratar små rör för att försiktigt flytta vatten mellan tankar.
Jag vet ju inte ens hur många kw kökspannan presterar. Det är långt mer än 10kw eftersom den värmer bättre än elpatronen.

Jag får sova på saken igen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

David, Luleå

#26 » 19:49:15, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MR50 är väl för att flytta vatten mellan tankar. MR40 för att ladda i och ur en kombipanna.

I gammal begagnatspråk en3040. Den har återcirkulationen av förvärmr vatten som inte MR50 har. I övrigt samma funktion och styrenhet på MR40 och MR50

Jag tror på 21 i din anläggning och ta ut värmen till huset ur tanken.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå

#27 » 23:04:54, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Måste bara fundera på varför 80 grader i toppen och 30 grader i botten är bättre än 65 grader i hela tanken när man önskar 40 grader vatten ut.
Har man 30 grader i botten så har man inte laddat den tillräckligt...

.


30 grader är väl inte målet i sig. Men det du plockar ut i toppen som är 80 grader blandas ju med returvattnet från elementen och blir 40 grader ut till dem. Tills tanken är 30 grader. Om du inte har en skiktning kan du inte ta ut mer värme än att hela tanken går från 65 till 40. Sen är det för kallt att ta ut resten. slutar du elda så kan du ha en tank på halva 80 grader och andra 30 och ta ut energi. Rör du om hela kanske du landar på en hel tank med 50 grader efter samma brasa. Den kan du knappt få ut någon energi ur sen. Den skickar ut allt nästan outblandat genom shunten och är kall sedan

Eldar du mer i skiktade tanken laddas den mera som ett batteri :)

När jag satte i laddomaten och fick skiktning i min tank (tidigare cirkulerade den och allt blev 80 grader) så fick jag värmen i tanken att räcka dubbelt så länge. men då var den ca 40 grader när den var tom. Tidigare så kom jag aldrig ner under 55 grader i urladdad tank. Efter det så började elpatronen ladda den. Nu får jag aldrig elvärmen ut i tanken (elpatron m.m. sitter i kombipannan.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

QV_ (trådstartaren)

#28 » 23:39:17, 13-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

en fördel som jag kan förstå med skiktad vatten är att om man har 80 grader i toppen så kanske värmeutstrålningen är lägre för att det är en mindre yta. 50 grader i hela tanken kanske kylar mer.

En annan fördel kan vara att om botten är 30 grader så har toppen mer energi från vedvärmen...
Detta är då intressant om tanken inte är helt uppvärmd. Har man värmt allt vatten till 80 grader så spelar det ju ingen roll om det är skitat eller inte.

returvattnet från radiator är en 3-4 grader lägre än in, alltså c:a 35 grader i mitt fall.

Men jag tror på dig att den (laddomaten) gör nytta.

Frågade grannpojken som är nyutbildad rörmokare. Ingen av mina frågor ingick i utbildningen.
Vedvärme är utgånget.

Men praktiskt skall jag kolla hur mycket rör jag får in i mitt håll till källaren.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

David, Luleå

#29 » 07:36:09, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tank var tidigare ansluten med Cu22 rör. Laddomaten var för Cu28. Rörmockaren som kopplade in den (köpte en begagnat för att effektivisera mitt oeffektiva system) tyckte att jag inte behövde byta ledningarna. "nog går det bra med 22-rören"

Kanske värt att tänka på när du ska passa in så mycket som möjligt i ett hål. 28mm rören ger en lite lägre vattenhastighet så att orörningsfaktorn när det kommer in i tanken blir lägre.

En annan finess jag upptäckte är att när laddomaten cirkulerar vattnet runt i pannan så kan jag elda med öppna spjäll utan att det bubblar och låter om den. Tidigare så kom det bubbel ljud hela tiden man eldade som kändes lite otryggt. De kommer nu också en kort stund innan laddomaten drar igång. sen blir det tyst. Så man hör att den fungerar :)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

QV_ (trådstartaren)

#30 » 12:10:06, 14-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju köpt min via blocket. Förstår att den vart bortmonterad. Helt igensatt.
Har även lärt mig smörja upp cirkpumpar..
Min första tanke var 28mm men jag får nog inte ner 4 pipor med 28mm.
Sen var det 22mm prisol men vi får se.
Idag är det ett 75mm avloppsrör, men hålet är på 80mm så tar man bort avloppsröret så kan man få mer plats om inte stenarna ramlar ner och låser hålet..

Angående stenar så sa håltagaren " du stoppar inte in handen hålet" Så man får lösa bortpillningen med andra verktyg än handen.
Ville ha ett 110mm hål men håltagaren hade inga borr i den storleken som var bereda på skrotning... Borra i skorstensgrund är inget höjdarjobb!

Angående siktning så km följande fundering i huvudet på morgonen.
Omtanken är så stor att
1 den inte värms upp helt
2 att den inte töms helt

Då är det bra med att vattnet ligger i olika skikt.
Jag tror ju att min tank är för liten för punkt 2, men det visar sig.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se