Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

För lite köldmedia i värmepump?

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 06:58:34, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla. Jag misstänker att jag har för lite köldmedia i två av mina värmepumpar luft-luft. Den ena, en Panasonic 9 någonting från 2004 och den andra en nonamepump från kanske förra eller förrförra året. Bägge har samma symtom, kompressorn går fullt eller nära full fart men innerdelen blir knappt varm, däremot blir det grövre röret av dom två som förbinder inne/utedelen ganska varmt vid utomhusdelens anslutning. Jag tycker det borde ha lämnat sin värme i inomhusdelen i första hand? Den äldsta pumpen har tom haft en felkod som jag inte hann ta vara på i går utan det blev en reset via nätkabeln så nu går den igen men lämnar väldigt dålig värme. Den nya har ingen felkod alls. Det borde sitta en tryckgivare som känner systemtrycket och stänger av om det är för lågt?
Så, vad göra? Ta dit en kyltekniker som pumpar ut resterande gas, väger den och sen tillbaka med rätt mängd? Eller finns det något annat att göra?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



torbjorn_forsman

#2 » 07:09:27, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På de flesta luftvärmepumpar kan man avgöra om den har rätt mängd kylmedium genom att mäta effektförbrukningen då kompressorn går för fullt (på invertervärmepumpar gäller det att se till att den verkligen går på max varvtal), huset är relativt utkylt och utetemperaturen runt +5 ... +10 °C. Man bör mäta med en wattmeter som verkligen mäter aktiv effekt och tar hänsyn till effektfaktor, övertoner mm. Om förbrukningen stämmer med vad som står på värmepumpens typskylt så är nog fyllningen rätt också, om förbrukningen är lägre så saknas förmodligen kylmedium.

Ett annat tecken på kylmediebrist är att utedelens förångare blir "randig" när vädret är sånt att den frostar på. Oftast är den indelad i två eller tre sektioner på höjden, när den börjar frosta på så sker det först längst ner i varje sektion och så sprider sig frosten uppåt. Om den aldrig blir jämnt påfrostad utan det alltid finns några frostfria band, så är det för lite kylmedium. Men att den ser randig ut någon enstaka gång då och då är inget att bekymra sig över.

Det grövre röret till inomhusdelen är ju hetgasröret från kompressorn, vanligtvis är kylmediet rätt kraftigt överhettat där och temperaturen kan sjunka en hel del innan det börjar kondensera och verkligen ger ifrån sig stora värmemängder. Det smala röret är vätskeröret där kondenserat kylmedium går tillbaka till utedelen, dess temperatur bör vara ungefär lika med temperaturen på den luft som blåser ur inomhusdelen.

Om man inte hittar någon uppenbar läcka, och värmepumpen inte har stått helt trycklös så det har kommit in luft eller fukt i systemet, så kan man fylla kylmedium tills värmepumpen till synes går bra, utan att först mäta upp den mängd som är kvar i den.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 07:25:55, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går en kylmedelstekniker på det att bara trycka in en dutt på vinst eller förlust? Dessa test som beskrivs tar ganska lång tid att genomföra och det måste vara rätt väder ute och lite höst/vinter även inomhus, jag tror inte familjen riktigt går med på detta... Däremot har jag sett att man kan köpa ett eget kit för påfyllnad, något slags "gör det själv". Är det att relkomendera? Var köper man ett sådant i så fall?
Vad man kan utröna i första hand är att fyrvägsventilen verkar fungera på bägge. Att mäta strömmen är en väldigt god idé, jag letade redan i går kväll efter min energimätare men kammade noll då, får nog göra en förnyad insats där i dag efter dom övriga sysslorna...
Tackar för tipsen Torbjörn!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#4 » 09:37:18, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag lite ovetenskapligt mätt effekten och den stannar på 420 Watt (den borde vara på runt 900 Watt) när den indikerar full sula (Panasoniken) Så antingen går kompressorn för lätt eller styrs den inte ut fullt av någon anledning.
Edit: tillägg på effekten
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

63an

#5 » 09:54:56, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kylservisen har utrustning för att felsöka å byter ut det som behövs! Kostar ja men då fungerar det! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

AN

#6 » 10:23:58, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också en äldre värmepump. Funderat lite grann på kylmediet i den med. Tycker den fungerar bra, men den kanske skulle fungera effektivare med lite service. Men jag har räknat med att det sitter en tryckgivare som slår av, om trycken inte är bra. Men så enkelt är det kanske inte?

Hur skulle jag enklast kunna mäta förbrukningen på den? Skulle väl gå med tångamperemeter, men finns det kanske små smidiga mätare, med minne, som man kan montera vid brytaren? Eller finns det brytare med inbyggd mätare?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#7 » 11:13:11, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med en vanlig energimätare som ser ut som en timer typ: https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-406102/ 129 spänn och kan återanvändas till andra grejer...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#8 » 13:44:41, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Jag har också en äldre värmepump. Funderat lite grann på kylmediet i den med. Tycker den fungerar bra, men den kanske skulle fungera effektivare med lite service. Men jag har räknat med att det sitter en tryckgivare som slår av, om trycken inte är bra. Men så enkelt är det kanske inte?

Hur skulle jag enklast kunna mäta förbrukningen på den? Skulle väl gå med tångamperemeter, men finns det kanske små smidiga mätare, med minne, som man kan montera vid brytaren? Eller finns det brytare med inbyggd mätare?


Det brukar inte finnas någon tryckgivare (lågtrycksvakt eller lågtryckspressostat är gängse uttryck i kylbranschen) i luftvärmepumpar. Till skillnad från t ex AC-system i bilar. Lite mer intelligenta luftvärmepumpar (inverterstyrda) brukar märka om kompressorn drar för lite ström och stänger av med felkod så småningom.

Det är bättre om man kan mäta effekt än bara ström. On/off-värmepumpar har ofta låg effektfaktor som varierar med belastningen, det är inte säkert att man kan se någon tydlig skillnad i ström beroende på hur tungt det går för kompressorn i en sådan, även om den aktiva effekten ändras. Invertervärmepumpar drar konstant effekt oavsett nätspänning, så en given effekt innebär högre ström om nätspänningen råkar vara lite låg för tillfället (och vice versa).

När man har med effektmätare av typ mellanpropp att göra, så bör man kolla att den verkligen tar hänsyn till övertoner och fasförskjutning.
För att kolla att den reagerar korrekt på fasförskjutning kan man mäta på en gammal lysrörsarmatur med drossel och glimtändare (alltså inte elektronisk ballast), om effektmätaren tar hänsyn till fasförskjutningen ska den visa lysrörets effekt + drosselns förluster (ungefär 10 W), och visningen ska inte ändras nämnvärt om man kopplar bort armaturens faskompenseringskondensator.
Och för att testa övertoner kan man mäta på en rent ohmsk last (t ex en värmeplatta, kaffebryggare, stor lödkolv), och sedan koppla en diod i serie med lasten. Då ska mätvärdet sjunka till hälften, oberoende av hur man vänder dioden. Dioden bör tåla minst 10 A 600 V.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#9 » 19:00:33, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om denna effektmätare som jag länkade till tar hänsyn till fasvinkeln eller ej men jag har en annan liknande i mina gömmor som skriver ut cosinus/fi i klarspråk så den borde ta hänsyn till detta fullt ut? Bägge min VP har inverterteknik och minst Panasoniken är aktivt effektkompenserande, nonamepumpen vet jag inte men den borde vara det också. På panasoniken har jag nåt som ser ut som pressostat, den andra har jag inte dissekerat än... Jag har i dag beställt fyllning/felsökning/reparation av bägge pumparna, det blir nästa torsdag.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tracker

#10 » 19:20:53, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan även vara en tempgivare som spökar så inte expansionsventilen stegar upp och släpper på tillräckligt med köldmedia.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

63an

#11 » 19:58:13, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer bra att de kan lossna! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 20:17:40, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det finns en del att välja på i felväg… Nästa gång den ger en felkod så skall jag se vad det betyder!!! Lovar...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

johan.eriksson

#13 » 20:45:23, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För en duktig kyltekniker är det inget stort jobb att kolla om det är gasbrist i systemet, och ev kompletteringsfylla utan att tömma och väga gasen. Man mäter lite tryck och temp och jämför i en tabell för respektive gas.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Janson1 (trådstartaren)

#14 » 21:01:32, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men så bra, hoppas han är en duktig kyltekniker nu då... Han har hållit på åtskilliga år så det skall nog bli bra. Det känns nästan lite gott att lämna bort nåt då och då så det inte blir min huvudvärk det med.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#15 » 21:38:58, 27-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många luftvärmepumpar med några år på nacken har ingen riktig expansionsventil utan bara kapillärrör (alltså som t ex ett kylskåp).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se