Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

luft värmepump

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

wipwip (trådstartaren)

#16 » 08:08:05, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag ska ta detta till helgen men har skaffat alla grejer nu femledaren från innerdelen till ytterdelen och så köpte jag ekk 3G2,5 kabel som jag kopplar som strömmkälla på ytterdelen , så detta ska allt gå bra jag fick svar utav jula med och han skicka mig en skiss och sa att man kopplar strömmen på ytterdelen ,
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige



wipwip (trådstartaren)

#17 » 11:55:19, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har nu kopplat in pumpen som den ska och vakumsugit den , men vet inte hur jag ska göra när jag startar upp den , ska jag öppna dom två insexskruvarna och släppa på gasen före jag startar den, eller efteråt .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#18 » 13:12:59, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha vakuumpump inkopplad till serviceventilen via högtryckssidan (vanligtvis till höger, röd slang och röd kran) av manometerstället, vakuumpumpa länge och väl med manometerställets högtryckskran öppen och lågtryckskranen stängd. Utan att lossa några slangar, stäng högtryckskranen på manometerstället. En första läckagekontroll är att låta vakuumpumpen gå några minuter med högtryckskranen stängd, öppna sedan högtryckskranen och kolla att ljudet från vakuumpumpen inte ändras (om det ändras så har du en stor läcka någonstans som måste åtgärdas innan du går vidare och släpper fram kylmediet). När du är nöjd med tätheten, stäng högtryckskranen igen och stäng av vakuumpumpen. Ta sedan av skyddshattarna över avstängningsventilerna en och en, skruva ut ventilen till ändläge (ibland kan det börja läcka kylmedium vid ventilspindeln, i så fall måste du skruva ut den till ändläge och sen på med skyddshatten mycket snabbt). När båda avstängningsventilerna är öppnade och skyddshattarna är påsatta, kolla att det inte läcker vid någon av rörkopplingarna mellan ute- och innedel (såpvatten eller någon form av "sniffer"). Därefter kan du starta värmepumpen och hålla koll på trycket med manometerstället och se att det verkar bli rimligt med hänsyn till kondenseringstemperaturen. De flesta manometerställ är ju graderade med skalor för olika kylmediers förångnings/kondenseringstemperaturer, kolla att trycket som högtrycksmanometern visar (och temperatur på skalan för den här värmepumpens kylmedium, troligen R410a) stämmer överens med temperaturen på det tunna röret från innedelen, både innan start och när värmepumpen har gått en kvart och tryck och temperaturer har stabiliserat sig.
Om trycket skulle stiga så högt att manometern bottnar, stäng av OMEDELBART!
Innan du kopplar bort slangen till manometerstället från serviceventilen, stäng av värmepumpen och låt den stå tills trycket har jämnat ut sig (högtrycksmanometerns utslag ska motsvara aktuell utetemperatur). Skruva loss slangen snabbt från serviceventilen och sedan snabbt dit med skyddshatten, för att undvika onödig kylmedieförlust.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#19 » 13:16:16, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill avråda från att ansluta värmepumpen via en vanlig jordad stickpropp. De flesta luftvärmepumpar med datakommunikation mellan inne- och utedel tycker inte om att man förväxlar fas och nolla, så det är bättre att man använder t ex en blå CEE-kontakt som bara går att vända på ett sätt, om man absolut inte kan ha den fast ansluten. Om du ändå måste ha vanlig stickpropp, så märk upp stickproppen och vägguttaget med vad som är fas och nolla så du (eller någon annan) inte riskerar att vända den fel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#20 » 15:59:15, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

pumpen är kopplad med en strömbrytare , men jag har skört med blå slang på klockorna för det är den som visar vakum på den och det finns ju bara ett utag på värmepumpen att ansluta på och jag förmodar att det är ett lågtrycksport då röret är det grövsta , så vakumsugit den har jag ju gjort men jag har tagit bort den nu ,men du menar att jag ska montera den igen och köra med vakumpumpen igen och sedan stänga av den och sedan öppna insexskruvarna och släppa på gasen då för att sedan ta bort vakumsugen och starta värmepumpen
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#21 » 16:36:29, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, om värmepumpen hade varit en ren AC (alltså utan fyrvägsventil) så hade serviceventilen suttit på lågtryckssidan. När den nu är en värmepump så hamnar den på högtryckssidan under värmedrift, lågtryckssidan under avfrostning och om man kör den som AC eller avfuktare. Det är samma tryck i båda rören till inomhusdelen, anledningen till att det ena är grövre är ju att när kylmediet kommer från kompressorn till inomhusdelen så är det i gasform och tar mycket plats trots det höga trycket, när det har kondenserat i inomhusdelen så övergår det i vätskeform så det räcker med ett klenare rör för att föra tillbaks det till utomhusdelen, där det går via fyrvägsventil och expansionsventil (eller kapillärrör på enklare luftvärmepumpar) till förångaren.

Det vore nog bra att koppla in vakuumpumpen och köra en kort pumpning igen just innan du öppnar kranarna, som en extra läckagekontroll. Det är ju bra att få upp ögonen för att något är otätt, INNAN man har släppt ut kylmedium i rören.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#22 » 16:48:45, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

med andra ord så kopplar jag på vakumpumpen nu igen och kopplar blå klocka från manometerstället och typ suger den en timma typ och stänger av pumpen med forsatt öppen kran på manometerstället och väntar en stund och ser så att klockan inte ändrar sig sedan stänger jag kranen på manometerstället och öppnar insexskruvarna och startar värmepumpen , och ser så att det blir värme och att den kondenserar bra , eller .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#23 » 17:42:29, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är ingen mening att lita på manometerställets manometrar för vakuum, man ser inte mycket mer än om det är undertryck eller inte. Gör istället, som sagt, så att du vakuumpumpar en timme, stänger kranen på manometerstället några minuter men lämnar vakuumpumpen igång, sen öppnar du kranen igen och lyssnar noga efter om ljudet från vakuumpumpen ändras. Om ljudet inte ändras, så håller systemet någorlunda tätt.

Tänk på att om du kör vakuumpumpen länge, och speciellt om det är en billig enstegspump, så håll koll på oljan i pumpen. Om den blir mörk eller grumlig, så stäng kranen på manometerstället, stäng av pumpen och byt olja innan du fortsätter. Biltemas kompressorolja är mycket lämplig att ha i vakuumpumpar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#24 » 22:11:25, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej då kör vi på det, jag gör detta i morgon ,så jag hör av mig senare i morgon hur det har gått med uppstarten, tackar så länge för detta än en gång :shake_hands: .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

wipwip (trådstartaren)

#25 » 14:31:19, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej då va detta gjort , den funkade gör bra tyst och fint gick den värmde bra , jag gjorde som du sa körde med vakumsugen 1 timma stängde av kranen medans pumpen gick väntade i 5 minuter och vred på hörde inte en enda skilnad på pumpen , så där stängde jag av pumpen öppnade kranarna och släppte på medlet i värmepumpen och kopplade bort vakumsugen och startade upp värmepumpen tackar än en gång för detta :shake_hands:

3 personer gillar det här inlägget.
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

arne70

#26 » 00:09:53, 21-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ingående strömkabel skall gå in på ytterdelen och sen den 5 poliga sladden enligt bild 3 och 4.

Detta fick jag i dag av Jula Kopplingsschema på elen till SC_JA2519
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
arne70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:14, 10-02-2017
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

arne70

#27 » 00:11:50, 21-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korrektion inkoppling El - Fel i manual.pdf
Detta fick jag i dag av Jula Kopplingsschema på elen till SC_JA2519
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
arne70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:14, 10-02-2017
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

arne70

#28 » 00:14:39, 21-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ingående strömkabel skall gå in på ytterdelen och sen den 5 poliga sladden enligt bild 3 och 4.

Detta fick jag i dag av Jula Kopplingsschema på elen till SC_JA2519
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
arne70
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:14, 10-02-2017
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se