Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Trimma gammal dubbelpanna?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Big Nyz (trådstartaren)

#1 » 23:44:25, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister!

Jag är nybliven husägare sedan ett par månader tillbaka och funderar en del fram och tillbaka kring mitt pannrum. Där står en Jämä Miniter dubbelpanna från -73, Oilon juniorbrännare, ingen ack. Skorstenen har 150mm rör i sig. Det är ett ineffektivt system att elda med ved, med cirk.pumpen på når jag egentligen inte över sextio grader... Med olja går den helt bra, men jag tänker bara elda upp den olja som finns kvar i tanken och sedan siktar jag på att köpa en begagnad pelletsbrännare.

Visst vore det trevligt med nya rejäla grejor men jag har inga sådana pengar just nu. Dessutom tänker jag att jag ska "bo in mig" med existerande system nu en vinter innan jag bestämmer vad jag gör. Dessutom är jag nyfiken på att se hur långt det går att komma med gamla grejor, jag har knepat och knåpat en hel del genom åren.

Jag funderar dels på vattenmängden, dels på förbränningen.

Det vore mycket enklare att skarva in en liten tank på stigaren än att dra om rören till en acktank. Vinner jag samma tröghet i systemet på så sätt som med en ack?

Rökröret går från veddelen, medan oljeförbränningens rök går genom en förbindelsekanal till vedsidan. Det ser fruktansvärt oekonomiskt ut när veden brinner med lågan ända förbi spjället bakom pannan. Elden värmer ju bara pannans ena hörn... Det vore intressant att testa elda i oljesidan, men då måste jag demontera olje/pelletsbrännaren och bygga en draglucka. Jag har läst att det finns de som gjort det med gott resultat, men inte hittat någon närmare info eller bilder. Kan någon här kanske berätta mera?

Bygger man om ett eldbo så går ju tankarna kvickt till omvänd förbränning eller åtminstone underförbränning... med tunna eldfasta tegel kunde det rymmas in ett litet separat förbränningsrum. Det verkar också finnas folk som experimenterat med detta, men som vanligt är informationen återhållsam. Finns det någon här som trimmat sina gamla oljepannor för att få en mera rationell vedeldning?

1 person gillar det här inlägget.
Big Nyz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:23, 04-11-2016
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet



Stridis2

#2 » 07:10:25, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa en förugn direktom du ska elda med ved. Inte bra men enormt mycket bättre än det du har nu. Brukar gå att få tag på begagnade på Blocket och liknande ställen för några tusenlappar och uppåt.
Nästa steg är att se till att rökgaserna kommer åt så mycket värmeupptagande yta som möjligt. Turbulatorer eller leda gasen längs en längre sträcka mantelplåt, men där måste du nog titta och tänka själv när du kan se hela pannan i verkligheten.

Olja ska inte eldas i pannor! De ska eldas i stora maskiner! :mrgreen: :driver:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#3 » 11:44:11, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken är att det är ett högtempsystem du har. Dvs radiatorerna är ganska små och kräver hög temp på vattnet.
Finns inget alt till olja som vill ha det så. Blir stora förluster.
Så steg1 är nog att byta radiatorer eller sätt upp fler så du kommer ner i max 40grader ut på rören.

Sen finns det mkt beg att göra bra klipp på.
Vad gäller vettiga vedpannor och ackar så finns det mkt bra o hitta till bra pengar.
Pellets och dess automation kanske man ska ha nytt. Verkar krångla mest och då är det nog gött med garanti.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ac tc

#4 » 10:19:19, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vore mycket enklare att skarva in en liten tank på stigaren än att dra om rören till en acktank. Vinner jag samma tröghet i systemet på så sätt som med en ack?
- nej, funkar inte alls. Det enda du vinner är att det tar längre tid för värmen att nå systemet alt ingenting, beroende på hur du kopplar in och utlopp.
Pannan i sig duger inte till att elda ved hur du än gör, en förugn som i sig är en avart är nog enda sättet att få en acceptabel ved funktion.
- pellets i oljebrännar hålet brukar funka om inte utrymmet är för trångt. Sen så är inte pellets guds bästa barn heller..lite väl dyrt i svergie sett till den skötsel den kräver.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Big Nyz (trådstartaren)

#5 » 19:37:43, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Skaffa en förugn direktom du ska elda med ved. Inte bra men enormt mycket bättre än det du har nu. Brukar gå att få tag på begagnade på Blocket och liknande ställen för några tusenlappar och uppåt.
Nästa steg är att se till att rökgaserna kommer åt så mycket värmeupptagande yta som möjligt. Turbulatorer eller leda gasen längs en längre sträcka mantelplåt, men där måste du nog titta och tänka själv när du kan se hela pannan i verkligheten.

Olja ska inte eldas i pannor! De ska eldas i stora maskiner! :mrgreen: :driver:


Det visade sig faktiskt att svärfar har en sparsamt använd Vedturbo förugn stående i källaren. Den kommer jag troligen att docka mot pannan.

Jag testade faktiskt idag att göra ett roster för att kunna elda i oljeförbränningssidan och därmed få längre rökgasväg. Det är en väldigt stor skillnad, skulle vilja säga att det är dubbelt bättre. Mindre vedmängd höjer med lätthet temperaturen i pannan. Så jag tror värmeupptagningen i pannan är helt ok så länge jag använder oljesidan. Jag vet inte om sidoväggen är vattenmantlad, men om inte så kunde jag ha en pelletsbrännare i oljehålet och Vedturbon in genom sidan...
Big Nyz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:23, 04-11-2016
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Big Nyz (trådstartaren)

#6 » 19:42:29, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Risken är att det är ett högtempsystem du har. Dvs radiatorerna är ganska små och kräver hög temp på vattnet.
Finns inget alt till olja som vill ha det så. Blir stora förluster.
Så steg1 är nog att byta radiatorer eller sätt upp fler så du kommer ner i max 40grader ut på rören.

Sen finns det mkt beg att göra bra klipp på.
Vad gäller vettiga vedpannor och ackar så finns det mkt bra o hitta till bra pengar.
Pellets och dess automation kanske man ska ha nytt. Verkar krångla mest och då är det nog gött med garanti.



Jo det är nog ett högtempsystem. Oljan är ställd att hålla pannan på 65 grader... Därför är värmepumpar också uteslutet som värmekälla så som systemet är uppbyggt nu. Jag har nog kollat begagnatmarknaden, men jag bor i Finland. Här är det mest över- och underförbränningspannor som säljs begagnat, så kanske man borde göra en tur över med Umeåbåten någon gång och fynda i Sverige :D
Big Nyz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:23, 04-11-2016
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Big Nyz (trådstartaren)

#7 » 19:45:39, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Det vore mycket enklare att skarva in en liten tank på stigaren än att dra om rören till en acktank. Vinner jag samma tröghet i systemet på så sätt som med en ack?
- nej, funkar inte alls. Det enda du vinner är att det tar längre tid för värmen att nå systemet alt ingenting, beroende på hur du kopplar in och utlopp.
Pannan i sig duger inte till att elda ved hur du än gör, en förugn som i sig är en avart är nog enda sättet att få en acceptabel ved funktion.
- pellets i oljebrännar hålet brukar funka om inte utrymmet är för trångt. Sen så är inte pellets guds bästa barn heller..lite väl dyrt i svergie sett till den skötsel den kräver.


Ja det är väl svårt att sminka en gris... Det vore intressant att handla begagnad tank och panna och bygga om pannrummet själv, men det får nog bli ett sommarprojekt :thumme:
Big Nyz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:23, 04-11-2016
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Mr_Smurf

#8 » 21:26:48, 05-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag experimenterade en hel del med min gamla kombipanna för ca 6-7 år sedan och jag lyckades höja verkningsgraden något men inte alls i närheten av moderna pannor. Eftersom det är väldigt populärt att byta bort vedpannor mot jord/bergvärme just nu så kan man få begagnade vedpannor med hög verkningsgrad som bara är 10 år gamla för nästan inga pengar alls.
Mr_Smurf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:11, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus T42

Big Nyz (trådstartaren)

#9 » 10:05:38, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mr_Smurf skrev:Jag experimenterade en hel del med min gamla kombipanna för ca 6-7 år sedan och jag lyckades höja verkningsgraden något men inte alls i närheten av moderna pannor. Eftersom det är väldigt populärt att byta bort vedpannor mot jord/bergvärme just nu så kan man få begagnade vedpannor med hög verkningsgrad som bara är 10 år gamla för nästan inga pengar alls.


Någon motsvarighet till en panna med omvänd förbränning ska man nog inte räkna med, nej. Vad gjorde du med din panna och vad fann du för fungerade knep?

Detta är något jag gör nu för att kunna ta oss igenom vintern på ett någorlunda vettigt sätt – och på nollbudget. Sedan till sommaren siktar jag på att stoppa in en del nyare (begagnade) effektivare grejer i pannrummet.
Big Nyz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:23, 04-11-2016
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Osaka

#10 » 09:47:02, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv eldar jag i oljedelen på min kombipanna, fast utan draglucka och roster. Luften reglerar jag med spjället mot skorstenen och dela hela funkar bra. Har ingen acc tank så det kan aldrig bli modern eldning ändå.
Har dock börjat smida planer på att bygga ett nytt pannhus och skaffa modernare saker, tror inte pannan ska behöva fylla 50 år i drift.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mr_Smurf

#11 » 00:57:17, 11-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda som egentligen gjorde skillnad som var en relativt liten insats var att göra turbolatorer av plåt och sätta in i rökgaskanalerna samt se till att dom är ordentligt ursotade.
Mr_Smurf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:10:11, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus T42


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se