Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Problem med att borra bergvärme.

101 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

treaser2 (trådstartaren)

#1 » 09:52:29, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Såhär ligger det till:
Beställde bergvärme med en lokal firma med gott rykte, de kommer och börjar borra och som tur var jag hemma den dagen och kunde se vad som hände. De hade strulat så han hade bara ett foderrör 3m med sig, ska vara minst 6m, han började borra iaf med borren som helt klart var mindre värd än säljarens bil.
Hursom strax efter 200m blev det problem för den fick inte upp materialet, skulle vara vara 230m djupt, aja tänkte jag nära nog, men sen när slangen skulle ner visade det sig att hålet vara blockerat av sten på ca 20m djup. Nu säger de att de måste göra nytt hål på min bekostnad men jag tror att missen med foderrör gör att det kommer sten i hålet, ingen kan ju bevisa ngt åt nått håll men följer de inte normen utan chansar så tycker jag problemet är deras. Vad tycker och tror ni? Vad ska jag göra? Fan skulle lagt ner jordvärme själv. Hatar å bråka.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b



63an

#2 » 10:01:29, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott rykte? De har väl försäkring? Du har rätt att foderöret borde hålla full längd i första borret! Stå på dej å låt inte lura dej!! :screwy:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magirus

#3 » 10:04:44, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands: bråk är ett elände :huh:
Hoppas de löser sej :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Hymas 89

#4 » 10:41:28, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkade ut för liknande problem, med sten i hålet.
Det sas då, hålet borrades 2008, att då det var stort vattenflöde i hålet följde det med sten/berg iform av skifferliknande skivor.
Borriggen ringdes tillbaka, kom nästa dag och i samma hål rensade rent.
Direkt han var klar kördes slangarna ner i det "nyrensade" gamla hålet.
Problemet förekom men inte ofta sa man.
Ingen extra kostnad tillkom.

Tråkig berättels du har, tror det löser sig,
Måste vara lättare att borra i vatten än ett nytt hål.

4 personer gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Mattias Petterson

#5 » 11:15:44, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du något pris?
Må va hänt att de får borra 2 hål, men du ska bara behöva stå för ETT
Har man beställt 230 m hål så ska man få det
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

fretchi

#6 » 11:30:52, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag har förstått det så driver man ner foderrör tills man kommit ner i fast berg, och sedan en liten bit till. Har de struntat i det så går det ju som det går. Det tycker jag inte du ska ta ansvar för. Däremot, beroende på avtal, kanske du får betala för de tillkommande foderrören.

När mor o far min borrade för dricksvatten så nådde de aldrig ner till berg. Dock stötte de på vatten på ca 50 m. De fick betala tillkommande foderrör utöver uppskattat antal på offerten, men det stod klart och tydligt i avtalet, så det blev lite dyrare, annars var det inga problem.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

JomsViking

#7 » 13:08:08, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick fast pris på allt när jag installerade 2012.
I offerten beräknades foderrör för 15meter dock träffade dom inte berg förrän 30meter men fick betala fasta priset iaf :thumme:

Hela installationen gick på 129000kr med G2 värmepump.
Totala borrdjupet hamnade på 200meter

Detta är nog hitills(förutom gröna fordon) den bättre investeringen jag gjort,den är dessutom betald i år.
Brände ca 1800liter olja innan och stödde till med en luftvärmepump(mitchubishi).
Man kan ju räkna ut vad min uppvärming skulle kostat i eldningsolja senaste 6 åren,,,, :svettas:

Hoppas det löser sig utan större krångel,de där foderrören borde vara småpotatis i kostnad för företaget
Volvo Bm BV202 NF1,Volvo Tgb 13,Willys Mb/Cj2 klon,
Jawa 257A,Volvo valp,Lv-akan 20mm..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
JomsViking
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:13, 24-08-2014
Ort: Rottneros
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo Tgb 13,Volvo Bm Bandvagn 202NF1
Willys Mb/Cj2 klon,Volvo valp,Jawa 257A

Skru'are

#8 » 15:39:17, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vanligt gäller det att ha kunskap.
Skriftligt avtal?
Är du konsument eller företag?
Certifierad entreprenör?
Ansluten till branschorganisation?
Normbrunn-16?
Hur djupt till berg?
Injekterade man med betong?

Ta reda på så mycket du kan. Rådgör med olika organisationer. Dokumentera. Därefter ställer du krav i enlighet med din rätt. Det är inte att bråka.
Tänk på att ett hål med instabila väggar ställer större krav på slangarna.
Att man inte får upp kaxet tyder på att utrustningen inte är i skick och det är de nog medvetna om. (Den nedersta biten är värdefull)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

treaser2 (trådstartaren)

#9 » 15:59:54, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen tack för alla svar.
Har skriftligt avtal och jag är privatperson och de är certade och ska följa normen, står även i avtalet.
Står att där att de ska borra 230m
Nej ingen tätning för "Det är inte så viktigt på värmehål" sa han som borrade och bara 1 foderrör på 3m, men det är berg i dagen men berget är ju poröst med massa sprickor så jag blev förvånad när de chansade för jag tror det är därifrån det lossnat.

Jag vet nog allt jag borde göra men blir så ledsen och orkar inte, ni vet sådär trött och arg.

Tack för era tankar och idéer :svettas:
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

3 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

Skru'are

#10 » 17:18:14, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt det lugna sig lite.
Skriv sedan ett kort och koncist brev med hänvisning till avtalet och norm. Krav att det skall följas, inkl 230 m och injektering av sprickzonen.
Begär att få.besked i god tid ånär det skall utföras.
Prata inte om delar och ofta. Det är jobbigt. Pruta inte med dig själv. Inget resonemang om vad som behövs eller inte. Ett brev och ett svar.

(Jag tänker osökt på damen som var hos veterinären för att få hundens svans kuperad. Hon var en sann djurvänn och undrade om det gjorde ont. Jo lite ont gjorde det, sa veterinären. Varpå damen säger -Ja men ta då en liten bit i taget.)

5 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#11 » 17:25:52, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han har ju fuskat ! 230m rör som avslutas i marknivå, går fort när de inte lyfter utan bara borrar, sen om några år blir de fel på slang å den lär nog bli svår att byta å du får betala :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stridis2

#12 » 21:16:43, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte annat än hålla med Skru'are. Som privatperson mot hantverkare - tjänstelevererande företag i byggbranchen så har du mycket starkt konsumentskydd, i många fall på tok för starkt. Men det är bra för dig i detta fallet.
Gör som Skru'are skrev. Har du möjlighet att vara hemma när de kommer för att göra om så se till att vara det. Dokumentera mycket. Du kan ju gå ut och räkna borrstänger i magasinet så vet du hur djupt de har borrat. Se hur många foderrör man sätter (när jag borrade vid förra huset så hade jag 43 meter till berg, men borraren ansåg inte berget tillräckligt stabilt förrän vi fått ner 50 meter rör).
Det finns en annan lösning om man inte kan eller vill göra rätt med första hålet. Man kan koppla ihop två grundare hål istället för ett djupt. På detta vis behöver man kanske inte borra et nytt hål på 230 meter. Om du som kund vill acceptera denna lösning får du själv avgöra, men det är bra att du vet att möjligheten finns om borrarna föreslår den.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Wizzman

#13 » 22:31:45, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det SKA vara minst 6m foderrör och det SKA gå minst 2m ner i berget. Du ska kräva att hålet är 230m och att det är minst 6m foderrör om det är vad du beställt. Om de inte kan borra fullt djup får de ge avdrag på priset.

Att du skulle betala för ett nytt hål för att de klantat sig var det dummaste jag hört!

Kräv att de åtgärdar kostnadsfritt.

Vad säger röris? Antar att vvs-firman inte har en egen borrigg utan har anlitat en bergsborrare.

3 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Skru'are

#14 » 00:11:23, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

NEJ -för tusan! Det är precis det ni båda föreslår som man inte skall göra!
Någon har beräknat att det skall borras ett hål på 230m enligt normbrunn -16. Denne har ansvar för att det skall fungera. Börjar man göra avsteg från det, så hamnar TS mellan två stolar och riskerar ett helvete i ingenmansland. Hävda avtalet och börja inte kohandla och därmed ta över andras ansvar, för då hamnar man i det som du vill undvika.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

lagun49

#15 » 01:22:02, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett problem, när man borrar efter bergvärme är, att vattenflödet är så stort, så att kompressorn ej orkar trycka upp vattnet. I mitt fall borrade vi i april i år. Vid 200 m. borrdjup var vattenflödet 20 000 liter/tim., och kompressorn, som gav åtskilliga kubik vid 35 bars tryck orkade inte den trycka upp allt vatten.

Å andra sidan, hävdade brunnsborraren, skulle detta vattenflöde leda till, att borrhålet aldrig frös, och därför skulle detta räcka även under vinterhalvåret.

Jag får nu + 6 °C för brine in, och +3 °C för brine ut, och hittills har värmepumpens effekt (12 kW) räck till; fastän vi haft enstaka minusgraders utetemperatur.

Vi får se om de 200 meternas borrhål räcker!
:thummar: :thummar:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se