Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Problem med att borra bergvärme.

101 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Mattias Petterson

#76 » 20:48:16, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du betalat ?, isåfall får du nog inget extra element
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



Skru'are

#77 » 21:05:50, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I relation till felen, som du beskriver dem, är det för små pengar.
De skall inte tjäna på felen. Ur din synvinkel skall summan motsvara vad det kostar att anlita någon annan för att åtgärda alla fel.
Ta hjälp av sakkunnig!

I början på tråden varnade jag bestämt och tydligt för vad som var på väg att hända. För mig var det uppenbart. Det var helt enlig schemat som leder åt helvete. Det var uppenbart efter bara några inlägg att det var på väg dit med full fart.
Vad jag önskar att jag hade haft fel!!!
Jag fick många hårda ord mot mig - men det kan man ta när man uppriktigt försöker hjälpa någon.
Men jag misslyckades. Trots kunskapen klarade jag inte att hjälpa dig. Jag är ledsen att du behöver vara med om detta.
Erfarenheter och kunskap kan vara dyrköpta. Jag hoppas att du tar hjälp - att du repar mod och kommer igen.

Vi kanske alla kan lära oss något av detta från byggbranschen. Jfr tråden Goda råd eller björntjänst.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Valmet 702

#78 » 21:27:29, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är varken tröst heller hjälp men jag talade med en kyltekniker som nu jobbar mycket med värmepumpar och frågade vad han tyckte var bäst, jordvärme eller bergvärme? Han svar förvånade mig då han sa att han skulle aldrig våga installera bergvärme som privatperson eftersom han upplevde att brunnsborrarna var vår tids hästhandlare (hans uttryck, jag känner inga hästhandlare) där det gällde att fuska så mycket som möjligt. Skulle han beställa ett borrhål skulle han stå brevid riggen med en tumstock hela tiden, sa han.

2 personer gillar det här inlägget.
Valmet 702
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:01, 14-10-2009
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 702

Lars_karlsson

#79 » 22:16:58, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker du skötte det rätt bra ändå,du gav dej inte utan vidare ,, vi kan ju konstatera att den firman du hade inte är riktigt seriös,

3 personer gillar det här inlägget.
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

magirus

#80 » 00:11:32, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

@treaser2
:buga: :thummar: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

treaser2 (trådstartaren)

#81 » 09:30:36, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack igen och jag hoppas att nån i framtiden läser detta och vet mer vad man ska akta sig för, det borde rimligtvis finnas seriösa firmor också.
Några lärdomar:
Att inte välja det allra billigaste utan det med bäst rykte var en falsk säkerhet.
Den egna kommunens konsumentvägledaren kan sakna kompetens så prova flera kommuner, det finns duktiga personer därute.
Värmepumpsnämnden(osäker om det är rätt namn)som ska styra och fungera som kontrollorgan är utan omsvep ett riktigt skämt.
Nöj dig inte med firmans standardkontrakt utan skriv exakt vad du vill få gjort, tar inte lång tid och ger trygghet, det hjälpte mig mycket och se till att reda ut innan vad som händer om de inte följer kontraktet.

Till sist vill jag säga till alla hemmapulare som är noggranna och gör sin läxa innan, VAR STOLTA!
Att göra jobbet själv är nog för många det allra bästa kvalitetsmässigt och ger massor av erfarenheter men känn ingen skam heller att ta hjälp när det väl känns för svårt.
:bira:
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

9 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

LeifAndersson

#82 » 11:36:21, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom vi rör oss i samma område så vill jag veta vad det var för firma. Jag tror mig veta efter den beskrivning på ledarskapet du gav, men vill vara säker. Ta det på PM om du inte vill nämna firman i tråden. Men en firma som kör det där spelet förtjänar faktiskt att namnges i tråden! Och det är förfärligt att inte kunden ska känna sig nöjd och trygg efter en så stor investering. Egentligen skulle det vara obligatoriskt med en oberoende besiktning av ett sådant projekt, det skulle öka tryggheten för både kund och utförare. Själv hade jag alla gånger anlitat en konsult som utfört en besiktning och helt enkelt presenterat den för utföraren innan något betalats. Tycker du råkat ut för riktiga bondfångare! Och att bete sig så när du befinner dig i den situation du gör är helt enkelt svinaktigt! Meningen med din investering var ju att underlätta för dig i situationen, men det skiter de fullständigt i och snarare försöker slå mynt av din situation! I de bästa av världar skulle de tagit hänsyn till din situation och bemöda sig att det skulle gå så smidigt som möjligt, men i deras uppdrag ingår tydligen inte att ta hänsyn till kunden utan att bara maximera sin egen vinst! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bonnen513

#83 » 21:26:15, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, vi åker dit och slår dom!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

enok75

#84 » 22:14:46, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Ja, vi åker dit och slår dom!

Men Örjan då det här är maskinisten inte Tämta Angels

2 personer gillar det här inlägget.
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

LeifAndersson

#85 » 22:25:03, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man behöver ju inte och ska inte heller göra det bokstavligt, men man kan ju jäklas med dem ändå så det blir riktigt smärtsamt! :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#86 » 22:55:59, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De räcker så bra med att gå via komsumentsekreteraren i nämnda kommun då har de nog lite självbevarelse drift i normala fall! Har skickat 2 egna företagare (skuttar den här sommaren som kallade sej firmor/ företag) ingen kommer att sakna dem sen skatteverket ytterligare följt upp deras lukrativa affärer! De är unga å fräcka samt snortar lite för mycket :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kimmen

#87 » 23:51:35, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vätskan som går i slangarna ner i brunn ska vara tryck satta till ca. 0.5 kg. följ upp detta så det inte är ng läckage, det är brunnsborraren som har ansvar för vätskan
Brunnsborrare brukar vara hemska och hänsynslösa, ingen ide att bråka med dom, bättre prata med firman som installerar pumpen, det är dom som anlitar brunnsborraren. fungerar inte det så kontaktar du panntillverkaren direkt
och förklarar att eran pump ska inte monteras i min kommun något mera, det ska jag sätta stopp för. Garanterar att du får respons ganska omgående, dom är livrädda om sitt namn

Passa på medans det är kallt ute och justera in pumpen, kör med fullt öppna termostater
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

P-sson

#88 » 00:16:12, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Vätskan som går i slangarna ner i brunn ska vara tryck satta till ca. 0.5 kg. följ upp detta så det inte är ng läckage, det är brunnsborraren som har ansvar för vätskan
Brunnsborrare brukar vara hemska och hänsynslösa, ingen ide att bråka med dom, bättre prata med firman som installerar pumpen, det är dom som anlitar brunnsborraren. fungerar inte det så kontaktar du panntillverkaren direkt
och förklarar att eran pump ska inte monteras i min kommun något mera, det ska jag sätta stopp för. Garanterar att du får respons ganska omgående, dom är livrädda om sitt namn

Passa på medans det är kallt ute och justera in pumpen, kör med fullt öppna termostater


Nu tycker ja att du TRAMMAR på en yrkets grupp över hela Sverige, om ni har problem med brunnsborrare i 08 så är de en liten del av brunnsborrarna. :screwy: :screwy: :screwy:
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

63an

#89 » 09:17:29, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vem som har ansvar? Brunnsborraren kör inte igång anläggningen de gör kylmontören som kopplar igång de hela! Så sluta svamla! :aaargh: När han sagt att det fungerar så får man vackert själv bevaka att trycket består på båda sidorna ev. lufta om de behövs å kolla ev. inbyggda filter! I mitt fall så gick 1 år när de kom en liten svart plastbit i primärfiltret sånt fixar man själv. Är man vettig så köper man inte tjänster av alla de står den som säljer "totala" paketet å dit vänder man sej om de krånglar med anläggningen! Sånt är livet :vissla: :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#90 » 09:53:50, 15-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag förstår så är det samma firma som har totalentreprenad i detta fall? Om så nu är fallet så är det ju klart vem ansvaret faller på. Har de sedan underentreprenörer så är det deras problem att ta hand om dem.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se