Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Uppvärmning av hall/garage 12x15m

71 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Göran Ekman

#16 » 16:25:09, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I våran verkstad på 140m2 4m i takhöjd har vi inte isolering i golvet ( var liksom inte något krav för 30+år sedan i ett utrymme som inte skulle värmas konstant) nu när verkstaden används dagligen klarar vi oss med en enfas luft luft VP.
Saknar inte golvvärme i verkstaden.
När det är snö ute syns det att det läcker värme från plattan. Snön närmast plattan smälter.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



JengaPRO

#17 » 17:53:38, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftvärmepump plus kamin kanske? Kakelugn vore såklart ännu bättre.
När det är riktigt kallt ute så ger ju luftvärmepumpen inget. Har man spis då så kan man förlita sig på den då och annars använder man bara den för att toppa upp så att säga.
Sen blir det ju trevligt också med sprakandet från en kamin. :)
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Nickebonne

#18 » 18:13:59, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:Luftvärmepump plus kamin kanske? Kakelugn vore såklart ännu bättre.
När det är riktigt kallt ute så ger ju luftvärmepumpen inget. Har man spis då så kan man förlita sig på den då och annars använder man bara den för att toppa upp så att säga.
Sen blir det ju trevligt också med sprakandet från en kamin. :)

Vad sätter man för kamin i en verkstad?
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

dc_lindberg

#19 » 18:15:51, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

no142 skrev:Spontant känns d ju som att d blir svårt att räkna hem kostnaden för en jordvärmeanläggning kontra dom andra alternativen, är ju ett helt och hållet privat bygge så man får ju hålla i sina skattade slantar.

Kan man värma upp 230kvm för 7000kwh om året med luft/luft som nimbus, så är ju frågan vad man skulle ligga på med golvvärme å luft/vatten? Sen har man ju d här med varmvattenbehovet också... Är ju en del att grubbla på :klia:


...man kan inte både äta upp kaka, och ha den kvar...

Din inledande frågeställning var klart och tydlig.
Du har fått mycket bra svar.
Botanisera nu bland trådarna här på Maskinisten, det finns flera mycket illustrativa om garage och verkstadsbyggen.

Svaren du fått om golv värme är klockrena!
Gällande uppvärmda betonggolv i arbetslokaler, så är det med dem som med allt annat: alla har en åsikt, och alla har sin egen preferens.

Ditt utkast i den inledande frågan lämnar dock stora oklarheter om du har eller hur du har tänkt igenom projektet, användningsområdet och driften av lokalen. När du kan precisera vad du ska använda den till, vad du behöver, vad du vill ha och vad du önskar - då blir det mycket lättare att råda.
Till detta behöver du även tänka igenom hur lokalen skall klara både extrem kyla (händer även i skåne) och extrem hetta. Ska lokalen kunna användas även då, eller?
Rätt många frågor och tankar som inte är klara...

Om du -bara- vill ha svar på vad som är -billigaste- uppvärmingen?
- någon form av gratis panna att elda i ("allätarpanna"); finns trådar om det också här på maskinisten (fanns speciella pannor för verkstäder som placerades på utsidan av byggnader). Att den formen av energiätare inte längre är tillåtna, alls, överhuvudtaget, är liksom en helt annan sak ;-)
Fanns oftast som varmluftspanna. Har sett några ex., i USA på vattenburen uppvärmning (finns i nyproduktion på den sidan pölen).
- förslaget ovan om oljefat; det betraktar jag som -seriöst-; jag har sett den lösningen på flera ställen. Det är ännu billigare än gratis panna.

Ska du spola med varmvatten...hm...
Du kanske ska fundera över motsvarande det jag håller på att installera i så fall; Baxi vedpanna + LVVP med möjlighet att kompletteras med solvärme osv; dvs att köra flera olika värmekällor mot ack-tankar. Dock talar vi inte om billiga investeringar då... utan då talar vi om att maximera kW värme per investerad kr under/i drift, men största möjliga flexibilitet och säkerhet om uppvärmning även vid strömavbrott, vilket inte var din frågeställning...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#20 » 19:01:03, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade satt en elektrisk varmvattenberedare i sadelkammaren som iaf ska hållas varm.

Då är den biten löst :thumme:

Sen ang uppvärmningwn ber det på hur mkt pengar du vill spendera.
Golvvärmeslingor i plattan är ju väldigt bra.
Sen komplettera med aerotempers.
Eller bara kör med aerotempers och element i smårummen.

Sen till värmekällan:
Antingen vedpanna, jordvärme, bergvärme eller luft-vattenpump.

Se till bara att värmedistributionen är vattenburen då kan du ”enkelt” byta värmekälla. Framförallt kan du bestämma det senare.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

JengaPRO

#21 » 19:04:04, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:
JengaPRO skrev:Luftvärmepump plus kamin kanske? Kakelugn vore såklart ännu bättre.
När det är riktigt kallt ute så ger ju luftvärmepumpen inget. Har man spis då så kan man förlita sig på den då och annars använder man bara den för att toppa upp så att säga.
Sen blir det ju trevligt också med sprakandet från en kamin. :)

Vad sätter man för kamin i en verkstad?

Tja va vet jag. Behöver det vara någon särskild? Gjutjärnskamin tänker jag.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

InläggDetta inlägg har raderats av JengaPRO den 19:05:00, 17-11-2018.

63an

#23 » 20:01:59, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

12x15m är ju 180m2 x takhöjden= ???m3 de är det ena! Okänd volym!
Sen vad är det som säjer att de står -25 flera veckor för där går gränsen ungefär idag på värmeleverans på min egen Mitsu men den ger sina 5kw ändå där å kan man inte stå ut med lite sakta sjunkande temperatur i ett utrymme under en kortare period då blir de dyrt! Några hundra tusen om oturen är framme! :coffee:
Var inte meningen att engagera mej men skriver bara för att de förbises en del i sammanhanget!
Mitsun heter visst "CANVAC" å frostar av fullständigt ner till -25 med hjälp av el å så ska en värmepump funka
inga halvmesyrer där inte utan elhjälp kan de sitta kvar is som drar ner effekten sånt är ingen vettig funktion! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

nimbus

#24 » 21:52:52, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roade mej med att jämföra några värmepumptyper av samma fabrikat testat av energimyndigheten

Luftluft: energibehov hus 16600Kwh/år, besparing 11600Kwh/år
http://www.energimyndigheten.se/tester/ ... ionId=1278

Luftvatten: energibehov hus 15000Kwh/år, besparing 9900Kwh/år
http://www.energimyndigheten.se/tester/ ... ionId=1295


Luftluftpumpen lönar sej efter 2år, den andra efter 10år sen är det snart dax att byta..
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

no142 (trådstartaren)

#25 » 21:55:36, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske var lite otydlig med användningsområdet, hallen kommer att vara ett rent hobbygarage/förråd(totalmått 12x24 uppvärmt12x15). Således kan det gå flera dagar mellan gångerna man är där, men vill ha en grundvärme på runt 10grader året om. Den uppvärmda delen kommer att vara helt öppen utan några rum, vägghöjd 3.6m ca 4.3m till nock invändigt.

Ang. varmvattenbehovet så finns befintligt stall (med sadelkammare) ca 20m bort från tänkta hall, där finns idag endast kallvatten. Så visst kan man sätta in en vvb där, men sätter man den i hallen istället så räcker det med en istället för två vvb. Avspolningen kommer i vilket fall som helst att ske utomhus.
Senast redigerad av no142 23:43:53, 17-11-2018, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
no142
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:51, 21-10-2018
Ort: Hörby/Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 885 76:a

magloman

#26 » 22:21:36, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

”Lönar sig” :klia:

Är det förutsatt att du har direktel innan?

Eller är det vid nybygge av hus??

Hur distribuerar man värmen från en luftluft till olika rum, och hur får man olika temp?


Har du vattenburet kan du som sagt ställa in olika temp på olika platser.

/tillägg: en vvb bör sitta i ett tempererat rum.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nimbus

#27 » 22:36:52, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:”Lönar sig” :klia:

Är det förutsatt att du har direktel innan?

Eller är det vid nybygge av hus??

Hur distribuerar man värmen från en luftluft till olika rum, och hur får man olika temp?


Har du vattenburet kan du som sagt ställa in olika temp på olika platser.

/tillägg: en vvb bör sitta i ett tempererat rum.


Byggnaden drar en viss energi,Kwh, i uppvärming, frågan är när man tjänar pengar på investeringen
Har man en massa rum finns det bättre lösningar än luftluft pump
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

BM 4 ever

#28 » 08:55:01, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man gjuter en ny platta som ska användas till verkstad, kan man då låta bli ett lägga i slang? Jag skulle aldrig tveka !!
Slava Ukraini !

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Stridis2

#29 » 10:05:14, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först måste jag säga att jag är förvånad att ingen har nämnt vedeldad varmluftspanna. Billig investering, höjer temperaturen snabbt och tål att stå där det fryser. Finns t.ex. här.
Inga av tidigare föreslagna uppvärmningssystem (möjligen bortsett om någon har sagt vedpanna med acctankar och aerotemprar, samt mitt förslag om liggande oljefat) kan höja temperaturen snabbt i så stora lokaler.

Jag tror TS får börja räkna för att veta vad som är bra eller inte. Först och främst, bestäm hur mycket energi byggnaden drar. Inte jätteviktigt att det blir rätt, bara det är i rätt härad. :mrgreen:
Som tumregel för bostäder säger man ca 50 W per kvadratmeter vid ett modernt mycket välisolerat hus med treglasfönster. Ett lite sämre isolerat hus med tvåglas drar 75 W och ett dåligt isolerat 100 W. Detta är maxbehovet när det är som kallast. I Lund, för att ta ett exempel, lär det bara vara en eller två dagar per år när man kommer över 75% av maxbehovet, men mer om detta senare.
Dessa siffror gäller vid 20 graders inomhustemperatur. Ytterligare en tumregel. Varje grads ökning eller sänkning ger 5% på energiförbrukningen. Detta gäller givetvis inte linjärt, men vi använder den siffran ändå i detta räkneexempel.

Verkstadsdelen skulle vara 180 kvadrat, mindre med fönster än en bostad (?) men större portar (som brukar vara dragigare) och högre takhöjd. Jag skulle räkan på (minst) 75 W per kvadrat i maxbehov, men eftersom detta gäller 20 grader och TS vill bara ha 10 så sänks behovet med 50% (5% per grad * 10 grader). 180 (kvadratmeter) * 75 (W/kvadrat) * 0,5 (50%) = 6.750W

Detta betyder att när det är som kallast så kommer det att kosta nästan 7kW i timmen att hålla 10 plusgrader. Men eftersom det är så sällan man behöver maxbehovet så brukar man dimensionera en VP för 75% av detta. Dvs TS behöver en VP som ger minst 5,1 kW. Ta storleken större så har du lite marginal (samt om du ska gräva ner slang så gräv så mycket pumpen orkar driva!).

För att kunna välja mest ekonomiska värmekälla behöver vi beräkna årsförbrukningen. Skulle jag skjuta från höften så säger jag att halva året används ingen värme alls, samt den andra halvan så används i snitt 50% av 75%-behovet. 183 (dygn) * 24 (timmar) * 5,1 (kW) * 0,5 (50%) = 11.200 kWh (Jag avrundar detta till 12.000 kWh i nedan räkneexempel för lättare se skillnader, samt räknar med en krona per kWh)
Denna effekt går alltså åt att hålla grundvärmen i lokalen per år.

Nu kan TS använda antingen dessa siffror, eller kolla med någon som har bättre koll än jag, och se vad som lönar sig att investera i, samt hur lång avbetalningstid detta har.

En byggfläkt kostar kanske 1000 kr och 12.000 kr i uppvärmningskostnad per år.
En billig luft-luftpump kostar 15.000 kr och 6.000 kr i uppvärmningskostnad (Luft-luftpumpar har sämre årsverkningsgrad i verkstad där man har lägre temperatur än i bostäder eftersom den jobbar när det är kallare ute).
En bra markvärmepump med installation och golvvärme, vågar vi gissa på pump 50', markslang 15', golvvärmeslang 8', fördelare och övrigt installationsmrtl. 10', summa 83.000 kr samt driftskostnad 3.000 kr.
Observera att jag bara har gissat ovanstående priser för att visa på hur man kan tänka. Jag tar inget som helst ansvar för riktigheten i dem. Men det visar att byggfläkt är billigast det första året, luft-luftpumpen har tjänat in sig på tre år medan markvärmepumpen tar 10 år jämfört med byggfläkt och 20 år mot luft-luftpumpen. Men här måste vi tänka på att det finns andra värden. Båda de billigare alternativen ger bara värme på ett ställe (= mycket ojämn värme i lokalen) jämfört med hela golvet på markpumpen. Man slipper en fläkt som väsnas, golven torkar upp mycket snabbare när man får in fukt, bekvämare att ligga och skruva på golven osv. Sedan, absolut inte att förglömma, byggfläkten håller kanske ett par år, luft-luftpumpen tio år (vilket förbättrar ekvationen till markvärmepumpens fördel). Sedan slängs dessa och man får köpa nya. Markvärmepumpen kör troligen i minst 15 år utan större reparationer. Sedan får man byta kompressor som kostar kanske 50% av en ny pump, slangar och övrigt installationsmaterial behöver man inte bry sig om.

Hur man värderar komfort, miljöpåverkan, vilket investeringsutrymme man har osv kan bara TS själv avgöra. Men jag hoppas du har fått en idé om hur du ska tänka när du väljer uppvärmning.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc_lindberg

#30 » 10:51:41, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 (läs mitt inlägg engång till - jag tipsade ju om det ju ;-) )

- hallen kommer att vara ett rent hobbygarage/förråd(totalmått 12x24 uppvärmt12x15).
- kan det gå flera dagar mellan gångerna man är där,
- vill ha en grundvärme på runt 10grader året om.
- uppvärmda delen kommer att vara helt öppen utan några rum,
- vägghöjd 3.6m ca 4.3m till nock invändigt.

Ang. varmvattenbehovet
- finns befintligt stall (med sadelkammare) ca 20m bort från tänkta hall,
- där finns idag endast kallvatten.
- visst kan man sätta in en vvb där,
men
- sätter man den i hallen istället så räcker det med en istället för två vvb.

Avspolningen kommer i vilket fall som helst att ske utomhus.


Tack för förtydligandet :shake_hands:
Kan du beskriva klimatet i Hörby Skåne för oss som saknar kunskap om det?
Vad har du att "kämpa" med, värme, kyla, fukt, blåst, osv?

Har en bekant med liknande utgångsläge. Han hade ved, grävde ned slang under hagen. Gett mer och bättre än han förväntade sig. Har egen ved, men LVVP-systemet har visat sig överlägset för hans lantbruk (spar enormt med tid jmf med vedeldning).

För en grundvärme på så lite som "anti frys", så kan kanske sådant som solvärme vara en bra grund. OM det är mycket vind o det låter sig monteras snurra, så kan det ge så mycket tillskotts el att den kan ge ett rimligt tillskott till grundvärmen (tänker så snålt som 12V 120A generator som levererat 30-50% av max i dygns snitt - 12V's värmepatron får man nog tillverka själv iof).

Tänk helhetsmässigt också!
20m till stallet.
Du -skulle- kunna tänka utanför boxen och ta frånluftspump som tar spillvärmen från stallet genom en "kulvert" till ett golvvärmestystem för varmluft (känner en som valde sådant golv framför vattenburen värme - fungerar nästan lika bra som vatten).

Finns minst en tråd på maskinisten om ett lantbruk där kulvertsystem mellan byggnaderna planerades. Panna, ack-tankar, osv fördelade och kompletterade mellan och i de olika byggnaderna. Tråden var aktiv då medlemmen Krokodilen var som mest aktiv.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kari.lund och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se