Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Uppvärmning av hall/garage 12x15m

71 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Stridis2

#31 » 12:17:30, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Stridis2 (läs mitt inlägg engång till - jag tipsade ju om det ju ;-) )

dc_lindberg skrev:- någon form av gratis panna att elda i ("allätarpanna"); finns trådar om det också här på maskinisten (fanns speciella pannor för verkstäder som placerades på utsidan av byggnader). Att den formen av energiätare inte längre är tillåtna, alls, överhuvudtaget, är liksom en helt annan sak ;-)
Fanns oftast som varmluftspanna. Har sett några ex., i USA på vattenburen uppvärmning (finns i nyproduktion på den sidan pölen).
...

Detta tolkade jag dels (översta delen av ditt inlägg) som spilloljepannor, dels som dessa amerikanska två-oljefat-inuti-varandra-som-står-på-utsidan-av-huset-och för-in-varmluft-genom-slangar-pannor.
Du skrev också om att de var helt förbjudna. Pannmodellen jag länkade till är godkänd och säljs i Sverige fortfarande. Får tydligen ställas i direkt i verkstad. Har man viss typ av verksamhet (snickeri med slipdamm eller lackering med brandfarliga gaser) så måste man ha den i separat utrymme, men inga problem att ta luft från lokalen, leda genom pannan och tillbaks till lokalen igen.

Men strunt samma var vi sa, tyckte eller menade. Nu är varmluftspannan också nämnd, och det med besked! :mrgreen:

Ska vi för tydlighetens skull också fråga TS om hur långt det är mellan stall, verkstad, boningshus och eventuella övriga byggnader som ska värmas? Kan kanske vara lönt att bygga en central värmeanläggning för allt? I så fall är också en viktig fråga vilken uppvärmning som finns i boningshuset just nu?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



QV_

#32 » 13:55:26, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte mätt men min uppfattning är att min hall på 120m2 3,5 M vägghöjd (välisolerat) drar 3-4000 kWh på en år med 9-10 grader golvvärme (410 meter slang 20 cm ner i betongen).

Uppfattningen grundar sig på att min årsförbrukning som sakta har sjunkit från 22000 till 19000 gick tillbaka till 22000.
Har en 6KW elpatron som matar ut 10 graders vatten i slingan. Ingen annan styrning finns än termostaten i elpatronen.
Så att en golvvärme anläggning skulle vara "dyr" i installation grundar sig på hur man gör i villor där komfortstyrning ligger högt som önskemål.
I mitt fall vart ventilpaketet det dyraste eftersom jag (varför vet jag inte) ville ha ett paket i mässing, före plast. 5 slingor mässing kostade 4000 på Rinkaby rör. Slang fick jag i 90 meters stumpar. Elpatron och cirkpump vart beg via blocket tillsammans med ett expansionskärl.

Detta fungerar om man som jag vill ha en jämn låg temperatur i hallen utan möjlighet att snabbt höja tempen.
Så beräkningen ovan på många 1000 kwh ligger rätt långt ifrån min uppfattade förbrukning men jag har som sagt var inte heller mätt!

Med 10 grader torkar bilen men med målade golv torkar golven mycket långsammare än omålade golv. Fast målade golv dammar ju mycket mindre.
Eventuellt så kommer ytterligare värmekälla installeras för tillfällig värmehöjning men långkallsonger och mössa fungerar utmärkt det också.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ivar Risslén

#33 » 14:07:45, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hästar = Dynga = Hästdyngkas. Som regel tycker jag att dyngkasar med hästdynga sällan fryser på vintern. Gräv ner en slang under dyngkasen och ta spillvärmen från den till golvvärmen i garaget. Den enda kostnaden är anläggningskostnaden och sedan en liten kostnad för elströmmen till cirkulationspumpen.
Då är frågan hur många hästar som skiter inne så att det läggs på kasen.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#34 » 14:37:54, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å Ivar då!... nu återaktiverade du Tjocksmockes tråd :lmao2:
:skratta3:
Stora tråden om bajs .../Metangasframställning


Så sant så stridis. :shake_hands:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

nimbus

#35 » 16:14:28, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En byggfläkt kostar kanske 1000 kr och 12.000 kr i uppvärmningskostnad per år.
En billig luft-luftpump kostar 15.000 kr och 6.000 kr i uppvärmningskostnad (Luft-luftpumpar har sämre årsverkningsgrad i verkstad där man har lägre temperatur än i bostäder eftersom den jobbar när det är kallare ute).
En bra markvärmepump med installation och golvvärme, vågar vi gissa på pump 50', markslang 15', golvvärmeslang 8', fördelare och övrigt installationsmrtl. 10', summa 83.000 kr samt driftskostnad 3.000 kr.


Varför får du olika "driftkostnad" på dom olika värmepumparna i ditt exempel? i testet jag länkade till ligger årvärmefaktorn på ca 3.5 för luftluftpumpen, det skulle bli en förbrukning på ca 3500KWh
En typisk Jordvärmepump har en årsvärmefaktor på 4.5 med en så låg vattentemp,vilket skulle ge ca 2700KWh i förbrukning.
Besparingen skulle bli 800KWh med markpump !!

Jag har en lokal byggd på tidigt -80tal utan isolering under plattan och jag tycker inte den är kall att stå på och värmen är väl utbredd. Om jag håller andan så hörs den.. ute delen hörs nog mer har dålig koll på det

Hursom är inte anledningen att välja markpump ekonomisk.
Enda anledningen jag skulle tänka mej att välja att lägga 100ksek extra är om man ligger mycket på golvet
Senast redigerad av nimbus 17:07:07, 18-11-2018, redigerad totalt 1 gång.
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Nickebonne

#36 » 16:33:25, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man värmer väl inte så mycket en byggfläkt för 12.000...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

QV_

#37 » 17:04:47, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger du slang i plattan så räcker alltså detta för att värma med el.
Sen är det ju användbart med en VP också.
Bild
Fyllning med gykol/vatten pågår bild

Alla ventiler står fullt öppna så sett i bakspegeln behövde jag bara något att ansluta slangen emot.
Ingen reglering sker (förutom elpatron) och ingen reglering önskas. Jag får 10 grader i lokalen som önskat.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#38 » 18:54:59, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Varför får du olika "driftkostnad" på dom olika värmepumparna i ditt exempel? i testet jag länkade till ligger årvärmefaktorn på ca 3.5 för luftluftpumpen, det skulle bli en förbrukning på ca 3500KWh...

Du nämner själv anledningen, nämligen "årsvärmefakor". En värmepump är mycket beroende av temperaturdiffen mellan KB in och VB ut. Markvärmepumpen har hyfsat konstant KB in, medan LV-pumpen har stor variation på detta, allt från +20 till -20 grader. Eftersom ett bostadshus normalt värms till 20 grader så börjar pumpen jobba när utetemperaturen är kanske +18 grader. Då är verkningsgraden mycket hög, men när det är -10 så är den låg för att kanske vara obefintlig vid -20 (fungerar alltså som direkterkande elvärme, 1 kW el in ger 1 kW värme ut).
Eftersom man inte vill ha så varmt i en verkstad så börjar man värma senare på året och slutar tidigare. Detta gör att procentuellt sett så används pumpen kortare tid med gynnsam (varm) utomhustemperatur, dvs pumpens verkningsgrad (COP-värde) sjunker. Därför räknade jag med ett COP på 2 på luft-luftpumpen.

En mark-VP, däremot, har mycket trevligare förhållande. KB-in är (om man har dimensionerat slingorna rätt) hyfsat konstant sett över hela året. Men i verkstaden vill man inte ha en framledningstemperatur på kanske 30 grader (vilket är lågt även i ett mycket välisolerat hus) utan kan kanske nöja sig med en framledningstemperatur på kanske 20 - 25 grader. Detta förbättrar verkningsgraden kraftigt för markvärmepumpen, så jag tror den blir till och med bättre än de 4,0 jag räknade med i mitt exempel ovan.
Om minnet inte spelar mig ett mycket stort spratt så finns det en gammal tråd här på M där trådskaparen just använde markvärmepump och golvvärme i sin verkstad. Han räknade på verkningsgraden på VP:n både när den försörjde huset och när den försörjde verkstaden, och i det senare fallet var verkningsgraden mycket högre.

Men, än en gång, alltför många variabler är okända så mitt räkneexempel är bara en VG (vild gissning :mrgreen: ) och mer ämnat för att TS och andra intresserade ska tänka lite på driftskostnader, pay-offtid och liknade istället för att basera en stor investering på bara tro, tyckande och någon-har-sagt...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

63an

#39 » 19:48:02, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi en sådan tur att "Vattenfall" annonserar erbjudande om uppvärmningsalternativ! De kommer att erbjuda hembesök å ge info om olika ideer om prospekt! Sök upp dem för bästa info så slipper vi en massa antaganden från pratkvarnar, de handlar i första hand om olika värmepumpar till att börja med...

Hoppas vi slipper mera snack utan täckning :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

nimbus

#40 » 21:35:35, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Du nämner själv anledningen, nämligen "årsvärmefakor"

Årsvärmefaktor på 3.5 betyder att den avger 3.5ggr så mycket värmeenergi än vad den drar på hela året vid en viss plats, allt är medräknat. se länken från energimyndigheten
Man behöver inte kolla cop osv när det är kallt och dra komplicerade slutsatser som oftast blev fel..därför lades årsvärmefaktor till i databladen

Stridis2 skrev:En värmepump är mycket beroende av temperaturdiffen mellan KB in och VB ut. Markvärmepumpen har hyfsat konstant KB in, medan LV-pumpen har stor variation på detta, allt från +20 till -20 grader. Eftersom ett bostadshus normalt värms till 20 grader så börjar pumpen jobba när utetemperaturen är kanske +18 grader. Då är verkningsgraden mycket hög, men när det är -10 så är den låg för att kanske vara obefintlig vid -20 (fungerar alltså som direkterkande elvärme, 1 kW el in ger 1 kW värme ut).

Så var fallet för 20 årsen.. nyare pumpar ger omkring 2.5ggr inmatad effekt vid-15C och det är sällsynt kallt i skåne

Stridis2 skrev:Eftersom man inte vill ha så varmt i en verkstad så börjar man värma senare på året och slutar tidigare. Detta gör att procentuellt sett så används pumpen kortare tid med gynnsam (varm) utomhustemperatur, dvs pumpens verkningsgrad (COP-värde) sjunker. Därför räknade jag med ett COP på 2 på luft-luftpumpen.

Fel..pumpen kommer ändå inte gå mellan april-oktober även om den är inkopplad. Du kan räkna med en faktor på 3.5

Stridis2 skrev:En mark-VP, däremot, har mycket trevligare förhållande. KB-in är (om man har dimensionerat slingorna rätt) hyfsat konstant sett över hela året. Men i verkstaden vill man inte ha en framledningstemperatur på kanske 30 grader (vilket är lågt även i ett mycket välisolerat hus) utan kan kanske nöja sig med en framledningstemperatur på kanske 20 - 25 grader. Detta förbättrar verkningsgraden kraftigt för markvärmepumpen, så jag tror den blir till och med bättre än de 4,0 jag räknade med i mitt exempel ovan.

Precis samma fenomen kommer hända med luftluftpumpen. Värmepumpar älskar låg "framledningstemp" eller låg temp på luftströmmen så cop kommer öka jmf med att ha en temp på 20C

Jag kan ha fel men läs energimyndighetens test först :thumme:
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

63an

#41 » 21:40:51, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som tidigare Vattenfall önskar kontakt utan bindningar om just värmepumpar! Annonsen finns överallt å DE kostar inget att bli upplyst om vad som verkligen gäller. Läs å förstå :laes_detta:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Wizzman

#42 » 23:45:01, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Först måste jag säga att jag är förvånad att ingen har nämnt vedeldad varmluftspanna. Billig investering, höjer temperaturen snabbt och tål att stå där det fryser. Finns t.ex. här.
Inga av tidigare föreslagna uppvärmningssystem (möjligen bortsett om någon har sagt vedpanna med acctankar och aerotemprar, samt mitt förslag om liggande oljefat) kan höja temperaturen snabbt i så stora lokaler.

Jag tror TS får börja räkna för att veta vad som är bra eller inte. Först och främst, bestäm hur mycket energi byggnaden drar. Inte jätteviktigt att det blir rätt, bara det är i rätt härad. :mrgreen:
Som tumregel för bostäder säger man ca 50 W per kvadratmeter vid ett modernt mycket välisolerat hus med treglasfönster. Ett lite sämre isolerat hus med tvåglas drar 75 W och ett dåligt isolerat 100 W. Detta är maxbehovet när det är som kallast. I Lund, för att ta ett exempel, lär det bara vara en eller två dagar per år när man kommer över 75% av maxbehovet, men mer om detta senare.
Dessa siffror gäller vid 20 graders inomhustemperatur. Ytterligare en tumregel. Varje grads ökning eller sänkning ger 5% på energiförbrukningen. Detta gäller givetvis inte linjärt, men vi använder den siffran ändå i detta räkneexempel.

Verkstadsdelen skulle vara 180 kvadrat, mindre med fönster än en bostad (?) men större portar (som brukar vara dragigare) och högre takhöjd. Jag skulle räkan på (minst) 75 W per kvadrat i maxbehov, men eftersom detta gäller 20 grader och TS vill bara ha 10 så sänks behovet med 50% (5% per grad * 10 grader). 180 (kvadratmeter) * 75 (W/kvadrat) * 0,5 (50%) = 6.750W

Detta betyder att när det är som kallast så kommer det att kosta nästan 7kW i timmen att hålla 10 plusgrader. Men eftersom det är så sällan man behöver maxbehovet så brukar man dimensionera en VP för 75% av detta. Dvs TS behöver en VP som ger minst 5,1 kW. Ta storleken större så har du lite marginal (samt om du ska gräva ner slang så gräv så mycket pumpen orkar driva!).

För att kunna välja mest ekonomiska värmekälla behöver vi beräkna årsförbrukningen. Skulle jag skjuta från höften så säger jag att halva året används ingen värme alls, samt den andra halvan så används i snitt 50% av 75%-behovet. 183 (dygn) * 24 (timmar) * 5,1 (kW) * 0,5 (50%) = 11.200 kWh (Jag avrundar detta till 12.000 kWh i nedan räkneexempel för lättare se skillnader, samt räknar med en krona per kWh)
Denna effekt går alltså åt att hålla grundvärmen i lokalen per år.

Nu kan TS använda antingen dessa siffror, eller kolla med någon som har bättre koll än jag, och se vad som lönar sig att investera i, samt hur lång avbetalningstid detta har.

En byggfläkt kostar kanske 1000 kr och 12.000 kr i uppvärmningskostnad per år.
En billig luft-luftpump kostar 15.000 kr och 6.000 kr i uppvärmningskostnad (Luft-luftpumpar har sämre årsverkningsgrad i verkstad där man har lägre temperatur än i bostäder eftersom den jobbar när det är kallare ute).
En bra markvärmepump med installation och golvvärme, vågar vi gissa på pump 50', markslang 15', golvvärmeslang 8', fördelare och övrigt installationsmrtl. 10', summa 83.000 kr samt driftskostnad 3.000 kr.
Observera att jag bara har gissat ovanstående priser för att visa på hur man kan tänka. Jag tar inget som helst ansvar för riktigheten i dem. Men det visar att byggfläkt är billigast det första året, luft-luftpumpen har tjänat in sig på tre år medan markvärmepumpen tar 10 år jämfört med byggfläkt och 20 år mot luft-luftpumpen. Men här måste vi tänka på att det finns andra värden. Båda de billigare alternativen ger bara värme på ett ställe (= mycket ojämn värme i lokalen) jämfört med hela golvet på markpumpen. Man slipper en fläkt som väsnas, golven torkar upp mycket snabbare när man får in fukt, bekvämare att ligga och skruva på golven osv. Sedan, absolut inte att förglömma, byggfläkten håller kanske ett par år, luft-luftpumpen tio år (vilket förbättrar ekvationen till markvärmepumpens fördel). Sedan slängs dessa och man får köpa nya. Markvärmepumpen kör troligen i minst 15 år utan större reparationer. Sedan får man byta kompressor som kostar kanske 50% av en ny pump, slangar och övrigt installationsmaterial behöver man inte bry sig om.

Hur man värderar komfort, miljöpåverkan, vilket investeringsutrymme man har osv kan bara TS själv avgöra. Men jag hoppas du har fått en idé om hur du ska tänka när du väljer uppvärmning.


Vi har den vedeldade varmluftspannan du länkar till i verkstan (35kw-modellen), och den funkar mycket bra. Verkstan är på 110 m2 med 3.80 i höjd. Oisolerad platta, 20cm leca i väggarna och (än så länge) helt oisolerat tak. Är det några minus ute så har man behaglig värme efter max 30 min. Sen att lokalen är så dåligt isolerad att det är kallt 30 min efter att pannan slocknat är ju en annan sak

Den stora nackdelen är väl att fläkten väsnas rejält. Det är ingen idé att ha radion på om man säger så.

Skulle vi hålla grundvärme i lokalen skulle vi nog sätta en l/l som går att ställa på låg temperatur (och isolera taket...).

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

QV_

#43 » 00:21:34, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det verkar vara en del svammel här som jag inte har koll på om det är svammel eller inte.... så läste jag energimyndigheternas tester på VP för luft till vatten eftersom jag är intresserad av att i framtiden installera en sådan i huset.

Det som framgår av siffrorna i testen, läst av en lekman som mig är
Att elementvattnet skall vara 45 grader och kompressorn skall jobba till 100% för att man skall ha verkningsgrad vid minusgrader.

Bild

Så om man vill ha denna typ av VP så måste man ha ett "dyrare" golvvärmesystem än vad jag visade i bilden ovan.
För VP skall lämna 45 grader och golvvärmen skall köra ner typ 10 grader i golvet om man vill ha 10 grader.
Mitt betonggolv på 60 ton betong. Det är ju inget som man reglerar fort och att pulsa ner 45 gradit vatten för att uppnå 10 grader i golvet känns "fel".

Men en kombo av golvvärme och airotemp skulle ju kunna vara något...

Känns som att min elpatron kommer att få leva länge, kollade elräkningen och nu specar de 23,500 KWh men så går också sonens dator (med ett effektkrävande grafikkort) samt duschen dygnet runt nu för tiden.

Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

no142 (trådstartaren)

#44 » 00:28:44, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många svar i tråden , det gillas :thumme:

Ved i alla dess former kan vi utesluta, är för mycke jobb med d helt enkelt :) Har en kakelugn som d eldas i ibland och det får räcka, har för övrigt jordvärme för att värma huset. Skulle behövas ca 100m grävande om man skulle docka på mot husets vp.

Kommer vara en gavelport (3.5x3.5m) i den uppvärmda delen som vetter mot öster, och när d blåser så kommer d oftast väster ifrån. Så förluster genom och sidan om porten lär inte vara så stora. Kommer även vara 3st fasta 3-glas fönster.

Känns ju iaf som att man ska lägga ner slang till golvvärme i vilket fall som, blir ju rätt låst annars...

1 person gillar det här inlägget.
no142
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:51, 21-10-2018
Ort: Hörby/Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 885 76:a

nimbus

#45 » 09:58:35, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Det som framgår av siffrorna i testen, läst av en lekman som mig är
Att elementvattnet skall vara 45 grader och kompressorn skall jobba till 100% för att man skall ha verkningsgrad vid minusgrader.

Bild

Det är nog bara att siffrorna inte har mätts fullt ut vid 35grader
Värmepumpen blir effektivare ju lägre temp du kan hålla på vattnet.Ju mer radiator det finns ju bättre är det, som tex golv med vatten i


QV_ skrev:För VP skall lämna 45 grader och golvvärmen skall köra ner typ 10 grader i golvet om man vill ha 10 grader.
Mitt betonggolv på 60 ton betong. Det är ju inget som man reglerar fort och att pulsa ner 45 gradit vatten för att uppnå 10 grader i golvet känns "fel".

En pump med flytande kondensering är den effektivaste varianten. Den värmer inte till högre temp än som behövs för uppgiften

QV_ skrev:Men en kombo av golvvärme och airotemp skulle ju kunna vara något...

Känns som att min elpatron kommer att få leva länge, kollade elräkningen och nu specar de 23,500 KWh men så går också sonens dator (med ett effektkrävande grafikkort) samt duschen dygnet runt nu för tiden.

Direkt el är ju också en variant om det är liten yta men det enda är att försöka räkna på det för o se vad som ev skulle kunna ändras på
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se