Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Cirkulationspump

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

sandstrom (trådstartaren)

#1 » 11:45:37, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en kulvert mellan pannhuset och bostadshuset som i nuläget cirkuleras med en enkel Grundfos UPS 25-40 180 enfas(20år gammal ??)
Tyvärr har denna börjat låta lite illa så jag åker nog på ett byte snart.

Har en plan på att styra denna kulvert i framtiden och satsladda en acktank inne i huset, men vad ska jag välja för pump som tål att startas/stoppas med spänningsfrånslag?

Alla moderna pumpar verkar ju inte gilla de pga elektroniken(enligt tillverkarna).

Går man upp på riktigt avancerade pumpar finns de ju inbyggt i styrningen för start/stopp men de blev ohyggliga pengar för en sån pump, ca 6000:- och uppåt...

Vad kör ni med för pumpar som ska startas/stoppas? typ till kulvertar, laddkoppel, tappvattenautomater osv


/Emil
sandstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:31, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 85



Rubert

#2 » 12:01:35, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle vara intressant att få veta vad det är i elektroniken på pumpen som inte klarar frekventa till-frånslag.
Det låter som en försäljarskröna eller att produkten ska tillbaka till ritbordet.
En troligare orsak skulle kunna vara att pumpens lagring fungerar dåligt vid start med ökat lagerslitage som följd.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

63an

#3 » 12:07:41, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla Julas (Aqua xxxx) 2 byggstorlekar 1300 kr! Startar på vilken inställning DU vill :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#4 » 12:12:56, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Kolla Julas (Aqua xxxx) 2 byggstorlekar 1300 kr! Startar på vilken inställning DU vill :thummar:


Jag satte nyligen in en sådan i en 15 år gammal Thermia bergvärmepump, där värmepumpens styrsystem sköter till- och frånslag av cirkulationspumpen. Och hittills har den gått bra någon månad. Enda problemet är att den klumpiga snabbkopplingen för elanslutningen sticker ut så mycket på sidan att det inte går att få dit frontplåten på värmepumpen om man inte gör en buckla i den.

Vill man ha en "ointelligent" cirkulationspump idag, så misstänker jag att man får köpa den som värmepumpsreservdel. Eller handla av någon VVS-grossist som har större sortiment än de bekväma lågprisladorna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#5 » 12:26:18, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å kostar därefter! Kör andra säsongen nu å har verkligen testat vad de går för!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

sandstrom (trådstartaren)

#6 » 13:15:14, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt killen på Grundfos som jag pratade med så var det pikarna som blev när man slog till spänningen som var farlig??

Kan mycket väl va så att de fungerar hur bra som helst med till/frånslag.
En cirkulationspump mår ju iofs bäst av att gå hela tiden. För min del kanske det skulle röra sig om 3-6 frånslag/dygn som mest.

Ska kolla in julas pumpar, tack för tipset!

Tror de är svårt att få tag på en ointelligent pump annat än reservdel till nått, iaf genom dahl, ahlsell osv. Drivsidorna verkar ju inte ens gå att få tag på.



/Emil

Skickat från min H8324 via Tapatalk
sandstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:31, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 85

torbjorn_forsman

#7 » 13:27:32, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sandstrom skrev:Enligt killen på Grundfos som jag pratade med så var det pikarna som blev när man slog till spänningen som var farlig??


Om cirkulationspumpen tar skada av sådana saker, så borde den inte heller ha klarat EMC-provningen för CE-märkning, där man bl a testar alla tänkbara slags transienter, korta avbrott, simulerade åsköverspänningar mm.
Det finns ingen anledning till att den frekvensomriktare som sitter i en cirkulationspump ska vara mer känslig än t ex en mobilladdare eller drivelektroniken i en LED-lampa.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sandstrom (trådstartaren)

#8 » 14:05:53, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ja de kändes nästan lite som försäljarsnack...
Har inte riktigt koll på elektroniken, och på dessa moderna pumpar finns de ju en hel del valmöjligheter på.

Pratade även med en kille på Wilo och han sa bara att pumpens livslängd förkortades med mycket start/stopp vilket jag kan köpa.


Tar för givet att den "minns" inställningarna efter ha varit spänningslös?!

Skickat från min H8324 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
sandstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:31, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 85

63an

#9 » 16:24:39, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Julas startar på förvalt läge, jag har en väldigt modern panna å pumpen får ersätta obefintlig shunt startar på viss temp å stannar lika så! Sen har jag cirkpump på golvslingorna kontunuerligt å faktiskt en reg.central
2 ackar 5m3. Pannan är så gammal att den har bara stigarrör å de funkar inte när jag eldar i alla fall för jag kör hårt
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#10 » 21:38:58, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kan man förstås fundera på om Julas pump är beroende av något litet backupbatteri eller supercap för att komma ihåg inställningen när den är avstängd. Frågan är vad som händer när den komponenten i så fall har tröttnat om några år.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sandstrom (trådstartaren)

#11 » 21:49:48, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle ha snubblat över ett lager av "ointelligenta" pumpar

Pratade nyss med en kompis som är elektriker, han pysslar ofta med frenvensomriktare och där avrådde alltid tillverkarna från att klippa spänningen i onödan.

I dessa moderna pumpar är det väl som du vart inne på Torbjörn en typ av frekvensomriktare??

Får nog helt enkelt prova?!





Skickat från min H8324 via Tapatalk
sandstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:31, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 85

torbjorn_forsman

#12 » 22:10:49, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora frekvensomriktare på någon kW och uppåt (t ex inom industrin, värmepumpar mm) brukar ha stora elektrolytkondensatorer i likspänningsmellanledet, och någon slags mjukstartkrets för att ladda upp dem försiktigt när spänningen kommer tillbaka efter ett avbrott. Den där mjukstartkretsen innehåller ofta reläer av tvivelaktig kvalitet, som kan ställa till problem. Speciellt om frekvensomriktaren har varit igång flera år innan det plötsligt blir ett kort avbrott. Om reläerna får jobba dagligen är det mindre risk att de får problem.

Men små omriktare på några tiotal eller kanske hundratal W (cirkulationspumpar, moderna kylskåp, tvättmaskiner mm) behöver inga sådana saker, där ser primärkretsarna inte märkligare ut än i t ex nätdelen till en dator eller gammal tjock-tv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#13 » 22:51:04, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer ihåg när jag mont. första pumpen till cirk. golvslingorna (gamla systemet) jag körde igång tror de var på läge 3 från auto då kom frugan rusande in i p-rummet å skrek att de var något fel i köksgolvet de bullrade å samtidigt ser jag att pumpen drog ner effekten till 9w! Kom på att just de läget larmade för luft i slingan men de var ju skoj faktiskt rev upp å byggde nya slingor som låg plant de gamla var ju bara ÅSA-NISSES typ+ gick till 20mm så den drar många liter per minut! gamla sys. var inte av denna världen hopplösa dragningar å montage! Idag är nya armaturer i P-rummet, en kortslutning borttagen bakom duschen osv. Autoläget anpassar cirken själv startar mjukt så de kör jag pannans matning med den går bara 5-10 min. åt ggn. slingorna kör fast
44 w har använt elverk flera nätter i höst också inga problem! Men som tidigare så finns de i 2 bygglängder som är vanliga standarden! Återkom gärna så vi får läsa hur de funkade hos dej! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se