Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Förugn

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Bjorkman (trådstartaren)

#1 » 02:17:42, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en gammal dubbelpanna i huset som oljedelen pluggad och konverterad till Pellets och andra delen är klassisk vedeldning, i dagsläget har vi ingen acc.tank eller elpatron ,men det står inställt och kommer kopplas in (750l tank).

Vi har vart med om att Pellets har havererat några ggr och då fått eldat med ved istället, vilket vår gamla dubbelpanna är ganska ineffektiv på.

Jag har googlat runt lite och läst att dessa blir varma, vilket inte är någon nackdel i vår källare. Men på några ställen läste jag att de släpper in ganska bra med rök när de fylls på och att det fanns nån som byggt om själv med fläktar som löst det och att de finns färdigt på vissa förugnar som t.ex: http://www.warmax.fi/se/product_info.asp

Är det någon här som vet hur ett sådant fläktsystem fungerar/installeras, så man ev. kan göra ett själv?
Är det ens lönt att hålla på med dessa vedförugnar?
Bjorkman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:37:13, 23-02-2016
Ort: Dalarna
Sverige



Martin.Eriksson

#2 » 10:38:29, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en vedförugn. Ingen fläkt eller nått så ja har väl problem ibland att de ryker. Men har en ventilationsfläkt ja tänkt sätta upp å suga ut med. Kan tillägga att ja har en trång skorsten så dåligt drag oxå. Men lär man sig när man ska lägga i och gör det fort går de bra. Har ingen tank eller nått. Lägger i 3 gånger om dagen bara..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

LeifAndersson

#3 » 11:12:46, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har eldat med förugn i 15-20 år. Har gått åt några, totalt 4-5 st. Byggde om pannrummet till modern panna och ordentliga tankar i våras, och vill inte under några förhållanden ha tillbaka förugnen. Om man klarat hälsan under den tiden måste det vara ren tur, men troligen har det satt sina spår! Hur skitig en förugn egentligen är fick man inte klart för sig innan själva pannrummet skulle saneras! Dagar av arbete med högtryckstvätt och speciella rengöringsmedel som normalt används vid brandsanering erfordrades, sedan blev det målning med en speciell spärrläck innan det kunde målas på vanligt sätt. Vårt pannrum är fristående, hade det varit placerat i bostadshuset så hade det inte varit möjligt att elda på det viset. Ventilerar man pannrummet med fläktar för att det ska gå att vistas där utan hälsorisker och för att inte röka in hela kåken har man enligt mig förlorat enda fördelen med förugnen, nämligen spillvärmen. Tar man inte vara på den så blir det väldigt oekonomiskt att bränna ved på det viset. Fläkta ut en stor del av värmen låter inte speciellt smart. Och beträffande verkningsgraden så var inte förugnarna speciellt ekonomiska nu när man kan jämföra, den nuvarande anläggningen tar klart mindre ved och komforten i kåken är betydligt högre när det blir jämnare värme dygnet runt, så jag hade räknat med högre åtgång av ved men det blev tvärt om. Det enda som grämer mig är att man inte bytte system för många år sedan, och nu är det bara att hoppas att man inte tagit för mycket skada av röken man ofrånkomligt har utsatt sig för under eldningen i förugnen! Men man lär så länge man lever, man får bara hoppas att längden inte påverkats allt för mycket av det eldningssystemet! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Martin.Eriksson

#4 » 11:58:58, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju bara när man lägger i ved som man har fläkten på. Annars behövs de ju inte. Har allt från 25 till 36 grader varmt i källaren konstant när ja eldar. Men skulle ja välja själv skulle ja slänga bort allt som har med ved å göra å köra jord eller bergvärme. Slippa allt styr med ved. Men nu hyr ja bara så då får man leva med det som är..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stridis2

#5 » 12:07:17, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har eldat med förugn i kanske 5 år, en Skabersjö med tryckande fläkt och elektriskt spjäll. Jag byggde in elektrisk draglucksstängning också, det sparade mycket ved och komfort.
Jag upplevde det inte alls så illa som Leif, men det gällde att ha rätt teknik. Man öppnade övre locket mycket försiktigt. Det skulle vara nästan helt utbränt innan man la i, annars rök det in. Fläkten använde jag bara när jag startade systemet, sedan gick det på bara självdrag.
Jag hade pannrummet i källaren i boningshuset. Ytterst sällan jag kände någon röklukt, om ens någonsin. Däremot så var draglucksstängningen inte helt optimal. Om systemet var helt kallt och började brinna mycket kraftigt så kunde den tro pannan var utbränd och stänga spjället. Då blev det en milningsprocess som luktade i huset, men det var bara att gå ner och öppna nedre luckan i tio minuter och trycka på en knapp så var systemet igång igen.
En viktig sak är att ha en hyfsad packning i övre luckan. Är den kass så ryker det in oavsett vad du gör.
Det är ingen tvekan om saken, en modern keramisk panna med stora acctankar förbrukar mindre ved än en förugn kopplad mot en dålig gammal panna, men frågan är vad man ska jämföra med. Om man inte kan eller vill byta den gamla pannan så är förugn ett klar förbättring även om den inte blir så bra som det nya pannsystemet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

88ecr

#6 » 12:19:14, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan -99 har i detta hus varit en warmax 15 förugn koplat i en gjutjärns dubbelpanna. Fungerar bara om amn tar tillräckligt med effekt, då hålls den sval, jag mistänker det heta panrummet har sina spår med kondens och rutten takstol rakt ovanför pannrummet. Dens fördelar var ju, man kan gå nu och hugga ner träd, lagadom till ved och värma huset, fast nu mitt på vintern, omedelbart. Det är riktigt sant. Färsk ved fungerar den t.o.m bätre, den kyls lite ner än torr ved. Men röken man blir utsatt av ibland kan ju inte vara hälsosamt. Kraftiga lågtryck pysar den in i pannrummet och rökluckt inne i bostaden. Den var bra sin tid, men nu eldar vi med bra torr ved i dubbelpannan, går riktigt fin, långtidsplan kommer det acctank och bättre panna.

Gogla warmax, kommer en hel del annat än förung
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

88ecr

#7 » 12:25:09, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu fördel med warmax, den har ju on-off elektrisk draglucka. Och nyare har fläckt som skall hålla manteln svalare och värman går till sekundärluft hela tiden. Större modellerna har vatten mantel. Och lika sridis skriver, högre vedförbrukning vs. nyare dyrare teknik.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kari.lund och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se