Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Panna, släde, ben, Baxi Bonus 30

518 inlägg • Sida 2 av 35
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

dc_lindberg (trådstartaren)

#16 » 11:12:04, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jap, så jag började lossa plåtar å ringde Baxi.
Svaret blev omgående: Nej! Det där är -inte- lyftöglor. Pannan lyftes i avluftningsröret!
...tycker nog att för en klump på bort åt 50 000 så -borde- man kunnat bjuda på lite lyftpunkter/öglor... Men å andra sidan så är väl ingen av konkurrenternas pannor heller gjorda med tanka på att den faktiskt ska både transporteras och installeras.

Jo Mikkel, nått i den stilen liksom alltså... byggmästaren hade variabel tumstock... Var just nere å matade den hungriga å tänkte på just frågan om att rita upp.
2st runda, 84cm, ack-tankar och en panna på 54x130x(140 men det är oviktigt)cm ska in på ett golv där rummet är 250cm djup och 340cm brett.
Trasslen på plats är, dörrens placering, fönstrets placering, avloppsrören/köksavloppet, och golvbrunnen. Som krydda på detta har jag tryckluft ut genom en vägg och kallvatten ut genom en annan, de sitter dock på höjd som inte stör, men...man vill ju kunna komma åt å serva den dagen det behövs...
Hade det gått att placera ack-tankarna i annat rum, då hade det varit inget problem. Nu måste de in i detta kyffe, eftersom det inte finns ack-tankar för att läggas utomhus i marken, vilket hade varit den bästa utrymmeslösningen. Det var faktiskt roligt när man frågade tillverkarna om detta. Det blev så tyssssst i andra änden att man kunde höra en knappnål falla där!
Givetvis skall systemet installeras på så sätt att jag skall kunna koppla loss och byta var enhet för sig, utan att behöva tömma systemet!

Helst vill jag ha båda de röda fyrkanterna i nederdel på ritningen, går inte det så måste det bli som på ritningen. Endast med pannan fysiskt i rummet kan jag få svar på den frågan.

Nu åter till kärnfrågan, o den är benen till ramen på pannan.
- ursprungstanken -var- 4-kantsrör, svetsade på platta. (ej avfärdad idé)
se'n kom frågor om att kunna justera, finjustera, pannan väl på plats.
- då kom idén med M20 helgängad stång.
I båda scenariorna ingår, platta mot släden, form och storlek som hjulens plattor; och plattor mot golvet (form ovidkommande, storlek ungefär samma som de mot släden.
Problem med sluttand golv... blir ett nedrans pyssel att få till rätt lutning... gängad stånd som rundas av och ställs i en ring svetsad på platta tillåter ojämnheter i alla lutningsriktningar utan att detta medför problem för "benen". MEN (!) om detta är en vettig lösning eller inte, det vet jag inte. Båda systemen medger att golvet rör sig lite (ska inte kunna ske, men...hela bottenplattan rör sig... källåder under huset... så hela huset rör sig. Det som är plant idag lutar imorgon för att vara plant i övermorgon... osv

Den form av ben jag sett i liknande har varit "koniska". Jag tänkte att fyrkants rör "duger" i för mig, men så kom detta med reglerbarhet in som en joker...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Ludde eriksson

#17 » 13:18:51, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

4 4-kantsrör i den höjd som är lämplig, men med kortare justerskruv längst ner, kan det vara ett alternativ? :klia:
Blir stadigare iaf.

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

dc_lindberg (trådstartaren)

#18 » 14:31:24, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...BRA idé Ludde! :thummar:
M20 skarvmutter är 90mm lång.
Svetsa fast den. Kapa 90mm långt 4-kantsrör. Svetsa fast det på samma plåt.
Lägg på en bricka över öppningen, svetsa fast skarvmutter i brickan och brickan i 4-kantsröret.
Det är ½ höjden och ger helt klart mycket stabilare ben! (...samt jag kan väl inte misslyckas så kapitalt med -så- många svetsar?... det -måste- ju hålla ju!

Det där låter tilltalande!
Saken är den att jag -vill- ha upp pannan max som det går, samtidigt som jag vill inte ha den -för- högt upp. Gissar att mina ca 20cm kommer att sluta kring 15cm, å då är ditt förslag "klock rent" !
:buga: :shake_hands:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#19 » 18:16:02, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dum fråga men in med en panna i dessa tider? Varför inte in med en värmepump istället?
Passa på att måla väggen innan du du ställer in den nya pannan
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jonnordvall

#20 » 18:20:13, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att måla innan nya sakerna ställs på plats är ett bra tips som är lätt att glömma.
Målade väggen bakom där vi satte in värmepumpen för n0gra år sedan, vitt. Och när vi sedan målade upp resten av rummet så syns det inte alls att det är målat i två olika omgångar:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

dc_lindberg (trådstartaren)

#21 » 20:53:04, 02-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väggarna behöver rappas om... inte bara målas om...
Skulle vilja, men vilka och orka samt kunna är lite olika saker...

Det är ett kombisystem... LVVP + vedpanna + ack-tankar. Att gå från CTC "flytande ved kondensering" till Baxis kombinationssystem kommer att vara som att kliva från "stenåldern" in i 2000-talet ;-)

Varför vedpanna?
...behöver man fråga så saknar man erfarenhet...

Systemet skall kopplas så att även vid strömavbrott (sådant där som -aldrig- händer, men händer allt oftare och allt längre tider...) ska cirk-pumpar, pannfläkt, osv av det essentiella för att -kunna- hålla huset varm kunna drivas från 12V's system (batteri drift) och reservelverk om nöden kräver mer än 1-2 dygn. En LVVP går inte att driva på reservelverk, liksom... men -ved- går att hålla igång.
"Hängslen och svångrem".

Det är en fullständigt absurd övertro i samhället på att samhället fixar.
Samhället är under upplösning/kollaps. Inga kommunala och statliga funktioner fungera egentligen längre! Öppna ögonen och öronen!
Här på maskinisten har olika trådar berört detta utifrån olika infallsvinklar; bl.a. hur knepigt det är att få ström när staten slarvar med skötsel och underhåll... Detta med "att någon annan" skall se till att saker och ting fungerar har blivit till en sjukdom i Svedala bidrags underhålls understöds socken U-land! Var och en har ett eget ansvar att i möjligaste mån se till att han/hon klarar sig självt!
MSB -har- gått ut med den "informationen" under 2018; något som var det mest självklarar för de äldre generationerna, de födda före första världskriget, men även dem födda före det andra världskriget... De -visste- att man kan inte lita på, inte ens förlita sig på, "att någon annan fixar".
Nu har vi ett samhället som blir allt sårbarare och där individen inte längre tar sitt eget ansvar att se om sitt. På min gata är det -enbart- den nyaste villan som inte klarar el-avbrott, något de fick erfara i skarpt läge i somras! Moderna supertätat bostäder -kräver- att elen fungerar! Redan inom 1 dygn blir det problem med luften och uppvärmingen! Som tur var var det sommar - men grannarna blev -tvungna- att öppna korsdrag genom hela villan - pga att ventilationssystemet upphörde fungera pga strömavbrottet!...
Visst, jag kanske inte kommer att använda vedpannan i den omfattning som CTCn fått gå, men jag har resursen installerad och brukbar vilket ger större flexibilitet och trygghet, samt, är rustad för nästa stora strömavbrott (det kommer! var så lugna!)

Så,
:back_to:
Benen till pannan.
Gillar skarpt idén med att använda skarvmutter, 4-kantsrör och bricka. Vilken stabilitet det kommer att bli!
Får se -när- jag kan få hem materialet. Ingen bil o inte mc-väder (bara sommar moppen som rullar f.n.).

Öppen för andra idéer om ben som är justerbara i höjdläge med pannan väl på plats.
:popscorn:
Man får inte låsas sig vid en idé. Ludde visade på hur hemmablind jag blivit - att jag såg inte den lösningen fast det bankade på dörren!
:big_eyes:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#22 » 01:02:19, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför hör du inte som Leif A och gör en pall av metall, bara att köra in med pallvagnen och schimsa i våg med lämpliga plåtbiten?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

magloman

#23 » 02:31:31, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schimsa med plåtbitar.
Finns ju maskinfötter oxå. Kolla hos wiberger.se
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Andreas A

#24 » 09:01:38, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:
bonnen513 skrev:Fått för mig att jag sett lyftöglor på min Baxipanna under toppplåtarna men jag är ej 100 på det


Reservdelsteckningen i manualen visar två järn som borde vara lyftöglor.
När jag för 12 år sedan installerade min Baxi Bonus fick jag tips att skruva i ett T-stycke i övre anslutningen. Gick sedan att lyfta med stropp i detta T-stycke.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

dc_lindberg (trådstartaren)

#25 » 10:35:22, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för de mycket väl menande sunda råden.

De råd ni ger är tyvärr inte användbara :-(

Trappa ned till källardörren!
Källartrappen är för trång för att lyfta i luftningsröret (skrivit om detta i tidigare inlägg).
Jag är för liten och klen för att själv klara av att hantera pannan hängandes på 3-kvart.
Så för att få in pannan, själv, krävs det att den hänger på sådant sätt att jag kan klara av att manövrera den själv, med "spett".
Eftersom jag i alla fall var tvungen att göra en ram att ställa pannan på, då var steget/jobbet litet att sätta hjul på ramen. Därmed fick jag en släde att rulla pannan på från källartrappen till pannrummet.

Gällande att få på plats i pannrummet.
Känner till att det finns shims. Golvet skall kunna spolas av - vilket gör att jag helst skulle vilja att de plattor som pannan ska stå på på golvet vore av rostfritt, men den lyxen ser jag ut att få avstå ifrån :-(

Hade jag kunnat få hjälp av ett par stora starka som är vana vid tunga komplicerade lyft, då hade pannan varit inne för månader sedan.
Att den inte kommit in än beror på att jag inte fått till vilopunkterna för I-balken än; har inte tillräckligt många lastpallar att trava. Testade att lyfta med lastpall+lastpallskrage. Höjde räckte inte till, och kragarna bångnade betänkligt.
Se'n kom regnen... å jag tar inte risken att hålla på i väta! Halt, halka, inte värt det! Eftersom vädret tjafsa så tyckte jag att jag kunde roa mig med att måla stålramen så länge. (se trådar om maskin lack , enkomponets färg, ) visade sig bränna 2st tillfällen med rätt låga temp, dvs -10/-12'C "halk fritt".
Nu lovar de regn tills på fredag och över helgen...
Läget att få in pannan har varit akut sedan juli, men inte så akut att jag väljer att ta onödiga risker. Fegt? Kanske det, men hellre det å alla tentakler okrossade o inga extra hål i källarväggen ;-)

Magloman, du som sett förutsättningarna får gärna beskriva det du sett.
Tack för tips.
Jag fastnade för den här sidan:
https://www.wiberger.se/templates/fotter-rorplugg.htm


Idag -hoppas- jag på att kunna fixa ett par "förberedda" lastpallar så de kan klara av att bära upp I-balken med panna o.dyl. (ca 600kg 4-5m's spann på 140 balk; kommer att svikta på mitten!).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Mattias Petterson

#26 » 11:13:38, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen med lastbils kran som kan lyfta ner den på 5 min om allt är förberett , 10 min om den andra pannan är framdragen och klar för att lyftas ut den också...? Måste vara välinvesterade pengar!
Går ju även med grävmaskin / hjullastare eller dylikt, något måste ju finnas i närheten
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg (trådstartaren)

#27 » 13:37:26, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att anlita kranbil var det första jag förhörde mig om, men när man såg att det blir att stå på gatan, vilken är 2m ovanför/högre än min tomt, 15m bort... då var man inte så hugad att ta risken... pannan ska ned för källartrappen, in under entre trappan...
För att få ned pannan måste man kunna lyfta den "plant", inget hängandes på 3-kvart... dessutom är utrymmet nedanför trappan bara ca 150x200cm...
Så, I-balk/travers är bästa systemet, och det har alla sagt som varit på plats o tittat. Säkrast, enklast o lättast.
Byggnads ställning var tanken att jag skulle använda för att lägga I-balken på, men lastpalls travar är bättre idé/säkerhet och ff.a. mkt enklare. Saknar ca 20st (30 vore bra), så just nu håller jag på å ser om jag kan förstärka ett par som använts för leverans av dörrar till en grannen ("förberedda" åt mig liksom).

Ska vi släppa det där om själv lyftet?
Jag -har- koll på det läget. Det jag ännu inte löst är att lyfta släden med pannan på över trösklarna in och i källaren. Flera olika idéer surrar i skallen på mig, men de måste vara hanterbara praktisk i källaren också... bästa vore liten domkraft, men... hävarm, rullspett, kanske blir lösningen 20mm's plywood skivor som jag tag vara på (rivningsmaterial)... Det kommer att lösa sig. Säkert bara orolig för oroandets skull.

Benen att ställa pannan på - nu är jag fast i tanken Ludde gav mig!
Fina ben i rf finns att köpa:
https://www.wiberger.se/templates/gn340-5.htm

Nu är det blidväder ute igen. Blött, snorhalt, och kladdigt. :snow:
När jag började i morse var det lagom svalt, ca -10'C, klar himmel. Bra grepp!
... :myzsko: :cencored:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#28 » 16:34:41, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte funderat på att leja för baxningen?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

jonnordvall

#29 » 16:42:23, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va bara försiktig.
Dom där små vikterna är ofta dom farligaste.. fler som gör illa sig där än på riktigt tunga saker.

Tyngsta jobbet som bagare jag varit med på är att lyfta i och ur en barkpress på ett pappersbruk, upp genom taket och sedan samma väg för den nyare in på samma plats.
Där kollade jag både en och tre gånger att schakel som jag satte fast för lyftet verkligen sätt på rätt sätt..........
68 ton vägde den om jag minns rätt.........:)
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Mikkel

#30 » 19:43:55, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tänkte du gå tillväga när du ska ta bort hjulen och sätta dit fötterna ?
Ska den vara upphissad på pallvagnen när du byter ?
Blir det pillrigt att byta "skor" på ramen eller kommer du åt bra ?
Kan vara ett moment när det är bra om man är fler som håller i kanske.
Kan kankse behövas några stoppkilar så att inte pallvagnen rullar iväg om nu golvet lutar.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Vimse's Traktor och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se