Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Panna, släde, ben, Baxi Bonus 30

518 inlägg • Sida 34 av 35
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Burträskarn

#496 » 11:25:14, 15-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den galvaniska korrosionen är nog en allvarligare risk än en eventuell förgiftning....
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280



Stridis2

#497 » 23:29:17, 15-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparrör och -beredare ger tillräckligt giftigt varmvatten för att kunna döda spädbarn. Det har tyska husmödrar prövat på 40-talet...

För din del hade jag rekommenderat PEX alla dagar i veckan. Enkelt att koppla, behövs inga specialverktyg. Snabbt, man kan bocka slangen så den passar även när det är snett och vint. Korroderar aldrig sönder (möjligen undantaget stödhylsor och klämkoppel).
Med tanke på vilken tid det tagit med ditt pannbyte så är det viktigt med tids- och enkelhetsaspekten.
Vill man få det snyggare kan man bocka till U-plåtar som är 15-22-15 innermått och lägga i slangen innan man hänger den vågrätt. Annars blir det lätt lite bergochdalbana över slangdragningen. Fungerar bra utan, och man kan stoppa dit plåtarna efter man kopplat slangarna, till och med flera år efter.

Ett tips är att om möjligt lägg en välanvänd toalett längst bort på stammen, eller i alla fall efter köket. På det viset har man mycket oftare helt färskt och kallt vatten fram till kökskranen. Jag gjorde detta i förra huset. Uppskattade detta mycket.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

toker

#498 » 10:08:20, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PEX vid synlig rördragning brukar se hemskt ut om man jämför med en rördragning gjord med koppar rör vilket blir riktigt snyggt enligt mig i alla fall men till dold dragning funkar ju PEX bra men jag har inte oroat mig för ev gifter heller och kommer nog inte göra det i framtiden heller gissar jag.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

InläggDetta inlägg har raderats av dc_lindberg den 11:20:42, 16-01-2023.

Volvot24

#500 » 11:51:26, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Läst senare hälften av tråden.

Du verkar vara fullt sysselsatt :grin:


Är glad att jag bara har kaminvarmluft som uppvärmning sedan 20 år tillbaks. Underhållet har bestått som mest av lite eldfast bruk varje höst, senast 8 åren.
Direktelen finns kvar vilande. Nästa vinter eller så kanske vi motionerar termostaterna ifall vi lämnar huset mer än tre dygn.

Har i o f s en energisugande VVB i tvättstugan och direktel i det knappt uppvärmda garaget.

Såg vad Strids skrev angående färskt kallvatten från alla tappställen och hur man underhåller detta.

Har liknande tankar / funderingar om varmvatten till de längst bort placerade kranarna, 16 m från VVB. Även om tempen är "hög" ut från VVB, så är vattnet i princip ljummen vid tappunkterna längst bort. Vi har inget badkar kvar med plaskande ungdommar, så förbrukningen är inte så stor att det kan vara legionellahämmande riktigt varmt hela vägen.

Inte så lite orolig över detta.

Åtgärdas den gång jag renoverar badrummet längst bort, men 50 liters utlokaliserad VVB.
Räcker gott till dusch för besökande.
Vi nyttjar annan dusch i tvättstugan där 110 L VVB finns.
Blir bara kallvattenrör via grunden, mot som nu liggande i trossbotten.

Allt detta löser jag själv utan vattennasare och eltattare.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#501 » 12:11:52, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Kollade in i grannens pannrum.
Såg ut som ett mindre svårt komplicerat oljeraffinaderi med alla kopparledningar i olika dimesioner härs o tvärs.
Jösses, sa jag.
Men tydligen funkar det.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Alrik

#502 » 13:50:56, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo

Legionellabakterier har vi diskuterat förr. Obefintlig risk i en villa.

Räcker att ha 60 grader på vattnet ut från VVB. 16m rörledning säg 20mm innehåller drygt 5liter vatten, spolas definitivt ut innan varmvattnet kommer. Lätt sätt att försäkra sig är att höga VVB till 65grader.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Volvot24

#503 » 14:29:50, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik

Mycket bra svar.
Nu lugnade du mig betydligt.
:thummar:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg (trådstartaren)

#504 » 21:14:15, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det -kommer- att ta tid för mig att få ihop detta med rören...

Får ta den tid det tar.

Nu roade jag mig med att i alla fall söka o se om jag kunde finna något för/emot olika material i rören.
...tji... men... fann detta:
https://www.energi-miljo.se/plastror-la ... cksvatten/
laströr läcker till dricksvatten

Plaströr kan läcka många fler ämnen till dricksvatten än vad som tidigare varit känt. Det visar en amerikansk litteraturstudie av nästan 200 vetenskapliga artiklar och rapporter.
Slussen Biz

HÄLSA Professor Kenneth M Persson vid Lunds universitet har uppmärksammat studien som genomförts av bland andra amerikanska forskarna Whelton och Nguyen. De 180 vetenskapliga rapporterna handlar om läckage av olika ämnen från plaströr till dricksvatten.

– Det är plaströr som finns överallt från vattenverken och in i fastigheterna. Rören är gjorda av exempelvis polypropen, polyeten och glasfiberarmerad polymer, berättar Kenneth M Persson för Energi & Miljö.

Forskarna har identifierat mer än 150 föroreningar som migrerat från plaströren till dricksvattnet. De flesta föreningarna är oreglerade och många har kända eller misstänkta hormonstörande effekter. Bara fjorton föroreningar har existerande eller föreslagna amerikanska gränsvärden för dricksvatten. Det motsvarar mindre än tio procent av de ämnen som dokumenterats kunna läcka från ledningar.

Enligt Kenneth M Persson är det här ett lika stort problem i Sverige som i USA.

– Vi behöver reglera det här bättre även i Sverige. I dag finns inga riktvärden eller regler för vad som är olämpligt att använda, säger han.

Forskarna varnar för att bristen på regler till exempel kan leda till att redan lagda, formellt certifierade plaströr, måste bytas ut på grund av för stora läckage av föroreningar. Alternativt kan det bli nödvändigt för ledningsnätsägare att spola vattenledningarna. Vissa nätägare i USA har redan sådana spolplaner på grund av att en del certifierade PVC-rör visat sig läcka för mycket monomer (vinylkloridmonomer, VCM) till dricksvatten.

– Det krävs driftåtgärder också i Sverige, men först måste vi undersöka vad vi har för läckage. Det finns mycket kvar att göra! säger Kenneth M Persson.

Marie Granmar, Energi & Miljö nr 10 2013 sidan 10


...men inget mer...
Att plasten, likt kopparen, avger oönskade ämnen, om det tvivlar jag inte en sekund! Frågan är dock... hur stor hälsopåverkan -verkligen- är av det.
Kärl av koppar utan förtenning av insidan => de dödar! Då är det iof varmvattenberedare till vedspis, vattenbyttan eller tunnan, osv där vatten står helt still en längre tid.

Vad jag reagerar på är inte riskerna, utan -avsaknaden- av information och studier!
Precis som med små barn - när det är för tyst... -då- är det dags att kontrollera vad de håller på med!

En sak fick jag fram på Byggmax hemsida - idag är det inte tillåtet att bygga in/dölja skarvar på rörledningar pga risken för läckage som inte upptäcks. Bra! Då tänker fler än jag på det sättet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#505 » 21:26:11, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Vilken tur jag hade.

Höll på att koppla in en dusch.

Så fick jag ögonen på änden av ett
Prisolrör, som jag vet ligger i trossbotten.

Vad var detta? En droppe eller två där plasten runt röret slutade i närheten av en rörkoppling.
Kollade i andra änden. Likadant.

Det var alltså ett hål någonstans på kopparn i Prisolrörer!

Drog ett nytt mer synligt under trossbotten i varmgrunde.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Ivar Risslén

#506 » 21:40:20, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får återgå till blyrören för då vet vi vad vi får i oss.
Hälsovådan med kopparrör är nog överdriven av okunskap. Det kom larmrapporter om kopparrören redan på 60-70-talet att varmvattnet kunde innehålla farliga ämnen. Man skulle inte göra te eller varm vattenkakao på varmvattnet från kranen utan man skulle använda kallvatten som man kokade upp.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#507 » 21:57:18, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det märks ju tydligt på metallsmak hos vattnet om det har lösts ut kopparsalter i det. Risken är störst om vattnet är surt och "aggressivt" (t ex hög elektrisk ledningsförmåga, kolsyrehaltigt, ev salt/kloridhaltigt). Om vattnet är hårt och/eller alkaliskt, kan det knappast lösa någon koppar.

Det är alltså knappast någon större risk för förgiftning pga kopparrör om den som dricker vattnet har förmåga att protestera mot att det smakar metall. Riskerna finns framför allt i samband med småbarn, eller möjligen mycket starkt smakande mat/dryck som maskerar metallsmaken.

Sen kan man väl också konstatera att den som har varit med och plockat isär/skrotat en gammal varmvattenberedare, inte kommer att vilja använda kranvarmvatten som livsmedel i vilket fall...

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias Petterson

#508 » 23:10:17, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundera inte så mycket utan kör med vanliga kopparrör.
Standard sedan minst 50 år, och du har inte tagit skada ännu!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg (trådstartaren)

#509 » 23:26:44, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
Mitt kranvatten smakar så... gott... att jag övergått till att koka det och filtrera det genom dubbla kaffefilter (bästa tycker jag är Lidls 1/4).
Far säger ock att det är en betydande smakförbättring på vattnet efter vi kokat och filtrerat det.
Kommunen anser att vattnet är felfritt. Mina grannar anser att vattnet är riktigt bra.
...ingen av dem har kokat och filtrerar sitt vatten... men... deras kranvatten smakar lika dåligt som vårat och ger lika mkt skräp i kaffefiltren som vårat... (vattnet är liksom ju i samma slangar från kommunen...ju...)
:back_to:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#510 » 23:10:41, 18-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Hälsovådan med kopparrör är nog överdriven av okunskap. Det kom larmrapporter om kopparrören redan på 60-70-talet att varmvattnet kunde innehålla farliga ämnen. Man skulle inte göra te eller varm vattenkakao på varmvattnet från kranen utan man skulle använda kallvatten som man kokade upp.

Jag har fått upplysningarna från en person inifrån branschen som mycket sannolikt hade korrekt information. I vilket fall som, historien lyder som följer. När det började bli mer vanligt med VVB i hushållen kom husmödrarna på att det var mycket enklare att ta varmvatten från kranen för att göra välling till spädbarnen. Barnen blev givetvis sjuka, många mycket allvarligt och vissa dog. Här i norden gick husmödrarna tillbaks till att koka vattnet på spisen medan i Mellaneuropa gick man över till emaljerade beredare som inte lakade ut kopparsalter i vattnet.
Om det är överdrivet eller ej får var och en själv ta ställning till.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se