Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Hur ändra självcirkulation till cirkulationspump?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

gueriniere (trådstartaren)

#1 » 09:58:15, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har ett hus från 1927 som ursprungligen hade en vedpanna i källaren, och självcirkulation med 2-rörsystem (enligt Technoboken från 1959 som visas här), dvs flera parallellkopplade system. Tidigare ägare har slängt ut pannan, satt in bergvärmepump i en annan byggnad och kulvert som drivs av cirkulationspump. Det fungerar hyfsat, men:
- särskilt när det är kallt så blir det lite slumpmässigt hur vattnet fördelas mellan olika radiatorer; öppnar man en termostat till ett element så kan plötsligt några andra rum bli kalla och utan cirkulation. Att vi dessutom har mineralrikt vatten som tyvärr gör att termostater, blandare och ventiler lätt kärvar ihop gör inte saken lättare... :uupps:

Det jag funderar på:
- Eftersom självcirkulation inte är möjlig få till med kulvertledning, är det då lika bra att man bygger om systemet helt? För i ett system byggt på cirkulationspump använder man väl aldrig parallell-kopplade slingor?
Huvudröret som gick från pannan i källaren - och som nu bara är pluggat - har en dimension på 110 mm. :screwy:
gueriniere
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:47, 17-01-2019
Ort: Vallentuna
Sverige



Stefan1972

#2 » 10:02:47, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 rör är det väl alltid och det vanligaste i system med självcirkulation är ju en grov matare uppåt ända upp och sen rinner det neråt till alla element och returen går sen neråt och tillbaks under pannan. Det går utmärkt att montera en pump i sådana system också. Exsambon har så. Där har de kökspanna och sen en pump ovanför pannan på gamla stigaren.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#3 » 10:08:50, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte lägga in en bild från boken hur ditt hus är kopplat?

Jag vet inte så mycket om värmesystem. Men mitt system är draget -59 och alltid intressant att se hur systemen är uppbygda och vad det finns för olika för att förstå sitt eget.

Men jag verkar ha en varmledning som går ut med grenar till elementen och en returledning som går till elementen. Alla element kopplade paralellt och inte serie med tur och retur ledningarna.På det har jag en el och vedpanna från tidigt 90-tal med en cirkpump som trycker ut vatten på varmsidan. Inte någon avancerad grej. Men det fungerar. Även fast jag har lagt till element på systemet.

Rören ut i huset från pannrummet är 2" så de är inte lika grova som dina.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

gueriniere (trådstartaren)

#4 » 10:53:42, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska försöka lägga in bilden; inte hittat riktigt hur man gör.
Huset är från 1927, men det har kakelugnar i nästan varje rum (2 skorstenar med totalt 14 rökkanaler...)
Ursprungligen var det byggt enligt bild 4.03 eller möjligen 4.04 - svårt att veta när det är påkopplat en massa rör och borttaget pannan.
Men kör man in varmvatten i tilloppsröret ska det sedan cirkuleras till flera parallella system - och det är där jag tror vi får problem...
(Även om det ju inte är så ofta man får problem här nere eftersom det är så milt jämfört med Norr- och Västerbotten vill man gärna kunna styra vart värmen hamnar...)

Boken ligger här:
Tekno (1959) självcirkulerande värmesystem
gueriniere
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:47, 17-01-2019
Ort: Vallentuna
Sverige

Stefan1972

#5 » 11:12:46, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

men många element som ligger parallellt är ju inga konstigheter. Det är ju brukligt i de flesta värmesystem med få stigare. Det var ju mer ett problem förr då att elementen som låg längst bort från stigaren kunde få svalare vatten. Använder man pump och modernare ventiler/termostater och sen tillräckligt stor pump så kan du nog ha hur många element som helst på samma plan utan att det blir nå problem av det. Så länge stigaren matar och det går in i elementen uppe och returen samlas och går neråt och in i panna igen så spelar det egentligen ingen roll var elementen står.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

63an

#6 » 11:42:46, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkgöra med gamla system! :huh: Men som alltid måste du strypa in vattenflödet så alla radiatorer får rätt funk. Har du så pass som 50 grader att matcha med? Börja bara med närmast värmekällan å var noga med att du har luftat alla Men du bör nog prestera bilder på radiatorns anslutning å försök se om det är lika på alla i systemet! Känn efter från MAX öppna ventiler å ställ på säj 50% öppet låt de gå några timmar å sedan mät vatten temp in till alla radiatorer, OBS! IN! om några går varmare så stryp ner dem ha gärna penna å bokför värdena för de är inte gjort på en förmiddag å hålla en mängd ventilers inställningar är ingen mening för de blir antaganden å fel i minnet Sen kanske de blir en ny större pump i slutänden man vet aldrig! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

gueriniere (trådstartaren)

#7 » 11:55:26, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Tråkgöra med gamla system! :huh: Men som alltid måste du strypa in vattenflödet så alla radiatorer får rätt funk. Har du så pass som 50 grader att matcha med? Börja bara med närmast värmekällan å var noga med att du har luftat alla Men du bör nog prestera bilder på radiatorns anslutning å försök se om det är lika på alla i systemet! Känn efter från MAX öppna ventiler å ställ på säj 50% öppet låt de gå några timmar å sedan mät vatten temp in till alla radiatorer, OBS! IN! om några går varmare så stryp ner dem ha gärna penna å bokför värdena för de är inte gjort på en förmiddag å hålla en mängd ventilers inställningar är ingen mening för de blir antaganden å fel i minnet Sen kanske de blir en ny större pump i slutänden man vet aldrig! :vissla:


Som du säger så är det ett gammalt system. Och påbyggt i omgångar. Och med 2 golvvärmeslingor tillagt.
Strypa in säger du? Nu sitter det termostater på 90% av radiatorerna, samt att några kärvat ihop... :sad: Fungerar ett sådant här system med termostatventiler eller skulle man haft fasta ventiler? (Sitter och flämtar när jag försöker jobba i det rum som sedan förra veckan plötsligt är jättevarmt samtidigt som rummet bredvid bara är 16 grader...) :???:
gueriniere
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:47, 17-01-2019
Ort: Vallentuna
Sverige

gueriniere (trådstartaren)

#8 » 11:56:43, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:men många element som ligger parallellt är ju inga konstigheter. Det är ju brukligt i de flesta värmesystem med få stigare. Det var ju mer ett problem förr då att elementen som låg längst bort från stigaren kunde få svalare vatten. Använder man pump och modernare ventiler/termostater och sen tillräckligt stor pump så kan du nog ha hur många element som helst på samma plan utan att det blir nå problem av det. Så länge stigaren matar och det går in i elementen uppe och returen samlas och går neråt och in i panna igen så spelar det egentligen ingen roll var elementen står.


Så du menar att problemet kan vara att cirkulationspumpen går med för liten hastighet eller är för svag?
gueriniere
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:47, 17-01-2019
Ort: Vallentuna
Sverige

Stefan1972

#9 » 12:18:39, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt beror ju på hur det är gjort..........är pumpen dimensionerad för att ta hand om både hus och kulvertcirkulation så handlar det ju troligen om att det behövs sänkas flöde på vissa element. Detta blir ju särskilt noga med värmepump och lägre temp på vattnet. Vad har du för element. Gamla grova där också ?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#10 » 12:19:21, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är det grova rör och två slingor. Gör ju egentligen ingen skillnad, elementen sitter ju kopplade parallellt (om det inte är ett riktigt udda system) så det blir i stort samma sak även om man gjort flera utgångar. Men, när det sen gäller styrning. Är det gamla tiders vred på elementen kan det bli nog så intressant att styra in det så man får lagom värme på rätt ställe. Med termostater däremot kan man tills motsatsen eventuellt bevisas utgå från att det kommer att sköta sig själv, bara man har nog flöde och värme nog då. Är det så att en slinga och ett element av nån anledning är väldigt lätt väg för flödet så kommer ju naturligtvis flödet att hamna där men när det elementet blivit varmt nog stänger termostaten och flödet måste ta andra vägar. Ofta löser det sig själv så, till slut måste flödet gå också de obekvämare vägarna när de element som är enklaste väg via termostaten fått nog och inte släpper fram nåt mer.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

63an

#11 » 12:46:43, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör som jag skriver börja med att kolla temp vid ingång till radiatorerna, krångla ventiler så skaffa nya å montera dem sen de bli klarare bild om kraftigare pump å det tar tid men de är värt det! Är väl öppet expanstionskärl med förstås? om nivån är låg kan de bidra till problem! precis som olika dimentioner på tillbyggda rör/radiatorer i systemet! Luftfickor kan stå i systemet å hålla mot cirkulation! Inte roligt med gamla påbyggda system om klåpare vart framme!
Har själv enbart golvvärme som inte gav ett skit å gjort av en kunnig person! Vore de inte för "lagens långa arm" så skulle han ha fått stryk av mej personligen! Han har aldrig kört pannan hårdare än 55-60 grader å vattnet måste ju avsyras! Tog hem han för jag ville se å prata vid höst uppstart å de var en upplevelse som han aldrig hade väntat sej allt flöt på tills 55 grader när pannan började sjuda å han rusade upp å säjer den kokar så jag sa till att då ska den upp i minst 90 grader! Sen blev de mera frågor som inte alls kunde svara på
öppet kärl inomhus utan nivåvisning osv. frugan kom rusande å skrek att de bullrade på övervåningen så då fick jag till den biten + mont. av nivåvisning men golvvärmen då? Första golvet jag bröt upp fanns nån tidning i botten sedan hängde slangen över golvbjälkarna så 30cm tom luft utan iso! Så klåpare växer på trän är min slutsats! Nu är det 26 grader kallt å om alla hade min varma kåk så skulle de vara lyckliga! :thummar:
Nog om detta! Börja systematiskt som jag skrev:ATT de finns Systemtryck sen ventilerna å sist pumpen men de ska cirkulera till alla ventiler!! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

gueriniere (trådstartaren)

#12 » 19:02:17, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Gör som jag skriver börja med att kolla temp vid ingång till radiatorerna, krångla ventiler så skaffa nya å montera dem sen de bli klarare bild om kraftigare pump å det tar tid men de är värt det! Är väl öppet expanstionskärl med förstås? om nivån är låg kan de bidra till problem! precis som olika dimentioner på tillbyggda rör/radiatorer i systemet! Luftfickor kan stå i systemet å hålla mot cirkulation! Inte roligt med gamla påbyggda system om klåpare vart framme!
Har själv enbart golvvärme som inte gav ett skit å gjort av en kunnig person! Vore de inte för "lagens långa arm" så skulle han ha fått stryk av mej personligen! Han har aldrig kört pannan hårdare än 55-60 grader å vattnet måste ju avsyras! Tog hem han för jag ville se å prata vid höst uppstart å de var en upplevelse som han aldrig hade väntat sej allt flöt på tills 55 grader när pannan började sjuda å han rusade upp å säjer den kokar så jag sa till att då ska den upp i minst 90 grader! Sen blev de mera frågor som inte alls kunde svara på
öppet kärl inomhus utan nivåvisning osv. frugan kom rusande å skrek att de bullrade på övervåningen så då fick jag till den biten + mont. av nivåvisning men golvvärmen då? Första golvet jag bröt upp fanns nån tidning i botten sedan hängde slangen över golvbjälkarna så 30cm tom luft utan iso! Så klåpare växer på trän är min slutsats! Nu är det 26 grader kallt å om alla hade min varma kåk så skulle de vara lyckliga! :thummar:
Nog om detta! Börja systematiskt som jag skrev:ATT de finns Systemtryck sen ventilerna å sist pumpen men de ska cirkulera till alla ventiler!! :thumme:


Tack! Det låter klokt - men jobbigt! :svettas: Påbyggt, krångligt och omöjligt överblicka kan man beskriva systemet som. Vid värmepumpen sitter det trycktank för slutet system. Och på vinden i huset ett öppet expansionskärl! Försökte förmå rörmockaren ta bort det eftersom vi ju inte behöver ha öppet system då vi enbart har värmepump och jag ville slippa risken för sönderfrysning och vattenskada, men jag tror inte han förstod hur rören gick så han lät bli...
Jag håller på att försöka väcka ventilerna med 5-56 nu så får vi se om det går få fart på dem. Sen ska jag se om det går kolla luftningen av elementen. :???: Jag hoppas slippa byta ventiler men det kanske visar sig nödvändigt ändå...

Tack för råden. Nu har jag något att jobba med! :thumme:
gueriniere
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:34:47, 17-01-2019
Ort: Vallentuna
Sverige

jonnordvall

#13 » 19:16:44, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står inför lite av samma sak jag oxå.
Monterade in jordvärme med pump för många år sedan men Har sedan dess bara kört underh0llsvärme i huset i många år.
Så ingen vet hur det kommer att bli när det snart ska driftsättas på riktigt.. bara att hoppas.
Rörmockaren som bytte något element och kopplade in golvvärme i badrummet bytte alla termostater nu oxå så förhoppningsvis går det att justera in iaf
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

63an

#14 » 21:07:33, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är på tråden! Bra, hur gör du med termostaterna? Bästa sättet : Lossa vredet/ ratten från å smörj ventilspindeln ( lilla spindeln som sticker fram) , verkar den fastnat så ta en lagom Polygriptång å vrid försiktigt så bör den fjädra till uteläge "öppna"! smörj mera å motionera ventilen ytterligare men se till att inte repa ventilspindelen! Ta de lugnt å mät eller kolla om de kommer varm samtidigt så har du fått första svaret om den radiatorn! OBS. Nu utgår jag från ATT du vet inte ett skit om systemet! Skriv upp allt du gör så slipper du komma in i den "onda cirkeln" med onödiga "göromål" :huh:
Nästa är Känselkroppen/vredet de ser oftast olika ut en del kan kalibreras eller ställa mer eller tajtare område andra har inte den finnessen , vissa kan man enbart vrida fullt utslag på ventilens område, hoppas du hänger på med pennan före /efter ventil eftersom så bra inställning går att upprepa i slutänden!
Nu frågor om Jordvärmepumpen storlek/ Fabrikat osv.
Exempelvis så har den eget tryck/expantionskärl å är separerad från radiatorerna så du bara vet därför undrade nog röris vad du surrade om?
Ta bilder å be någon som kan hjälpa dej med inläggningen! Orsaken är ju att du kanske måste renspola systemet då måste man ju koppla in sej med vatten å beroende på om de finns några ventiler för detta de upplysningarna får du lov presentera hit!
Åter igen jag hade ingen cirk. på mina ursprungliga golvslingor då måste man spola dem en efter en (kan vara mörj å utfällningar eller luft som blockerar cirken! Där skaffade jag en liten pump å kopplade in med slang 1 slang in å den andra/retur till en större hink"armaturen är då stängd från övriga anläggningen. OBS!
vatten i hinken vid start man kör pumpen å ser om de kommer något i retur å räcker länge med att köra med Borrmaskin med varierande varvtal! Vattnet blir svart de kommer luftbubblor i hinken, så gör man så är de inte någon STOR grej man ger sej på men jag fick igång övervåning på detta vis å får underligt nog bra golvvärme uppe! Så gör man enklast även efter nybyggnad! :thumme:
Du har ett annat problem i sammanhanget nämligen Expantionskärlet uppe, du måste ha koll på nivån så finns vatten men inte för mycket om jag fattat rätt, pumpen måste helst ha övertryck så den inte kaviterar
å hur kan du kontrollera de? OK nu är du på G å notera allt för din egen skull så sover du bättre!
Kör på nu medans de är kallt ute för DÅ är läget rätt att följa upp värmesystem :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

rospigg

#15 » 21:33:40, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt bra beskrivet 63:an! :thummar: :thummar:
5 stjärnor av 5 möjliga för saklig och lättförstådd text!
Fredag! :bira:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se