Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Eldfast gjutmassa

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Zukram (trådstartaren)

#1 » 17:23:13, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här tråden kanske skulle vara i verkstadsdelen, men eftersom energi och gjutmassa generellt sett passar bättre ihop så postar jag här.

Jag behöver bygga en ny smältugn. Den ska palla för att smälta gjutjärn och jag vill helst ha lite marginal så 1500+ grader skulle vara trevligt. Men att som småhoppare/privatperson ens hitta vad det finns för tillgängliga gjutmassor är ju nästan hopplöst. Att dessutom få köpa mindre än en pall verkar vara totalt kört.

Det jag hittat är egentligen de "vanliga" eldfasta gjutmassorna i bygghandeln, men de vill antingen inte riktigt speca hur mycket de tål eller så ligger det i bästa fall runt 1200grader.

Diverse youtubeklipp där man använder Perlite och liknande i kombination med natriumsilikat som bindemedel har jag hittat, men också många som anser att det inte håller. (det BORDE INTE hålla).

Den här har jag hittat, men jag tycker det är lite på gränsen: http://shop.pleldfast.se/eldfast-materi ... -gjutmassa

Helst vill man ju att det ska hålla upp mot 1800 grader, bara för att få marginal, och jag har sett att sådana massor existerar, men ingenting om hur man kan få fatt i dem. Bor man i Stockholmstrakten verkar det ju hyfsat enkelt, men i mellersta Norrland verkar det inte finnas någon leverantör alls.

Kan tillägga att det ska byggas minst 3 olika smältugnar och en härdugn, men det rör sig ändå inte om några större kvantiteter.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor



bengt jansson

#2 » 20:12:57, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gjutmassan pallar inte för att infodra en vanna för att smälta järn. Infodringen ska inte både klara hög temperatur utan också stå emot det kemiska angreppet från järnet. Vannorna är endera teglade eller torrstampade. Kräver kunskapa och utrustning.
Kontakta Calderys i Gävle. Det är det största elfasta bolaget i Sverige och kan nog ge dig råd. I bygghandeln hittar du inte vad du söker efter

1 person gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Zukram (trådstartaren)

#3 » 20:57:01, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ungefär det jag misstänkte.
Angående bygghandeln alltså.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#4 » 21:50:57, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höganäs Cast cc 90 finns i 25 kilos säckar, det kan väl vara en lämplig massa ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Rubert

#5 » 22:37:58, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har vid något tillfälle skaffat en gjutmassa som heter Matripump när jag tittade beijers produkkatalog så verkar den "bara" klara drygt 1400 grader C som max arbetstemperatur.
Min tanke är att tillverka gjutdeglar för kopparlegerngar.
Jag såg dock att Beijer har gjutmassor med max arbetstemperatur på över 1800 grader C.
Problemet med min gjutmassa är att det tar lång tid (mer än ett dygn om jag kommer rätt) för att driva ut kristallvattnet.
Temperaturen ska rampas upp (med specifierad derivata)till ett antal temperaturer enligt ett diagram som jag fått tag i.

https://beijerind.se/glodheta-aven-inom-eldfast
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

bengt jansson

#6 » 23:25:37, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torktiden för en eldfast gjutmassa beror på flera faktorer ,
Först luftorkning sedan långsam uppvärmning för att sakta driva ut det
mekaniskt bundna vattnet. Temp höjningskurvan är olika för olika material., När allt vatten är
har ångat bort fortsätter man temp ökningen och det kristalint bunda vattnet drivs ut.,.
I stora installationer kan torkeldningen ta flera veckor.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Anders.B

#7 » 23:46:19, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bengt jansson skrev:Den gjutmassan pallar inte för att infodra en vanna för att smälta järn. Infodringen ska inte både klara hög temperatur utan också stå emot det kemiska angreppet från järnet. Vannorna är endera teglade eller torrstampade. Kräver kunskapa och utrustning.
Kontakta Calderys i Gävle. Det är det största elfasta bolaget i Sverige och kan nog ge dig råd. I bygghandeln hittar du inte vad du söker efter


1500 är inte något unikt, direkt.

Jag handlar av Calderys i jobbet, och det dom inte fixar fram i tegel/infodring behövs inte.
Megamet är en annan, Beijer Eldfast en tredje.

Annars så har jag direktkontakt med sydeuropeiska leverantörer på diverse infodring men med små inköp så lönar det sig inte för dig att gå den vägen.

Vad ska du ha för element och reglering i dina ugnar?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Zukram (trådstartaren)

#8 » 12:27:32, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För smältugnar blir det en oljebrännare och regleringen blir nog i allmänhet fullt flås eller manuell kontroll med termocouple-givare. Det är OK för oss eftersom det inte rör sig om industriell produktion, utan bara av delar som inte går att få tag i på annat sätt än att tillverka dem själv.

Det stora problemet för mig verkar vara att få köpa ett tre-fyra säckar. En pall är inget problem att få hemkört till dörren, men mindre mängder verkar kört.

Ett annat problem jag märkt av är att oljebrännaren tenderar att rent mekaniskt påverka ugnen då den går med syreöverskott och ibland verkar det även följa med oförbrända partiklar.

Tror ni Calde Cast F53 håller rent mekaniskt? Temperaturen borde räcka tycker jag .

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Anders.B

#9 » 18:33:13, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite BILDER på dina ugnar vore ju trevligt, och info om hur dom körs :grin:

En ugn är alltid en ugn och en annan är alltid en annan så det finns aldrig några standardsvar på vad som fungerar i vad mer än generellt i teorin..

CALDE™ CAST F 53 ligger på knappa 1500 grader och är en traditionell gjutmassa

FYSIKALISKA EGENSKAPER
Mätt på prov efter beredning enligt EN ISO 1927-5 - -
Skrymdensitet
efter torkning till 110 °C EN ISO 1927-6 2.15 g/cm3
efter bränning till 800 °C EN ISO 1927-6 2.05 g/cm3
Kalltryckhållfasthet
efter torkning till 110 °C EN ISO 1927-6 21 MPa
efter bränning till 800 °C EN ISO 1927-6 15 MPa
efter bränning till 1200 °C EN ISO 1927-6 13 MPa
Kvarstående längdförändring
efter bränning till 1200 °C EN ISO 1927-6 -0.2 %
efter eldning vid 1 400 °C EN ISO 1927-6 +1.5 %
Värmeledningsförmåga
vid en medeltemperatur av 800 °C EN ISO 1927-8 0.99 W/mK
vid en medeltemperatur av 1000 °C EN ISO 1927-8 1.05 W/mK
vid en medeltemperatur av 1200 °C EN ISO 1927-8 1.21 W/mK
Reversibel termisk expansion efter torkeldning [20-1000 °C] 0.63 %
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

63an

#10 » 21:39:12, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med Gustavsberg om de fortfarande tillverkar å säljer hetvattenpannor å brännarutrstningar eller Nu way oljebrännaren sitter i handljutna dysor som handljuts vid pannan å normal hållbarhet i några år om de inte startats för tidigt! De ska startas försiktigt å köras upp i torktemp! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Zukram (trådstartaren)

#11 » 16:48:05, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte byggt den än. Bara använt provisoriska. I princip staplade tegelstenar. Senaste i en rostfri tunna. Tegelstenarna håller dock bara ettbarnspolitiken smältor, sedan är de smälta till något glasartat och det börjat bli tröttsamt, så jag tänkte att jag vill ha något mer permanent. En mindre för smältor upp till ett par tre deciliter och en större. Jag tänker mig att man sparar rätt mycket bränsle på att inte använda en onödigt stor ugn.

Så några bilder har jag inte.


Tanken är att gjuta en innermantel i storlek som en 10l hink ungefär med inlopp för brännare i periferin ca 1dm ovan botten. Bränna den i en tillfällig ugn, sedan gjuta en isolerande mantel utanför den som inte behöver hålla för lika hög temp, kanske med perlit eller liknande. Där tror jag säker vanligt eldfast bruk räcker. Ett oljefat, kanske tom ett halvfat borde duga som ytterkanten. Och så ett lock förstås.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#12 » 16:48:20, 19-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte byggt den än. Bara använt provisoriska. I princip staplade tegelstenar. Senaste i en rostfri tunna. Tegelstenarna håller dock bara ettbarnspolitiken smältor, sedan är de smälta till något glasartat och det börjat bli tröttsamt, så jag tänkte att jag vill ha något mer permanent. En mindre för smältor upp till ett par tre deciliter och en större. Jag tänker mig att man sparar rätt mycket bränsle på att inte använda en onödigt stor ugn.

Så några bilder har jag inte.


Tanken är att gjuta en innermantel i storlek som en 10l hink ungefär med inlopp för brännare i periferin ca 1dm ovan botten. Bränna den i en tillfällig ugn, sedan gjuta en isolerande mantel utanför den som inte behöver hålla för lika hög temp, kanske med perlit eller liknande. Där tror jag säker vanligt eldfast bruk räcker. Ett oljefat, kanske tom ett halvfat borde duga som ytterkanten. Och så ett lock förstås.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Christian.Sundström

#13 » 22:59:53, 20-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar väldigt intressant. Kan inte ge några tips om var du hittar gjutmassan men dokumentera gärna och lägg upp en tråd här. Att kunna gjuta gjutjärn hemma vore ju klart användbart!
"Trying is the first step towards failure"
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Zukram (trådstartaren)

#14 » 10:57:27, 21-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. Vi håller inte på med gjutjärn än, bara aluminium och mässing. Men skillnaden mellan mässing och järn (temperatur) är ju bara ca 150 grader, så det borde vara möjligt med bättre ugnar. Det finns en del på Youtube. Kolla in S/Y Seeker t.ex. Den ugnen verkar hålla bra. Han använde dock (om jag inte missminner mig) eldfasta stenar.

Har någon en uppfattning om hur bra sådana håller? det har varit svårt att hitta uppgifter om det.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#15 » 15:05:39, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har dykt up lite stenar som ska tåla 3200F och lite gjutmassa. "Vanlig" Calde Cast F53 blev det, men jag hoppas att stenarna kommer ta värsta smällen och sen gjuta en mantel runt dem av CaldeCast. Eventuellt blandat med Perlite för att ge lite isolering?
Utanpå det tror jag att jag passar vanlig stenull. Förmodligen i ett oljefat, men jag tycker egentligen det blir lite för klumpigt.

Jag har även införskaffat en alloljebrännare från kinaland. Det är en självsugande anordning som använder tryckluft både för att fördela oljan och suga den från tanken.
Sen behövs även en fläkt. Vi får se hur det går. Men som ni märker är mina projekt ganska långsiktiga :-)

Bilder kommer dock när det finns något mer att visa :-)

/m

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se