Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Fritzlboden blir pannrum?

105 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Mikkel

#31 » 23:30:33, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha....då förstår jag, trodde pannan stod under jord, därför min fråga om ved & logistik.
Med tankar både uppe o nere lär du kunna få bra skiktning antar jag :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Turbodiesel (trådstartaren)

#32 » 22:03:45, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde du menade logistik från skog till panna, för det finns ingen. Det är lite hit & dit bara.. Bör gå att förbättra på alla punkter nu när vedbehovet förhoppningsvis ökar.

Nej, panna i källaren vill jag inte ha, i alla fall inte i den där källaren med bara en stege ner.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#33 » 21:50:48, 12-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåja, sommaren visade sig och värmebehovet försvann, nu börjar det bli lite småkallt inomhus igen. Plåtslagaren dök upp idag och plåtade lite isolerad skorsten, vi sänkte sedan ned härligheten i ett hastigt uppsågat hål. Plåtis skulle återkomma imorrn och fixa genomföringen och lite diverse plåtar på den lilla byggnaden. :thumme:

Projektet har nått en färdighetsgrad av 53%, lagom till ännu en vinter, det är inte dåligt i den här regionen. Lagom till regelskärpning på vedeldningsapparater. :snow: Nåja, vi klåpar vidare.

Bild
Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#34 » 17:40:51, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plåtis verkar ha kört på grund..

Å andra sidan lär jag snart få skrumplever av detta rörsystem, 283 komponenter är beställda, hälften har jag nog glömt, och 2/3 lär bli över.. Plus en del shuntar & j#velskap som ska återbrukas, någon tidig variabel cirkpump med dubbel-Ö i enegiklassning gick att sparka fram bak gödselstacken. Tur att kabeln stack upp :thumme:

Rör hämtar jag på Arsell i stan, det är enklare än att skicka småsnuttar till högt meterpris, lite mer koppar än vad jag önskar blir det tydligen, ibland blir det helt enkelt för krångligt med svartrör och löddelar är fördelaktigt prissatta.

En bivalent shunt verkar bli över, den hade jag gärna använt till något kul, jag får väl göra ett attrappsystem runt den om det blir nå´t överlopps i rörväg. Detta är ju tänkt att bli ett riktigt enmans gubbsystem, helst ska det inte funka en dag utan krångel, läckor, frysningar eller luftfickor.

Nåja, det verkar i alla fall bli dyrare än en nyckelfärdig BVP-lösning med wifi, det verkar inte vara så billigt med vedeldning som schablonen säger.

Tur att jag har konstnärsgener, jag ser i alla fall ut som Hitler när jag vaknar. Några av kladdlapparna, annars finns det inte en chans att placera bitarna rätt, det mesta är ändrat några gånger redan, och facit har jag inte än.. :mrgreen:
Bild
Bild
Bild
Bild

:shake_hands:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

21 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magirus

#35 » 22:00:31, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps: :klia: :svettas: :thummar: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Turbodiesel (trådstartaren)

#36 » 22:26:43, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det kan man verkligen påstå.. Här kommer en liten principskiss jag streckade ihop av de tidigare in absurdum redigerade minneslistorna. Kanske framgår tänket för intresserade. Laddomaten ser jag direkt inte är skolboksenligt ritad men den är troligen som den ska inuti..

Konstruktiv kritik mottages. Jag svär inte på att något stämmer, det börjar bli rörigt. Säg gärna till om något är uppenbart bortom rimligheten, så ska jag se om det ska vara så. :mrgreen:

Avstängningskranar är monterade på de nedre tankarna, några av de stod nämligen i hedenhös källare, innan efraim barkbit tyckte att de börjar bli lite väl murkna. De får naturligtvis manövreras med en tanke bakom.. Kan hålla en vecka, eller 30+år, den äldsta ser fräschast ut :snow:

Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Scania bonden

#37 » 22:38:39, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddomat luktar urin.....
Skit i den å sätt in en motorshunt istället.
Tro mej... Laddomat är ett svek emot mänskligheten, framtaget för lägre stående varelser som inte klarar av att vrida på en termostat
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Turbodiesel (trådstartaren)

#38 » 22:51:23, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu förhåller det sig som sådan att det finns två väl begagnade laddomater tillgodo, det betyder att minst en ska användas. Motorshuntar är det brist på, likaså shuntstyrningar.

Jag har vant mig vid laddomat (bortskämd?) och hittills har de skött sig exemplariskt och gjort ett mycket fint jobb. Jag gissar att motorshuntvarianten kan ställa till oreda om det blir strömlöst med stängd ventil, då har jag begränsat med nödkylvatten och pannan rymmer mycket ved.

Rätt eller fel, laddomaten går enkelt att ta väck och experimentera med motorshunt framöver istället om det visar sig finnas någon idé, då har jag troligen sparat en större variant om jag haft tillfälle. Jag föredrar i grunden helt mekaniska lösningar, däremot får principen falla åt sidan om det är betydligt större nytta med något "styrt".

Om vi ska gå till något konstruktivt: hur styrs din motor(ladd)shunt?

:bira:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Scania bonden

#39 » 23:19:22, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från en rumsgivare å en beg oljebrännartermostat.....
Det största bekymret numera är att hon därhemma har hittat termostaten, å hon som är 40 + hävdar att hennes fötter är varma nog. Till skillnad fr den arme lantbrukaren som tvingas kompensera låga avräkningspriser med jobb som anläggare, d.vs blöta stövlar å sura kläder 06:30- 19:30 ( jag passar på å sköta korna innan jag går in)
Axel W

4 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Bacon

#40 » 01:53:49, 26-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör shunt nr 2?
Varför har du en bypass på golvvärmen? Ska du inte ha en pump där också? Jag har golvvärmen i serie med elementen och det har fungerat mycket bra
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel (trådstartaren)

#41 » 18:53:06, 26-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Från en rumsgivare å en beg oljebrännartermostat.....
Det största bekymret numera är att hon därhemma har hittat termostaten, å hon som är 40 + hävdar att hennes fötter är varma nog. Till skillnad fr den arme lantbrukaren som tvingas kompensera låga avräkningspriser med jobb som anläggare, d.vs blöta stövlar å sura kläder 06:30- 19:30 ( jag passar på å sköta korna innan jag går in)


Nja, det där får du nog skissa upp om något av funktionen på tankladdningen ska framgå för mig.

Bacon skrev:Vad gör shunt nr 2?
Varför har du en bypass på golvvärmen? Ska du inte ha en pump där också? Jag har golvvärmen i serie med elementen och det har fungerat mycket bra


Bypassen på golvvärmematningen är bara för att kunna cirkulera värme i kulverten, innan golvvärmen vattenfylls och dess kranar öppnas vill jag se att det funkar så långt.. Normalt ska bypassen vara stängd. Jag vill inte ha en vattenfylld golvvärme om inte värmesystemet i övrigt visar något liv.

Jag provar med endast en cirkpump, och tänker att köra relativt kallt vatten i kulverten (12m), räcker inte effekten eller cirkulationen får det bli ombyggnad av den kretsen. Jag har endast golvvärme och det är bara 60 kvadrat, ser inte varför det inte skulle funka.

Shunt #2 på returen leder retur antingen direkt till pannbotten, eller till tankbotten. Det bestämmer indirekt var framledningsvärmen tas ifrån, så länge pannan är varm tas värmen därifrån, för att när den kallnat övergå till att ta vatten från tanktopp. Jag såg den här varianten för några år sedan, och det funkade tydligen. Funkar det inte, så är det bara att ställa shunten i "konventionellt" läge och bryta strömmen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PerÖ83

#42 » 19:10:13, 26-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade ett tag på vad Shunt #2 gjorde för nytta :klia: prioriterar golvvärmen före tankarna :thumme:
Jag skulle också vilja se en bypass mellan dom övre tankarnas botten och pannbotten, alltså kunna koppla bort dom nedre tankarna när de inte behövs 3m3 ackumulerat vatten. Eller tänker jag galet :vissla:
:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Turbodiesel (trådstartaren)

#43 » 19:19:26, 26-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror tankarna sköter sig själv, det borde vara så att det räcker att ladda så långt man vill, typ tills det är 90 grader i nedre delen av de övre tankarna. Något varmvatten bör inte ta sig till de nedre så länge man inte aktivt pumpar nedåt med laddpumpen.

Förluster blir det möjligen på retursidan i det fallet, och de nedre tankarna måste hålla 25 grader eller något sådant, nåja, det går att bygga om & ändra in absurdum om man vill. Används ingen (golv)värme på sommaren blir det ingen returcirkulation, och det går att använda bara de övre för varmvatten utan onödiga förluster. Det är inbyggd VVB i tanken närmast pannan, samt i en tank i källaren, osäkert om den kopplas in.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#44 » 20:16:56, 26-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga större fel med den konstruktionen. Tvärtom så fungerar den! Men allt tar sin tid att förstå å blir genom att elda! :coffee:
Jämför med min gamla moderna anläggning. En gammal finnpanna 30 kw , 2 kw , 1 på 1 m2, 1 på 2 m2 sedan kör jag varmvattnet direkt på Radiatortanken därifrån går golvvärmen ut på huset via shunten alltefter tempen stiger så drar shunten mot stänga då öppnas den mot stora tanken son levererar i retur till pannan å faktiskt fungerar det mer än väl! Förra ägaren var så snål så han körde med 1 pump då den till slingorna å de var berömt huset för sin svala förmåga ( pumpen kördes på 4w som jag ändrade till max 44w ) de satt en trasig pump på pannans retur den ersattes med en ny även ställbar 4-44w ! Fick bra värme nere men övervåningen var de tji testade direkt när jag flyttade in...Blev höst å bjöd in karln så jag skulle få lära mej finesserna. Vi satt i p-rummet elden tog sej bra då hoppar han upp å hör du pannan sjuder?! Nä men vad menar du? Den är på 60 grader! Vad menar DU? 60 grader då ska vi bara elda på har ju anat fan att du inte avsyrat vattnet den ska upp så de bullrar å nu har du bekräftat min tanke så de blir att blåsa med vatten i slingorna uppe efter detta! Gissa om han vart stukad nåväl varmt är det nu på båda våningarna! Annars ställer jag termostaten på pannans pump på 65 grader Synd bara att jag inte rev bort uppe å la nytt där också men man hinner inte allt HÄR i livet. Ska skrivas att hela skiten är självcirkanläggning med internt 2-tums rör inte 1 avstängningsventil så vår herre får hålla paraplyt över mej :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Turbodiesel (trådstartaren)

#45 » 22:46:08, 26-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerÖ83 skrev:Funderade ett tag på vad Shunt #2 gjorde för nytta :klia: prioriterar golvvärmen före tankarna :thumme:
Jag skulle också vilja se en bypass mellan dom övre tankarnas botten och pannbotten, alltså kunna koppla bort dom nedre tankarna när de inte behövs 3m3 ackumulerat vatten. Eller tänker jag galet :vissla:
:bira:


Och att den efter eldningens slut använder efterbliven (eller heter det kvarvarande?) pannvärme innan det går över till att tas ifrån tankarna. Att den prioriterar värmesystemet före tankladdning är en bieffekt som jag inte ser som speciellt viktig.


63an skrev:Inga större fel med den konstruktionen. Tvärtom så fungerar den! Men allt tar sin tid att förstå å blir genom att elda! :coffee:
Jämför med min gamla moderna anläggning. En gammal finnpanna 30 kw , 2 kw , 1 på 1 m2, 1 på 2 m2 sedan kör jag varmvattnet direkt på Radiatortanken därifrån går golvvärmen ut på huset via shunten alltefter tempen stiger så drar shunten mot stänga då öppnas den mot stora tanken son levererar i retur till pannan å faktiskt fungerar det mer än väl! Förra ägaren var så snål så han körde med 1 pump då den till slingorna å de var berömt huset för sin svala förmåga ( pumpen kördes på 4w som jag ändrade till max 44w ) de satt en trasig pump på pannans retur den ersattes med en ny även ställbar 4-44w ! Fick bra värme nere men övervåningen var de tji testade direkt när jag flyttade in...Blev höst å bjöd in karln så jag skulle få lära mej finesserna. Vi satt i p-rummet elden tog sej bra då hoppar han upp å hör du pannan sjuder?! Nä men vad menar du? Den är på 60 grader! Vad menar DU? 60 grader då ska vi bara elda på har ju anat fan att du inte avsyrat vattnet den ska upp så de bullrar å nu har du bekräftat min tanke så de blir att blåsa med vatten i slingorna uppe efter detta! Gissa om han vart stukad nåväl varmt är det nu på båda våningarna! Annars ställer jag termostaten på pannans pump på 65 grader Synd bara att jag inte rev bort uppe å la nytt där också men man hinner inte allt HÄR i livet. Ska skrivas att hela skiten är självcirkanläggning med internt 2-tums rör inte 1 avstängningsventil så vår herre får hålla paraplyt över mej :skratta3:


Alla typer av system måste man bli kompis med om de ska fungera ekonomiskt och praktiskt. Lite insyn i hur det bör funka underlättar, sedan får man försöka klura ut varför det inte gör som husse önskar. :bira:
Senast redigerad av Turbodiesel 22:49:27, 26-10-2019, redigerad totalt 1 gång.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se