Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Fritzlboden blir pannrum?

105 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

63an

#91 » 23:37:39, 28-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En salig blandning av detaljer på min äva de där automaterna har man aldrig sysslat med :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Turbodiesel (trådstartaren)

#92 » 01:16:03, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Ser ju lovande ut! Och nog matchar lödda kopparrör den handbilade timmerväggen bättre än moderna pressade dito :mrgreen:


Absolut, väggen blir troligen inte synlig lite längre fram i projektet.

dea skrev:Bra jobbat :thummar: måste kännas skönt :bira:


Det är fantastiskt skönt att ha genomfört detta, även om det inte är helt klart. :buga:
lesse skrev:jag blir peppad å jävligt avundsjuk bra jobbat .


:bira:

63an skrev:En salig blandning av detaljer på min äva de där automaterna har man aldrig sysslat med :cool:


Jo, det blir så när det ska byggas med gammalt sparat bröte.. Automat?

Isolerade lite, och fick ned pannrumstemperaturen från 40+ till behagliga 15-20 grader. Nu syns inte rörklåpet lika mycket, hade lite överlopps brandmatta eller vad det heter, lika bra att använda den.. Skumisolering är inte lätt att få till runt bulkiga unioner och andra feta svarta delar. Jag är inte isolerare till yrket, vilket framgår av bilderna, dock gick det väldigt fort. :mrgreen:
Bild
Bild
Bild

Den hårt begagnade elektroniska pumpen funkade inte så värst, okänt fel på kretskortet. Smårycker lite i motorn vilket räckte för cirkulation i endast kulverten, när golvet var inkopplat fungerade det inte alls.. Blir en ny och modernare pump här sen, kanske en Wilo.
Bild

Hade som väl var en Thermovar "laddomat" liggandes, den hade en ganska stöddig pump som passade utmärkt på det röda grundfos pumphuset. Då är vi åkandes en stund igen.
Bild

Fyllde problemfritt golvet med väl avluftat pannvatten, nu efter ett dygn är tilloppet 40 grader, returen 30 grader och det är ungefär 26 grader på golvet i varmaste rummet. Det är ju trots allt sju kubik betong som ska värmas. Innetemperaturen ligger just nu på 17 grader.
Bild
Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#93 » 19:59:14, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmesystemet fungerar riktigt fint, Danfoss shuntstyrningen visade sig vara död, naturligtvis efter jag köpt givare till den. Nåja, de är av Pt1000 typ så de går åt förr eller senare. En ganska tragisk automix/baxi visade sig däremot fungera efter lite hashmek med tilloppsgivaren.

Bytte tillbaka till en 72 graders vaxpatron, tankarna tappar för mycket värme själva om det lagras för hett vatten, bättre med större volym och lite svalare vatten visade det sig. Skulle skaffat bättre isolerade tankar med facit i hand :vissla:

I övrigt provade jag återigen att putsa, EN gång tidigare har jag lyckats trots upprepade försök, och det var i vattenbrunnen med vatten rinnandes genom fogarna. Lade ihop ett & två och kom fram till att tricket kan vara vatten i stor mängd, blöt puts och blöt vägg.. Succe :thumme:

Köksdelen är murat och putsat med kc? bruk, ett ganska svagt men cementbaserat bruk. Var lite orolig att hydrokalken skulle bete sig på ett annat (svårare) vis, men den var betydligt snällare att jobba med. Dock vansinnigt aggressiv, skyddsglasögon är ett måste om du inte gillar svidande ögonsprut :bira:
Bild

Jodå, nu funkar det.. Eftersträvar en grov och levande/ojämn yta vilket det blev om jag använde en grov filtbräda på fel sätt.. Det ojämna passar bra i en enkel boning med rötter i 1700-talet. Moderniserad från öppen härd till ved & rörspis, eventuellt runt 1910.
Bild

Avslut av inledande försök, bruket tog slut..
Bild



Rörspisen rasade invändigt ganska tidigt, och så var den målad med någon rosa plastfärg som luktade bränd badrumsmatta när den blev varm. Här en kass bild från gjutningen. Jag skrapade bort så mycket jag vågade under, och gjöt en ny fot till den. Invändigt blev det en titthålsoperation med lerbruk, efter det är den eldad några år och det verkar funka. Skorstenen och eldstäderna kontrolleras och sotas, sist de var här var det 70cm urgrävt, enda anmärkningen blev att rörspisen bör putsas :cool:
Bild

Så, då är foten slätputsad med kc-bruk, och själva rörspisen putsad med hydrauliskt kalkbruk, den grövre typen var snällare att jobba med, och den har lite större korn som jag ville locka upp till ytan, vilket lyckades på de flesta ställena..
Bild

Ytan blev i det stora hela mycket bra med kalkputsen.
Bild

Passade på att montera de utvändiga sotluckorna som inhandlade när jag lergökade invändigt. Innan var det lösa invändiga stenar att ta bort för att sota sidokanalerna.
Bild

Murade om runt vedspisen, den kom upp på nästan en meter när jag sänkte golvet. Nu är den sänkt till 91cm. Öppningen till höger ska sättas igen när skivjobben är över, dock blir väggsnutten enkel att ta bort om man ångrar sig senare.
Bild


I övrigt är det osb försett och gipsat en smula.
Bild

2,70 gips var lite knepiga att hantera ensam i taket, men hjälpmedlen finns på nära håll. Helt fantastiskt att ingen skiva avled :bira:
Bild

Lite klinkerfunderingar, återstår att se vilka färger och mönster det blir. Något åt det Viktorianska hållet lutar det åt, svårköpt i butik dock.
Bild

Tog en liten sväng utomhus och kollade till vattenförsörjningen. Bra nivå och hyfsat blött, elen bör finjusteras i en kommande framtid.
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

21 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Trigon

#94 » 23:11:08, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt jobb du lägger ner! :buga:
Jag gjorde något liknande dina klinkerstankar med kaklet i föräldrarnas kök:

Bild

Testade att skära med nån sån där billig kakelskärmaskin i vattenbad som man köper på ClasOhlson eller liknande, men det funkade inget bra. Jag vet inte hur jag bar mig åt, men jag tror jag fick lämna tillbaka den. Istället blev det en mall att dra snett sträck efter och sen diamantskiva på vinkelslipen. Blev väldigt bra faktiskt, men det är många hörn du ska skära förstås. :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Turbodiesel (trådstartaren)

#95 » 23:58:11, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack du, ett begränsat sortiment av octagonklinkers & passbitar går att köpa till en ganska saftig prislapp, men jag tror det kan bli för plottrigt med varje hörn. Jag klarar mig med standardplattor av billig modell om jag gör som du. Inte för att kostnaden är avgörande, men det finns sällan något över disk som jag egentligen vill ha.. Vattensåg har jag för mig finns i bekantskapskretsen, även en billig attrapp av biltemamodell som ska testas först.

66 kapade hörn blir det enligt min ursprungliga plan. Plus alla plattor som inte passar i övrigt.. De plattorna på bilden är genomfärgade. Jag vet inte om alla klinkers är det, men det kan vara skönt att fasa/grada av kapytorna något när de ska vara på golvet. Glaserade plattor borde vara svårt att fasa osynligt (amatörgissning).

Löser nog sågningen vad det lider, även om det tar tid så ger det troligen mer än att plöja igenom dvd-boxen "svenska hollywoodfruar" ännu en gång.

Dök förövrigt på octagonmodellen i den animerade filmen "Ratatouille" :mrgreen: Har inte sett de i verkligheten, men de fanns på några platser i Frankrike enligt en bekanting. Ser det för osmakligt ut borde ju taxeringsvärdet gå ned en smula, alltid något.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#96 » 00:20:23, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finfint! Du bör sänka nån grad på utgående temp så de inte blir sprickor, annars är betongen suverän att balansera från kallt/varmt utetemp. den håller emot klimatet inomhus :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Trigon

#97 » 02:39:01, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa kakelplattor var glaserade och jag kan bara hålla med din teori om fasning av kanterna, jag gjorde det inte. Jag gruvade mig lite för att det kanske inte skulle se helt perfekt ut, men med noggrannhet vid plattsättningen och fogningen så gick det ändå att få till det riktigt bra. :thumme:
Du gör nog rätt i att inte ha allt för många hörn fasade. Här i köket är det som synes rätt långt emellan, bara någonting för att bryta av rad upp och rad ner med vitt, och det känns lagom som det blev. Kaklet fortsätter runt ett par väggar till, så allt som allt skar jag nog fler hörn än du planerar, men det var inte många, om ens någon kakelplatta som blev skrot, och jag är inte särskilt säker på hand i vanliga fall.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Stridis2

#98 » 11:51:47, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bror la stora klinkerplattor (kanske 33 cm sida) i sin källare för många herrans år sedan. På min inrådan las någon platta här och där vriden 45 grader. Bryter upp mycket snyggt så det inte blir en black och enahanda yta.

Jag har en vattensåg av billigare modell, alltså en "bordscirkelsåg" med diamantklinag som går i ett vattenbad. Fungerar utmärkt att såga till de mesta av konstig former, men det tar tid och blötar ner mycket. Brukar stå utomhus när jag använder den, men det blir hemskt mycket spring. Extra tråkigt när det är minusgrader som sist jag använde den. Hade problem med att allt frös fast, inklusive klingan om jag inte använde den på kanske 20 minuter... :mrgreen:

Har även en gammal kakelknäck av bättre lågprismodell (Jula?). För rätt sorts plattor fungerar den utmärkt, men vissa plattor är det lögn att knäcka med denna. Fungerar det så är det mycket snabbare, plus att man kan göra det precis bredvid där man arbetar och slipper springa ut.

Jag vill gärna ha tillgång till båda när jag lägger. Knäcken är mycket snabbare, men om man behöver ta av 5 mm så är sågen suverän. Upplever också sågen som mycket säkrare (står still och man håller plattan med båda händer mot ett stabilt bord) jämfört med vinkelslip (plattan ligger oftast lite dåligt på något, håller denna med en fot samtidigt som man sågar) så risken för skador, både på mig och plattorna minskar kraftigt. En fördel till med sågen är möjligheten att vinkla bordet, plus givetvis möjligheten med anhåll.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Trigon

#99 » 14:12:17, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig det var så att snittet med den billiga vattenkapen inte blev riktigt bra, den slog ur flisor i kanten på glasyren. Det hade kanske gått bättre om jag vänt kaklet upp och ner? :klia: Men jag var rädd att repa glasyren så då blev det vinkelslipen istället. Då gjorde jag ju allihop samtidigt, om det nu var 80 stycken kanske. Jag arrangerade med en tving och nåt mellanlägg ute i ladan så att jag kunde spänna fast kakelplattan på lämplig arbetshöjd i nån bänk och hålla stadigt med bägge händerna i vinkelslipen och bägge fötterna på golvet.

Får man bara ett bra snitt med vattenkapen håller jag med om att det verkar som ett bra hjälpmedel. :thumme:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Turbodiesel (trådstartaren)

#100 » 19:23:57, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara det går att få till något utan knivskarpa kanter är jag nöjd, jag vill inte behöva gå försiktigt bara för att det är risk att skära sig om tassarna..

63an skrev:Finfint! Du bör sänka nån grad på utgående temp så de inte blir sprickor, annars är betongen suverän att balansera från kallt/varmt utetemp. den håller emot klimatet inomhus :thummar:


Jag har idag runt 28 grader ut i plattan (0-5* ute), och får tillbaka 25. Inomhustemperaturen blir då runt 18-20 grader med många vädrande småläckage och ett rum dåligt isolerat. Plattan vilade över ett år innan jag kopplade på golvvärmen så den bör nog klara sig. Några småsprickor har det blivit men inte några större som det gärna blir på forcerade byggen.. Det var förvånande mycket fukt kvar i plattan, låg det något av plast på golvet blev det hyfsat med kondens under det de första veckorna med värme.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#101 » 19:34:54, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som minns klinkerfunderingarna så kommer här en bild på resultatet. Med de plattor som gick att köpa just den dagen. Ett riktigt dampinfall som vanligt, så inget mästarprov om man detaljgranskar på nära håll. Effekten med de mörkare hjälpplattorna blev dock bättre än väntat, om jag får säga det själv. :mrgreen:

Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jannejoel

#102 » 19:39:13, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser väldigt snyggt ut, så här ifrån Norrland iallafall

Skickat från min F5321 via Tapatalk
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

fretchi

#103 » 20:31:18, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sett från Lappland ser det nästan halvokej ut i alla fall :D
Det är ju ändå bara när det är nylagt eller städat man ser skavankerna hur som helst :mrgreen:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Trigon

#104 » 20:38:00, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

mats_o

#105 » 22:22:34, 09-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mycket prydligt
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron