Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Fritzlboden blir pannrum?

105 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 01:26:46, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte mig en vedmaskin för några år sedan som vissa redan sett.. Tydligen ska sådana anskaffningar föregås av ett behov, antingen genom enorm vedförbrukning själv, eller vedtillverkning för avsalu.. I somras dök det upp några borretuggade vindfällor, så ved finns oxå. Jag gör tydligen saker i fel ordning här.

Kom på att jag byggde ett pumphus för några år sedan, och drog mig till minnes att det även lades en värmekulvert i det schaktet, i fall att.. Källaren på den var tänkt som frostfri vattenbehandlingsenhet. Pumpen hamnade dock i brunnen eftersom sughöjden blev att vara runt 12-15m, det känns ju onödigt att ha en fin källare enbart till fiberdosan och hydropressen.

Mätte lite försiktigt och fyra 500L´s ackumulatortankar verkade få plats där nere utan nämnvärda bekymmer. Nu blev det sex stycken tankar, så två får vara där uppe. Troligen fungerar det även med självcirkulation om det är tankar både uppe & nere ifall köpeströmmen försvinner och pannan är igång.




CTC V35 blir värmekällan, det var det modernaste som fanns till salu inom rimligt avstånd. Begagnade halvmurkna pannor köps billigast på sommaren är ett hett tips. Men varför vänta? Det kan ju gå att få igång detta innan sommaren om det vill sig.
Bild

Någon räknade med att 70x70 blir ett bra hål för källaråtkomst. Det räckte bra för kokapparaten, men 75x85 är lämpligare så här i efterhand. Bakom sågen blir det ett hål för div värmerör, 30x30 borde räcka om man inte klåpar för mycket med piporna. Kallt vatten på jättekall platta blir en deluxe skridskobana :buga:
Bild

I ena hörnet av källaren kommer det in mängder med rör av olika modell, har glömt vad hälften är tänkta till. Några tomrör, något för eventuellt vatten & ett annat är bebott av en elkabel.
Bild

Hydropressen har jag flyttat ett antal gånger nu, den måste tyvärr vara i drift eftersom vattnet till bostaden går över gräsmattan sedan minst fem år.. Det fryser på ganska kort tid om man tabbar sig.
Bild

Lånade ett kättingspel av det lokala jaktlaget, har bara div spakblock själv. Nedfirningen gick alldeles utmärkt, men tankarna är ganska bångstyriga själv. En halkade åt hades, och skalet liknar numer en trattkantarell, får ta upp den på en rekond i verkstaden.
Bild

Tank i källarhörn, det är inte gott om plats, men det blir ca 60cm utrymme mellan paren & 60cm till vägg. Uppåt finns det ganska hyfsat med rum för koppling.
Bild

Avslutade med lite halvhjärtat snickeriförsök, skorstensröret är tänkt att gå upp i gluggen lite till vänster.
Bild

Vi får se i vilken omfattning och hastighet det blir uppdateringar här, nu börjar det finnas att göra ute på bygden oxå.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Burträskarn

#2 » 05:55:02, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för dagens dumma fråga (har just varit ner i källaren och startat om bv-pumpen :aaargh:), men har du tänkt ha pannan och två tankar uppe, och fyra tankar i källaren?

Kommer det att funka????
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Turbodiesel (trådstartaren)

#3 » 15:27:00, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror på det tills motsatsen är bevisad, det är väl ingen standardlösning direkt. Laddkopplet blir där nere, och de fyra nedre tankarna blir parallellkopplade sinsemellan. Övre ledningen från de nedre tankarna ansluter till botten av de övre. Tankarna upptill blir omkopplingsbara för serie eller parallell är visionen. Frågan är: skit eller fiasko?

Funkar det inte det minsta så går det ju alltid att bara använda de övre, då är vi inne på standardnormalkoppling.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson

#4 » 18:59:02, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska funka bra med tankar i två plan. Kopplar du tankarna i två grupper med en tank uppe och två under i varje grupp så skulle det ju funka som om du hade 2st höga tankar i normal inkoppling. Vattnet lär skita i om det "saknas" en bit tank som ersatts av rör! Koppla in laddomaten i ett samlingsrör ovanför de övre tankarna och ta ut systemvattnet i samma rör. Sedan drar du ett rör från botten av varje tank i övre planet som grenas till toppen av två av tankarna under i två grupper, sedan kopplar du ihop pannbotten på alla fyra tankarna i "källaren" och där kopplar du in både retur från värmesystemet och pannans bottenmatning. Då tror jag att det skulle funka som vilket system som helst med två tankar! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Turbodiesel (trådstartaren)

#5 » 00:34:21, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddomaten borde ju kunna vara på golvet där uppe, har inte hittat någon direkt beskrivning på tankar i två plan. Däremot om tanken är under pannan ska laddomaten vara där nere. Det är inte något rekommenderat det heller, men det kanske är vanligare..

Den sista acktanken för källarmontage halkade av pallen och plåtskalet försvann. Lika bra att ta upp den till verkstaden och rikta & nita om den, passade på att tina isen och göra en täthetskontroll av beredaren inuti. Militärens gamla lågtrycksångpanna fick göra vad den blev tillverkad för, istället för att försörja en aerotemper..

Bild
Bild

I övrigt är det isolerat 45+120 i väggarna och OSB-lagret är klart, 4-500 skruv fördelat på tio skivor, så det borde sitta kvar några dagar. Det var skoj att skruva när jag väl kom på att slagskruvdragare fungerar fint ihop med stjärnskruvarna jag köpt. Med den vanliga gipsskruvdragaren var det hopplöst. Dock något kallt för batterimaskiner med runt 6-8 minus. Och kameran tröttnade med efter en stund. Den fjärde tanken är på plats i källaren, eftersom den har beredare inbyggd var den såklart betydligt tyngre att hantera.
Bild

Pannan blir troligen till höger där uppe, då kan det finnas en chans att byta tankar i källarplan utan att demontera allt på ovanvåningen. Men det är inte slutgiltigt bestämt innan rören är dragna..

Rostfri defekt varmvattenberedare är på ingång, sedan återstår att se om det är ett bra utgångsämne för att bygga expansionskärl. De man köper idag är allt annat än rostfria över tid, dessutom är de lövtunna och dyra. Fem år höll det senaste hos oss, sedan blev det rosthål i svetsskarven på det.

Det känns bra att vedeldning och dess system är helt ute även här, det är min melodi :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#6 » 02:36:19, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite klåp inom ett välobekant område, nu är det dubbelgipsat, pappremsat, spacklat och påkladdat lite färg. Inte för att det behövs, men det kan vara bra att öva lite. Nu har jag i alla fall hittat ett tiotal spacklingsmetoder som inte är helt hundra perfekta :mrgreen:

Färgkulören var vad den lokala färgbutiken erbjöd, hade önskemål om något som inte var för mörkt, men inte heller vitt. Detta var vad jag kom hem med, någon typ av vattenbaserad färg för stål utomhus.. Vi får hoppas att den funkar även på gipspapper :bira:

Skitsvårt att få en bild på färgen, kan det vara att den inte har torkat än?

Bild
Bild
Bild
Bild

Hittade några bilder från förr som har lite med detta projekt att göra. Den första kan vara från 2012, men jag tror den är något äldre än så, de andra är några år nyare än den första. Här finns inte alltid en plan när det grävs en grop, gropen i det här fallet tillkom när vi grävde brunnens vattenledning & elkabel genom vägen. Ett makalöst idiotprojekt av impulstyp, vilket till slut involverade två grävmaskiner, körplåtar och hela baletten.

Bild
Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ja-bond77

#7 » 22:17:39, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var... :klia: blått!
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Turbodiesel (trådstartaren)

#8 » 23:30:00, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blått något så alldeles, och rätt mörkt.

Kanske det går att skapa sig en skorsten av ett stålrör och lite rörisolering, själva plåtjobbet utvändigt lämnas bort. Där känner jag till mina begränsningar mycket väl :mrgreen:

Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#9 » 01:18:36, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Färgkod, så att ni kan måla alla era rum i denna tokblåa, färgliknande, kladdiga vätska.. Finsk kvalitet, brännvinsbaserad. :thumme:
Bild

Inte för att jag vet riktigt hur jag vill ha det, men jag kapade och loppade ihop lite rörgrunkor tills vidare. Går väl alltid att använda på ett eller annat sätt. Kanske som sjömärke, eller postlådefäste.

Kapade bort 1,5m från det långa röret för att ha lite byggmaterial till resten av anslutningarna, och knäröret. Det blir sedan ett annat rör som fot, med en svetsat plåt i mellan. För att hindra vatten från att ställa till elände i foten. Rätt eller fel? vad vet jag..
Bild

Knäröret (eller vad det kallas) mellan pannanslutningen och skorstensflänsen är bara prefabricerat än så länge. Det känns säkrast att kapa det slutgiltigt när allt är på plats. Körde lite TIG till detta, annars går det inte åt någon argon, och då får gasdepån förnya kontot som vanligt efter några år.. Suck.. 10L köpflaskan går på ett annat system än hyrflaskorna, och övriga gaser förbrukas i betydligt högre tempo här.

Ska hitta på någon sotlucka till detta rör också. Och bestämma var motdragsluckan ska placeras.
Bild

Går ju rätt hyfsat ibland, men f%n så varmt om tassarna.
Bild
Bild


Nåja, helgens pyssel resulterade i alla fall i en del komponenter för nästa etapp. :dancing_geek:
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magloman

#10 » 02:27:42, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!

Fodrade handskar är bra när det blir varmt
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Scania bonden

#11 » 09:16:27, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skall du ha för rörmaterial att bygga själva systemet av?
Jag är ju både gammalmodig och envis, så mina panninstalationer är gjorda av "blåa rör och svarta delar"
Allt i 1,1/2" alltså enån halvtum. Känns bra att kunna dela o flytta runt saker som jag inte blev nöjd med. Dessutom en herre jösses massa kulventiler så att det går bra att byta enskild komponent om lusten faller på utan att tappa allt vatten, å slippa dessa dj*##*a kikranar vilka torde kvalificera in sig som en av världens 10 sämsta uppfinningar.
Vet inte om nån skrivit det, men min uppfattning om backventilens funktion i en laddomat är sådär, således anbefaller jag en extra backventil, en jag va å tittade hos häromdan hade skippat laddomaten helt, och istället monterat en vanlig cirkpump motorshunt och backventil i stället.
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

63an

#12 » 10:33:04, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kikventiler?? Finns många att välja på, fördelar att 1/4 varv är öppna /stänga klart! :thumme: Nackdelar är priset :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Scania bonden

#13 » 12:21:47, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen är det ju så med alla olika ventiler såväl som med människor att man mår bara bra av motion i lagom doser....
Så att vrida på kranarna en gång i kvartalet är inte så dumt.
Min aversion mot kikkranar kommer främst från hydroforer när dom sitter i botten näst intill omöjliga att koma åt, eller i BMs gamla lastmaskiner vid värmepaketet i hytten.
Axel W

3 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

63an

#14 » 12:43:12, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ventilen är närmast en katastrof. placering :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Turbodiesel (trådstartaren)

#15 » 17:01:09, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania bonden skrev:Vad skall du ha för rörmaterial att bygga själva systemet av?
Jag är ju både gammalmodig och envis, så mina panninstallationer är gjorda av "blåa rör och svarta delar"
Allt i 1,1/2" alltså enån halvtum. Känns bra att kunna dela o flytta runt saker som jag inte blev nöjd med. Dessutom en herre jösses massa kulventiler så att det går bra att byta enskild komponent om lusten faller på utan att tappa allt vatten, å slippa dessa dj*##*a kikranar vilka torde kvalificera in sig som en av världens 10 sämsta uppfinningar.
Vet inte om nån skrivit det, men min uppfattning om backventilens funktion i en laddomat är sådär, således anbefaller jag en extra backventil, en jag va å tittade hos häromdan hade skippat laddomaten helt, och istället monterat en vanlig cirkpump motorshunt och backventil i stället.


Det blir blåa rör och svarta delar för värmedelen, och kopparrör för tappvarmvatten. Delvis för att jag har gängmaskin, och så är det ju hantverk på ett helt annat sätt än att klämma ihop några presskopplingar (missförstå inte det senare). Jag har ju slangpress, men den blir lite svår för detta jobb. Kostnadsfaktorn är en liten, men viktig avvägning i valet av rördelar, och kopparrör (eller för den delen elförzinkade tunna värmerör) har ingen kvalitetshöjande faktor i mitt värmesystem.

Presskopplingar är elegant & sparar mycket arbetstid för de riktiga proffsen, det kan inte förnekas, men hos mig ökar de bara kostnaden.

Rördimensionerna blir i huvudsak 1-1/4" & 1", eftersom det är vad panna och tankar vill anslutas mot. Kranar blir i huvudsak vanliga kulventiler, de fungerar i alla fall tillräckligt bra för min smak. Plus en, eller ett par motorshuntar, beroende på om jag väljer att göra en återvinningskoppling. Det känns ganska onödigt med denna tankvolym, men man behöver ju inte använda funktionen även om den finns installerad.

Frågan är om en extra backventil hindrar självcirkulationen helt mellan panna & tankar vid pumpbortfall. Jag provar troligen utan extraventil, men gör plats för en om det visar sig behövas.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Alrik, Göran Ekman och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se