Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Fritzlboden blir pannrum?

105 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Turbodiesel (trådstartaren)

#76 » 17:32:16, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn, det är inte klart än.. :grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Turbodiesel (trådstartaren)

#77 » 21:31:52, 18-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar de hälsa när jag dyker upp på Ahlsell, tar det som ett dåligt tecken. Däremot blir de småsvettiga när jag kommer med papperslapp till kassan, våga vägra handdatorer. Handlar genom en personlig bulvan nära rörbranschen så det blir billigare än runkaby, däremot är sortimentet inte tvärfullt med svartdelar. Beställde en kustomiserad grundsats för panninstallation och kompletterar i byn efter hand.

Nåja, fick fatt på ett par unioner och ett par cu-förminskningar. Kanske blir det montering av de ikväll, och en liten början på shuntadaptrar och 3/4" delen av systemet. 3/4" var betydligt snällare att gänga, alltid något.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#78 » 11:25:40, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Ser inte någon cirk. för varmvatten om du nu vill ha detta!? :cool:


Bättre nu? :mrgreen: det är en 4-meters pump, återstår att se om den orkar.

Tur att vissa kvällar är längre än andra. Dock slut på rör igen, behöver en pipa 3/4" till..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#79 » 12:25:23, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du expansionskärl eller finns nog hos mej ! NYTT :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

fretchi

#80 » 21:06:18, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite steampunk över det där ju. Du kanske kan sälja inträdesbiljetter åt diverse okonventionella ungdomar :D

Jag räddade en sådan där gängkloppa undan ladgården vårar innan den rasade ihop. Troligen använd senast på 40-talet då vattenburen värme installerades i kåken. Får se om jag någonsin kommer mig för att använda den. Eller över huvud taget lyfta den igen :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel (trådstartaren)

#81 » 00:39:12, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Har du expansionskärl eller finns nog hos mej ! NYTT :thumme:


Ska modifiera en 200L rostfri beredare för expansion, blir ett öppet kärl på pannrumsvinden. Ingen lösning som jag är 100% nöjd med, men slutet kärl blir inte gammalt ihop med vedpanna är min erfarenhet, dessutom dyra i den här storleken.

fretchi skrev:Lite steampunk över det där ju. Du kanske kan sälja inträdesbiljetter åt diverse okonventionella ungdomar :D

Jag räddade en sådan där gängkloppa undan ladugården vårar innan den rasade ihop. Troligen använd senast på 40-talet då vattenburen värme installerades i kåken. Får se om jag någonsin kommer mig för att använda den. Eller över huvud taget lyfta den igen :mrgreen:


Jo, det växer fram lite diverse stilar, en smula vinalko-WT och lite steam/dieselpunk.. Det finns inte någon konstnärlig tanke bakom, jag kör med för mig hyfsat kända material och metoder. Kombinerar det hela till funktion (förhoppningsvis) och blir lätt glad om något gammalt sparat kommer till nytta.

Ungdomar som uppskattar skitiga pannrum är inte så vanliga härikring, helt obefintliga skulle jag vilja påstå (tyvärr)

Jag köpte huset en gång i tiden med baktanken att få bygga mig en pannanläggning, om det stör någon så lider jag inte nämnvärt.. :mrgreen: :bira: En liten rad på "kick the bucket" listan kan framöver strykas med gott samvete.

Klart du ska gänga lite, det är skoj, om än en smula jobbigt :vissla: Min stora gör något överdimensionerade gängor, kanske det finns något smart sätt att justera den, eller så är den sliten bara.



Ikväll blev det också pannrumsjobb, en Japansk oljebrännare med blockpackningsproblem. Det tar värdefull tid från rena nöjen, men hjälper till att finansiera någon meter rör i alla fall :snow:
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fretchi

#82 » 11:02:05, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja aldrig blir man så glad som när skiten man sparat faktiskt kommer till användning, mot alla odds! :)

Ungdomar som uppskattar skitiga pannrum är inte så vanliga härikring, helt obefintliga skulle jag vilja påstå (tyvärr)

Det är väl så mänskighetens förfall börjar :snow:

4 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

braha

#83 » 17:42:43, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Ja aldrig blir man så glad som när skiten man sparat faktiskt kommer till användning, mot alla odds! :)

"Skiten" är sånt som kastas efter många år, och behövs en vecka efteråt.
Därför: spara alltid det du tänker kasta MINST två veckor ytterligare!
Det kan vara Braha...

Facit ges av de efterlevande.

8 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Alrik

#84 » 19:11:51, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var och tittade på ett snöblad till traktorn. Gubben som sålde bladet sa att dottern hade sagt att han skulle börja döstäda lite så att barnen slapp grejerna som är säljbara. :lmao:

6 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Turbodiesel (trådstartaren)

#85 » 18:56:34, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provat lite, kommer en utförligare rapport senare..


Laddomatens termostat fungerade en gång, sedan var den död. Fick fatt på en i stan och ska prova att byta den nu..

Pannvatten(temp)sensorn hade fått spunk, hade dock en 22k liggnes som inte passade någon annan stans. Perfekt :thumme:

Av någon outgrundlig anledning laddades tankarna baklänges en liten stund i början, pannsensorn bröt kort därefter på feluppfattad övertemp, sedan fungerade det som avsett.

Cirkpumpens snabbkontakt var felkopplad, jag satte bara dit en stickpropp i andra änden. Jag trodde (fel när det gäller el) kontakten var gjuten och rätt kopplad. Nåja, det är bra att motionera jfb och säkringar någon gång i bland.

Cirkulationen genom kulverten fungerar bra, golvslingorna är ännu torrlagda. Tänkte koka ur vattnet ordentligt först, och se att det funkar i övrigt..

Pannan ger alldeles för hög effekt, jag har haft kärnreaktorer som varit tama & lättkontrollerade i jämförelse. Rökgastemp på 290 grader är i långt i överkant, och laddpumpen hinner knappt kyla ens med kallt vatten.. Kanske något luftspjäll som halkat ur.

Blev bara ett par bilder från helgen, jag hade fokus på att hinna med så gott det gick.




Bild
Bild

Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

63an

#86 » 19:33:39, 25-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syra av ordentligt de har du igen längre fram i inkörningen :thumme: en checklista betalar sej nu å sedan med! Men så var de här med slingorna? Lufta dem så flyger ju en massa vatten men du vet nog hur du ska tat!
När Jag gjorde de så hade jag hjälp av en duktig grabb från lill-Pite rör eftersom de är så ärvda dragningar olika nivåer + svart avlagringar från de gamla slangar som ligger i trossen hängande som vågor diam. bara 15mm! Öppet rostfritt ex. kärl enda trycksättning, ett djävla kutande upp å ner men bra slutresultat Gamla kåkar fullt med möbler överallt är :huh: Nu har jag kört 80-90 grader en längre tid å väntar på något backslag (Peppar) :coffee: Kommer nog ska du se! :snow:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Turbodiesel (trådstartaren)

#87 » 23:46:23, 27-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint med gängspån på grusgården, håller kanske barfota tjyvar på avstånd.

Bild

Kulvert inkopplad och provkörd, bra cirkulation. Ska koka ur vattnet någon gång till innan jag fyller golvet.
Bild

Kulvertens andra ände, här ihopkopplad med fördelaren.
Bild

Värme i nedre tankarna, fyller sig jämnt och bra verkar det som, i slutet följs returtempen inom några grader och ganska raskt upp till max.
Bild

Och de övre. Varför är mätarna placerade så att de döljs effektivt av isolerade rör?
Bild

Laddomaten skärpte till sig med ny vaxpatron, tyvärr fanns det endast 72 graders hemma, en vassare är beställd.
Bild

Lågan är inte lika gul som på bilden, pannan fungerar fint, verkar vara en bra grej det här.
Bild



Rökgastempmätaren bör undersökas, den digitala och kalibrerade visar 190grader, och gamla "esso" 250.. Någon av de har rätt. :vissla:
Bild


Ett litet läckage på systemet, ett troligen något fruset, och begagnat fyrvägskors. Enkelt att byta då det är kranar i bägge ändar, och få inblandade rör.. Eller om det tätar sig själv med tiden.
Bild

En liten snutt kvalitetsrör från Gusum, ett välkänt ställe då jag delvis bott där under många år. Dock inköpt i Tranås ihop med panna och de nedre tankarna.
Bild

Avslutade med en liten tysk Småland. Och lite kaffe med en god vän. I övrigt har jag knappt sett en kotte sedan jag började på allvar med detta.. Intresset är nära noll även i min egna lilla krets. :snow:
Bild

Imorrn kommer det kanske grejer till det japanska pannrummet, men jag har för avsikt att vattenfylla golvet i helgen. Om allt vill sig. :grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fretchi

#88 » 00:07:37, 28-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju lovande ut! Och nog matchar lödda kopparrör den handbilade timmerväggen bättre än moderna pressade dito :mrgreen:

4 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

dea

#89 » 07:33:20, 28-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat :thummar: måste kännas skönt :bira:

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

lesse

#90 » 23:25:50, 28-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag blir peppad å jävligt avundsjuk bra jobbat .

1 person gillar det här inlägget.
lesse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:20, 01-02-2010
Ort: söderköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se