Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Elverk med bilmotor

93 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

unimog (trådstartaren)

#1 » 15:44:33, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite planer på att bygga ett elverk, en dieselmotor från en bil tex "1994 vw 1.9td" och en generator 16kva 1500varv typ denna https://kvanumsjarn.se/product.html/gt- ... gory_id=42
Har plats i mitt pannrum så den står varm året om, avgaserna leder jag in i skorstenen och överskottsvärmen skickar jag till golvvärmen.
Har några funderingar, motoralternativ vilken motor passar? ska vara billig, pålitlig, helst utan elektronik.
Ska man montera motorn och generatorn stumt utan flex eller ska man köra med typ kilremmar eller annan koppling.

3 personer gillar det här inlägget.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå



torbjorn_forsman

#2 » 16:47:27, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1500 r/min är i lägsta laget för de flesta personbilsmotorer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#3 » 17:01:09, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En AAZ har maxvrid vid ca 2400rpm men redan vid 1000rpm ligger det på ca 70%

En sån är ju på 75hk original och kanske inte går åt så mkt att driva just den generatorn.

Hitta den här grafen från 1.6TD och den verkar ligga på ca 100Nm vid 1500rpm.
De där är ju lätta o trimma också.



Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Janson1

#4 » 18:21:15, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inga problem att köra 16 Kva generator till en 1,9 Tdi, den orkar bra även om den "bara" går på 1500 Rpm. Ett ev problem kan vara regleringen av varvtalet kontra belastningen då jag tror pumpen bara har varvtalsreglering på tomgång och lite uppåt och sen nästa gång på rusvarv… Kan du få till drivningen med ett dubbelmassahjul så skall du nog välja det... (och direktdrift givetvis) Det här med motorvalet, en traktormotor eller högtryckspumpen från en så blir det nog lättare med varvtalsregleringen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

magloman

#5 » 18:28:59, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En universal farthållare

Sen tror jag motor och generator ska va stumt ihopmonterat på en ram. Sen kan man avlasta den ramen på lämpligt vis.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#6 » 18:35:35, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förbrukar den inte mindre om den får gå på lägre varv dieselbilar brukar ju ha rätt hög utväxling och gissar att det är för att hålla nere förbrukningen ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#7 » 20:47:22, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, visst kan förbrukningen bli mindre på lägre varvtal, men på en normal personbilsmotor är det bra att hålla sig lite högre i varv för att få bättre flöde från olje- och vattenpump.

Bilfarthållare fungerar inte bra som regulator i det här fallet. Farthållaren har ju reglerkaraktäristiken tilltagen för att en tung bil ska drivas av motorn, och den kommer att reglera alldeles för kraftigt och med stort översväng om man försöker använda den till ett elverk. Om man inte kan få dit ett mycket stort och tungt svänghjul förstås. Jag skulle tro att den bästa lösningen för hemmapyssel är att utnyttja tomgångsreglerfunktionen hos dieselpumpens regulator, men ställa upp den till lämpligt varvtal på något sätt. Kan ev bli frågan om att byta någon fjäder till en stummare dito.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#8 » 21:04:06, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1500 varv motsvarar väl ungefär normal landsvägskörning i hyffsad fart och då bör väl både oljeflöde samt vätskeflöde räcka till utan problem och bränsleförbrukningen bör bli lägre om nu effekten räcker till för det man ska driva.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 21:35:32, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske på modernare personbilsdieslar efter ca 2003, men 90-talsmaskinerna som trådstartaren tänkte sig, skulle jag tro trivs bättre vid åtminstone 2000 r/min. Å andra sidan, om man inte tar ut all den effekt som motorn kan ge vid t ex 1500 r/min, så finns det ju goda chanser att det går bra ändå.
En annan 90-talsmaskin med gott rykte som väl finns i obegränsade mängder på skrotarna är ju Peugeot XUD9A .
Helt utan elektronik kommer man ändå inte undan, det lär ju finnas ett elektroniskt tidrelä för glödningen, elektronisk laddningsregulator i den generator som hör ihop med motorn mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uppland2

#10 » 22:32:22, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:1500 varv motsvarar väl ungefär normal landsvägskörning i hyffsad fart


Behöver man 1500 varv på en nyare dieselbil lär du förlora körkortet på motorväg i Sverige.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

AN

#11 » 22:39:09, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inte industriversioner av VWs dieslar?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#12 » 22:44:14, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
toker skrev:1500 varv motsvarar väl ungefär normal landsvägskörning i hyffsad fart


Behöver man 1500 varv på en nyare dieselbil lär du förlora körkortet på motorväg i Sverige.


Motsvarar 70-80 på femman med en Peugeot 307 (1,6 l HDI).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#13 » 22:49:22, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
toker skrev:1500 varv motsvarar väl ungefär normal landsvägskörning i hyffsad fart


Behöver man 1500 varv på en nyare dieselbil lär du förlora körkortet på motorväg i Sverige.

Tror det är rätt få dieslar som går över 140 kmh vid 1500 rpm och går den så fort vid 1500 rpm funkar det inte så bra med samma växel i 90 kmh det blir under 1000 rpm då.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#14 » 22:49:59, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den motorn är nog inte avsedd att gå med konstant med samma varv. Kolla vad som skiljer mot en industrimotor av samma storlek.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

toker

#15 » 22:59:10, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man inte tar ut varken max effekt eller max varv lär motorn hålla bra blir typ som landsvägskörning men ska man maxa motorn bör man säkert välja annat men då blir priset nått annat också.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: anta1, Joe och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se