Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Elverk med bilmotor

93 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

AN

#16 » 23:13:29, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men största grejen är väl som Jansson skriver, regleringen?
Att man vill ha en typ " allvarvsregulator" på denna applikationen?
Inte en min-max som på en bil?
Man vill att inställt varvtal ska hållas. På bilmotorer är det väl min-max reglering, där emellan reglerar man med gaspedalen.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



toker

#17 » 23:19:58, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns regulatorer att köpa på ebay går säkert koppla direkt på gasvire eller nån typ av arm och känslighet går justera men tror dom kostar några tusen.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

unimog (trådstartaren)

#18 » 01:55:58, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en varvtalsregulator från en gammal bensintraktor liggandes som jag tänkt använda eller så blir det en arduino + ett servo. Jag kommer inte att plocka ut så stor effekt ur generatorn, det var bara den generatorn som var på 1500varv alla mindre är på 3000varv. Tänkte driva en värmepump + diverse småsaker, tror att v-pumpen tar 2-3kw så kanske 4kw kontinuerlig under kanske 10 timmar per dygn. Klarar bara generatorn startströmmen från v-pumpen så ska nog motorn orka på 1500varv.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

Janson1

#19 » 08:20:40, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1500 Rpm kan man nog köra en valfri bil-diesel på hur länge som helst, Hade dom inte klarat det så hade det funnits hur många skurna/kokade/eller vad nu som händer motorer som helst liggandes... Jag tänkte tipsat om Arduino som regulator, (jag ser att TS själv nämnt detta) jag har byggt en sådan funktion själv i min Ardino ECU till min PD-Diesel och regleringen är faktiskt "bang on target" direkt utan att jag egentligen har lagt ner jätte mycket energi på just den biten. Så om du TS skaffar en PD- diesel så har jag en ECU som skulle passa nästan rakt av...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#20 » 08:23:49, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BTW, generatorn kommer att klara alla fall dina belastningar galant. 12 Kva är ungefär strax under 10 Kw (9.6?)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg

#21 » 11:01:49, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

www.busck.se
Traktorelverk = kart för drift med PTO

Peugeot 304/204 diesel motor - var mkt vanlig till roliga små byggen.
Stark. Pålitlig. Driftsäker. Hyfsat bränsleeffektiv.

F va kul projekt!
Tänkte, planerade, drömde, om det för 25-30 år sedan. Planen var VW 2L's bussmotor. (den luftkylda, Simca 1500S, eller Peugeot 304 bensin). Så såg jag ett inslag på STV om att någon i trakten av Mariefred-Kungsör hade utvecklat en -liten- smidig ångmotor för användning i -roddbåt- ; så -det- ville jag ha. SVT Arkiv har misslyckats med att hitta inslaget/"uppfinnaren" - har sökt efter honom nu i ca 35 år...
Ångmotor fördelar:
- segdragning från 0 rpm
- allt som brinner = bränsle
Nackdelar:
- explosionsrisk
- löjligt låg verkningsgrad
Fördelar uppväger nackdelar (om man nu tänker sig en liten ångmotor i en roddbåt på Mälaren dvs...).

Motorn bör alltså vara på 20kW eller så, dvs 30-40hk ?
3 cyl diesel = Hako traktorer
En Peugeot 204 dieselmotor är alltså "over kill" ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#22 » 11:07:33, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny Ville. Titta i Villes trådar så hittar ni en länk till ångmaskinen från Mariefred.

Skillnaden med en motor i ett elverk och i ett fordon så är det att motorn i ett fordon går med varierande varvtal. Motorn i ett elverk går med samma varvtal hela tiden.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#23 » 11:38:58, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvisso. Men det är viss skillnad på ett elverk för professionellt bruk som ska gå kontinuerligt tusentals timmar med måttligt servicebehov, respektive ett elverk som hemmaprojekt, som kanske ändå inte kommer att gå många hundra timmar under sin livstid.

Det finns ju också många exempel på bilmotorer som utan större ändringar har med körts många år i tillämpningar med konstant varvtal.
T ex luftkylda VW-motorer som har sålts som industrimotorer, Volvo B16 och B18 som i "C" -utförande har använts i traktorer och skördetröskor, Volvo B20 och Mercedes diesel som går med konstant varv och driver hydraulpumpar när de sitter i Boforskanoner.

Peugeot 204/304 -motorerna är ju lite väl ålderstigna för att vara lätta att komma över idag. Den närmast motsvarande motorn som är gångbar numera är väl XUD9 / XUD9A som jag nämnde i denna tråd. A-utförandet från ca 1993 och framåt är definitivt att föredra pga mindre risk för sprickor i toppen. Förekommer i de flesta dieselmodeller av Peugeot och Citroën personbilar fram till ca 2002, därefter kom en moderniserad motorserie med först elektroniskt styrd CAV fördelarpump, senare olika varianter av commonrailsystem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#24 » 12:37:43, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Finns det inte industriversioner av VWs dieslar?


Jo

Men om man ändå är inne på no-limit så skulle jag köpt en cummins 6-cyl o använt :eat:

Eller en volvo penta sexa
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

kimmen

#25 » 14:12:20, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det att driva generatorn med hydraulik, misstänker att motorn vill ligga lite högre i varv för att inte få för stora varvtalssvängningar och att den kommer gå lungnare
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#26 » 14:25:46, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Hur är det att driva generatorn med hydraulik, misstänker att motorn vill ligga lite högre i varv för att inte få för stora varvtalssvängningar och att den kommer gå lungnare


Om man hade gett idén till några Boforsingenjörer på 70-talet så hade de nog nappat på en gång :grin: Första prototypen till Haub 77 hade bl a hydrauldrift av varvtalsregulatorn och kylfläktarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#27 » 16:14:18, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att det blir mera förluster med hydraulik än att växla om den med rem eller växellåda om nu inte direkt drift skulle funka.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

uppland2

#28 » 16:15:45, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Första prototypen till Haub 77 hade bl a hydrauldrift av varvtalsregulatorn och kylfläktarna.


Hur varvtalsreglerar man kylfäktarna till en motor utan någon form av vätskebaserad kraftöverföring för driften? En eldriven fläkt är förstås en möjlighet, men det drar rätt mycket ström.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

magloman

#29 » 16:39:07, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kylfläktar på europeiska bilar på 80-90talet har ju viskofläktar. Dvs hydrauliska men med sin egen inbyggda vätska som driver mer desto varmare det blir. Dom bygger ju på att dom blir uppvärmda av luften mellan motor och kylare. Funkar ju väldigt bra. Man får väl experimentera med olika fläktvingar så det blir lagomt men termostaten sköter ju det sista finliret.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

toker

#30 » 16:51:57, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig remdriven fläkt som går hela tiden och en mindre eldriven som startar vid behov kanske ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se