www.busck.seTraktorelverk = kart för drift med PTO
Peugeot 304/204 diesel motor - var mkt vanlig till roliga små byggen.
Stark. Pålitlig. Driftsäker. Hyfsat bränsleeffektiv.
F va kul projekt!
Tänkte, planerade, drömde, om det för 25-30 år sedan. Planen var VW 2L's bussmotor. (den luftkylda, Simca 1500S, eller Peugeot 304 bensin). Så såg jag ett inslag på STV om att någon i trakten av Mariefred-Kungsör hade utvecklat en -liten- smidig ångmotor för användning i -roddbåt- ; så -det- ville jag ha. SVT Arkiv har misslyckats med att hitta inslaget/"uppfinnaren" - har sökt efter honom nu i ca 35 år...
Ångmotor fördelar:
- segdragning från 0 rpm
- allt som brinner = bränsle
Nackdelar:
- explosionsrisk
- löjligt låg verkningsgrad
Fördelar uppväger nackdelar (om man nu tänker sig en liten ångmotor i en roddbåt på Mälaren dvs...).
Motorn bör alltså vara på 20kW eller så, dvs 30-40hk ?
3
cyl diesel = Hako traktorer
En Peugeot 204 dieselmotor är alltså "over kill" ?