Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Elverk med bilmotor

93 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

magloman

#31 » 16:57:05, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis. Den setupen finns ju på en del bilar. Kanske ta hela kylare med fläktar från en sån bil.

Audi A6 -96 (c4) med ac har den setupen tror jag. C4 oxå(91-94)

Finns nog på golf o passat med kanske

Mercedes oxå
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



torbjorn_forsman

#32 » 17:37:48, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många bilar med längsmonterad motor och AC har både remdriven och eldriven fläkt, där elfläkten bara körs när AC-kondensorn behöver kylning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#33 » 17:55:59, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu skall ju TS använda värmen från motorn till golvet om jag inte läste fel på första sidan.
Har man AC så behöver man en elfläkt. Men detta är ju inte aktuellt för denna installation.

Förhoppningsvis kan TS ta hand om all överskottsvärme från motorn via en värmeväxlare för annars måste den ventileras ut via skorstenen tillsammans med avgaserna. Så varken bilens fläkt, bilens kylare eller en 12V elfläkt är vad TS behöver.

Förvörigt så driver motorn att elverk så en 230/400V fläktsystem ser jag inte som något problem om nu värmen skall ut genom skorstenen.

För att minska värmen i lokalen, behöver man då inte vattenmantla grenröret också?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#34 » 18:27:58, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avgastemperaturen från en diesel på dellast blir så låg, att det knappast är nödvändigt med vattenmantlat grenrör. Det mesta av den luft som pumpas genom en dieselmotor går ju ändå rakt igenom, det är bara en liten del av den som används för att oxidera det bränsle som tillförs.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#35 » 19:57:56, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min tanke har varit, och är nog fortfarande, så att det vore bra om man kan ha motorn inomhus ss TS önskar.
- avgaserna => ut genom skorstenen (kanske behövs en fläkt som säkerställer att det är ut som de åker)
- motors värme blir då också till uppvärmning av huset
- avgaserna "värmer" skortstensstocken
- effektiv ljuddämpning (minsta möjliga störande av grannar)

Dock stora risker att ha en explosionsmotor ståendes gåendes inomhus... (vad lagen säger?... den lämnar vi där hän i denna fråga; det här gäller i händelse av nödsituation (krig? oväder, politisk instabilitet, osv) ).
Så den andra aspekten av TS fråga blir just hur att montera motorn inomhus på ett för de där boende säkert sätt. Vad att tänka på och hur att lösa dessa knutar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

roddjer

#36 » 20:17:17, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Hur stor skillnad i risk skulle det vara mellan "explosionsmotorn" och en oljepanna i så fall?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

treaser2

#37 » 20:48:11, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan flika in med det lilla jag kan. Har man sådana anordningar i ett slutet utrymme men ändå kontakt till övriga byggnaden är det väldigt viktigt med kontinuerlig ventilation (gasförgiftning) och en inbyggd svag punkt i byggnaden där eventuellt övertryck kan "snabbventileras".

Vad ska du med så mycket el till?
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

1 person gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

torbjorn_forsman

#38 » 20:52:44, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Praktiskt taget ingen. Snarast är väl hälsorisken mindre med en dieselmotor i pannrummet, eftersom den alltid går med stort luftöverskott och inte riskerar att bilda CO i avgaserna som en oljepanna kan göra om något klåfinger har råkat strypa luftspjället.

En annan aspekt är att avgaserna från en 90-talsdieselmotor luktar mer än avgaserna från en väl inställd oljepanna, så det är större chans att någon i huset märker på ett tidigt stadium om dieseln ryker in.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#39 » 21:32:07, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En avgassmäll i skorstenen, eller en rökpuff. Misstänker att sotarn går i taket om han får se en sådan konstruktion
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

AN

#40 » 21:40:53, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
AN skrev:Finns det inte industriversioner av VWs dieslar?


Jo

Men om man ändå är inne på no-limit så skulle jag köpt en cummins 6-cyl o använt :eat:

Eller en volvo penta sexa


Cummins 6or gillar vi :smile:
Tänkte mer på att lösa regleringen. Inte att köpa en VW industridiesel :smile:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

mathiast

#41 » 21:51:07, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att ändra bilmotorn till konstantvarvtalshållning behöver man bara byta lite delar i locket på pumpen

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#42 » 21:56:12, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett kul alternativ hade har att ta en AHU tdi motor och ladda i vw industrimotor mjukvara i styrboxen vilket borde ge lite mindre soppaförbrukning jämfört med förkammarmaskinen

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#43 » 22:25:17, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Ett kul alternativ hade har att ta en AHU tdi motor och ladda i vw industrimotor mjukvara i styrboxen vilket borde ge lite mindre soppaförbrukning jämfört med förkammarmaskinen


Men blir det något över till golvvärmen då?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

unimog (trådstartaren)

#44 » 03:17:27, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Kan flika in med det lilla jag kan. Har man sådana anordningar i ett slutet utrymme men ändå kontakt till övriga byggnaden är det väldigt viktigt med kontinuerlig ventilation (gasförgiftning) och en inbyggd svag punkt i byggnaden där eventuellt övertryck kan "snabbventileras".

Vad ska du med så mycket el till?


Jag vet inte om jag har nog med drag i skorsten för att orka dra ut avgaserna men man kan ju dra ut avgaserna genom väggen också. V-pumpen tar ca 2-3 kw plus kyl/frys, belysning mm kanske 4kw totalt. Om jag har en generator på 30kw så går den ju inte mycket tyngre än en på 16kw, mera massa då men det är nog bara positivt.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

treaser2

#45 » 10:54:56, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja man kan absolut ta avgaserna ut genom väggen, blir nog billigast och kanske ljuddämparen utomhus? Varför man ska ha kontinuerlig ventilation av utrymmet UTÖVER avgasventileringen vid drift är FRÄMST inte för att säkra vid normal funktion utan för när det inte fungerar. Du kommer bli gasförgiftad av en dieselmotor också Torbjörn, det dör folk varje dag av det men att de skulle nå de koncentrationerna om du inte är i samma eller anslutande rum och sover är inte troligt, långvarig exponering ger nog värre hälsorisker. Det är för att eventuell oljedimma/dieselånga inte ska komma i dina luftvägar samt inte nå brännbar blandning då den termiska tändpunkten för diesel är låg. En liten paxfläkt eller självdrag duger gott i de flesta fall.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

1 person gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se