Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Årets sämsta kundtjänstsvar? Nibe jordvärmepupmp.

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

dc_lindberg

#16 » 20:44:37, 18-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:...
Jag kontaktade tillverkaren av en 20 år gammal cirkulationspump med en fråga. Min pump låter mysko när man kör den på en omformare från 12v. På två timmar kom svaret att de kan låta illa men det är ingen fara, de har kört dem 100:tals timmar så och inget händer!
...
:thumme:


...det var just pga ljudet som jag kopplade bort min 12V nödström... Cirk-pump "kräver" ren sinuskurva. De gillar inte 4-kantsvåg...
Nu kan jag inte el, så jag vet inte om oljudet -är- skadligt för pumpen eller om det bara stör egot...

NIBE's svar = god dag yxskaft
...suck...
Ska det vara så svårt att svara kunden?!
De har ett produktansvar... det gör att den begärda informationen finns... men var?... Förr hade vi statens testanläggning som prövade alla produkter innan de fick säljas/kopplas in på marknaden/nätet... se'n kom EU...

Frågan du ställde är i högsta grad adekvat och aktuell.
Två hål i väggen tycks sakna spänning i allt högre grad runt om i landet, allt som oftast...
Klart man vill installera egen nöd-anläggning ju!
:laes_detta:
:rock_on:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Simnil (trådstartaren)

#17 » 07:59:52, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får se vad jag hittar på, men att montera in en panna/vattenmantlad kamin är inte möjligt. Då blir det billigare köpa ett begat Atlas Copco QAS elverk som kan driva hela byn. Eldning i garaget kräver utbyggnad med separat pannrum om jag inte är felinformerad, riva halva kåken för att få ner en panna i källaren är inte heller så lockande....

Känns som att om man väger kostnad, utrymmet som krävs och effektivitet landar jag i kombinationen 8Kva-ish budgetelverk kombinerat med en separat elpatron och pump, gärna kombinerat med glykolfyllt system.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Stones

#18 » 08:36:18, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56

Fosson

#19 » 08:45:19, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med ett 8kVA-elverk kan du kanske driva en 6kW-elpatron, klarar du dig med det?
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

dc_lindberg

#20 » 08:57:33, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil... det kom flera kort i leken nu... vad hände?
Blev valet av rubrik fel?

Du har jordvärme (rätt?) - som du vill ha möjlighet att köra med egenproducerad el, i händelse av nöd läg? Korrekt?
Var kom detta med annan värmeanläggning in i bilden?
Har du börjat fundera kring att "hängslen och svångrem" -är- en bra kombination? Jag har fått mycket "kommentarer" för att jag -insisterar- på att behålla ved-eldning/-panna. Alla -anser- att jag skall "bara" ha bergvärme (vilket av lokala förutsättningar inte är rimligt och ej heller tillåtet). Fast/flytande är bra att ha. Se'n kan man ha berg/luft/jord som primär, eller vice versa - men att lägga alla äggen i samma korg... dumt!

El-verket på vår lokala auktionshall (kolla vad du köper där - de har sålt sånt som stulits från mig!) -är- ett seriöst alternativ för ett litet samhälle att skaffa sig :-)
:back_to:
Hur många W drar ditt bergvärmesystem?
- det -skall- stå i manualen.
Det som är av intresse är -max- energi krav för driften av systemet.

Med hur många volt får strömmen avvika utan att det kan orsaka problem/besvär/skador på systemet?
- se ovan.

Jag utgår ifrån att systemet "kräver" ren sinusvåg. Dvs att 4-kants- och trappstegs-vågor inte är ett alternativ.

Med dessa uppgifter -bör- det gå att beräkna vad du behöver för mängd ström för att vara hyfsat säker på att ha reserv-el vid behov.
Nästa fråga blir då självklart, mobilt (traktor) eller stationärt (se länken till annonsen) - (någon annan kan väl "låna" in bilderna, dvs kopiera in hela annonsen ? - för tråden och argumentens skull)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Joe

#21 » 21:07:20, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför ha en förbränningsmotor som driver en generator som matar en elpatron som ger värme?
Är det inte enklare att ha någon liten vattenkyld (skoter/mc/bil)motor inkopplad direkt på radiatorvattnet eller via värmeväxlare?
Då kan du även ha 12V belysning eller inverter för 230V belysning.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

toker

#22 » 21:21:34, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båda delarna i så fall det bör väl vara en rätt liten del som blir värme från en motor som inte belastas av nått.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Joe

#23 » 21:44:31, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att du formulerade dåligt.
Låg belastning: Mindre mängd bränsle (energi) in = mindre mängd värme (energi) ut
Det är inte så att majoriteten av bränslet blir något annat än värme i en förbränningsmotor bara för den är utan yttre belastning.

Men visst vill man höja effektuttaget(belastningen) så kan man tex pumpa vattnet mot en strypning, då får man direkt en temperaturhöjning på vattnet utan att blanda in omvandling till andra energiformer(el).
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

toker

#24 » 22:04:18, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkert svårt att svara på men hur mycket värme blir det av 1 liter bensin ? I det här fallet som nöd drift antar jag att förbrukningen är mindre viktig enkelhet och drift säkerhet går nog före.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Joe

#25 » 23:09:08, 19-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

9,1kWh per liter https://spbi.se/uppslagsverk/fakta/bera ... demission/

Totala verkningsgraden blir avsevärt mycket bättre med att värma upp vattnet direkt än att gå via el.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Simnil (trådstartaren)

#26 » 13:15:48, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg.

Japp, det är jordvärme jag har och tycker det vore enkelt att bara sätta in en 16A handske på värmepumpens anslutning som man kan dra ut och sätta i ett elverk om det skulle knipa. Hur vedeldningen kom in i samtalet; Andra här har föreslagit olika varianter av vedeldning som backup, jag vill nog påstå att det är "ogörligt", eller i alla fall ordentligt besvärligt.
Jag ska lusläsa manualen och se vad det står angående pumpens effektkrav

Fosson: 6kW bör räcka att hålla "näsan över vattenytan". Hjälpeldning inne i myskaminen, (plåtpryttel som inte "tål" kontinuerlig eldning), samt att elverket får stå och gå inne i garaget, med avgasrör ut, så verkets kylluft tas om hand i garaget så bör jag klara mig på det, om inte i evighet så i alla fall ett antal dagar.

Joe: jag misstänker det handlar om storleken gammelrysk stridsbåtsmotor man skulle behöva för att motorns kylvatten skulle räcka för att värma kåk och garage. Särskilt om motorn går obelastad.

Det finns en fördel till med att kunna nödköra ordinarie värmeanläggning hellre än att ha en separat nödanläggning och det är att man inte behöver komma ihåg att provköra/serva en grej till med jämna mellanrum även om den inte används. Ponera att man sätter in en separat elpatron med cirk-pump. Den pumpen lär behöva köras då och då även om den inte används bara för att den inte ska ha rostat ihop den dagen den verkligen behövs. Jag vet inte hur det är med er övriga men jag skulle nog komma ihåg att göra det några gånger i början för att sen "förtränga" det...

Vad det gäller effektivitet så även om ett bensinelverk skulle kosta några hundra per dygn att köra så är det värt det om man slipper en frysning.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

dc_lindberg

#27 » 14:37:47, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM jag fattat rätt så oscillerar nätet mellan ca 210-260V, med en "normal spänning" idag på 240V.
Vi -hade- 220V normalspänning i Sverige, men den höjdes ju som bekant med 20V för ngr år sedan.
=> drar slutsatsen att el-komponenter måste ha en inbyggd tålighet på minst 10% +/- normalspänningen.
Fråga: hur stor är den maximala toleransen hos de förbrukare som kan/får kopplas in på/mot nätet?

Gällande strömspikar så är nätet ÖKÄNT för att skicka ut sådana å bränna användarnas elektroniska utrustning... mest förekommande under högsommaren och skylls då på blixten/åskan...

OM det är de 2 parametrarna som är av betydelse för din anläggning, så... tror jag nog att ett eget elverk med äkta sinuskurva nog har betydligt renare ström än det du får från de 2 hålen i väggen...
;-)


Kommentarer, råd och förslag kan vara mycket välmenande, men lyhördheten för de begränsningar som frågeställaren presenterat kan ibland vara lite lomhört...
:vissla:

Finns en tråd här på Maskinisten med "exakt" den lösning som du frågar efter.
Den skrevs när Krokodilen var som mest aktiv. Tror det var kring 2012-2014.
Självklart skall du ha en snabbkoppling (mitt sätt att se på det) - en handske; klart! MEN... så tillåter inte myndigheterna oss att göra... med 3-fas... försök hitta tråden. Den tog upp alla de problem, och lösningar (!) som detta med extern reservelkraft skapar.
I grunden kan jag bara hålla med regelverket - "idiot säkert" ska det vara. Detta kräver dock att elektrikern är alla annat än en... ;-)

Gällande cirk-pump.
Flera har svarat i år samma sak som jag svarar: jag kopplade ur min från pannan => stickkontakt istället => går elen => reservkraft från batteri med inverter = klarar mig nått dygn i ett akut läge på det.
NB! Det viktigaste för att motverka frostskador är att vätskan cirkulerar! Därav prio 1 = ström till cirk pump!

Nu spinner väl din tråd vidare i:
- sökande efter lämpligt el-verk?
- botaniserande i regleverk och produkter (hårdvara) för att få/kunna koppla in reservelverket -säkert- ?
=> med spänning följer jag denna utveckling (=läser och lär för eget intresse och eget behov av motsvarande installation)
:popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Joe

#28 » 14:54:51, 20-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

400V 16A ~11kW skulle kunna ge 33kW värme efter VP.
33kW ~45hk Mao inte särskilt stor motor.

Provkörning lär du behöva vare sig motorn driver en generator eller värmer vattnet direkt.

Dock så är den enda lösningen för just dig är att du skaffar ett elverk.

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se