Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Spara solenergi i alkohol

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#1 » 18:51:12, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat mycket på hur man ska lagra solenergin från sommaren till vintern...

Solpaneler --> elektrolys --> vätgas lagras under högt tryck med alla problem som det innebär. Tillexempel kraftiga tryckkärl och problem med att vätgasen läcker ut på grund av små molekyler.

Så jag undrar om det inte rent praktiskt skulle gå att omvandla vätgasen till en alkohol tillexempel metanol. Koldioxid finns ju i luften. Vad behöver man mer? Syre... Finns också i luften.

Och så mycket enklare att lagra en alkohol än en gas.

Sedan kan man helt enkelt bränna alkoholen eller varför inte "cracka" den till vätgas mm när den ska användas igen och stoppa den i en bränslecell. Helt klart får man ju mera förluster när det ska omvandlas hit och dit. Men om det håller ner kostnaden för förvaring kan man ju ta lite förlust så att säga. Nu har jag inte kollat hur volym kontra energiinnehåll ser ut för metanol kontra komprimerad vätgas. Men det handlar ju även om hur avancerad behållaren är. Lagra en alkohol i en tank bakom garaget vore ju inget större problem.

Är det någon som har koll på vad som krävs för att få en sådan tanke att fungera? Det är inget jag har tänkt att bygga själv. Funderar bara på om det överhuvudtaget är möjligt.

Hur omvandlar man tillexempel vätgas till en alkohol?

CH4OH är väl metanol?? Kol väte och syre... Krävs det att man tillför energi för att få till denna förening?

Ja lite tankar, en gnutta diskussion vore kul.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



SvampenT15

#2 » 20:41:08, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja alltså jag kan inget om hur man omvandlar saker eller gaser osv. Men vätgas kan driva vad som helst alla fordon tex. Å om man kan lösa förvaringen och ev transporter av den i annan form tex alkohol i någon form låter för mig rimligt. Och om man kan använda solen som energi för framställningen, Ja då kan man väl ta lite förluster på vägen. Vätgas kan ju redan användas i bilar. Och är väl bland det renaste man kan köra på. Jag har hört att det pågår forskning om detta . Ser med intresse fram mot en framkomlig lösning.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

torbjorn_forsman

#3 » 21:00:05, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 80-talet höll man ju på med att försöka köra kolvmotorer på vätgas. Olle Tegström i Härnösand producerade vätgas med elektrolyscell och el från eget vindkraftverk, och använde gasen dels för uppvärmningsändamål och dels för att köra en konverterad Saab 900.
Det fanns också vätgasdrivna bussar igång på många håll.
Men det visade sig att vätgasdriften inte alls var fri från problem. Framför allt ställde det till bekymmer att avgaserna i stort sett enbart består av vattenånga och att avgastemperaturen är ganska låg. Man fick mycket problem med kondensvatten i motoroljan och stort slitage på cylindrar och kolvringar eftersom avgaserna har hög daggpunkt och kondensvatten hela tiden fälls ut i cylindrarna även om man har fått upp motorn i normal temp på 80-90 grader i kylvattnet. Man kan säga att ur smörj- och kondenssynpunkt så är livet ungefär lika otrevligt för en väl varmkörd vätgasmotor som för en bensinmotor direkt efter kallstart.
Ett annat problem som har uppmärksammats på senare år är att det ställer till problem att vätgas förbränns så mycket snabbare än vad bensin och andra kolväten gör. Det leder till höga kväveoxidutsläpp (alltså samma problem som i Dieselgate) . Och de metoder som fungerar för att hålla ner kväveoxiderna på en bensinmotor (EGR, låg kompression, sen tändning osv) är inte så effektiva på vätgas. Den tvära förbränningen och tryckstötarna kan också ställa till med motorskador (ungefär som på en spikande bensinmotor) - sprickor i kolvar, skurna kolvbultslager, läckande topplockspackning mm.

Om man ska driva bilar på vätgas så ska man alltså inte försöka sig på att använda kolvmotorer, utan då är det bränslecell och elmotor som gäller. Men problemet med att förvara gaser under högt tryck kvarstår. Vätgasen är ju så lätt (låg densitet) att det krävs extremt höga tryck för att man ska kunna få med sig en användbar mängd vätgas i en måttligt stor tank. Energitätheten blir mycket bättre om man väljer en kolvätegas - t ex metan (biogas), acetylen eller propan. Och dessa gaser går dessutom bra att använda i kolvmotorer. Möjligen ska man vara skeptisk till metan, som är svår att förbränna fullständigt och som dessutom en vanlig katalysator inte klarar att ta hand om resterna av. Funderar man sedan på riskerna med att ha alltför många fordon med gastankar under högt tryck i trafiken, så kanske det slutar med att det hela anses för farligt i slutänden. Det smäller och brinner rätt ofta redan i de fåtaliga biogasfordon som finns idag.

Ska man göra ett kolväte av vätgas så måste kol tillföras på ett eller annat sätt. En möjlighet är att göra s k syntesgas genom att blanda vätgasen med koloxid, och köra den genom en katalysator (Fischer-Tropsch) eller hydreringsprocess. Alltså ungefär samma process som används för att göra HVO-diesel eller som tyskarna använde för att göra syntetisk bensin under andra världskriget.
Genom att dryga ut koloxidhaltig gas som man får från t ex ett gengasaggregat eller masugn med vätgas från annat håll, så kanske man kan undvika en del av alla de problem man har haft när man försöker göra syntetiska bränslen från biomassa.

8 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#4 » 21:08:55, 03-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

tronde

#5 » 02:41:05, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut.Karlsson skrev:Har funderat mycket på hur man ska lagra solenergin från sommaren till vintern...

Solpaneler --> elektrolys --> vätgas lagras under högt tryck med alla problem som det innebär. Tillexempel kraftiga tryckkärl och problem med att vätgasen läcker ut på grund av små molekyler./Knut


Jeg tror ikke du skal lage den tanken selv...
Hydrogen er ikke for amatører.


https://www.nrk.no/norge/eksplosjon-ved ... 1.14582914
https://www.tu.no/artikler/eksplosjonen ... ere/467656
https://www.tu.no/artikler/slik-startet ... ika/468765
https://www.tu.no/artikler/uno-x-en-plu ... jon/468735


Salt er en mulig lagringsform
https://group.vattenfall.com/se/nyheter ... k-i-berlin

Det er jo kommersielle produkter som lagrer energi i natriumacetat
https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumacetat

Du får kjøpe en pall med håndvarmere, og gjøre noen forsøk. Det kan være noen utfordringer for å unngå at alt sammen "går av" samtidig. Det skal lite til for å trigge en håndvarmer, og med en større mengde natriumacetat blir det fort veldig varmt.

Det er mange spennende muligheter for å lagre solenergi, men prisen er ikke helt gunstig enda.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#6 » 11:56:51, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju en fungerande process för att lagra solenergi. Växter kallas de. Vill man få över det de producerar till någon alkohol så går det också. Idag är det svårt att konkurrera när det gäller effektivitet och ekonomi med att göra det på nåt annat sätt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Göran Ekman

#7 » 12:39:45, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Det finns ju en fungerande process för att lagra solenergi. Växter kallas de. Vill man få över det de producerar till någon alkohol så går det också. Idag är det svårt att konkurrera när det gäller effektivitet och ekonomi med att göra det på nåt annat sätt.

Tänker du på det som kallad fotosyntes?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Bygert

#8 » 13:41:29, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Tänker du på det som kallad fotosyntes?
Göran i Björnarbo


Jo, just det.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Ptr

#9 » 20:41:17, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låginblndning var i ropet ett tag bla för biogas i traktorer - men vart försann det spåret. Var ju en god taneka att inte blanda in mer än att det inte behövde byggas om nära nog alls, eller åtminstonne måttligt.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

torbjorn_forsman

#10 » 21:40:06, 04-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker du på s k blandgasdrift eller dieselgasdrift? De idéerna var på tal en gång i tiden, men att köra en dieselmotor på det sättet är ungefär liktydigt med att köra den på startgas. Mycket stor risk för motorskador, mycket otrevliga avgasutsläpp (framför allt extremt höga NOx-värden), och dålig bränsleekonomi. Duger möjligen som en ren nödfallsåtgärd vid en plötslig bränslekris, men det är inget man tar till under ordnade former och som långsiktig lösning.

Biogas (metan) gör sig mycket bättre i en fjärrvärmepanna än som bränsle för kolvmotorer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#11 » 11:16:07, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en gynnare i media från Schweiz sista veckan i Juni/första i Juli 2019. Som -har- lyckats med konsten att lagra sommarens värme till vintern.

Kryptiska inslaget surrade om att han förvarar värmen i -vatten- (nämndes inte om vattnet var rent vatten, alkohol eller annan vätska) i stort vattenmagasin.
Han har för avsikt att bygga en anläggning (villa?) i Sverige (Dalarna/Jämtland?) för att visa och bevisa att motsvarande -går- att göra här.
Dock sa han sig vara bekymrad över att man troligtvis måste ha betydligt större vattenmagasin och avsevärt kraftigta solpaneler.
...utan referenser...(för det presenterades inga i inslaget/artikeln) så blir detta mera av en 1:a april historie än något annat... Kan dock vara intressant å följa "spektaklet" o se hur det går :-)

Finns många som testat olika versioner av detta.
En ökenversion (USA?) var att pumpa ned varmluft i en "sten bädd" under huset. Det har också testats med stora vattentankar under/i källare (USA? -70-80:talen?).

Matematiskt går det lätt att beräkna den mängd energi som behövs.
Problemet är inte insamling, problemet är förlust av insamlad energi över tid...
90-95'C vatten är vad gynnarn har i sina tankar, sas/skrevs det. Men hur länge kan man hålla vatten tillräckligt varmt i en tank för att kunna få användning av värmen i vattnet?... Detta men 4-6 månader (som krävs för i TS fråga, låter i högsta grad osannolikt för mig som inte alls kan detta område/denna bransch...).
De ack-tankar som vi har till våra uppvärmningssystem håller ju inte värmen mer än några få dagar ju...

...luktar som om en hund är begravd i detta...
Men, varför inte, det -kanske- går på nått sätt? Det gick inte med teknologin på 70-80:talet.

Man ska dock inte göra som en Österrikare (bonde) som jag träffade 1984/85.
Han ställde ett par oljefat fyllda med vatten i sitt växthus och bevisade att man inte fick ut någon värme i växthuset över natten från den insamlade värmen i vattnet i oljefaten... (jo, han -var- högintelligent, men i den här frågan så fanns ett litet förståelsehål om grundläggande fysik...). Oljefaten var ju oisolerade ju!... o han hade inga assisterande solfångare... Hans vattenvärmekälla anpassade ju tempen hela tiden till omgivningstempen...

Som spinn-off i denna fråga.
Jag -har- funderat på att pumpa ned varmluften från vinden i dräneringen, så länge som den tempen är högre än värmen i jorden runt dräneringen.
Detta -borde- leda till en marginell höjning av tempen i jorden rund grunden => vilken förväntas ge en marginell sänkning av uppvärmningsbehovet av källaren, dvs huset.
Jo då! Planen finns. Anslutningar finns. Det som inte finns är termostatstyrning och rör. Fläktar har jag inte heller, men Biltemas 100mm's eller PAX original tänker jag mig, alternativt motsvarande rörfläkt.
Är det någon som testat detta?
Resultat?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#12 » 12:26:54, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon gång på 80- eller 90-talet gjordes ett experiment med en solfångaranläggning och värmelager i bergrum för att ge fjärrvärme till ett bostadsområde i ett samhälle norr om Uppsala. Undrar om det kan ha varit Storvreta? Jag tror det var Vattenfall som låg bakom det hela. Tekniskt sett fungerade det utmärkt, enda problemet var att solfångarna drog till sig vandaler och reparationskostnaderna blev för höga. Så det slutade med att bostadsområdet fick värmas av en vanlig panncentral istället. Bergrummet stod oanvänt och fyllt med varmvatten i uppåt 10 år, innan man kom på ett nytt användningsområde som "ackumulatortank" när Uppsalas fjärrvärmenät hade nått dit ut. Då, efter 10 år för fäfot, visade det sig att vattnet i bergrummet fortfarande höll en temperatur uppåt 40 grader!

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#13 » 13:17:27, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan!
Nu blev det intressant TF!
Vattenmagasinet måste väl rimligtvis varit isolerat på något sätt, eller räckte det med enbart tätningen (antar man gjöt ett rum med vattentät betong) ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tronde

#14 » 16:47:23, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er noe å finne på nettet om anlegget i Storvreta / Lyckebo.

Jeg et ikke så kjent i Sverige at jeg kan sortere ut hva som er mest interessant, men vedlagte pdf sier noe.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#15 » 11:08:19, 09-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en andel i ett pumpkraftverk.
- det går att göra alkohol av el men vägen är lång och krånglig med dålig verkningsgrad.
Bättre att direkt göra kolväten ur co2 från luften men även det är inte genomförbart i hemma skala.
- solcellerna spar sin energi till vintern redan idag genom att ersätta uttag av vatten ( magasin ) och biobränsle sommartid som kan sparas till vintern.
detta kommer att bidra till att hålla priserna på råkraft lägre så i princip så lagrar du redan, sen får du köpa tillbaka din el med en "förråds" avgift.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se