Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Laddomat, shuntar mm

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 23:29:17, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utdelat från denna tråd:
[Allmänt] PLC styrning av värmesystem(inkl lambdareglerad fläkt) [projekt #312]
/M


magloman skrev:steg II:
bygga egen "laddomat"
alltså styra circulationspumpen mellan pannan o tanken samt shunten som ser till att pannan alltid har perfekt arbetstemperatur


Eftersom jag har hållt på med en laddomat idag och till att börja med inte var så imponerad av funktionen så

Om man nu styr cirkpumpen. Varför skall man ha en shunt?

Det "enda" shunten gör är att kunna köra cirkpumpen på konstant hastighet. Eller så har jag missat något viktigt.
Reglerar man cirkpumpens flöde från stillastående till högt så håller man ju konstant panntemperatur.

Fast en reglerbar cirkpump kanske är dyrare än cirkpump + shunt + shuntmotor.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



magloman

#2 » 00:18:07, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du blandar ihop äpplen och päron här.

Shunten jag ska styra är till radiatorkretsen. man vill hålla så låg framledningstemp som möjligt för att minska förlusterna.
Att slå av o på en circpump gör den kortlivad. Dom är gjorda för att gå hela tiden. Sen får man problem med luft och sånt då också.

Circpumpen mellan panna o tank behöver dock inte gå när pannan inte avger nån värme längre. Då kyler den tanken.

Rätt inkopplat är en laddomat väldigt bra för miljön, bränslekonomin och komforten.

Ett system kan aldrig bli bättre än hur det är inkopplat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_ (trådstartaren)

#3 » 19:19:25, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har ju en laddomat installerad nu, för att hålla pannan (i mitt fall ) på 63 grader.
Laddomaten har en cirkpump som går när pannan är igång.
Så den kommer att starta/stoppa var dag.

Enligt uppgift så kommer acctankens vatten att bli "jämnvarmt" om laddomatens cirkpump är på 24/7.
Man får då ingen skiktning i tanken och sämre verkningsgrad

Sen så har man en shunt från acctanken ut till radiatorerna men den sitter på acctanken och inte på laddomaten.
Så jag vet inte hur jag har blandat ihop äpplena med pärona efterom inget av texten pratar om radiatorer?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#4 » 19:32:13, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske nåt gammalt jag skrivit för tio år sen??

63 grader låter lite! Den ska nog ligga på 90 grader för å va effektiv. Risk du får tjärbildning mm annars
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_ (trådstartaren)

#5 » 00:13:15, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är lågt med 63 grader, men så är det en pannan i köket som rymmer typ 20l ved i 35cm längd.
Till dessa pannor är det rekommenderat 63 grader.
Sedan får jag inte frun att elda upp den i 80-90 grader.
Men jag kan avslöja att tjära finns det innan :-)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#6 » 17:29:30, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:63 grader låter lite! Den ska nog ligga på 90 grader för å va effektiv. Risk du får tjärbildning mm annars


Det tar en stund, men frågor ligger alltid och gror i bakgrunden.

Ser inte varför det skulle bli mer tjära i pannan om man tillverkar 60 gradit vatten mot om man tillverkar 90 grader.
Är det för att vattnet kyler pannväggarna mera?

För när det gäller dragluckan så står den ju "still" eftersom laddomaten styr panntemperaturen.
Så elden brinner ju lika oavsett om jag väljer 60 eller 90 grader.
Skall jag få mera "brasa" så måste jag öppna nedre lucka på glänt. Då blir det drag... Laddomat på lägsta fart orkar då inte hålla nere tempen på pannan.
Men dragluckans position kan vara helt öppen. Då är det inga problem för laddomaten att mata in vatten för att hålla 63 grader.

Nu kan jag inte mäta rökgastemp. Men den är nog varm oavsett 63 eller 90 grader. Verkningsgraden på en kökspanna från 1958 är nog inte i ekoklass A
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#7 » 18:20:37, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte din panna men på en atmos som bara går i 60grader bildas tjära i förbränningsutrymmet.

Vid temperaturer runt 100 grader hålls den ren. Även såklart byggd för det.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ac tc

#8 » 10:18:37, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Jo jag har ju en laddomat installerad nu, för att hålla pannan (i mitt fall ) på 63 grader.
Laddomaten har en cirkpump som går när pannan är igång.
Så den kommer att starta/stoppa var dag.

- skaffa en 73 graders teromstat så blir det bättre, är det verkligen en 63 graders i?

QV_ skrev:Enligt uppgift så kommer acctankens vatten att bli "jämnvarmt" om laddomatens cirkpump är på 24/7.
Man får då ingen skiktning i tanken och sämre verkningsgrad

- du får 63 grader i hela tanken sedan stänger termostaten och laddomaten pumpar bara runt i spisen.

QV_ skrev:Sen så har man en shunt från acctanken ut till radiatorerna men den sitter på acctanken och inte på laddomaten.
Så jag vet inte hur jag har blandat ihop äpplena med pärona efterom inget av texten pratar om radiatorer?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

QV_ (trådstartaren)

#9 » 14:35:43, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:[
- du får 63 grader i hela tanken sedan stänger termostaten och laddomaten pumpar bara runt i spisen.


Det är inte så min laddomat fungerar.

Den vill hålla 63 grader i pannan genom att kyla den med returvattnet.
Är pannan under 63 grader så kommer inget returvatten in.
Är den över 63 grader så matas det in returvatten.
När returen är 63 grader så kommer tempen ut från pannan att öka eftersom returen inte kan kyla ner till 63 grader.

Detta ovan är konstaterat praktiskt!

https://www.rinkabyror.se/artikel/laddo ... ron-63-gr/
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#10 » 14:41:04, 11-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En laddomat skall monteras i nivå med returen och acctanken skall vara i samma nivå som pannan.

Min laddomat sitter ovanför pannans topp och acctanken är i källaren.

Så när termostaten stänger (under 63 grader) så matar cirkpumpen vattnet "baklänges"
Den tar in vatten från acctankens topp och matar ut pannvatten i returen...
Skulle jag montera en backventil så kanske funktionen på laddomaten blir som beskrivet i bruks.
Just nu är installationen "fel" och des beteende sissodär. Men det fungerar som tänkt ovan 63 grader.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se