Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

vattenburen värme konvertering funderingar

73 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

b202 (trådstartaren)

#61 » 11:48:08, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nejdå..3 st kakelugnar är kvar

1 person gillar det här inlägget.
b202
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:29, 30-05-2014
Ort: krononberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Major 4000 -68



toker

#62 » 12:19:40, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:
toker skrev:Ja har man vv beredning direkt i tanken då får man helt enkelt välja fast kondensering. Hur tänker du styra när vp ska gå eller inte gå om nu elpriserna skulle variera kraftigt ? Det finns i dag värmepumpar som är uppkopplade mot nätet och har koll på elpriset och dom styrs inte bara av högsta pris utan även när det är lite lägre pris men i dag finns nog ingen lönsamhet för en villa eftersom förbrukningen är för låg. En annan sak man diskuterat är ju avgift på el beroende på maxförbrukning per timme då kan man låta vp stå när motorvärmaren går och låta den köra i kapp senare men då gäller nog också att man har dimensionerat vp så den klarar hela husets värme så ingen elpatron går in och ställer till det.


Tänker mig tidsstyrd kondensering som ett alternativ, t.ex. att måltemperaturen är 7-10 grader högre mellan 24:00 och 06:00 men det finns nog smartare system för detta. Om man har en värmepump som får information om elpris, nyttjad totaleffekt i hushållet, prognostiserat värmebehov, temperaturer ute och inne och väderprognos för det närmsta dygnet så bör det inte vara så svårt för en intresserad programmerare att ordna en programvara som gör det bästa med informationen.

Väderprognos för styrning av värme har SMHI jobbat med i bortåt 10 år. Prognostiserat värmebehov borde ett värmesystem kunna lära sig själv. Resten är som du skriver nästan standard på moderna pumpar.

När kommunhuset renoverades för 15 år sedan så kopplade man bort den extra accumulatortanken som bara hade som uppgift att laddas med el under natten så detta med nattariff är inga nymodigheter utan var av största intresse redan för 50 år sedan.

Att värma en tank med elpatron på natten på grund av natt tarif är en hel annan sak än att värma med värmepump på natten eftersom cop sjunker och slitaget öka så måste skillnaden i elpris vara större än om man värmer med el. Om jag inte minns fel så måste man ha abonnemang för att ta del av elpriset på börsen för att kunna köra vp direkt mot priset det är ett problem för privata för man spar för lite men tex ett kommunhus med hög förbrukning kan säkert dra nytta av ett sånt abonnemang liksom väderprognos också är för en vanlig villa elen är helt enkelt för billig.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

busholle

#63 » 14:06:36, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev: Om jag inte minns fel så måste man ha abonnemang för att ta del av elpriset på börsen för att kunna köra vp direkt mot priset det är ett problem för privata för man spar för lite men tex ett kommunhus med hög förbrukning kan säkert dra nytta av ett sånt abonnemang liksom väderprognos också är för en vanlig villa elen är helt enkelt för billig.


Än så länge men den som lever får se...

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Ove.G

#64 » 15:45:18, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

El från greenly enligt rådande elpris för varje timme.
Samt du kan se priset och din förbrukning löpande, även prognos på kommande elpris.
Inget påslag på nordpolpris.
Genom deras App.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

dc_lindberg

#65 » 19:22:10, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://poesie.webnet.fr/lesgrandsclass ... _la_fourmi
...
Det är för mycket tänkande som syrsan... blicken behöver lyftas o tanken behöver göra som myran...

Vad vi har -idag- är inte vad vi får i morgon.
Om alla lever i nuet, så kommer ingen att klara morgondagen... de av oss som lever som myran missar det som syrsan njuter av i nuet vilket kommer att kosta den livet se´n...

Jag börjar känna mig mycket gammal i detta forum... eller är det bara så att jag tillhör ett fåtal som -minns- ?
Att elen är "billig" idag, betyder inte att den kommer att vara det ens om ett ½ år!
- oljekrisen 1973; har ni redan glömt den?!
- ved-skatte-vansinnet som rådde under 1970-80:talen; har ni redan glömt det?!
- el-pris chock höjningen som skedde kring 1992; har ni redan glömt det?!
- oljepris vansinnet som slog igång 2003 och urartade fullständigt 2004; är det redan glömt?!
- chock höjningarna av nätavgifterna som kommit efter man förbjöd glödlampan och folk börjat byta ut direktverkande el mot LVP, LVVP, BVP, MVP; har ni -verkligen- -redan- glömt det?!!!
Detta är ju praktexempel på Djurfarmens "lagar"...

TS har ett intressant projekt. Det tar hänsyn till driftfunktion, framtida kostnader och bekvämlighet.
Att det just idag, i en modern fastighet (super tät, super isolerad), är bäst ekonomi med någon form av värmepump som drivs enligt flytande kondenserings principen är en helt annan sak! För TS's skull, kan tråden återgå till att fokusera på TS´s funderingar, planer och projekt, med svar och kommentarer som fokuserar på detta?

Jag fick motsvarande reaktioner när jag sa att jag -ska- -ha- vedpanna och att den skall kompletteras med annan energikälla, gärna solpaneler (vilket heller inte faller i god jord kommentarsmässigt) och kanske (vilket det nu blir) LVVP. De svar jag fick var "man/du ska ha BVP" - något som kräver bygglov och som inte får borras närmare än 10m till brunn/vattentäkt, vilket gör det omöjligt för mig att ens överväga! Några få, en del av dem har svarat här i denna tråd till TS, stöttade mig i mitt sätt att vilja ha "hängslen och svångrem". Visst 2 pannor kostar nästan x2 mot en; men det ger en flexibilitet som man i annat fall inte får. Gällande solpaneler som krävde de bygglov, så de blev diskvalificerade... nu har boverkat ändrat detta, men kommunerna gör som de vill, vilket försvårar eller omöjliggör solpaneler för min del (än så länge).

TS har några knepiga knutar att bolla med oss. Låt oss fokuser på TS frågor istället för att söka pådyvla våra egna åsikter ;-)

A) kan man dra rökgången ned genom skortsens sockeln, så man kan ha pannan i källaren?
(förstod jag denna fråga rätt TS?)
B) reaktivera 3 kakelugnar
C) reaktivera minst 1 av 2 vedspisar
D) ett lagom ack-vatten-system; utbyggbart med tiden med andra energikällor
E) ?

Vad säger Maskinisten om hur många m3 som ack-tankarna bör vara på, och varför?
Det jag fått höra är att "tum regeln" är 1m3/100m2 bostads-/golvyta. Stämmer detta? Vad baseras beräkningarna på?

En annan tumregel jag hört är att man vill dimensionera systemen så att man kan få 100W/m2. Stämmer detta?
Hur tänker man dessa beräkningar?

Ska huset användas som "ett öppet rum" eller skall alla rum kunna stängas med dörr, så att man skapar en "bikupa" av huset?
Finns det beräkningskalkyler för dessa olika utformning av bostaden?

Placering av ack-tankar.
Det jag fått lära mig är att "de måste stå så nära varandra som möjligt", eller man riskerar underliga fenomen med vattenströmningar.
...men... ?... har aldrig fått läsa om ens en -studie- som bekräftar detta påstående... o när det inte ens finns en enda observationsstudie presenterad... då börjar man undra om det trots allt är en "Vandrings historie"...
Vad finns det för erfarenhet om tankarnas placering, antal, volym, utformning, osv?

Tyvärr så har BoVerket infört att tankarna måste vara tryck/spräng provade och godkända... inte för att jag kan förstå hur de tänker, men det finns säkert något logiskt resonemang bakom... Hur påverkar detta TS problem lösningar?

TS fråga började egentligen med rördragningsfråga:

Lite redigerad:
b202 skrev:Hur skall man egentligen tänka kring konvertering till vattenburen värme?

Jag har: Hus 2 plan med liten källare typ jordkällare, men med en dörr och full ståhöjd, ca 13kvm (ungf) precis snett under skorstensfundament. Vatten och el där ,ett slags betonggolv,
men inget avlopp.

Finns möjlighet att borra sig upp till skorsten för rökrör. (delvis förberet men röret kommer att gå lite igenom köket!

Ett stort fristående garage (1 meter från hus) med möjlighet till panna och flera acctankar och även möjlighet till solvärme på tak.
Gynnsamt solläge.
Men inget avlopp.

Vidare så har jag 3 st kakelugnar och renoverad skorsten med insatsrör.

Nu till den svåra biten. Vart är det bäst att ha panna och tankar?
Har räknat ut att jag borde ha en panna på runt 35 kwh och tankar på minst 3 kubik (gärna tekniktank)


Ser jag nu rätt i att det största/första problemet är att ordna med avlopp, både i källaren och i garaget?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#66 » 19:35:59, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju få som bygger värme system som ska hålla massor med med år tiden går och man får byta värme källa efter 15 år eller såoch det är väl inte så konstigt tråden hamnar lite off topic när du kommer med påståenden som inte riktigt stämmer men tillbaka till TS system. Man bör ha 150 mm skorsten till de flesta pannor går kanske lösa med fläkt men blir ju en grej till som ska dit. Tryckprovade tankar är säkert bra men tror ingen kollar dom och köper man fabriks tankar är dom tryckta bygger man själv får man se till att göra rätt. Avlopp bör finnas i pannrum går naturligtvis utan också framförallt om man har slingor eller TVA men avlopp bör finnas.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

b202 (trådstartaren)

#67 » 19:50:48, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Tack för supporten!!!!
Alltså jag åker nu på 3 kakelugnar som fungerar bra.
Avloppet skiter jag i men!!!! Tänkte ha en länspump med någon slags nivågivare ifall någon klagar!!
Just nu har jag bokat tid med en annan skorstens murare från E-butik.
Alltså min gamla 80 åriga granne har samma typ av hus och gjorde denna opreation i källaren ,själv!!!!!,på 70 talet.
Bilade alltså sig till botten o upp till murstock.
O han har i n t e ståhöjd i källaren.!!!!
Ni skulle se rörmokeriet!!!!världsklass!
Tänk att acctankar slår i taket..nästan!!
Nåja, murare n skulle dyka upp nästa vecka!
Och det blir krona eller klave på pessimist vadet...
Mvh!!!!glad helg!

1 person gillar det här inlägget.
b202
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:29, 30-05-2014
Ort: krononberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Major 4000 -68

dc_lindberg

#68 » 20:10:48, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
Oj vad väl genomtänkt!
Det där med ("brunn" ?) och länspump, vilken tanke/idé! = "problem löst" :thummar:

O vilken support!
...naje...fusk då! Att ha en granne vars motsvarande arbete du kan "plagiera" :skratta3:

Får du - ska du absolut ha solpaneler!
Några Maskinister har beskrivit i annan tråd hur väl de fungerar - o det är långt bättre än "kalkylerna".
Godvän till mig i Sörping har haft 2st solpaneler inkopplade som luftvärmare. +70'C har jag sett med egna ögon att de ger redan i april när solen ligger på. Undrar givetvis vad paneler som är gjorda för att värma inomhusluften då skulle klara av att ge!... O allt han gjorde var att bara roa sig med att koppla in dem med luft bara för skojs skull (han har inte vattenburen värme i det hus där de monterade på taket - hade han haft det så hade han ju använt dem med vätska istället).

=> därmed kommer min "motfråga".
Vad krävs egentligen i material för att göra sina egna solfångare?
Kan man motivera den kostnaden? Vad kostar färdiga solfångare?
(jag är helt okunnig rörande solpaneler och solfångare, både gällande priser och tillverkare; min enda källa är youtube (än så länge))
Att tillverka dina egna solfångare, är det något du funderat kring, eller är planen att köpa färdiga?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#69 » 20:13:47, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

b202 skrev:Hej!
Tack för supporten!!!!
Alltså jag åker nu på 3 kakelugnar som fungerar bra.
Avloppet skiter jag i men!!!! Tänkte ha en länspump med någon slags nivågivare ifall någon klagar!!
Just nu har jag bokat tid med en annan skorstens murare från E-butik.
Alltså min gamla 80 åriga granne har samma typ av hus och gjorde denna opreation i källaren ,själv!!!!!,på 70 talet.
Bilade alltså sig till botten o upp till murstock.
O han har i n t e ståhöjd i källaren.!!!!
Ni skulle se rörmokeriet!!!!världsklass!
Tänk att acctankar slår i taket..nästan!!
Nåja, murare n skulle dyka upp nästa vecka!
Och det blir krona eller klave på pessimist vadet...
Mvh!!!!glad helg!
Det är inte helt ovanligt att själva hålet i skorsten går längre ner än där nånting finns anslutet i dag så det kan mycket väl gå att gå in med en pipa mot befintlig skorsten nere i källaren men det ser man ju på platsen sen hur det funkar med 110 mm kan du ju kolla med sotarn.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker

#70 » 20:15:02, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: :buga:
Oj vad väl genomtänkt!
Det där med ("brunn" ?) och länspump, vilken tanke/idé! = "problem löst" :thummar:

O vilken support!
...naje...fusk då! Att ha en granne vars motsvarande arbete du kan "plagiera" :skratta3:

Får du - ska du absolut ha solpaneler!
Några Maskinister har beskrivit i annan tråd hur väl de fungerar - o det är långt bättre än "kalkylerna".
Godvän till mig i Sörping har haft 2st solpaneler inkopplade som luftvärmare. +70'C har jag sett med egna ögon att de ger redan i april när solen ligger på. Undrar givetvis vad paneler som är gjorda för att värma inomhusluften då skulle klara av att ge!... O allt han gjorde var att bara roa sig med att koppla in dem med luft bara för skojs skull (han har inte vattenburen värme i det hus där de monterade på taket - hade han haft det så hade han ju använt dem med vätska istället).

=> därmed kommer min "motfråga".
Vad krävs egentligen i material för att göra sina egna solfångare?
Kan man motivera den kostnaden? Vad kostar färdiga solfångare?
(jag är helt okunnig rörande solpaneler och solfångare, både gällande priser och tillverkare; min enda källa är youtube (än så länge))
Att tillverka dina egna solfångare, är det något du funderat kring, eller är planen att köpa färdiga?

Att ge hög temp är en sak men hur mycket effekt gav dom ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

b202 (trådstartaren)

#71 » 20:54:26, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang solvärme så hittade jag allt här för ca 5 år sedan i en mkt bra tråd
Samma setup som jag fast där var kökspannan kvar. Den byttes ut och sedan hittade han en solfångare på skroten tror jag.????
Den ställdes på backen utanför huset o så klart funka över förväntan
Den tråden skall jag försöka länka till så kan det inspirera fler
b202
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:29, 30-05-2014
Ort: krononberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Major 4000 -68

dc_lindberg

#72 » 20:58:03, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra motfråga Toker.
För TS del i sina funderingar är din fråga mitt i prick :-)
2st paneler, 200x100, eller är de 250x100? Ngt i den storleken.

Min gode vän är på G att riva dän dem eftersom de inte tillför något, utan bara kostar att driva (som han ser det idag).
Jag -bad- honom att först byta ut fläkten som han använder, 125W mot en "badrumsfläkt" från ex., Biltema för 100-150kr. Han har för hög genomströmningshastighet på luften, och driftkostnaden för fläkten är på tok för hög.
Eftersom solfångarna var gratis, och fläkten var gratis, så blev installationen ändock till en försvarbar kostnad.

70'C är mycket värme.
Din fråga är egentligen hur mång L/min som levererades.
Ej mätt.
Din andra fråga är hur det påverkade kostnaden för uppvärmningen av lokalen.
Ej mätt, men, på sommaren finns det ingen uppvärmning och betong blir snabbt kylande. Det blev påtagligt trevligare klimat i lokalerna när solfångaren kopplats in - så den har effekt, om än ej uppmätt.

Som besökare så noterade jag skillnaden mellan att solfångarna var igång jmf med hur det var innan. De imponerade på mig, att så lite kunde ha så stor effekt. Jag påtalade redan från början att det är en för dyr fläkt (125W) att använda till det ändamålet. Nu hoppas jag min godevän tar till sig rekommendationen att först testa med en badrumsfläkt (13W?) o se vad -det- får för resultat.

Varmluft har dock stora begränsningar. Kan man få den nästan gratis, så får man en något bättre/trevligare miljö att arbeta i.
Går inte att spara värmen, vilket är ett minus; dvs man får bara tillgång till värmen så länge solen lyser. MEN (!) eftersom varmluften värmer upp betongen, torkar ut fukt, skapar cirkulation på luften, så har den ändock en kvar dröjande effekt fler timmar efter solen gått ned. Min personliga uppfattning var att effekten av uppvärmningen under dagen hade viss värme effekt (åter strålning) från betongen i ca 3 timmar efter solen gått ned.

Finns många exempel på hemmabyggen med glasskiva, takpapp, ölburkar, vattenslang, osv på Youtube, om detta med att använda solen för att värma inomhusluften.
Ingen av dem jag sett har redovisat systemets effekt.
Hur skulle du vilja se sådan test utförd?
Skulle TS kunna dra nytta av luftvärmare i sin anläggning?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#73 » 21:05:40, 29-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är det en sån mätt upp effekten men är ju inte 100 på att det stämmer https://www.varmepumpsforum.com/vpforum ... #msg659176
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kari.lund och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se