Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Levererad effekt från LVVP Polar EVI "12,3kw" Monoblock

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Lassesson (trådstartaren)

#1 » 20:14:38, 07-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon på forumet som har en Polar eller Lyfco EVI sk 12,3kw värmepump? Jag skulle gärna vilja vet hur mycket effekt den levererar i förhållande till nominell prestanda. Jag köpte en PF030-KHRLW-H av Polarheat i slutet av januari som ersättning till en gammal Sfinx 11kw som börjat få problem med avfrostning efter ca 9 års problemfri gång. Den första Polar pumpen slutade att ge värme efter knappt 1 dygn, denna byttes efter en dryg vecka av Polarheat. VP nr 2 verkade funka bra till det blev -2 till -4 grader. VP ( on-off maskin ) gick då i princip kontinuerligt, den gamla Sfinxen klarade ner mot -15 innan den började gå kontinuerligt med exakt samma inkoppling till ackumulatortank. Vid första kontakten med Polarheat fick jag svaret att det är naturligt, gamla värmepumpar med förbjuden gas "R404" är mycket bättre när det är kallt. Köp en tank med el-patron i av mig så funkar det! Det sitter redan en el-patron i min tank och problemet var inte värme i huset utan VP,ns levererade effekt/brist på effekt. Strömförbrukningen följs med en separat el-mätare och strömförbrukningen stämmer bra med nominella data för de olika temperaturerna. Värmepumpens levererade effekt har mätts vid olika yttertemp och temp ut från VP, Delta T har legat konstant på 5 grader. Ex vid A7 30/35 levererade VP,n brutto 7,2-7,4kW, Enl Polarheat skall den leverera 12kW brutto och 9,5kW netto ( strömförbrukning 2,5kW) den nominella tabellen säger 9,4kW brutto! Jag har alltså ett COP på 2,9 mot utlovat 4,05 vid A7-30/35.
Jag vill nu veta om jag fått 2 st måndagsex i rad eller om dessa VP normalt levererar 25-30% sämre nettoeffekt, COP än nominellt? Har gjort en skriftlig reklamation enl konsumentköpslagen som Polarheat inte svarar på så ärendet är nu skickat till ARN
Bild
Lassesson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:22, 01-05-2020
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskin: Luft vatten värmepump monoblock



Stridis2

#2 » 22:13:16, 07-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen hit!
Beklagar dina problem. Tyvärr har jag ingen hjälp att ge, men om du inte får svar här så pröva på Värmepumpsforum. Där finns gott om nördar på VP, så chansen är stor att någon kan svara på dina frågor. Lycka till, och återkoppla gärna här till hur det går.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Lassesson (trådstartaren)

#3 » 08:08:43, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Stridis2 för ditt svar. Jag har tidigare frågat på Värmepumps forum men inte fått något konkret svar så jag tänkte chansa här. Min VP är ju av typ "gör det själv" och förstår att det fińns många som liksom jag gillar att skruva själva på detta forum.
Jag skall lägga upp en ny tråd med bild och tydligare text på Värmepumps forum.
Lassesson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:22, 01-05-2020
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskin: Luft vatten värmepump monoblock

Michael Meier

#4 » 10:45:28, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om jag är rätt ute med hur du skriver, menar du skillnad mellan COP och verklighet ?

Då är det inte så konstigt att du upplever en svårförklarig diff.

Det tog en längre stunds koncentration innan jag förstod COP på en pf 050 (en modell större än din)

Jag menar alltså att man först måste förstå vad som ger ett COP värde innan man ska försöka sei på att köra jämförelser.

Försök ställa frågan igen lite mer koncentrerat.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ac tc

#5 » 13:35:10, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kikat lite på liknande pumpar men kommit fram till att dom lovar lite för mycket, det är för bra för att vara sant.
- sen är prisskillnaden mot tex nibe 2120 för liten (är i min mening den bästa LVP´n på marknaden just nu.)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Lassesson (trådstartaren)

#6 » 17:59:19, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael: Jag vet inte riktigt vad du menar med att förstå COP? ( Prestandakoficient) Hur ser COP / prestanda ut för din PF 050? Det är ju samma tillverkare Power World som min PF 030 så det kan vara intressant att höra om PF 050 levererar som den ska.
Jag har räknat ut COP genom att dela effekt ut från VP med inmatad effekt vid olika ute temperaturer och olika temperaturer in till och ut från VP. Ett ex är A7 30/35 som ofta används. Vid A7 30/35 levererade min PF030 7,2-7,4kW brutto som bäst, inmatad effekt var då ca 2,6kW så COP blir ca 2,9. Enl data från tillverkarens hemsida skall COP vara 4,05 vid A7 30/35. Enl uppgift från Polarheat skall denna VP lämna 12kW brutto och förbruka 2,5kW vid A7 30/35 = COP 4,8.. stora skillnader! Polarheat verkar inte ha riktig koll på teknik och siffror. Den låga COP siffran på min PF 030 gör dels att el-patron måste gå in och stötta betydligt tidigare vid minusgrader Samt att VP drar 25-30% mer ström än fabrikens uppgifter.
ac tc Jag är väl nu lite inne på samma linje som du nu efter denna besvikelse. I mitt fall var priset under halva mot en NIBE eller motsvarande kvalitetspump. Iom att den gamla Sfinx VP funkat bra gjorde jag en felbedömning. Det var helt klart ett stort misstag att handla från Polarheat. Om alla VP från Power World är 23-30% sämre än vad de lovar kan många som inte kan mäta prestanda vara omedvetet lurade. Utlovad prestanda är ju ändå inte lysande jämfört med NIBE mf.
Lassesson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:22, 01-05-2020
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskin: Luft vatten värmepump monoblock

Michael Meier

#7 » 18:04:06, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur fick du fram denna siffra ?

Vid A7 30/35 levererade min PF030 7,2-7,4kW brutto som bäst
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#8 » 18:35:52, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dessa pf 050 levererar väl ca: 15kW var, uttemp på mellan 52 och 56 grader och uttempen får styra flödet.

en av dom gav kompressorn upp förra helgen, driftstimmarna är väl uppe i 1000h nu.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lassesson (trådstartaren)

#9 » 20:15:26, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har monterat in en ITRON CF ECHO Qp 2,5 i flödet mellan VP och ackumulatortank. Med ITRON kan jag mäta levererad levererad effekt både momentant och ackumulerat oberoende av värmesystemet. En ganska ganska billig pryl som ger mycket värdefull info. Är nog lite yrkesskadad när det gäller vikten av att jobba med fakta. Har också en separat el-mätare på kabeln till VP,n. El-mätaren visar både den direkta förbrukningen och ackumulerad förbrukning.

1 person gillar det här inlägget.
Lassesson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:22, 01-05-2020
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskin: Luft vatten värmepump monoblock

Peter Ohlsson

#10 » 23:01:00, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Min pappa startade företaget som jag och min bror driver sedan milennieskiftet och företaget installerade sin första värmepump 1974. Själv har jag jobbat i företaget sedan 1989 och monterade värmepumpar under hela den första delen av min yrkeskarriär, sedan har det blivit mer konstruktion projektering och försäljning. Det är så att säga mitt CV.
Det som du beskriver är tyvärr fakta, det lovas COP värde till höger och vänster och ibland till och med mer än vad som är teoretiskt möjligt men det är ju ingen som klarar av att mäta och ifrågasätta.....förrän nu!! i mitt fall är detta ytterst tillfredställande då nio av tio värmepumpar säljs under falska löften och rent felaktig fakta! Det finns kanske en gud ändå tänkte jag när jag läste om ditt konstaterande!!
Min upplevelse och konstaterande är att ett verkligt cop värde ligger i allmänhet omkring 2,5-3 och ju fantastikare siffror som utlovas desto sämre är skiten! det är oftast fabrikaten som gör minst väsen av sig som har bäst prestanda när man börjar mäta och märken som alltid håller vad dom lovar är de som är eurovent certifierade. Jag vet att dom japanska fabrikaten tex Daikin och Mitsubishi Electric är bäst när det gäller. dom flesta maskinerna som säljs via lågpris marknadsföring är ganska lätta att avslöja om man får tillgång till datablad men ibland så förfalskar man och hittar på egna siffror.
Jag tycker att du skall reklamera dyngan tills dess att dom ger dig en maskin som klarar vad dom lovar(det finns mej veterligen ingen som klarar ett cop på över 4.0 nominellt)

1 person gillar det här inlägget.
Peter Ohlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:45, 08-12-2006
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM L60E
Volvo BM4300
Huddig 1160
Åkerman H9
Nordverk 130 HV Väghyvel
Volvo F12 Lastväxlare
Volvo F12 Globetrotter 6x2 dragbil
Scania 142H Gruskasett
Volvo BM860 Dumper
Volvo N12
Volvo N7
Volvo F88
Volvo VNL780
Volvo F16
Volvo FH16
Hyster Truck

nixs

#11 » 23:37:40, 08-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

NIBE 2120 är faktiskt riktigt jädra bra.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Lassesson (trådstartaren)

#12 » 08:54:03, 10-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Peter för ditt svar.
Jag har reklamerarat skriftligt enl Konsumentköplagen men Polarheat har ignorerat den trots påminnelse. De har i princip bara svarat att jag inte fattar! Ärendet är nu skickat till ARN men det kommer att ta flera månader. Vi är överens om att ett företag som arbetar på detta sätt inte skall uppmuntras. Det verkar vara standard att skylla på att kunden inte begriper eller att det sitter fel märke på ackumulatortanken när det kommer klagomål. Det låter som att du har bra kunskap och jobbar seriöst. I fallet Polarheat verkar kunskapen saknas. Jag har hittat komplett data från -20 till +20 vid 30/35, 40/45 och 50/55 på tillverkarens hemsida. Har också mailat tillverkaren i Kina och fått svar att om mina siffror stämmer är det beklagligt men det är Polarheat ansvar att lösa problemet. Det hjälper ju inte när säljaren inte kan/vill förstå innehållet i tabellen.
Har också engagerat konsumentrådgivningen och anmält till energimyndigheten MEN som tråden startade ÄR det ett generellt problem behövs data från fler VP
Michael Meier:
Har du på något sätt kollat att dina PF 050 verkligen ger drygt 15kW och förbrukar drygt 4 kW vid +7utetemp, ex genom att mäta temperaturökning i ackumulatortank över tid. Med 15kW skall det ta under 30min att värma 1000l 5 grader.
Om dina VP från samma tillverkare har liknande problem som min kan det betyda att du bara får ex 11kW när du matar in drygt 4kW men tror att VP levererar över 15kw.
Lassesson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:22, 01-05-2020
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskin: Luft vatten värmepump monoblock

Lassesson (trådstartaren)

#13 » 19:22:28, 24-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar upp frågan ang prestanda igen. Det verkar som det har sålts 12,3kW Polarheat/Lyfco sedan jag gjorde min förfrågan om någon på forumet hade koll på hur dessa VP presterar. Hoppas nu att någon ägare till denna VP typ kollat prestanda och kan svara på tråden.
Lassesson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:22, 01-05-2020
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskin: Luft vatten värmepump monoblock


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Viktorputts och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se