Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Tankar om uppvärmning av 200+ kvm villa, fjärrvärme, värmepump eller...

73 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

torbjorn_forsman

#61 » 17:08:13, 29-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är effekter, alltså momentanvärden som anges, inte energier. Alltså meningslöst att blanda in tid i sammanhanget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



QV_

#62 » 17:48:36, 29-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då återstår ju frågan vid vilken yttertemp / innertemp som användes vid beräkningen.

Inner är säkert inom 20-22 grader men yttertempen påverkar ju effektbehovet markant.

Även tid måste blandas in om man skall kontrollräkna siffrorna mot sin egen förbrukning. Men just nu är variablerna lite diffusa.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

toker

#63 » 18:11:16, 29-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett hus som är placerat där yttertempen blir väldigt låg brukar ha bättre isolering än ett hus som är placerat där ute tempen är lite högre dvs ett hus i Skåne har ofta högre max effekt behov än ett hus i Norrland. Ska man räkna på max effekt utifrån hur huset är isolerat bör man nog veta vad man sysslar med helt klart lättare att utgå från tidigare förbrukning på ett befintligt hus.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#64 » 22:29:34, 29-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det väl som vanligt.
Eftersom 30% av Sveriges befolkning bor runt Mälardalen så är det väl där som beräkningen gäller för.

Att utgå ifrån tidigare förbrukning, då beror det ju stort på vilken innertemp de använt.
Men jag lägger värdena på minnet så får vi se vad framtiden har att erbjuda.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Wizzman

#65 » 23:08:57, 29-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Idag (nåja, för 10 år sedan) dimensionerade man en on/off-pump så den skulle täcka 75% av maxbehovet. I Lundaområdet behövs det mer än 75% av maxbehovet mellan en och två dagar per år. Att då köpa större pump och gräva / borra mer betalar aldrig den något lägre elkostnaden att kunna täcka 100% hela året istället för att köra lite elpatron två dagar om året.
Jag vill tillägga en sak här. Om man kollar på de som installerade berg- eller jordvärme för 15-20 år sedan och nu står inför ett byte så är risken stor att de borrade/grävde för lite vid installationen om de resonerade så.

Dels har pumparna blivit effektivare, de har högre COP vilket innebär att de tar mer energi från kollektorn, dels har inte strömmen blivit billigare. Även om jag kanske inte behöver köra elpatron så blir COP sämre med lägre temp på köldbäraren.

Med det i åtanke så borrade jag 200 istället för 160 meter när borriggen ändå stod på plats vilket kostade ca 8000kr extra om jag minns rätt. 3 år sedan nu. En Nibe f1255 3-12kw står i källaren och tuffar på.

Min syster är i ungefär den sitsen jag beskriver med ett hus på över 200kvm, halvdåligt isolerat och en 20 år gammal vp med ett 120m borrhål.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

roddjer (trådstartaren)

#66 » 23:30:38, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Tankarna har fortsatt irra, blitt avbrutna av vardagens trvialiteter och göromål men nu tror jag vi kommit till ett beslut. Det blir nog fjärrvärme ändå till slut om inget världsomvälande sker nästkommande dagar. Varför?

1. Bergvärme. Det är ju det vi vill ha egentligen, sambon och jag. Har goda erfarenheter av det sen förut, men det finns helt enkelt inte ekonomiskt. Eller ja, det gör det nog rent krasst men sen är kassakistan tom och det finns en hel rad med andra förbättringar, små och stora, som då helt enkelt inte blir av. Inte värt det.

2. Jordvärme. Samma sak som med bergvärmen, väl kostsamt om än billigare än bergvärmen. Sen har vi det här vad som är möjligt och rent fysikaliskt. Tomten är på 1'200 kvm minus hus på drygt 200 kvm, rabatter, träd, avstånd till grannar(?), befintliga ledningar, avloppsrör osv. Är det ens möjligt på den här tomten, när vi nu bor som vi bor i ett villaområde i utkanten av männskobyn med tre grannar med angränsade tomt? Då har vi inte ens börjat tala om tillstånd från kommun och såna grejer, vad som nu krävs. Nej, känns som den går bort.

3. Luft/vattenvärmepump. Här fanns en förhoppning ett tag. Men ... jag vet inte. Ska man upp i effekt på de rackarna börjar priserna närma sig de för berg- och jordvarianterna, vilket inte är konstigt, man vill ju ha ungefär samma uteffekt på dem, stora skillnaden blir ju på kollektorsidan. Ska man dessutom komplettera den här luftmodellen med en varmvattenberedare för temporära höga uttag (vilket kommer att behövas med tre idrottande barn/ungdomar i hushållet plus en vanlig svettig tonårspojk) blir det en extra slant på det också. Dessutom kanske man behöver tillskottsenergi för de där eventuellt få snorkalla dagarna över vinterhalvåret. Lägg därtill det icke optimala ettrörs radiatorsystemet med relativt klena radiatorer så ... nja, förutsättningarna är inte de bästa. Många variabler som var och en kan ställa till sattyg. Tror det är klokare att lägga de pengar som finns på andra förbättringar av på byggnaden.

4. Vedpanna. Hehe, nja, nog för att jag är uppvuxen i en kåk med sånt system och har inget emot det principiellt men det blir otympligt i detta bygge. Finns en kamin redan för mys-pys-eldning men den är lite halvknasigt placerad som den är, den är liksom ivägen för allt och alla litegrann vare sig man är i köket, matplatsen eller vardagsrummet (öppen planlösning ...). Om man sen skulle man ha en större vattenburen sak för all värme, var skall man ställa den då? Märks att det inte är planerat i husbygget för en eldstad. Ett pannrum är inte och tala om. Svårt att bygga ut på ett bra sätt och kanske inte ens får bygglov till det, all byggrätt är redan utnyttjad. Attefallaren vill vi ha till annat.
Dessutom har vi ju min sjukdomsbild med epilepsin som, för tillfället i alla fall, gör mig restriktiv med motorsågskörning samt att vi flyttat längre ifrån min släkts skogslott (med fritt veduttag) kan i kombination kanske leda till att man blir tvungen att köpa ved vilket skulle kännas som att svära i kyrkan för en sån som mig. Nja, vedeldningen får hållas på mysnivån.

5. Fjärrvärme. Pudelns kärna. Blir nog så till slut i alla fall. Billigaste alternativet sett till utrustning och arbete. Under förutsättning att den/de håller vad de lovar ska man inte behöva bry sig så mycket om den närmaste 25 åren. Det ger ekonomiskt svängrum för andra saker till huset i första hand då, ett annat sorgebarn, ventilation, samt en annan sak som växer i mitt sinne och det är att tilläggsisolera, i första hand vinden men även kanske ett varv runt väggarna vore nåt. Återkommer nog till det i en annan tråd ...
Enda abret är ju då att man blir "fast" i värmebolagets klor men ... jajja, man kan inte få allt.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

ac tc

#67 » 11:23:04, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjärrvärmen blir nog bra men släng in en tjuga på en väggskakare så minskar känslan av att sitta helt i klorna på bolaget. Lite ac är inte helt fel heller.
- en rörs systemet måste bort om ett vp system vare sig det är luft eller mark som värmen ska tas från bytas ut.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stridis2

#68 » 11:40:08, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en väl genomarbetad analys för att göra ett klokt val. Bra gjort! Hoppas ni blir nöjda med fjärrvärmen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

roddjer (trådstartaren)

#69 » 23:04:30, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Så då har det hänt då ...

Bild

Vi har ÄNTLIGEN fått vår nya fjärrvärmeväxlare på plats. ' :hurra:

Snyggt va? ...

Skönt och tryggt att veta att det är fackmannamässigt gjort ....

:cencored:

Innan huven kom upp.

Bild


Jag är ingen rörmokare och det kanske inte har någon som helst betydelse men det stör mig att den svarta slangen till höger med inkommande vatten bryter så pass mycket som den gör i sidled. Vattenmätarkonsollen installerades tidigare, för ett par månader sen (skev redan då), och hade förmodligen(?) tämligen enkelt kunnat snyggas till nu i efterhand av någon som har kopplingar, rör och kan hantera en svets. Dessutom bryter den även på andra ledden som det är idag. Skruven i fästet i väggen till höger om mätaren är inte dragen i botten så att fästet ligger dikt mot väggen på den sidan. Drar man den i botten rör sig hela paketet och de tre bakre, äldre, mörkare kopparrören närmast väggen håller emot och tar till slut i det övre nya, horisontella kopparröret. Arsel.

Bild


Fantasifull rördragning.
Varför inte kapa till röret och skarva på ett nytt så man får på isolering hela vägen fram till "brunnen"? Den lilla "merkostanden" kan jag nog ta. Röret i bild som har den längsta delen oisolerat är dessutom inkommande hetvatten!? ' :uupps:

Bild


Klart och tydligt märkt vilken ledning och ventil som är framledning och retur. ... Eller ... Nä ...

Bild


Översiktsbild på avslappnad kabeldragning ...

Väggdosan uppe till höger i bild till vänster om fönstret råkade visst elektrikern "städa" bort brytaren som satt där förut som man manövrerade dåvarande cirk-pump med. Fick behålla ett hål i alla fall.
Den lilla kabelstumpen som syns avklippt strax till vänster om samma dosa vet jag inte riktigt vad det kan vara för något. :smile: ' Kabeln är sån här tunn flertrådig liknande sån som brukar vara till orginal bilradioanläggningar i de bilar jag mekat med mestadels från -80 och -90-tal. Vet inte var den tar vägen, försvinner in i väggen bakom skåpet antar jag. Kanske är till någon givare eller termometer till gamla anläggningen tänker jag. Men ... lämnar man den så där som professionell elektriker?
Den vita trekantiga burken som ligger i fönstret tror jag är en sändare som värmeverket har och läser av anläggningen med. Kablen till den klippte rörmokaren av visslandes på någon hårdrockslåt eller nåt. Fick han bannor av chefen för nån timme senare och således fick elektrikern en till dosa att sätta upp.
Till vänster om dessa två dosor mellan de båda isolerade rören, knappt synbart i bilden, kommer ett VP-rör ut ur väggen och ur den en grånad kabelstump som syns sladdrandes till vänster om det vänstra isolerade röret. Avklippt och hängandes lös. Någon slags RKUB eller liknande. En 6 eller 7 ledare i kabeln. Nåt för att manövrera saker i gamla anläggningen kanske? Kvar blev den i alla fall. Vilket kanske delvis kanske kan förklaras av det fantastiska samarbetet mellan rörisen och, den av den firman, inhyrda elektrikern. Rören, framledning och retur för fjärrvärmen (då utan isolering) monterades dit FÖRE elektrikern fick någon chans att "göra något åt" denna kabel.
Ovanför dessa syns tydligt tre VP-rör komma ut tillsammans genom väggen och dessa likt föregående rör nedan är synder från tidigare "hantverkare". I vilket fall som helst är den grövre matning till anläggningen och den tunnare krånglar sig ut till en givare på väggen ute. Ber att få återkomma till dessa ...

Bild


En liten bonus. Uppe till höger syns en tunnare vit kabel som "någon" tydligen klippt. Tror inte det är jag. ' :klia:
Eftersom ringklockan fungerar vid den dörren och någon trådbunden telefon inte är aktuell just här gissar jag på att det är det gamla, sedan länge, ur bruk tagna larmet som fått sig en släng av sleven. Den vänstra, längre delen av kabeln har man sen också lyckats lägga i kläm på nå vis när man krängt på huven.

Bild


Isolering? Är det här verkligen det rätta valet i privatbostäder? Mineralull med folie runt? Den där folien kommer ju snart ta stryk. Vi har redan haft sönder den litegrann i städsammanhang. Tänker på de gånger jag sett rör som liksom haft någon slags mer eller mindre stabil plast runt sig i yttersta höljet. Vad är det för grejjer då? Tål betydligt mer stryk än de här lindningarna i alla fall. Å andra sidan ska det väl byggas in eller täckas lite runt rören är det väl tänkt, utnyttja ytan på något vis. Vi får se ...

Bild

Bild


Jag är ingen rörmokare. Elektrikerkarriären blev det inget av med pga kroppsliga förhinder. Kan inte säga att jag "kan" något om bilar och motorer, men vill lära mig mer, mycket därför jag hänger på M, men jag har en hyfsad allmän förståelse för mekaniska saker men framför allt TRÄ, det kan jag! Nåja, någorlunda i alla fall. Snickrat för nöjes skull och för att jag måste ända sen kan kunde hålla i en hammare. Därför är följande bilder blodtryckshöjande i den övre kvartilen för mig.

Här har "montören" tagit vad jag tror man kallar byggskruv, minst 6 mm grov, 40 mm lång och dragit i ca 15 mm från ändträet ... Tja, resultatet syns i bild ...

Bild


... och för att försäkra sig om att sprickan inte ska sprida sig och riskera att hela skiten ramlar ner vid ett senare läge "säkrar" vi situationen på följande vis. ' :ohnej:

Bild


Funka ju bra där nere så då kör vi väl nåt liknande här uppe ... :snow:

Bild


*no comment* ' :huh:

Bild


Minns den där "sändaren" som låg i fönstret i en tidigare bild. Här monterad på huven efter att den blev uppsatt. Problemet är bara att den här "sändardosan" har inget urtag för kabel undertill så, så som den är fastsatt nu, på bild, så ligger kabeln i kläm mellan dosan och plåten. Det ska alltså egentligen tas hål i huven och kabeln dras igenom hålet men ... det hade vi inte tid med då. Hade man ju fått ringa elektrikern igen. F*n va jobbigt ...
Då hade man ju också fått mycket mera kabel över och fått möjlighet till en bättre placering av denna dosa. Som det är nu sitter den i helt fel höjd och kommer ivägen för eventuella upphängningsanordningar, hyllor och sånt, något som lätt kunnat unvikits om man tänkt till en aningens. Nu sitter den där den sitter för att kabeln räcker inte så mycket längre. Två Zebra-skruv ba' *vroom*, *vroom*, sen så, klappat och klarrrrt!
Möjligtvis skulle man kunna ha en sockel av något slag som man har ett hål i men ändå, så där ska det inte se ut och det är bättre att dra kabeln genom plåten. Nu är undersidan av dosan klädd med något skumliknande material så kabeln skadas nog inte men ändå. Sen rent visuellt är det inget man går igång på direkt. Hade kunnats gjort mycket bättre.

Bild


Här är nog det bästa av alltihop. Så här blir det när man försöker öppna dörren. ' :huh:

Kabeln som syns är den grövre av de två som kommer ut ur de tre angränsande VP-rören i en av bilderna längre upp. Man kan inte öppna dörren ordentligt. Till 2/3 kanske, max. ' :ohnej:
Den tunnare kabeln ovanför, som går till utegivaren, tror jag inte påverkas när man öppnar dörren. Men inte 100% säker, svårt att se.

Bild


Här har vi stängt igen. Notera avståndet mellan isoleringen och upp till underkant på skåp och dörr. Hur stort kan det avståndet vara månne? Vad tror ni? Facit säger 5-6 mm, svårt med ett exakt mått då isoleringen fjädrar lite. Det betyder att man möjligtvis skulle få dit en Plywood- eller Masonitskiva om man ville men det vill man ju inte. Vill ju ha något mera stabilt i en sån position mer som ett 20 mm hyllplan eller liknande. Uj uj.

Bild


La grande Finale!
Tvivlar på att det är meningen att skåpen ska behöva klippas upp i bakkant för att kunna passa in termostaten. Gissar att den i vanliga fall ska sitta ovanför, utanför skåpet, vilket betyder att röris har varit ute och cyklat med måtten ända från början då dragning av rör för hetvatten och retur påbörjades.

Bild


Jaha. Nu då? Ska man skratta eller gråta? ' :idee:


Sett från den ljusa sidan kan man ju se att anläggningen fungerar klanderfritt. Än så länge. Varmvatten har vi i kranarna och värmen till elementen sköter sig själva nu när vi för första gången har en fungerande termostat. Skönt att slippa springa och ratta manuellt. Lite sådär på gränsen med "hett" vatten om man vill handdiska känner vi men det borde väl gå att ställa in nånstans. Har inte läst dokumentationen än då annat vardagen övermannat mig och jag inte orkat ta tag i det. Ska göra det först sen ska vi kontakta aktuell firma igen, får basen komma hit för ett "snack". Vi tänker framföra vad vi är missnöjda med och försöka få fram någon slags kompensation. Vi får se. En koppling läcker lite också så det ska de få åtgärda. Likaså den utlovade genomgången av anläggningen har också uteblivit, håhå jajjja ...


//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jonnordvall

#70 » 23:30:34, 18-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men fy fasen..
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Ivar Risslén

#71 » 00:58:46, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var är yrkesstoltheten?
De verkar inte ha något sinne för det estetiska. Man kan tro att det är några som har nybörjat på skolan.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

roddjer (trådstartaren)

#72 » 10:19:26, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:... Man kan tro att det är några som har nybörjat på skolan.


Är inne på något liknande.

Hade offert från samma firma redan förra året men vardagen satte käppar i hjulet (epilepsianfall) och vi hann (orkade) inte svara i tid innan offerten löpte ut. När vi återkom efter ca 45 dagar (löpte ut efter 30) sade de nej med hänvisning till hög arbetsbelastning och tyckte vi skulle återkomma efter nyår. De här skedde i aug-sep någon gång. Då passa vi på och tog oss en andra rejäl funderare på värmepumpens vara eller icke vara här hemma. Kom fram till att för vår situation och förutsättningar är fjärrvärmen det mest lämpliga.
Kontaktade denna firma senare under 2021 och fick en andra offert som inte skillde sig mycket från den första. Här kan man spekulera i att de under denna tid hunnit anställa "några nya gubbar" och kanske vi fick en av dem? Vi hörde en diskussion mellan några av dem när de var på plats med material innan arbetets början, att det var första gången för honom för just en sån här typ av utrustning. Man kan spekulera vidare att han kanske kommer från industrin tidigare och en plats där funktion går före form eller nåt men det får ju finnas gränser. Man ska vara beredd på andra, högre, krav ute hos privatkunder anser jag. Det här uppfyller inte de kraven.
Anser inte honom, aktuell röris, okunnig rent tekniskt så att säga. Alla lödda skarvar är täta vad jag se, presskopplingarna ser bra ut och som jag kunde se så "gjorde han inte om" något, alltså kopplade fel, under arbetets gång, det är bara ... hafsigt gjort. Tråkigt och enormt frustrerande att när man betalar för något så ska det väl bli klart utan att behöva gå in själv och "komplettera".

:aaargh:

Värt att notera är också att samma firma har varit här och gjort ett annat jobb tidigare en gång och det gick hur bra som helst då. Var väl en av anledningarna till att vi valde just dem till denna installation.

Vi får se vad som följer.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Mattias Petterson

#73 » 10:42:27, 19-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första gången jag ser ett vattenmätarfäste med externa ventiler, hade man tagit ett vanlig så hade ju inkommande vatten slangen kommit rakt och snyggt..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se