Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Tankar om uppvärmning av 200+ kvm villa, fjärrvärme, värmepump eller...

73 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Mattias Petterson

#31 » 12:31:57, 03-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att isolera vinden ordentligt, det betalar sig självt efter första vintern!
Täta dörrspringor och se över fönsterlister.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



doc2

#32 » 19:18:53, 03-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många kloka råd. Err problem du beskrev var kallras från tilluftsventiler. Finns det förutsättningar för att enkelt kunna komplettera med en vattenkasett till tilluftskanalen?

1 person gillar det här inlägget.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

R_Bergsten

#33 » 19:45:01, 03-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svärfar har jordvärme o enrörsystem så funkar gör de i alla fall

1 person gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Volvot24

#34 » 21:38:38, 03-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:Jag bytte till ett acetec aggregat för två år sen. Där finns ett litet elbatteri kring 1 kw. Men enligt experterna behöver det inte gå några långa stunder. När vintern är slut stänger jag av elementet men det har förunderligt bra värmeåtervining. Sen vår och tidig höst så bidrar det mycket till uppvärmningen av huset. Fick elda mycket mer med det gamla agg.
Sen finns där kylåtervinning, dvs om uteluften är varmare än luften i huset så kyls tilluften ner och håller huset svalare lite längre.
Önskade temperaturer och olika finnesser ställs enkelt in på en liten dosa med display.



Tillverkar Acetec FTX?

Jag har en Acetec avfuktare med ett värmeelement som värms 4 minuter av ca, 20.

Oooops... Såg nu att de även har FTX

Mitt FTX heter Heru 100 S, och funkar kanon.
Fick hjälp av en polare att beräkna till- och frånluft. Blåste väl så frisk. Har förstått att när man är två pers, så räcker det med lugnare vindar.
Dock ett litet undertryck i bostaden.

Uppvärmning sker året runt (i vart fall den kallare årstiden) med en två ton Tullikivi täljstenskamin, sedan 2003.
Elelement bara då vi åker bort flera dagar.
Har öppen planlösning.

FTX har inbyggt elelement, som vi aldrig kopplat in.
Nån tanke har funnits att stötta med en mindre vedeldad panna med acktank. Och då lägga en konvektor i tilluften strax efter FTX.
Alltså luftburen värme. Alla luftkanaler har fått extra isolering, med papp på utsidan.

Ja, så är det ordnat nu. Går åt 12 - 14 m3 björkved om året.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

roddjer (trådstartaren)

#35 » 00:52:43, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Jag är fostrad i att tänk på framtiden, långt fram i tiden.

Jag med! ' :thumme:

dc_lindberg skrev:Tänk på alla äldre som skattades bort från sina hem på 1990-talet (!) - det pratas om att återinföra dessa skatter...

:klia: ... Känner jag nog inte till.

dc_lindberg skrev:När jag talade med panntillverkare så sa samtliga att de har kunder över hela landet där kommuner chock-höjt priset för fjärrvärmen, till sådana nivåer att återinstallation av egen panna visat sig direkt lönsamt.

Hade en lägenhet en gång i en bostadsrättförening. Kom med i styrelsen också ganska snart då uppslutningen dit var... tunn... ' :vissla: ' Fyllde mest en stol först som suppleant för att få ihop nåt så vi inte blev "tvångsförvaltade". Va mer intressant än jag kunnat ana. När jag flyttade därifrån 8 år senare hade jag avancerat till sekreterare ' :mrgreen: .
Vid inflytt var sittande styrelse i full färd med att avveckla oljepannan och enda reella alternativt var fjärrvärme. Dels hade "styrelsen" tidigare varit en enmansshow och mannen även pannskötare. När denne föll ifrån fanns ingen villig ersättare samt att investera i en oljepanneanläggning (nå skit med skorstenen) kändes som att gå åt fel håll. Men... värmekostnaderna ökade rejält första året med fjärrvärme. Mycke problem med intrimmning också. Så jag har ju sett på nära håll hur "utsatt" man är som kund och, som sagt, det skaver lite att hamna i en sån sits. Men när man står och måste välja mellan två onda ting lär man ju ta ett till slut ändå. Med våran ekonomi och givna förutsättningar blir fjärrvärmen det enda rimliga alternativet just nu. Därmed inte sagt att man kan försöka ändra eller "komplettera" saker i framtiden ' :vissla:

dc_lindberg skrev:När du har egen uppvärmning har du överblick över ditt eget system och kontrollen över det

Uppväxt i hus med vedeldning, utan acctankar (endast volymen i pannan och radiatorer cirkulerandes, så jag är van vid å elda konternueligt ' :mrgreen: ), och den "kontrollen" saknar man ju nu även om det är skönt att inte behöva böka in 30, 40, 50 kbm ved i en bod nånståns, har en kamin för lite mys-pys-eldning bara. Den eldningen sköter Matriarken om här hemma.. ' :razz:

dc_lindberg skrev:Genomgångsrummet ok att inte värma upp?

Nja, nog ska det värmas allt. Jag ska ju sitta där och meka (är det tänkt i alla fall) för böfvelen! ' :razz: ' Men det är dumt och ha 21-22 grader i ett utrymme som är (antar jag) taffligare isolerat än resten av kåken och man samtidigt ser ut genom ytterdörren. Alltså inte genom fönstret utan genom springor nedtill... med dörrn stängd... ' :vissla:

dc_lindberg skrev:Gällande vinden och dess isolering. ... ca 50cm Gullfiber

:thummar:

Vad är rimlig dimension på en takstol? 45x195? För den del som är "nedåt" så att säga, den man spikar fast innertalet i underifrån sen? I kåken här är den bjälken täckt med en 90-95 mm (vad nu standard är) mineralullsaktigt ovanpå korsvis lagt mot det som ligger mellan bjälkarna. Skulle man kunna anta att det ligger minst ca 270-280 mm isolering däruppe i skrivande stund. Är det "lite" med dagens mått mätt? Rekommenderas en 90-ia till? Eller två?

dc_lindberg skrev:När det blir heta sommardagar kommer du med åldern att komma att behöva kunna få kyla - har du tänkt på det?

Njaaäääeee... inte direkt. Om det nu blir byte av aggregat nån gång (de som skulle lämna offert verkar inte värst intresserade i nuläget i alla fall) så tänker jag mig att man tar ett aggregat där det möjligt att växla.

dc_lindberg skrev:Fokusera på att göra det så bra som möjligt för dig under den tid du bor i bostaden.

Ja, det är den slutsatsen vi kommit till med. "Slipa ned alla vassa hörn" ett efter ett i mån av tid, ork och ekonomi.

dc_lindberg skrev:... om Bostaden är en investering, men om ditt fokus är på avkastning och återbäring..."

Avkastning och återbäringen har kära sambon redan fixat kan man säga. Typ.
Infödd Stockholmstös men med rötter i Bergslagen. Född och uppvuxen på 70-talet, arbetat och gjort goda bostadsaffärer i takt med marknadens... svällande... Detta gör att vi nu kan sitta i en villa för närmare tre än två miljoner, skuldfria. ' :thumme:
Sen har vi båda problem med kroppen som sätter käppar i hjulet och förhindrar oss från att leva som "vanligt folk". Vi har svårt att hålla jobb längre tider både hon och jag så låna är inte och tänka på vilket gör, trots avsaknad av amortering och räntekostnader, ekonomin kraftigt begränsad. Vi har dåligt med "svängrum". Det vi har nu och röra oss med är vad som är över från senaste husaffären.
"Vi" och vi förressten, HON sitter med villan för att vara korrekt, jag är bara hyresgäst här. "Dräng" helt enkelt. ' :mrgreen:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#36 » 01:23:09, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Däremot så höjer troligtvis en VP värdet på huset så mycket att det är lönt.
En sak jag funderade på för någon dag sedan. Det borde fungera att köra VP:n mot enrörssystemet även om det inte blir riktigt lika effektivt. Sedan kan man bygga om en del i taget på sommarhalvåret om man så vill.

Tror också värmepumpar höjer värdet. Framhävs ju gärna i prospekt man tittat i. Fast när man sen på visning tittat närmare på saken inser man att det kanske inte är så mycket att framhäva egentligen... ' :vissla: ' Används gärna som försäljningsargument alltså. En luft/luft-are i hallen och en fullblods bergvärmeanläggning är ju inte samma sak liksom, men båda är värmepumpar...

Ja... asså... det här rörsystemet är jag skeptisk till. Så en ombyggnation är jag inte alls emot!
Först och främst för att man inte ser det! Förlagt i golvet ovan betongplattan men under golvspånskivan vilket gör det fruktansvärt svårt att få tillgång till om skulle behöva. Börjar det läcka någonstans kan det sluta med att man river golvet i hela huset innan man hittar rätt! Fast det kanske finns knep för att slippa det. ' :klia:
Sen del två av skepsisen är att alla termostater är bortplockade. De finns kvar, "känselkropparna", försökte sätta tillbaka ett par förra hösten men själva ventilen börjar läcka direkt. Är väl därför man plockar bort dem i första läget kan tänka.

Är det dumt att försöka byta ut dem till "vanliga" kranar utan termostater? Kan man reglera flödet litegrann, manuellt, försöka få till ett lämpligt "förhållande" mellan de olika rummen?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#37 » 01:28:27, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Börja med att isolera vinden ordentligt, det betalar sig självt efter första vintern!
Täta dörrspringor och se över fönsterlister.


Som efterfrågas tidigare i svaret till dc_lindberg, vad är "ordentligt"? Ska man sikta på en halvmeter eller så med ullskivor?

Dörrspringor och fönsterlister är på "to-do-listan" redan. ' :thumme:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#38 » 01:38:50, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

doc2 skrev:Många kloka råd. Err problem du beskrev var kallras från tilluftsventiler. Finns det förutsättningar för att enkelt kunna komplettera med en vattenkasett till tilluftskanalen?

Intressant! Det här har jag inte hört om förut. Nå slags elvärmare ska väl finnas och jag har filosoferat om man skulle kunna ordna för sig på nå vis med kaminen så man kunde värma tilluften med den men det verkar svårt att göra verklighet av.

Hmm... "vattenkasset till tilluftkanalen". Låter som vatten upp på vinden. Hur mycket skulle det påverka cirkulationen i radiatorsystemet om man lägger till ett element "en våning upp"?
Å andra sidan får vi en ny värmecentral ny borde man kunna få ut en egen slinga från den till en sån kassett. ' :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#39 » 01:41:44, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

R_Bergsten skrev:Svärfar har jordvärme o enrörsystem så funkar gör de i alla fall

:thumme:
Hur stort är huset och hur mycket slang behöver han i trädgården för det? Annan tillsatsvärme?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

R_Bergsten

#40 » 09:09:01, 04-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är en o en halvplan på ca 180 kvm
Byggt 1983 så pågår också mekanisk ventilation med fläktar in o ut

Inte hundra tror de behövdes ca 600m slang lr nåt i den stilen

Nä behövs inget extra nu när han e pensionär eldar han väl en del i köksspisen mest bara för att

1 person gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

roddjer (trådstartaren)

#41 » 23:04:24, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Blir ju inte som tänkt sig allt som oftast. Så även här. ...

Vi kom till ett slags beslut kan man säga i höstas förra året. Vi bestämde oss för att byta värmeväxlare, få det gjort innan vintern framför allt för att säkra funktion men även få bättre driftkostnad. Svårt att hitta aktörer som var villiga dock, ljummen respons från flera. Två kom och tittade på huset och lämnade offert. Valde en av dem. Fast det ska visst göra inom en viss tid. 30 dagar tydligen, senast. Vi återkom inte inom 30 dagar för att livet slog till och krånglade till sig lite extra sådär som det gör ibland, inget allvarligt men bara jättejobbigt och tröttsamt, dränerande. Värmeväxlarofferter sjönk i prio för tillfället då. När vi sen återkom efter kanske 40-45 dagar var vi inte längre intressanta med hänvisning till att de hade hög arbetsbelastning men var välkomna tillbaka efter nyår. Och där gick liksom luften ur och så blev det stiltje ett tag. Tills nu.
Har inte riktigt kunnat släppa tanken på det här med värmepump ändå under hela den här tiden. Hade en snubbe här i fredags som jobbar på en firma som kränger värmepumpar. Han kika lite och skulle återkomma under veckan med offert. Både han och chefen hans, som jag också pratat med, tror inte det ska vara några problem med en luft/vatten-värmepump i rätt storlek trots 1-rörs system och "tunna" radiatorer som jag då snöat in på som hinder tidigare. Blir låg framledning ett problem (tillfälligt vid långvarig svår kyla) kan man ju lösa det med tillskott (elpatron) om det nu skulle behövas. Dessutom har vi redan eldstad i kåken. Så nej, som det känns nu har vikten svängt över till värmepumpsträsket istället. ' :smile: ' Vi får se vad siffrorna säger när offerten är klar. Spännande. Återkommer.

jannejoel skrev:
roddjer skrev:'
Jo, jag är införstådd sedan tidigare att ventilation "bara kostar", så att säga, men det man betalar för är ju en bättre inomhus miljö. Problemet blir när det drar så förbannat kallt på vissa ställen att man inte vill vistas just där vissa tider och det enda det leder till är man tröttnar en dag och skruvar igen den ventilen. Vilket är :red_card:
nånting måste göras åt den även om det inte innebär att det spar pengar.

Det är inte så att någon kanal är dåligt isolerad? Om någon ventil är mycket kallare än andra är det så. Mät luften i ventilerna med stektermometer i brist på annat.

'
Sen har vi ju ventilationen också. ... Mätt lite. Eller ja, ja, ni ser. ...


"Vanliga" hustermometern. Sitter på yttervägg mot norr.

Bild


I experimentsyfte inköpt termometer från Biltema, placerad på "pynthyllan" i köket.

Bild


"Installerad". ' :smile:

Bild


Alltså, om det är -14,5 grader celcius ute så håller luften som kommer genom ventilationen en temperatur på plus 13,7 grader celcius om då luften som sugs ut håller en temp på cirka 20 grader celcius. :klia: ' Vet inte riktigt hur jag ska värdera det. Det kanske är normalt eller till och med väldigt bra om man tänker till hur aggregatet och anläggningen är konstruerad. I vilket fall som helst så är det inte trevligt att stå i närheten av ventilen när det är tvåsiffriga minusgrader ute! ' :snow:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jannejoel

#42 » 21:19:35, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där verkar ju inte komfortabelt alls! Borra hål nära aggregatet i den kanal där tilluften till rummen går och mät där så får du reda på vad aggregatet lyckas ge. Skiljer det mycket mellan det och inloppen i rummen är kanalerna dåligt isolerade

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Volvot24

#43 » 20:36:57, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ungefär dessa temperaturer, har jag med mitt FTX, Heru 100. Och synes mig vara normalt.
Och jag har tilläggsisolerat alla luftkanaler. Blev ingen större skillnad...

Tänker som så, att hade jag inte ett återvinningssystem, så skulle det i exemplet ovan blåst in luft med samma temperatur som luften på utsidan kåken, - 14.5 grader!

Vill du ha varmare, så måste du tillföra värme efter FTX:s värmeväxlare (T ex Inbyggt elvärmebatteri, oftast på 1 kw)
Och då blir det dyrt!

Blir som att ersätta någon annan värmealstrare.... Bergvärme, värmepump, vedpanna...

Har du t ex vedeldning med vatten element, så kan du väl lägga in ett element i tilluften.
Men då måste vattnet vara typ frostskydds.

Har två aerotemper för vatten liggande...
De kommer inte att bli använda i mitt hus.
Värmer med stor täljstenskamin.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

ac tc

#44 » 10:32:28, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny modern värmeväxlare har 90% temperatur verkningsgrad eller ca 80% återvinning, din gamla rexovent i bästa fall 50% så byt aggregat. ( sen så har de oftast möjlighet till kyldrift, olika driftlägen typ hemma, borta, forcerad på en liten display.) Rätt så bra prylar numera och en kilowatt intjänad i vvx´n är en kilowatt mindre från nått annat.
En bra väggskakare ( luftvärmepump ) kompletterar fjärrvärmen men samma cop som bergvärme utom dom dagarna det är riktigt kallt och kostar en tiondel. Ac får du på köpet.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#45 » 10:33:55, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan sak, går det att flytta ner aggregatet till tvättstugan eller nått liknande så blir skötseln mkt enklare. Dom ser ut som ett lite större glorifierat plåtskåp.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se