Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Problem CTC v35, svår tänd och höga rökgaser

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

ljnus (trådstartaren)

#1 » 23:36:43, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har en v35 sedan 2 år tillbaka,
Modelår 2000.

När jag driftsatte pannan så tändes veden
jätte lätt, men har blivit sämre o sämre med tiden
Nu får jag vänta 15 min innan jag kan stänga luckan
För att det inte ska slockna igen.

När den väl brinner så fyller den sin funktion.
Vad kan vara fel. Kan ej se några sprickor i keramiken.
Har dock inte inspekterat jätte noga.

Fel nr 2. Rökgastempen är väldigt hög.
Förr så stängde pannan av lite då och då pga
Rökgas temp på 250 grader.

Jag strypte då sekundär luftflödet ett par varv
Och nu når den inte 250 längre,
Men är fortfarande hög temp.

Kan tillägga att pannan är svårtänd
Även om luckan är öppen så bör ej ha något med
Sekundär luften å göra.

Tacksam för svar.

Mvh linus
ljnus
1 inlägg
 
Blev medlem: 00:08:58, 21-10-2018
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 425



Turbodiesel

#2 » 23:44:02, 26-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stänger spjället/luckan i bakkant som den ska?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Rubert

#3 » 10:39:51, 27-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om luckan inte är stängd så blir det bra fart på brasan.
Jag hade en granne med en tidig V35. På den fanns det inget skydd för att veden skulle låsa luckan i öppet läge.
Det resulterade i att rökröret blev rött.
Händelsen resulterade i att tillverkaren förde in ett skydd som hindrar att man stoppar in ved i den övre rökgången.
Min V35 är tillverkad 1999 och den har skyddslock.

På min panna sitter rökgasfläkten inne i pannan.
När pannan var ny så fanns det ingen kylfläkt på fläktmotorn och uttagslådan på motorn smälte.
Jag fick en ny fläktmotor på garantin, nu med en okapslad fläkt.
Efter det att motorn byttes så har jag kört med pannans toppplåt borttagen för hålla temperaturen runt motorn en dräglig nivå.
Motorns lindning har temperaturklass F och ska klara 155grader men i uttagslådan sitter en motorkondensator som troligen är specad 85 grader.
På nyare V35 har man gjort en paniklösning och monterat fläkten på pannans baksida, som en ryggsäck.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: magnusk750 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se