Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Termostater på element

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

uppland2

#16 » 15:28:47, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



dc_lindberg

#17 » 19:11:40, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...jag är nog inte välkommen som kund hos Rinkarby rör...
Beställde rep-sat till IFÖ toa stol, bokade och betalade för -hemkörning-. Rinkabyrör köpt "avdumpning hos DHL ombud"... o då det som jag specifikt sagt ifrån att inte får sändas på... låt säga... vi skiljdes inte åt som goda vänner... men Rinkaby rör insåg vad de ställt till med och skötte "reklamationen" korrekt (återbetalade och tog kostnaden för returfrakten). Bauhaus fick ordern istället, blev... dyrare... och korrekt hanterad.

Var det månne ett måndagsexemplar av butiksanställd jag drabbades av, eller har de lite "lustiga" sätt?

Tack för svar, kommentarer och funderingar.
Jag var -rädd- för det läget. Sunt förnuft har väl iof redan påpekat situationen, men hoppet söker komma runt verkligheten.
Problemet med de "kranar" vi har på våra element är att de... är lite... gamla (1956) och slitna... en del av dem håller inte riktigt tätt... och termostatreglerade skulle underlätt jämnare temp inne när värmen behöver vara på i bostaden.

Kompletterande fråga också i TS grundfråga.
Vi har dubbel-rörsystem. Finns inga avstängningskranar till elementen. Monterar man sådan idag som standard för att lätt kunna åtgärda enskilda element? Om, i så fall, vad är brukligt att använda?
TS fråga är ju just denna om man kan fixa utan att tömma hela systemet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

fretchi

#18 » 19:42:43, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag monterar man radiatorkoppel med inbyggd avstängningskran.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

uppland2

#19 » 20:01:26, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Problemet med de "kranar" vi har på våra element är att de... är lite... gamla (1956) och slitna... en del av dem håller inte riktigt tätt... och termostatreglerade skulle underlätt jämnare temp inne när värmen behöver vara på i bostaden.


Våra är från -48. En gång (cirka 1990?) tätades de med någon slags drev. Jag var inte med när det skedde. Det blev tätt. Senare bytte jag till termostaterna jag länkade till tidigare.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Stridis2

#20 » 21:36:25, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan alltså montera en ny insats i gamla manuella kranar, därefter montera en modern termostat utanpå. Jag tror det är sådana insatser Uppland2 länkade till. Jag har aldrig sett speciella avstängningskranar till enskilda element, möjligen till vissa sektioner av element. Däremot på elementet monteras antingen ett elementkoppel som Fretchi visade eller löst ventilhus (med termostat) uppe och en lös bottenkran nere på elementet. Då kan man stänga av elementet om man behöver byta detta, men man måste fortfarande tömma systemet om man ska byta en enskild ventil. Bottenventilen används ibland också om man vill minska flödet konstant i ett element för att balansera upp värmeavgivningen mellan olika element.

Det går att komma runt tömningen om man vill byta en enskild komponent i ett vattenfyllt system. Man kan t.ex. frysa röret precis före och efter punkten man vill skruva på. Detta är lite dyrbart så man brukar nog inte göra det i en vanlig villa, däremot i större fastigheter är det mycket billigare än att tömma hela systemet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#21 » 08:02:07, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med dessa är att dom har ett andrahandsvärde (titta på nypriset hos RR) den på bilden är i ypperligt skick, ingen polygrip har vart i farten där, en stor nackdel är att du saknar nederdelen, eller ? ta ett foto ! (ny i denna serie finns enbart i 1/2") och ytan på dom nya är alldeles för blank, iaf för min estetiska smak, värdet på ett komplett koppel med liknande oskadade skick beror som vanligt på köparen, 200-250:-/st borde ingen känna sei lurad på, Hör med Gysinge om pris.

Bild

Så en fin start är att definiera rörstorlek och storlek på ventilen så att det inte sitter en adapter mellan rör och ventil, storleken ventil bestäms av rörgängan så båda sidorna är antingen 3/8" (10) 1/2" (15) eller 3/4" (20)

Radiatorerna har i sin tur olika röranslutningar beroende på ålder, tillverkare eller var dom sitter så oftast får radiatorns översta möjliga anslutning bestämma ventilstorlek.

Byggmåttet (från stående rör till element är beroende på storlek ventil.

Ser nu att du har "nya" radiatorer, fota nederdelen !

Svanhalsen (den övre biten som ofta men inte alltid sitter mellan radiator och reglerventil) finns i flera konutformningar (den utvändiga konan kan ofta vara deformerad på begagnade och den invändiga kan vara överdragen = expanderad eftersom mässing är känsligt) går eventuellt att täta med VVS-kem i absoluta nödfall men är absolut inget att föredra eftersom VVS-kem hårdnar och minsta rörelse får bindytan att spricka och även obskyra gängor som har smugit sei in när man är som mest säker på att inte finns några problem i denna värld, syns ofta på utformningen av mutter att här är ett smörrebröd begravet.

Så för att överhuvudtaget ha en chans med byte av ventilhus så måste man vara extremt noggrann med att se och mäta och hellre få konan av samma fabrikat som ventil än att få ett koppel som dräller och ger osäkerhetskänsla tills demensen faller in.

När man byter dessa ventiler är avståndet viktigt, en gänga mer eller mindre är avgörande om konan ska få en chans att täta eller inte, använd lin på "blåa" rör (även om dom är gröna) med lin fås möjlighet att justera höjden (använd propan eller butanbrännare för att bli av med fluffigt överskott efteråt) alla orörda skarvar som har rört på sei vid demontage/montage måste demonteras och tätas om så håll emot resterande rörsystem både vid demontage och montage.

Bild
Bild
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#22 » 11:32:09, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

MM - 10st av mina element har den där konstruktionen (installerat 1956), övriga 8 är installerade 1974 med dåtida termostat när huset byggdes till.
Nu funderar jag inte ens längre. Får lossa på en av dem (måste utgå ifrån att alla 10 är samma sort), och mäta ordentligt innan man investerar i byte till termostater.

Mig dum. Mig inte förstå. Menar du -hela- elementet MM?
I nederänden på elementet är det endast vanligt röranslutningar.
Rummer är tillstängt igen. Plåtar annat element vid tillfälle. Alla ser lika dana ut.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

uppland2

#23 » 11:51:11, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utgå inte ifrån att alla har samma storlek. Vi hade tre olika, beroende på hur mycket värme som behövdes i olika utrymmen (även radiatorerna skilde i storlek).

Tror MM var ute efter om även utloppet var av samma typ, värdet hade nog ökat om du hade haft in och ut i samma stil.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Stridis2

#24 » 12:24:38, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver inte lossa! Du ska inte göra detta nu!!! Ge dig på pannan och få den att fungera först. Därefter, när det är varmt ute, mäter du diametern på röret upp. Det ger dig vilken rörgänga du har. Räkna med att du får byta även svanhalsen (kröken ovanför ventilen). Den har samma rörgänga mot elementet. Om elementet har en annan anslutning så sitter där redan en bussning i som du kan använda.

Men, som sagt, strunta i detta nu när vi närmar oss eldningssäsongen med stormsteg. Pannan!!!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#25 » 12:48:57, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:ohnej: Tar mei för pannan :)
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Sudderland@home.se

#26 » 13:51:23, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Har ett antal sådan här element - ligger lite i TS's fråga om rep/byte.
Kan man se på anslutningen vad det är för gängor - för att kunna byta från den här äldre typen till termostatreglerade?
Eller måste man tömma systemet och skruva loss o ta med sig till butiken?
Bild

Bild


De där är ju kult, de ska väl möjligen putsas blanka inte bytas till något nytt plastigt.
Sudderland@home.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:36:42, 28-08-2015
Ort: Hållen, Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor, MF 135
Motorbrandspruta, Albin 25

Sudderland@home.se

#27 » 13:54:24, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå smörjning skulle jag rekommendera silikon om det är gummipackningar, edpm som är vanligt gillar inte olja så bra.

1 person gillar det här inlägget.
Sudderland@home.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:36:42, 28-08-2015
Ort: Hållen, Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor, MF 135
Motorbrandspruta, Albin 25

Michael Meier

#28 » 14:22:25, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: .... I nederänden på elementet är det endast vanligt röranslutningar ....


Vill påstå att det har du inte, fota ett lättillgänglig radiator.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

lellemars

#29 » 15:49:01, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I normalfallet går det att meka en hel del på värmesystem utan total tömning! Jag har tagit bort hela rör mm. Jag har slutet system och då gör man så här: stäng av cirkulationspumpen och tappa ur med övertrycksventilen tills trycket försvinner, normalt ca 1kg till nära noll. När jag tagit bort hela rör med element och vridit i en propp gör jag iordning propparna med lin och smörja, sen såga av röret med tigern, rörtång för att få bort stumpen å sen i med proppen, det som rinner ut är bara det i lösa röret och elementet som man kvickt får ställa upp och få ut utomhus! Naturligtvis lite långpannor, hinkar och handdukar redo. Byte av radiatorventil går ju lika smidigt men som alltid ska man ha alla prylar och verktyg på plats så det går smidigt. När allt är klart fyller man upp systemet till rätt tryck och slår på cirkulationspumpen igen. Är det öppet system blir det krångligare då man måste täppa till luftningen upp på taket och skvallerröret som det rinner ur när det är fullt annars kommer det in luft och det rinner för fullt vid öppnandet!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se