Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Modernisering av elpanna pga Solcellspaket

161 inlägg • Sida 1 av 11
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 08:47:09, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla. Ja jag har haft nån tråd om när jag satt upp mitt solcellspaket 2017 och jag har haft nån tråd om styrning av elpannan och kanske nån tråd till om detta?
Men nu tänkte jag få all fortsättning i en ny tråd... Först en resumé: jag satte upp solceller 2017 med en sammanlagd effekt av 10 Kw som bäst och det ger den en ganska stor del på årets ljusa månader och soliga dagar, jag har producerat mer än 11000 Kwh varje år, så inga problem. Sen så tyckte jag och tycker att man skall använda sin egna ström så långt det bara går och sen köpa bara när det är nödvändigt. Så första åtgärden här på gården var att kontrollera så jag hade så jämnt strömuttag som möjligt per fas, så var inte fallet. Det här solcellspaketet ger ju 10 Kw dvs 3,33 Kw per fas så även om jag gör åt betydligt under 10 kw så var fasströmmarna från början typ 5 Kw, 1 Kw och 1,5 Kw för respektive fas. Detta innebar att jag sålde 10 Kw men fick köpa tillbaka ca 1,7 Kw ändå samtidigt. Efter kontroll vad som var kopplat till respektive fas kopplade jag om tills det blev betydligt mer mot 33% belastning/fas, det går aldrig att komma bang on men ganska nära. Nästa åtgärd var att bygga en styrning till min elpanna så den startade vid en solinstrålning motsvarande ca. 3 Kw. Efter en del labbande med LDR-motstånd (Light Dependent Resistor) ett ljuskänsligt motstånd helt enkelt så har jag nu fått till ett bra recept. Den här LDR:n sitter i en glasburk fylld delvis med riskorn och sen fastsatt på taket där mina solceller bor, det solcellerna får i ljus får även burken... Hela detta system har fungerat nu klanderfritt nåt år och själva styrningen består av en Arduino. Jag har lite justeringar jag kan göra på den här styrningen, jag kan justera på ett vred hur mycket/lite solinstrålning som behövs för att elvärmen skall vara igång. Och jag har även en lägsta temperatur på elementvattnet som inte får gå under, den är justerbar, 20, 24, 27 grader som lägstatemp oberoende av solens vara eller inte vara. Det är bra ifall jag åker bort och inte hinner elda. (Jag har även en kökspanna (vattenmantlad) som är ansluten till elpannan). Så nu så bestämde jag mig för att modernisera systemet. En display vill jag ha så inte allt blir i blindo! Sen så vill jag ha kvar vred att vrida på och knappar att ställa i olika lägen för tex olika grundtemeraturer. Fördelen med detta är att alla familjemedlemmar kan lätt (hyfsat enkelt i alla fall) ändra om det behövs, och jag får ett slags mekaniskt minne på inställningarna om strömmen går eller så. Här en bild på tilltänkt hårdvara:
Bild

Displayen som har fyra rader skall alltid visa ÄR-värden dvs hur varmt vattnet är, hur mycket solenergi som produceras, temp inne och temp ute. Trycker man på knappen typ "ställ in" så visas istället BÖR-värden dvs vilka värden man önskar och vill ha, då visar displayen istället Set tanktemp, Set innetemp, Set minsta solinstrålning för start. Så man kan se vad som händer när man justerar om. Detta har jag nu programmerat och verifierat i "labbmiljö" Min gamla styrning styrde bara en sak, elpatron på/av. Denna styrning skall också styra cirkulationspump på/av och om det är möjligt även shuntventilen se bilder:
Bild
Bild
Bild
Den här shuntventilen har bara en kabel med två trådar ut och det är avbrott åt alla håll så troligtvis är den bortkopplad pga den var trasig... Frågan är om den går att laga eller byta mot en likadan, eller byta till ny sort, eller sätta en yttre ställmotor istället och sen behålla den gamla shunten då den fungerar rent mekaniskt.
Jag har förberett hårdvaran för en sådan här styrning om det går att få till själva shunten att bli elstyrd. Jag tror det är mest att tjäna i temp, inomhusmiljö och ekonomi om denna shunt verkligen fungerar...
Senast redigerad av Janson1 09:53:22, 13-11-2020, redigerad totalt 1 gång.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#2 » 08:59:36, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att om man ställer vredet i auto, då blir det lite drygt 6500 ohm så ventilen är nog hel rent elektriskt! Frågan är nu hur den styrs? PWM?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

joakim72

#3 » 09:10:41, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Kom på att om man ställer vredet i auto, då blir det lite drygt 6500 ohm så ventilen är nog hel rent elektriskt! Frågan är nu hur den styrs? PWM?

Årsmodell på schunten? Det har existerat styrningar som har innehållit en lampa, ca.15W (ugnslampa) som värmer upp en bimetallfjäder inne i vredet. Enligt bild kan du ha en sådan, och om du endast har 2 trådar in så stärker det misstanken ytterligare.

1 person gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Towil

#4 » 09:11:16, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

jpd

#5 » 09:45:37, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gillar iden med riskorn i burk med LDR!

Har du kollat kalkylen? Har liknande förutsättningar som dig och konstaterade senast att det var bättre sälja elen och köpa tillbaka tack vare skattereduktionen.

Däremot att styra på elpriset verkar löna sig. Det meckar jag med nu.
Det pendlar rätt friskt över dygnet - och skillnaderna lär fortsätta öka i takt med större andel ej styrbar produktion (vind, sol).
Idag är lägsta priset 14,6 och högsta 68,3 (utan nätbolagets avgifter)

Bild

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 12:53:21, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jpd, jag har nog ett betydligt mer fastpris på försäljd el (senast jag så 36 öre/Kwh + 4,8 öre av vattenfall). Sen har jag ingen krönt mätare, om det spelar roll eller ej?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#7 » 13:03:49, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag kunnat tyska hade det varit bättre men jag anslöt mojängen till 230 volt och det händer absolut ingen ting... Jag tror det behövs en operation här!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

skogsgurra

#8 » 13:39:00, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur länge väntade du?

Det där termiska ställdonet har 12 minuters tidkonstant och slaget är 4 mm. Så det är en tyst och långsam apparat. Låt den stå med spänning 10 - 20 minuter innan du kollar om den öppnat. Och innan du slänger den.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Janson1 (trådstartaren)

#9 » 13:44:32, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å tusan 12 minuter, skit att inte kunna tyska... det står väl där? skall köra igång den nu och låta den va igång!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jpd

#10 » 13:48:35, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser två olika frågor här:
1) Lönar det sig att prioritera egenanvändning av elen från solcellerna?
Just nu betalar jag för köpt el 18,75 i överföring samt 44,125 öre i energiskatt = 62,875 öre
Såld el ger 7,4 öre i nätnytta + 60 öre skattereduktion = 67,375 öre.
(Priserna är inklusive moms men exklusive själva elen)
Får det till att det lönar sig inte att optimera för egenförbrukning. Ser din kalkyl annorlunda ut? Eller har du andra motiv än kostnadsreduktion?

2) Timdebitering
Du kan begära av elnätsbolaget att de skall mäta per timme. Det är kostnadsfritt. I mitt fall tänker jag styra elvärme och värmepump mm så att de laddar på när priset är lågt och håller igen när priset är högt.

Förresten: krönt mätare - vill minnas att det finns något som berör elcertifikat? När jag kollade var det så lite pengar att jag skippade det. Det är iallafall inte samma som skattereduktion för såld el

2 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

skogsgurra

#11 » 13:56:00, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Janson1

Bild
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 14:06:41, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar Skogsgurra! Den funkar.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#13 » 16:50:34, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tänkte jag ändå modernisera mitt system men det är jun helt klart värt att kolla om man tjänar nåt på att använda sin egen el eller ej.
Vattenfall som är nätägare ger nu 8 öre/Kwh för egenproducerad el, ingen moms. Mölndahls Energi som jag har mitt elkontrakt med ger 41,05 Kw/h, heller ingen moms. Den elen som jag köper från M.E. ger jag 39,86 öre/Kwh plus moms, sen så utav Vattenfall så ger jag 25,6 öre Kwh i elöverföring plus 35,30 öre i energiskatt sen moms på hela kalaset. (Sen tillkommer några fasta abonemangsavgifter som inte påverkar åt nåt håll eftersom man ändå måste ha dom...) Så varje Kwh kostar: (39,86 + 25,60 + 35,30) x 25 % = 126 öre/Kwh ,ungefär hälften tillhör min rörelse och är moms och avdragsgillt. Sen så läggs 6000 kr på min årsinkomst för att jag just kan utnyttja min egen tillverkade el... Så i medel ger jag ca 110 öre/Kwh för köpeströmmen och jag får 49,05 öre/Kwh om jag säljer den istället för att nyttja den själv. Det är klart att det är ingen ide att bränna bort elen istället för att sälja den men det känns som om jag ändå behöver el så skall man nog passa på när solen gör den i första hand? Nu till kärnfrågan... Har jag otur nu när jag tänker?
Edit, felräknat på ett ställe först!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jpd

#14 » 17:37:55, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du ingen skatterabatt?
Den syns inte på elräkningen, utan i deklarationen.

49,05 + 60 öre blir otroligt nära dina 110 öre. Dvs jämnt skägg. Eller?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Janson1 (trådstartaren)

#15 » 21:07:52, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skatterabatt? Det har jag aldrig sett, får nog fråga min bokföringsfirma om detta! Ja,ja. I dag har jag fått ihop hårdvaran till en enhet med plintar för alla yttre givare mm. Jag har funderat på hur jag skall styra den här shuntventilen. Ett alternativ vore ju att ha tex 10 underprogram som man anropar beroende på ditten och datten. Varje underprogram har No1 10% på 90% av, No 2 20% på 80% av osv. Den totala tiden för ett sånt här underprogram kan ju vara 10 minuter så det inte blir konstiga på/av skarvar.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se