Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Tips på uppbyggnad av enkel/billig/gammal vedeldning

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

McE (trådstartaren)

#31 » 13:11:01, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ac tc.
Men om du läser mitt inlägg så förklara jag varför jag bygger såhär.
Där skriver jag också att jag har en VVB kopplad efter tanken ställd på 85 grader som dödar all ev. legionella.
Jag skulle gärna köpt nya grejer.
McE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:48, 23-06-2009
Ort: Ånge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -52. ArcticCat 500 -06. BM T 600 -67.



QV_

#32 » 17:53:36, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag tolkar TS så vill han förvärma vattnet som matas till el VVB. (ser nu att TS skrivit det själv.

Den lösningen har jag också funderat på. Kan man få upp vattnet från 3grader till 20 så räcker ju en 100L VVB mycket längre.
I mitt fall så var det en rörslinga i tanken som jag hade hoppats på men den var helt utan slingor. (köpt beg)

Men om man nu får Legionella i första tanken, Undra om den hinner dö i VVB och då i så fall endast när det finns värme kvar i den. För har man "tömt den" så kommer ju vattnet från tanken att gå rakt ut i ledningen... Så summa sumarum så skall man inte skapa Legionella för den kommer att hitta fram till kranen. Så kommer jag till skott någon gång så är det rörslinga som förvärmning.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#33 » 19:45:52, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstått det hela så är risken med legionella mycket liten i ett vanligt villasystem. Problemet uppkommer i stora system, som flerfamiljshus, sjukhus osv, där det finns stammar som inte används längre och är pluggade i bortre änden från huvudstammen så de bildar en "blindtarm".
Sedan är den psykologiska faktorn inte att förringa. Är man rädd för sjukdommen är det mycket bättre att betala elströmmen för att vara säker på att det inte kan ske än att hela tiden vara (onödigt?) orolig.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

McE (trådstartaren)

#34 » 20:35:22, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, legionella är ju inget jag vill ställa till så jag har en plan:
Jag kopplar så att det finns möjlighet att växla över så jag kör förvärmt då solcellerna värmer tanken till över 60 grader. Sommartid kommer ju inte golvvärmen kräva nåt varmvatten och soltimmarna är många på vårt 8kW-system så förhoppningsvis är tanken bra’nog het framåt kvällen var dag? Duschningen sker kvällstid i det häringa hushållet. Vi är två vuxna.
McE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:48, 23-06-2009
Ort: Ånge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -52. ArcticCat 500 -06. BM T 600 -67.


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se