Tack för alla idéer.
tracker skrev:Detta är en termisk
ventil, en kylslinga är monterad i pannan och ventilen öppnar vid en viss
temperatur för att undvika kokning.
OK! (ingen aning om lagar och
regler - Fanns ingen när vi köpte huset...)
Men hur kan den monteras på min panna (VEDEX 3300)? Röret är bara 15mm utv. men föreslagen SYR-ventil är R20 (ganska stor skillnad)
Och var ska temp-proben monteras? (Ska den mäta "
luft" eller vatten temp?)
____________________________________________________________________________________________________________________
(Skisserna nedan är hämtade från NIBEs manual för VEDEX 3300.)
På denna bild syns röret (15mm) - som ett "
svart streck" - längst upp på pannan. Är det allt som ska kopplas in mot SYR-ventilen?
Denna bild behandlar när pannan skall konverteras till pellets. (därav information att en del hål ska "tätas")
Men det finns två
uttag mitt på pannsidan som betecknas "
Returanslutning" och "
Termisk returanslutning"
Båda har anslutning R25 inv. (ganska stora anslutningar) -
Vad kan dessa anslutningar användas till?
____________________________________________________________________________________________________________________
Åter till rördragning.
Är lite kluven - är självcirkulation genom pannan bra i detta fall?
David, Luleå skrev:Jag skulle vilja vinkla upp utgångsröret från pannan som nu går ner till laddomaten längst ner och sen antar jag går rakt upp och vidare till tank-toppen.
Stämmer - ovanför toppen på laddpumpen finns T-röret - som går från panntopp (35mm) till laddpump (35mm) / tanktopp (28mm)
Vilka dimensioner på rören? Hade du önskat även 35mm till och från tankarna?
David, Luleå skrev:... dra det röret snett uppåt istället och sikta det mot tanktoppen så gått det går med så få böjar som möjligt. Sen ett T-rör på den ledningen om går ner och ansluter mot laddomaten.
Vet inte om jag förstår rätt, men det skulle medföra att självcirkulationen i huvudsak skulle passera tankarna?
("snett upp" är inte enkelt - fungerar bäst i vinklar) Ska passera under röret vid t.ex. sotning.
Lägger in en skiss - möjligen enklare att förstå eller ha som underlag?
Dvs. vid självcirkulation går huvudflödet genom rören 1,3,4,5
Självcirkulationen genom endast pannan blir nog ännu sämre?
Borde ta längre tid att komma upp i drifttemp på pannan - eller?
När laddpumpen startat blir pannkretsen (1,2,5) 2-3 ggr. så långt som den rördragning som jag har nu.
Som sagt nuvarande plan är att höja "T-kopplingen" ovan laddpumpen lite
- Först hade jag tänkt ovan rökröret, men då blir sotningen lite knepig.
- Sedan direkt under rökröret.. Men vid byte / rengöring av rökfläkt - blir det lite knepigt. (och rördragningen inte helt bra heller.)
David, Luleå skrev:Då kan du få bra
flöde till tanken som även hjälps av självcirkulation. Det laddomaten gör är ju att pumpa vatten från tankens botten och in i pannans botten. Då är det ju bra om det är ett fint flöde mellan pannans topp och tankens topp.
Det finns två scenarion ett när laddpumpen är igång och ett är när den står stilla.
En bra beskrivning (tycker jag) är följande - från Termovar .: (som fått mig att "tänka till")
Detta är normal status när laddpumpen står stilla och temperaturen är under t.ex. 72grader. (termostaten i laddpumpen)
Förutom ev. självcirkulation genom tankarna finns ett grundflöde från "huvudcirkulationspumpen"
1) Enligt denna blid kommer ev. självcirkulation genom pannan att förhindras av backventilen som stänger cirkulation uppåt.
Det talar för en lösningen som David, Luleå förespråkar.
(Fungerar det? Är flödet så "starkt"? - Att den öppnar lite ser jag på flödesmätaren - men helt...?)
2) Här är det laddpumpen som trycker igen backventilen, och termostaten är stängd.
Kort
ledning runt pannan är att föredra allt flöde ska ske genom pannan.
3) Laddpumpen har startat och kommer att "suga" vatten runt pannan och tillsammans med termostaten blandas med vatten från tankar.
Kort ledning runt pannan är att föredra.
(med flödesmätaren inkopplad var flödet minst dubbelt så stort från pannan som tankarna)
4) När uppvärmningen är i full fart kommer termostaten att öppnas helt.
Då finns en stryp och stäng ventil som förhindrar allt flöde mellan panna och laddomat.
Det talar för en lösningen som David, Luleå förespråkar.
____________________________________________________
Burträskarn skrev:Byt till grövre rör? Större rör innebär lägre hastighet på vattnet, vilket ger lägre strömmningsförlust.
Stämmer fullständigt. Men hur grova är "ekonomiskt" försvarbart? Fungerar?
Nu gick jag från 28mm till 35mm runt pannan (volymen i röret ökar med ca 60%)
R32 inv. är anslutningarna till pannan (vilket är närmast 35mm)
Till tankarna är det fortfarande 28mm.
____________________________________________________
Sammanfattningsvis
Går det att hitta en optimallösning eller tänker jag fel?
Har fel produkter? eller...