Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Kontroll av laddomat - svårt?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 02:56:12, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Bakgrund .:
Har en vedpanna Vedex 3300 samt en laddomat Termovar (okänd modell) kopplat till två acctankar.
Bla. kulventilerna vid laddpumpen började läka så jag beslöt att byta ut dessa till kulventiler med handtag, samtidigt byttes 28mm pannrör till 35mm och gjorde om lite andra rör dragningar samt satte in större expansions kärl. Systemet fick även stå ett bra tag över sommaren. (körde bara elvärme).
När systemet började användas "skarpt" uppstod en mängd ovanliga/oväntde saker. Enda spektakulära dragningen är att pannröret från toppen på pannan nu dras på utsidan runt pannan till en T-koppling där panntoppen leds vidare dels till laddpumpen, men även bla till toppen på acctankarna och shuntventilen. (dvs. T-et har flyttats ned i höjd).
eftersom jag monterade in flödesmätare på pannkretsen och från acktankarna syns flödet i respektive krets.
Flödesmätaren som satt på pannkretsen snurrade och stod ibland stilla och kunde snurra igen. (tänkte att det är nog fel på mätaren så den monterades bort.)
När den snurrade gick den ungefär dubbelt så snabbt som den andra mätaren från acctankarna. (men så var det hela tiden)
Hade nästan förväntat mig att förhållandet skulle förändras (kall panna = litet eller inget flöde från acctankarna - varm panna = större flöde från acctankarna)
Det finns även ett antal andra (mindre?) förändringar.
Hela anläggningen är ca 10år

Problem / förrändringar
Pannan går ofta betydligt varmare och ibland vill den koka. (vilket den aldrig hände tidigare)
Tankarna värms upp ojämnare (först den ena tanken och plötsligt börjar den andra tanken också värmas)
Satte in en tryckmätare ovan tankarna (och borde bara visa någon 1/10 bar mindre, men visar ca 0,5 bar mindre.)
När jag placerade en ledlampa tillsammans med laddpumpen (för att se när den får ström) blev jag förvånad att när pannan kokar stannar inte bara rökgasfläkten utan också laddpumpen.
Upplever att värmen kommer snabbare till elementen än tidigare.
osv. (ena gången går det bättre än nästa)


Felsökning
Just nu känner jag mig osäker att skruva isär laddpumpen (behöver säkert packningar? - vet inte var dessa kan inhandlas - eftersom jag inte känner till modell av pump - Termovar är ingjutet)
Hur går jag vidare?
Är detta något man får förvänta sig från ett system som tömts nästan helt på vatten. (mycket luft som tar tid att bli av med?)

1 person gillar det här inlägget.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



dc83

#2 » 11:26:51, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår inte så mycket av det skrivna men i laddomaten har du ju en termostat, har du inte bytt den? Jag har bytt min 2ggr på ~20år.

Normalt fungerande så laddas tank 1 med tex 83' om du har en sån termostat sen tank2, tank3 sen börjas det om tills det kokar.


här har jag handlat delar till min, https://baxi.se/ i packningsväg satt det bara oringar i min går att köpa lite överallt
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#3 » 11:57:32, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tankarna laddas 1-3 osv har väl inte med laddomaten att göra. Mera hur rören går ut. Är tankarna i serie så laddas de ju eftersom. Är de paralella så laddas alla samtidigt.

Laddomatens uppgift är väl egentligen att cirkulera vattnet i pannan och se till att bara plocka ut det varmaste vattnet till tankarna. Min startar när vattnet är ca 80 grader (ställer jag in på ett vrede) sen cirkulerar den vattnet i pannan och pytsar i kallvatten från tankens botten så att returvattnet till pannan är ca 60 grader. Lika mycket kallt som den petar in från tanken skickas ju tillbaka i form av varmvatten från pannans topp med den temperaturen jag ställt in på.

Den enda mekaniska termostaten i min är den som styr återledningen in till pannan med det kallare vattnet (i min 60 grader)
Men min är för kombipanna så den har två till, men de andra två termostaterna är elektriska och sitter i styrenheten för laddomaten. En termostat för laddning och en för urladdning. Dessa justeras med vreden efter mina önskemål och förutsättningar.

Här är det ju lite annorlunda, i en vanlig laddomat tror jag inte att man justerar nåt själv utan att allt är inbyggt.

Finns ju otaliga modeller. Men här var en fin funktionsbeskrivning an en för ren vedpanna.
https://slideplayer.se/slide/1911313/
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Ivar Risslén

#4 » 12:07:37, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det har med omdragningen av rören att göra att du inte får någon cirkulation. Du har kanske fått något ställe som bildar en luftficka som bromsar. Vi ser gärna en bild eller teckning på hur du har gjort så kanske det kommer rörkille och ser felet.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Albireo (trådstartaren)

#5 » 15:00:52, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Information .:
Tankarna är seriekopplade. (2st på 500l men en har vv-beredare)
Ovanför tankarna finns nu en övertryckventil med mätare och manuell luftning( inte denna men en liknande), samt en liknande "automat avluftare"(men jag tror inte så mycket på den)
Termovaren(laddpumpen) (liknar denna Termovar 4832) - har en termostat som det står 72grader på.
Vad jag förstår ska den vara fullt öppen vid 72 grader och blanda med fullt flöde från tankarna.
Har även noterat att ju fler tankar som är parallellkopplade, är det viktigt hur rördragningen är gjord (ex. in uppe - närmare den ena tanken och ut nere - närmare den sista tanken.)
Tidigare fylldes dessa ganska lika. Tempskillnaden kunde vara ganska stor mellan de tre nivåerna som temperaturmätarna sitter på.
Högst upp på pannan sattes en annan automat avluftare (denna tror jag betydligt mer på)

Funderingar
(Jag kommer att försöka lägga upp bilder - men vet inte riktigt hur dessa ska tas - lätt att det blir "rörigt" :grin: )
Antag att acc.tankarna är tomma och pannan kall.
- Nu står laddpumpen stilla. (och inget flöde borde ske)
- Börjar elda (laddpumpen fortfarande avslagen) - förmodligen fortfarande ingen cirkulation från tankarna.
- Allt eftersom, hoppas jag att självcirkulation i pannan startar (men inte säker). Min tanke är att värmen ska "tryckas" uppåt och flöda bakåt och in i pannan nedtill.
(satte in en flödesmätare för att kunna följa flödet - men som sagt betedde den sig konstigt) så jag tog bort den.
På pannan en Nibe Vedex 3300 finns en ratt där gradtalet kan ställas, när ladd-pumpen ska starta (ex. 55grader)

När temperaturen har passerat 55grader (vet inte om det är 55grader på rökgaserna eller vattentemp)så startar ladd-pumpen.
Borde flödet från acc-tankarna fortfarande vara noll? (eller kommer det att finnas ett visst flöde som i bilar? - ett litet hål i termostaten?)
När laddpumpen uppnår 72grader har termostaten öppnat helt (vet inte när den börjar öppna - kanske 50 grader?) och kallt vatten blandas med pannvattnet.
Direkt ladd pumpen startar finns ett (ganska stort flöde från tankarna - Medan jag hade båda mätarna, var flödet ungefär dubbelt så stort runt pannan som via Acctankarna.)

Frågor .:
Vad spelar det för roll vilket gradtal det är på laddpumpens termostat? (vilket gradtal ska man köpa?)
När ska laddpumpen starta / stoppas?
Vad behövs för att byta termostat? (ser lite komplicerat ut) Kanske min modell av laddpump Sprängskiss laddpump
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

bonnen513

#6 » 15:24:22, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att du har luft lite här o där.
Försök lufta och elda ordentligt så vattnet avsyras, gärna närmare 100 grader i hela systemet.

Är det öppen eller sluten expansion?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

tracker

#7 » 15:37:20, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min värld så borde laddpumpen styras av rökgastemperaturen, termostaten i laddomaten ska se till att vattnet enbart cirkulerar i pannan upp till ca 80 grader då ska termostaten öppna och släppa på till ack-tank, det kommer att kyla pannan så då stryper termostaten flödet till tanken tills den uppnått 80 grader igen.
När tankreturen är uppe i 80 så är det fullt flöde hela tiden.
När pannan brunnit ut så skall pumpen stanna, går den på pannans temp så kommer pannan att kyla ned tankarna tills termostaten stängt och gå ytterligare en tid tills pannans termostat kallnat till ca 55 grader.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

dc83

#8 » 16:06:19, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:Vad behövs för att byta termostat? (ser lite komplicerat ut) Kanske min modell av laddpump Sprängskiss laddpump



10 på den skissen är termostaten, 22 är en stor mutter, 21 är en oring, det är bara stänga av vattnet ur med mutter sen rycker man ur det som är runt termostaten på bilden, en delad korg med fjäder.

Det du länkar till är en backventil nr 17 i skissen.
dc83
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:23, 04-09-2016
Ort: Norra Västmanland
Maskintyp: Ej angivet

Viktorputts

#9 » 17:11:46, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan hjälpa att se till att inga pumpar går när man "luftar" systemet. Händer att pumparna ser till att det finns kvar en luftblåsa någonstans om dom går samtidigt som man luftar.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Albireo (trådstartaren)

#10 » 17:20:04, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Tror att du har luft lite här o där.
Försök lufta och elda ordentligt så vattnet avsyras, gärna närmare 100 grader i hela systemet.
Är det öppen eller sluten expansion?

Ett slutet system (bytte just expansionskärl till 150l) Dock vet jag inte om det är netto eller brutto volym.
Det ska vara fyllt med 1,5bar kvävgas, funderar om jag ska släppa ned det till ca 0,9-1bar (det är ca 7m till översta elementet.)
Det jag upplever är att skeendet varierar över tid.
I går kokade pannan rejält (vet inte varför) inget "högt tryck" men väldigt hög temp.
Idag kördes laddpumpen från vägguttaget (inte från pannan) Trycket är högt. (runt 2bar på pannan och 1,5bar ovan tank.)
Blir osäker om tryckmätaren på pannan visar rätt... (övertryckventilen på pannan löser inte ut - vet inte om den är på 1,5 eller 2,5bar)
Är även osäker om panntempen är korrekt, men den gick aldrig över 60-70grader idag.
och i början av veckan låg panntempen på 90-100grader (utan att koka)

dc83 skrev:...10 på den skissen är termostaten, 22 är en stor mutter, 21 är en oring, det är bara stänga av vattnet ur med mutter sen rycker man ur det som är runt termostaten på bilden, en delad korg med fjäder. Det du länkar till är en backventil nr 17 i skissen.

Lyckades inte länka till schemat. - men kan det vara något fel med backventilen?
Det jag alltid har undrat över är att det ofta "klingar" från laddpumpen typ kling.kling...kling.kling....kling.... kling kling (punkterna representerar tid - lång tid flera punkter.
Vad kan det vara för ljud?
Hur klämmer man ihop fjädern med "korgen"? eller är det bara att "dra" ut? - ("inget" kan gå sönder?) eller måste man köpa en korg - för säkerhetsskull.
Problemet är nog inte att "skruva" sönder - (dock vill jag inte ha ett stillastående system en längre tid...)
Vill helst skaffa så mycket som möjligt innan insatsen - det tar kanske en vecka att få delarna..
Funderade om det kunde finnas en laddpump utan kulventiler och cirkulationspump (men har inte hittat någon).

tracker skrev:I min värld så borde laddpumpen styras av rökgastemperaturen, termostaten i Termovaren ska se till att vattnet enbart cirkulerar i pannan upp till ca 80 grader då ska termostaten öppna och släppa på till ack-tank, det kommer att kyla pannan så då stryper termostaten flödet till tanken tills den uppnått 80 grader igen.
När tankreturen är uppe i 80 så är det fullt flöde hela tiden.
När pannan brunnit ut så skall pumpen stanna, går den på pannans temp så kommer pannan att kyla ned tankarna tills termostaten stängt och gå ytterligare en tid tills pannans termostat kallnat till ca 55 grader.
Detta skulle innebära att det är svårt att få tankarna varmare än 80grader?
Ska försöka kolla om pannan styr laddpumpen av rökgas eller vattentemp?
När systemet är "offline" ska inget flöde gå till tankarna (ska kolla läget lite senare)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Albireo (trådstartaren)

#11 » 17:23:06, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:Kan hjälpa att se till att inga pumpar går när man "luftar" systemet. Händer att pumparna ser till att det finns kvar en luftblåsa någonstans om dom går samtidigt som man luftar.
Det är ett bra tips vid luftning.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

QV_

#12 » 17:32:09, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nummer 10 som är termostaten, jag har bytt den på en sådan som du har.
Köptes på Rinkabyrör.

Kan ha använt pressen vid bytet fast då mest av den anledningen att jag har en press.
Packningarna vart också köpta på rinkaby. Fast just vilka artnummer de har vet jag inte.
Köpte så mycket småprylar en stund så de fanns där i lådan :-)

21 kan mycket väl ersättas med en o-ring fast det var det inte på min. Utan en "vanlig" plan packning.
Jag fick ta bort en hel del pansten ur nr 23. Köpte min beg och den hade nog rätt dåligt flöde hos förra ägaren.

Har du fyllt på nytt vatten i systemet så kommer du ha massor med luft fram tills allt vatten har passerat 70 grader.

Angående laddomatens uppgift så är det kortfattat att
Hålla utvattnet till tank på den temperatur som termostaten har ( i dit fall 72 grader)
Detta oavsett om du eldar lite eller öser på med öppna luckor.

Laddomaten cirkulerar vattnet i pannan till det är varmt nog att öppna termostatens ventil.
När ventilen öppnar så matas vattnet från tankens botten in i pannan.
Är pannan snåleldad kommer det in lite vatten från tanken.
Är brasan i pannan på högvarv så trycks det in mer vatten från tanken för att kyla ner den till termostatens värde.

Nytt vatten = du måste lufta och du kommer bli förvånad över mängden luft som inte vill ta slut.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

David, Luleå

#13 » 17:55:54, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan väl säga att laddomaten innan den blivit 72 grader försöker bli så varm som möjligt genom att ta det varmaste vatten den kan från panntoppen och skicka in i botten på pannan (cirkulerar vattnet bara)

Sen när det varma vattnet är över 72 grader så försöker den att skicka tillbaka 72-gradigt vatten då tar den ju så hett vatten som möjligt från panntoppen och kyler ner det med kallvatten från tankens kalla sida. Allt kallvatten den tar ut ur tanken ersätts i toppen med det varmaste pannan har i sin topp. (90-100 grader om du har den panntempen)

När hela tanken är varm så är termostaten helt öppen i laddomaten och skickar det kallaste den kan tillbaka till pannan. Dvs tankvattnet. Men nu cirkulerar allt i hela systemet och temperaturen ökar hela tiden tills allt kokar eller elden slocknar.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

tracker

#14 » 21:27:18, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:Detta skulle innebära att det är svårt att få tankarna varmare än 80grader?
Ska försöka kolla om pannan styr laddpumpen av rökgas eller vattentemp?
När systemet är "offline" ska inget flöde gå till tankarna (ska kolla läget lite senare)


så länge du eldar så stiger tankarna + panna tills veden är slut eller ända upp till kokning, det är sedan problemet börjar om du kör på cirkpumptermostat i pannan, så länge temperaturen är över laddomatens termostattemp så cirkulerar vattnet runt från tank till panna, när sedan den termostaten har stängt så cirkulerar vattnet bara i pannan tills cirkpumptermostaten slår av cirkpump.
därför ska man ha pumpen på rökgaserna. då slår den ifrån när det brunnit ut.
Man brukar sätta givaren en bit ut på en plåt som skruvas fast i skorstensröret för normalt finns det ingen givare som tål den höga temperaturen en längre tid.
har man den på en plåt som kyls av lite av omgivande luft så kan termostaten vara inställd på typ 100-120 grader.

Detta gäller bara om du har vv i acktank, alltså ingen återföring till pannan efter eldning.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Albireo (trådstartaren)

#15 » 22:57:27, 02-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske har lite mer info?

Denna bild visar hur 35mm röret från panntoppen går bakåt.
Bild
När jag installerade en ny tryckmätare i närheten av expansionskärlet inser jag att barometern på pannan visar för lite (ca. 0,3-0,4bar)
Tempmätaren gick sönder nu när pannan började koka...
Både tempmätaren och barometern ska bytas - (om jag kommer på hur man gör.)
Osäker om även rökgastermometern måste bytas.....


Nedanstående bild visar bak på pannan. ("kringelekrokrören" blev bara så, när jag inte fick tätt runt flödesmätaren och unionkopplingen).
    Planen just nu är att .:
    - Höja "T-kopplingen" ca 20-25cm
    - Montera den tredje kulventilen mellan laddpump och pannbotten.
    - En annan önskan är att montera en tappkran mellan pannbotten och laddpump. (men har inte en bra lösning för den - just nu)
Bild

Bara en bild på några rör ovanför pannan. (håller på att planera en annan/bättre? dragning)
Bild
_______________________________________________________________________________________________________________________

Som rördragningen runt pannan är nu, kommer det aldrig att bli självcirkulation i pannan. (Har jag förstått. -Men vet inte ens om det är möjligt)
Flödet har dock förbättrats med det grövre röret. Vet inte om det kommer att bli bättre när röret bakåt på pannan, inte dras lika mycket nedåt.
För att få NIBE-pannan att fungera (just nu) måste laddpumpen köras manuellt, eftersom laddpumpen förmodligen styrs av vatten tempen i pannan (inte rökgastemp.)

Frontpanelen på Pannan
Bild
I manualen finns följande information .: "Rökgastermostat
Denna termostat startar och stannar fläkt och eventuellt laddpump vid upp- och nedeldningsfas. Termostaten är leveranskopplad för laddstyrning med termisk ventil – d v s att rökgastermostaten enbart styr start och stopp av rökgasfläkten.
För att säkerställa från stilleståndsförluster via VEDEX 3300 [url]rekommenderas omkoppling till laddstyrning utan termisk ventil[/url]. Rökgastermostaten styr då tillsammans med laddningstermostaten även laddpumpens start och stopp.
"
Har ställt frågan till NIBE (men ännu inte fått svar) Vad är en termisk ventil (och hur kan den kopplas bort?)
I så fall blir inte självcirkulation lika viktig för fuktionen.

I stället blir "nödkylning" viktigare.
Om laddpumpen stannar (strömavbrott / går sönder mm.) Kommer förmodligen pannan att koka (även om rökgasfläkten stannar).

En schematisk bild av pannan. (vissa nummer hänvisas till nedan)
Bild

Pannan är utrustad med en kylslinga Ø 15 utv.(22) (de två små rören som sticker upp från pannan). Men hur ska de kopplas för att fungera?
Möjligen tillhör ett eller de två uttagen (83) till kylningen - de sitter i höjd ungefär mitt på pannan. Beskrivningen är .: "Returanslutning, termisk R25 inv".
Eller vad är dessa uttag till?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se