Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Modbus "remote"

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 18:57:01, 04-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att snygga till elinstallationen i hallen.
Det börjar ju bli klart med hur mycket prylar det skall vara där (i den fasta installationen)

Nu är funderingarna på solenergi framme igen.
Så frågan kommer här innan jag grottar ner mig i dagar, hjulet kan ju vara uppfunnit redan.

Mitt I-landsproblem blir då känslighet för åska.
Jag har 50 meter mellan inkommande mätarskåp och den tilltänkta placeringen av invertern för solcellerna.
Helst vill jag köra informationen över opto så man slipper dra en partwinnad kabel i marken. Det finns ett slang att dra i. Men åskan tar skapligt har jag märkt på vissa ljusreläer.

Just nu är det en Ferroamp inverter som det funderas på och den har ju Modbus i sig.
"the interface is accessible on TCP port 502 on the EnergyHub’s local IP-address"

Så långt känns det ju OK

Bild
Då hoppas man ju att man kan ladda in värden här.

Innan jag grottar ner mig i ämnet. Är det någon som har studerat hur man kör strömtrafon "remote"
Finns det strömtrafo med Modbusdata ut i TCP? (Det finns med RS485)

När det gäller ferroamp så har de en plintrad med 6 eller 7 poler in. 2 för var trafo. Så det känns som de vill ha den råa trafosignalen direkt in i invertern.
Nu låg det inga trafos i kartongen så jag ver inte hur de ser ut ännu.

Fick bara Ferroamp:en för att byta överspänningsskydd i den. Den tål inte att vara utan "N". Den blåser varistorerna direkt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



ac tc

#2 » 17:03:50, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ström trafo signalen är en ström så det är förmodlicen ingen vinst i att gå på modbus och opto istf parlindad 6 ledare.
Kom ihåg lite enkla regler:
- KISS
- Parts left out costs no money and makes no trouble.
Tänker du köra ferroamps inverter?
- rätt intressanta lösningar med batterilager och faskompensering.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

QV_ (trådstartaren)

#3 » 18:09:50, 05-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Faskompensering är (blir) ett kvar.
Om det blir batterilösning i första läget känns nog inte troligt men vi får se.

Det finns 3 anledningar till att jag vill komplicera strömtrafon.

1- Det är som jag skrivit 50 meter kabel och den sträckan drar lite åska. Inte var år men vart 5 så har saker gått sönder. Strömavkänningen behövs ju för funktionen.
2- Lägger man dit en elbilsladdare så vill den också ha strömtrafos. Med lite flyt så kan man då ha 1 sändare och två mottagare. Om man nu inte installerar en 720V likströmsladdare. De börjar ju falla i pris. Till det tilltänkta laddplatsen är det 50 + 20 meter till = 70 meter ledare.
3- Jag har åskskyddat huset och maskinhallen. Då att dra en ny kopparledare känns så där.

Kostar det max 5000 spänn att "lösa bekymret" så är det en OK prisbild för att slippa åskan på denna sträcka.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#4 » 16:43:30, 07-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågade ferroamp.

Måste tyvärr meddela att vi inte har sådan funktionalitet i dagsläget. Meddelar internt att sådan funktionalitet önskas!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se