Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Bygge av pannrum, kulvert in till huset och mont nya radiatorer (projekt #17)

74 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Alrik

#61 » 23:47:50, 16-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

3000 liter acctank såg jag iaf.

Har du dubbla tryckkärl eller är de något special?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140



magloman (trådstartaren)

#62 » 00:37:38, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett bara
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mangan

#63 » 00:49:54, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ser att du bytt upp maskinparken sen början av tråden... :)
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

magloman (trådstartaren)

#64 » 00:58:05, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp :mrgreen:

Nyare atv, rövhacka, bilar, vedmaskin mm
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Alrik

#65 » 09:23:53, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ett bara


Vad har du bakom skorstenen på bild två i ditt senaste inlägg med bilder?

Tryckkärlet till pannan står på golvet. Röda på väggen?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

magloman (trådstartaren)

#66 » 10:07:48, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är hydropresskärlet till färskvattenpumpen
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Murre o2

#67 » 10:27:29, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir avis när jag ser din anläggning, precis vad jag skulle haft på plats i dagens marknad med skenande energipriser! Skulle haft en bra kristallkula för ett par år sedan :smile:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

magloman (trådstartaren)

#68 » 11:27:47, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack och det glädjer mig lite att höra för jag har lagt mycket tid, energi och pengar på att få det så här.
Snart inte så mycket kvar att ordna till. Har kvar lite med plc styrningen av pannan.

Har portinfattningen kvar att fixa på insidan.

Tog hem några nya taklampor som ska upp med. Något lysrör fallit bort under åren och slitna rör är det.

60w per panel, så ska prova om inte 3st räcker.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221218/29aa0480732388a01d5ad0b770cf7448.jpg


Nyplogat:
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221218/dcec3e0e43b2d4f3870fdbd5b94614ea.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mattias_E

#69 » 11:29:08, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan stämma in i det Murre o2 skriver.

Har ju pelletspanna som jag satte in när vi köpte huset 2007, då var oljentaken bortriven och kombipannan frånkopplad. Jag var sugen på att sätta in en rejäl vedanläggning men det föll på följande:

1. Jag jobbade skift och jag visste att min dåvarande fru som var hemma med yngsta dottern inte skulle gå ner och elda.
2. Jag bor inne i en by och har ingen egen tillgång till skog.
3. Vedhantering är inte optimalt när det handlar om så stora volymer som ett eller två årsbehov och man bor inne i ett samhälle, inte ens om man köper hem färdigkluvet och inte behöver väsnas med sågar och maskiner.
4. Det fanns ingen plats att ställa ackumulatortankarna inne i pannrummet, hade fått offra antingen källargaraget eller vedboden i källaren, båda vilket har lägre takhöjd (förhöjt källargolv). Alternativt haft rördragning genom halva källaren till rummet där oljetanken stod, men där finns enbart en smal dörr in utifrån så att få in tankarna hade inneburit demontering och montering på plats.

Men hade jag kunnat göra om valet så hade det blivit en rejäl vedanläggning med tankar i rummet för oljetanken, alternativt vedboden och använt källargaraget som vedbod, då det är tämligen oanvändbart att ha en bil där vintertid p.g.a. brant uppfart och för trångt för någon form av praktiskt mekande. Men det är saker man upptäckt efter hand :vissla:

Men nu står jag här med relativt omfattande vedhantering till kaminved, men det pryder ju inte tomten och jag försöker sköta det mesta av vedhanteringen med kapande med motorsåg/vedkap innan jag kör hem det. Trångt att få plats med bil, släp, vedkap m.m. blir det också. Så nu används gräsmattan mellan garaget och gatan som uppställningsplats åt släp(ar), personbil m.m. så att man kan använda den hårdgjorda ytan som vedupplag samt komma in/ut med traktorn, Än har inga grannar klagat som tur är....
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

magloman (trådstartaren)

#70 » 11:53:50, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det låter motigt minst sagt. Inte alla som har samma förutsättningar att kunna få det lika optimalt. Men för varje liten grej man gör för att förbättra och rationalisera vedeldningen blir man glad. Hårdgjorda ytor är det nog brist på hos de flesta.

Kan man samla på sig panna och installationsmateriel beg under längre tid kan man nog få till det till bra pris.

Jag köpte tex ny vedmaskin 2014 på avbetalning. Stor investering som jag inte ångrar. Den gör att man kan köra lite extra ved varje år, som då hjälper till med mer investeringar i anläggningen. Jag skulle vilja påstå att jag inte är lat men bekväm. Jag gillar när det blir smidigt.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221218/710d0589f9ad50988ef7fda7993ef248.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Alrik

#71 » 12:37:18, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag spånar på att bygga om min anläggning för att öka bekvämligheten.

Vi gjorde en provisorisk tillsvidare lösning när vi flyttade in i huset mormor bodde i. Pannrummet i flygeln som ligger i vinkel med bostaden, 3,5-4m mellan husen. Mormor körde på olja pga smidigheten. Rev ut oljepannan och köpte en begagnad anläggning bestående av 3x 500liters tankar och en CTC v35 som hade varit i drift 4 år för 12k kr. Köpte och installerade en V35 i huset jag bodde i före flytten.

Har alltid stöttat med lite el för att slippa ha en temperatur diff inomhus på morgonen. Men slog av elen i september även fast jag fortfarande har bundet avtal för att vänja mig :grin:
Att 35kw panna och 1,5m3 är för litet för huset på 230-250m2 som är byggt 1880ish är inget konstigt. Dock 40cm lösull på vinden och halva huset blev tilläggsisolerat 2014. Veckan som varit (-20gradwr) har pannan fått gått för fulla muggar åtminstone från 07 till 14 för att huset fått rätt temperatur igen och tankarna nästan fulladdade. Har sen kört lite peta in några pinnar och hålla igång den innan mosa fullt för natten ilägget ska in i pannan.


Hittade att man kunde få tag i 3m3 oisolerad tank för under 20k. Med lite stök gå att få in flygeln på bekostnad av 2 st 500 liters acc. Lite stök är motorsåga ett lagom stort hål i väggen men då skulle en port få plats där och då kunna lyfta in veden direkt i pannrummet. Idag får jag lov att plocka in veden i pannrummet.

I förlängningen en större panna så de räcker med Max morgon och kväll när de är som kallast ute. Kanske har en 70kw begagnad på gång.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Mattias_E

#72 » 13:10:12, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Ja det låter motigt minst sagt. Inte alla som har samma förutsättningar att kunna få det lika optimalt. Men för varje liten grej man gör för att förbättra och rationalisera vedeldningen blir man glad. Hårdgjorda ytor är det nog brist på hos de flesta.

Kan man samla på sig panna och installationsmateriel beg under längre tid kan man nog få till det till bra pris.


Ja, bor man inne i ett samhälle så är det inte optimalt, har på två sidor hyreshus bredvid dessutom. Men som tur är så har jag ju ett gatuhus, så trädgård med garage och uppfart ligger bakom huset vilket gör det lite mindre i öganfallande, och jag försöker tänka mig för gällande hur/när jag för väsen med vedkap och motorsåg när jag behöver använda det här hemma.

Nästa sak är ju allt skräp i form av spån och annat spill som blir av vedhanteringen som jag behöver köra iväg på tippen. Blir rätt snabbt stora mängder när man sågar och klyver hemma. Sedan så har jag nästa problem med tillgång till skog att plocka ved i ligger mer eller mindre 40 minuters körning iväg med den lilla 35:an vilket då innebär att jag inte kan använda kedjor vid transporten då jag bara har ringkedjor, vilket tyvärr också innebär att jag inte heller har kedjor på traktorn för att bege mig ut i terrängen. Ett par tvärlänkade kedjor hade varit bättre för mitt ändamål även om så lång vägtransport inte är det optimala, varken med tanke på hastighet eller komfort.

Men man gör det bästa man kan utifrån förutsättningarna :bira:
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

magloman (trådstartaren)

#73 » 14:25:38, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker ju direkt att man skulle ha fler fordon där.

Kanske traktor med kedjor som kör fram till väg sen tar en personbil vid. Har man hydraulisk timmerkran på traktorn går det relativt lätt att lasta över på en personbilskärra.

Eller en pickup med dubbeldrag som har sprint. Så kopplar man om kärran. Bra o ha sånt fint stödben då som går att veva med lass på.

Alltid intressant att fundera över nästa evolution i ens vedhantering

:klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

88ecr

#74 » 16:16:12, 18-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite avis på er som har acctankar och fina pannor. Själv hade jag planer på acc tankar i källaren, 20 m bort, yttra vägen.Har ännu i pannrummet kvar klabb förugn, men de har ej varigt frukstansvärt kallt i veckovis så den har ej användts. Fått i familjen rätt bra fungerande rutiner med ved eldning i en högfors gjutjärns dubbelpanna med vattenvolym på över 500L. Allehanda fordon, vagnar skottkärror, storsäckar helt uteslutna i mitt fall, befintliga lustiga lider som man har ved i, ikea kass typens kassar och appostlahäster får de vara rätt massvis med snö eller kallt för att få igång eller punkteringar, eller startproblem för att få några käppar in brevid pannan för att få värme.

I edeslätts fall, tyskarna eldar ju inne i täta byar, och deras pannor som nu bränner så de nu ej kommer rök alls, och torr ved är ju en för grannsämjan....

40min ivåg med traktor till, skogarn, de har jag ocksån, skaffa sådanna moderna kedor som i hast fås på och av, ännu liten däckdimension, lätta att hantera.

Skräpet från vedhantering, de brukar jag tända med, typ lite större lösgodis papperspåsra super att lägga i och tutta eld på

1 person gillar det här inlägget.
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se